Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hulp inschakelen!

Nadat mijn man in Januari een succesvolle TESE operatie heeft gehad in het AMC zijn wij vol goede moet het ISCI traject ingegaan.

We hadden 4 buisjes zaad, ik was "pas" 30 en bij mij zijn geen afwijkingen gevonden dus waarom zou het niet lukken.....

Nu bijna een jaar later in de wachtweken van ISCI poging 3 voel ik de ongi al weer aankomen en vermoed dus dat poging 3 ook mislukt is.

Ik ben perplex, verward en verslagen maar wil eigenlijk nog niet opgeven.

Ben dan ook erg benieuwd naar ervaringen en tips voor een eventuele 4e poging aangezien wij die zelf zullen moeten betalen...

Ik zal even kort het verloop van onze 3 pogingen omschrijven:

ISCI 1 april 2012: geen pil, 2 weken deka daarna 2 weken 150e GonalF en deka, pregnyl voor de punctie: 8 follikels, 5 eitjes, 4 rijp 1 bevruchting 3cellig

ISCI 2 aug. 2012: 1 maand de pil, 2 weken deka daarna 2 weken 150e GonalF en deka, pregnyl voor de punctie: 8 follikels, 6 eitjes, 4 rijp 1 bevruchting 3cellig

ISCI 3 nov. 2012: 1 maand de pil. 2 weken deka daarna 2 weken 225e Menopur en deka, pregnyl voor de punctie: 11 follikels, 9 eitjes, 5 rijp, 1 bevruchting 5 cellig.

Verder slik ik Prenafem van Orthica (foliumzuur + vitamines/mineralen) en heb ik de laatste poging ook Visolie omega 3 en vitamine D gebruikt.

Voor ons (en het AMC zelf ook) is het een groot raadsel waarom ik niet meer eitjes aanmaak en waarom wij zo extreem weinig en slechte embryo's hebben.

Hebben jullie hier ervaringen mee en nog tips hoe deze kans vergroot kan worden? Gaat overstappen naar bijv. Dusseldorf, Gent of Brussel ons nog wat extra opleveren (en zo ja, wat??) Op zich zijn onze ervaringen in het AMC erg goed, vriendelijke mensen en goede begeleiding dus daarom hoeven we niet over te stappen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips! Alvast bedankt hiervoor!

Posted

Ik ben na 4 pogingen overgestapt naar Dusseldorf, andere medicatie, immunologisch onderzoek etc.

Nog steeds geen garantie want met icsi 5 hadden we ineens maar 5 eitjes en geen bevruchtingen terwijl we daarvoor altijd zo'n 10 eitjes hadden en gemiddeld 7 bevruchtingen in nederland.

Wij hebben ook geen idee waar het aan ligt alleen ik wilde gewoon iets anders proberen.

Heb nu een combi van menopur en puregon gebruikt en synarel neusspray. Dit leverde 14 eitjes op en 5 bevruchtingen.

Tja blijft lastig, garanties heb je niet maar we blijven proberen..

Sterkte gewenst!

Groetjes Nathalie

Posted

Bedankt voor je reactie Natalie!

Hebben ze bij jullie het zaad van de 1e pesa in nederland gebruikt in Dusseldorf?

Dat is nog iets waar wij ons zorgen over maken, dat ze weer een TESE moeten doen!

Posted

Ik had de eerste drie pogingen wél voldoende follikels, maar de eitjes bleken dan niet rijp. Hierdoor ook telkens maar één bevruchting. Ik gebruike toen 150GonalF met Cetrotide in een kort schema. Dus vanaf cyclusdag drie stimuleren en vanaf dag vijf onderdrukken met Cetrotide, punctie werd ingepland als grootste follikel 18mm was. Volgens mij te vroeg.

Poging vier, vijf en zes volgden we een ander recept: 225 Menopur met decapeptyl, maar wel ook weer in een kort schema. Vanaf dag 1 deca en vanaf dag 3 menopur erbij. Punctie werd pas gepland als de grootste follikels rond de 20mm waren.

