Jump to content

15 eicellen, 12 goed voor ICSI...1 goed embryo

Trix

Recommended Posts

Hoi! afgelopen week heb ik een punctie en terugplaatsing achter de rug, 1e keer. Het ging best goed, veel eicellen (15). Er is één goed embryo uit ontstaan. Deze is teruggeplaatst :toppie:.

Alle andere eicellen zijn helaas gesneuveld. Ik heb begrepen dat er vier andere eicellen gedeeld waren en dat zij na dag 4 gestopt zijn met delen. Er zijn dus geen cryo's, en hier word ik erg onzeker van. De vraag "hoe kan dat nou, terwijl we 15 eicellen hadden?" laat me maar niet los. Het lijkt zo extreem. Is dit extreem? Zijn er nog andere meiden die zo weinig embryo's hadden met zoveel eicellen?

Liefs,

Trix

Trix,

Het zegt helemaal niets hoeveel eicellen er zijn. Het gaat om de kwaliteit. Bij onze 1e poging(IVF) had ik 12 eicellen, waarvan ik er in totaal 3 teruggeplaatst heb gekregen. Nu bij de 2e poging (ICSI) hebben we 3 bevruchtingen uit 10 eicellen. 1 is er teruggeplaatst en hoe het gaat met de anderen horen wij nog. Volgens mij wordt er ook vaker niet dan wel ingevroren.

Dat er veel eicellen sneuvelen is helaas vrij normaal. Wij hadden ook veel verlies (mede omdat we zoveel eicellen hadden, 22). Er ging al 1/4 verloren bij de ICSI (die waren niet goed genoeg blijkbaar), dan gaan er door de ICSI meestal ook nog een keer ongeveer 1/4 deel niet goed delen (dan hebben ze een structuurtje geraakt in de cel). Dan ben je de helft al zo'n beetje kwijt. En dan moeten ze idd nog gaan doordelen, hier zit ook nog weer verlies....

En: je kan beter minder eicellen hebben dan meer bij het aanprikken. Dan is de kwaliteit vaak veel beter.

Dit is iets wat ik de volgende keer zeker zou vragen!

Dat er veel eicellen sneuvelen is helaas vrij normaal. Wij hadden ook veel verlies (mede omdat we zoveel eicellen hadden, 22). Er ging al 1/4 verloren bij de ICSI (die waren niet goed genoeg blijkbaar), dan gaan er door de ICSI meestal ook nog een keer ongeveer 1/4 deel niet goed delen (dan hebben ze een structuurtje geraakt in de cel). Dan ben je de helft al zo'n beetje kwijt. En dan moeten ze idd nog gaan doordelen, hier zit ook nog weer verlies....

En: je kan beter minder eicellen hebben dan meer bij het aanprikken. Dan is de kwaliteit vaak veel beter.

Dit is iets wat ik de volgende keer zeker zou vragen!

ICSI logica; een wereld apart blijkbaar! Ze hebben inderdaad ook gezegd bij ons dat er wat fragmentjes in de zygotes zaten. Dat zou nooit goed voor invriezen zijn, omdat ze dan schijnbaar het vocht niet geheel aan de eicel kunnen onttrekken.

De dosering puregon is bij mij standaard op 150 ingesteld: ik doe mee aan dat onderzoek van Optimist. Kan ik dan wel vragen om een minder hoge dosering?

Hoi Trix,

De eerste drie pogingen hadden wij ook steeds maar 1 embryo, ongeacht het aantal eicellen. Ons probleem was dat de eicellen niet rijp waren, dus niet dat ze sneuvelden of niet doordeelden. In het ziekenhuis waar we toen liepen werd dat aan mijn leeftijd geweten (toen 35), terwijl er bij mij nooit iets gevonden was van bijvoorbeeld hoog fsh of laag amh.

Na de derde poging zijn we overgestapt naar een ander ziekenhuis en kreeg ik een ander hormoonschema met menopur ipv gonal-f. Sindsdien heb ik beduidend meer (rijpe) eicellen bij de punctie en hebben we altijd cryo's. De ene keer meer dan de andere, maar we hebben altijd minimaal drie goede embryo's.

Omdat we icsi doen vanwege slecht zaad is er natuurlijk altijd een deel dat afvalt vanwege dat zaad, maar de eicellen zijn nu in ieder geval een stuk beter.

Je hoeft natuurlijk niet meteen na de eerste poging van ziekenhuis te wisselen, wat ik vooral wil zeggen: vraag serieus na wat ze willen doen om dit resultaat te verbeteren. Wat zien zij als oorzaak en welke mogelijke oplossing is er? Als men aangeeft niks in het protocol te wijzigen, omdat 'dit nu eenmaal voor komt en pech is' dan kun je een second opinion overwegen. Kan me voorstellen dat dit je nu een hele grote stap lijkt, maar ik heb achteraf spijt dat we niet eerder overgestapt zijn. Je hebt maar drie vergoedde pogingen en die zijn dus te kostbaar om 'maar te proberen of het de volgende keer beter gaat'.

En ja, natuurlijk kun je de dikke pech hebben dat je eicellen idd van slechte kwaliteit zijn. Maar ook dan is er met het juiste protocol wel het maximale uit te halen. Overigens: cryo's zijn nooit standaard, zelfs niet met veel eicellen. Want zelf als ze doorspelen kan alleen de beste kwaliteit embryo's worden ingevroren.

Voorlopig hoop ik gewoon voor je dat een volgende poging niet nodig gaat zijn! Succes in de wachtweken!

Henne

trix,

staar je niet blind op de aantallen... Ter vergelijk:

26 eicellen

23 geinjecteerd

11 embryo's

1 teruggeplaatst

0 cryo's

Bij ons is het probleem overigens ook het zaad, dat dmv tese is verkregen.

Maar goed, die ene die teruggeplaatst is, ligt nu in haar bedje te slapen, dus alles is mogelijk!

Sterkte

Ja Fren moest ook aan jullie denken!! Met slecht zaad weet je het nu eenmaal nooit....

Ook met de goede eicellen van de laatste pogingen zat er bij ons enorm veel verschil tussen. De keer dat het zaad relatief 'goed' was hadden we 'maar' 8 eicellen maar wel 100% bevruchting en alles ingevroren. Een andere keer hadden we iets van zeventien eicellen, zeven embryo's en 'maar' 1 cryo. Dus ja, wat zeggen aantallen dan? Doe mij de keer met minder eicellen maar :-)

Het moet alleen wel duidelijk zijn dat dit echt aan het zaad ligt en dat er bij de eicellen niks meer te verbeteren valt.

Tjee, een second opinion, dat is geen slecht idee, hoewel ik onze Gyn echt een topvrouw vind..Kun je dat altijd vrijblijvend doen bij andere ziekenhuizen of privé instellingen? En zonder dat je daar je huidige ziekenhuis van op de hoogte stelt?

Ik heb ook wel eens gehoord dat in Dusseldorf modernere apparatuur wordt gebruikt en dat daardoor gemiddeld genomen meer goede embryo's ontstaan, puur vanwege de kwaliteit van de stoof waarin de embryo's liggen.

Ik zal al jullie ervaringen en tips meenemen ter overweging, echt fijn! Dank voor jullie betrokkenheid.

Trix toen wij dat deden konden we gewoon een afspraak maken. Wel goed vermelden dat je voor een second opinion komt, in hè AMC kregen we namelijk een gesprek met een Co-assistent... Ik wist er meer van dan zij.

Wij hadden vooraf ons dossier opgevraagd, dus in die zin wist het ziekenhuis er wel van.

Geloof wel dat het verzekeringstechnisch veranderd is en dat een second opinion niet meer zonder meer vergoed wordt. En natuurlijk eerst gewoon het gesprek met je eigen gyn aangaan!

Trix, bij ons ongeveer Een gelijke situatie. 16 eicellen bij de punctie, 12 rijp, 10 embryo's en na deling tot dag 5 maar 1 embryo over. Deze laatste was wel doorgedeeld tot een mooie blastocyt. Aangezien wij ICSI doen met ingevroren TESE materiaal wilde onze gynaecoloog deze 4e poging door laten delen tot dag 5 om de kwaliteit te bepalen. Op dag 3 waren er nog 8 embryo's over maar op dag 5 dus nog maar 1.

ik zit nu in de wachtweken, dag 12 na punctie, nog even heel spannend dus......

Eerste IVF 17 rijpe eicellen waarvan 5 (of 6, dement...) bevrucht, 1 tp geen cryo's.

Deze ICSI 12 rijpe eicellen, 10 geinjecteerd, 5 bevrucht, 2 tp (B kwaliteit) en 1 cryo (ook B)

Volgens mij ligt het aan zoveel factoren, medicatie, zaad is een momentopname, heb zelfs gelezen dat het lab ermee te maken kan hebben. Onze laatste poging is in de embryoscoop gekweekt. Ik heb ergens t gevoel dat dat ook heeft gescheeld...? En ik heb een lagere dosering piregon gebruikt en langer door gespoten. Eerste poging was de punctie al op dag 10, bij deze op 14.

wat zegt het ziekenhuis er zelf over, hebben ze een verklaring? Een second opinion aanvragen kan overigens nooit kwaad, al is het maar voor je eigen gemoedsrust!

Hier een andersom verhaal....na 150Gonal F + deca maar 5 follikels. Ik was behoorlijk teleurgesteld over de 'oogst' zeker omdat wij overgestapt zijn van IVF in eigen cyclus (met 1 eicel per maand) naar de hyper behandeling. Dan hoop je toch op substantieel meer eicellen en follikels.

Uit de follikels kwamen 3 eicellen maar alle 3 bevrucht en topkwaliteit dus geen fragmentatie en maximaal aantal cellen op dag 3. Eentje zweeft nu lekker rond in mijn baarmoeder en 2 zijn ingevroren. Uiteindelijk dus een 100% score. Je zou kunnen denken dat veel dus niet beter betekent. De kwaliteit is misschien wel beter als het er minder zijn?!

Hoi meiden,

Ik denk dat ik eerst eens met mijn gyn hierover in gesprek ga. Ik loop bij een ander ziekenhuis dan waar de punctie en tp plaatsvond. Bij het ziekenhuis waar de tp plaatsvond zei men: dat is gewoon pech, kan gebeuren. Maar ongeacht of het pech is, wil ik er het fijne van weten. Misschien dat mijn eigen gyn wel een verklaring heeft. Dat is altijd mijn manier van omgaan met vervelende/ingewikkelde dingen; alles tot de bodem uitzoeken. Als het maar geen obsessie wordt :laughing9:.

Nu is het afwachten geblazen, 15 juli mag ik testen....

groet!

Trix, had de eerste ICSI 20 eicellen, 16 goede, 7 bevrucht, 1 verse tp en 1 cryo, goh wat was ik teleurgesteld. Zoveel eicellen en zo weinig over. Niet zwanger.

2e ICSI 16 eicellen, geen verse tp ivm vocht in bm,maar 11 cryo's. Wat een verrassing en goed nieuws. Het kan dus wel. Nu van de 2e cryo al bijna 16 weken zwanger. Ik heb nu nog 9 in de vriezer.

Heel veel succes!!

Liefs saba