Ik had alle keren meer follikels, meer rijpe eitjes en afhankelijk van het zaad werd ca de helft bevrucht (1x 100% bevruchting, maar dat is vrij uniek voor icsi). Ook alle keren minimaal twee cryo's gehad.

Bevruchting is met slecht zaad altijd een issue. De enige keer dat het zaad bij ons 'goed' genoemd werd, hadden we dus idd 100%, alle andere keren ongeveer de helft. Omdat het bij jullie telkens maar eentje is, vraag ik me af of het hetzelfde probleem is als bij ons de eerste drie keer....dat er domweg maar één eitje echt goed genoeg is.

Omdat jij al overgestapt bent naar menopur lijkt dat niet dé oplossing te zijn (is vaak wel succesvoller als eitjes niet rijp blijken). Misschien kun je overleggen of je een kort schema mag volgen, dat kan nog wel eens uitmaken, dat je je eigen cyclus niet vooraf al volledig platlegt. En eens vragen op welk moment de punctie wordt ingepland? Bij mij maakten die paar millimeters echt het verschil.

Posted

Bedankt voor je reactie Henne,

Goede tip voor dat korte protocol! Kan het altijd aangeven tijdens het onvermijdelijke evaluatie gesprek.

Posted

Hoi,

Bij een dame hier op t forum werd synarella tijdens het spuiten voorgeschreven, hierdoor ging de groei wat langzamer en konden ze iets langer stimuleren cq de punctie iets uitstellen zodat er hopelijk meer rijp zijn.

In mijn geval leverde de overstap naar een andere kliniek overigens ook een enorm verschil op. In de kliniek waar ik heen ben gegaan waren ze blijkbaar in het lab ook beter want die slechte resultaten die ik bij de vorige kliniek had, heb ik daarna nooit meer gehad.

En heb je al DHEA gebruikt? Schijnt ook meer en betere embryo's op te kunnen leveren. Kijk anders even op de site van DD daar staat het een en ander over DHEA geschreven of anders gewoon via google. Er is genoeg over te vinden.

Groetjes

Posted

Ik zou ook een ander schema gaan proberen, je hebt 3x eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Bij mij werkte een kort schema van Puregon met vanaf dag 5 Cetrotide als ovulatie blocker een stuk beter (lees: punctie op dag 11 en 12 i.p.v. dag 17 en grotere opbrengst). Cetrotide werkt anders als decapeptil, decapeptil legt je cyclus plat, cetrotide blokt alleen je ovulatie en gebruik je dus pas na een paar dagen FSH spuiten. Iedereen reageert anders natuurlijk, je moet kijken hoe jouw lijf reageert op verschillende combinaties.

Posted
Bedankt voor je reactie Natalie!

Hebben ze bij jullie het zaad van de 1e pesa in nederland gebruikt in Dusseldorf?

Dat is nog iets waar wij ons zorgen over maken, dat ze weer een TESE moeten doen!

Hoi Suzie,

Wij hadden 6 rietjes PESA-zaad en 2 daarvan zijn getransporteerd naar DD. (voor poging 5 en 6)

Nu zijn ze alleen op, dus als het tegenzit en m'n man bereidt is om nogmaals onder het mes te gaan dan wordt het een TESE in Duitsland. (Ze zijn in DD meer voorstander van een TESE ipv een PESA.)

Groetjes Nathalie

Posted

Ik heb trouwens alle keren een kort schema gehad, zowel in nederland als in DD.

De decapeptyl in combinatie met puregeon (in nederland) zorgde 1x voor overstimulatie met een dosering van 150 IE puregon.

Om deze reden in DD overgestapt op de orgalutran echter, dit leverde maar 5 eitjes op en geen bevruchtingen omdat de punctie ingepland werd toen de grootste follikel 19 mm was (na 6 dagen stimuleren).

6e poging kreeg ik synarel voorgeschreven ipv orgalutran in combinatie met 150 IE menopur en 75 IE puregon. Dit deed het beter en ik had 14 eicellen en 5 bevruchtingen. De punctie is ingepland toen de grootste follikel 25 mm was en de rest zo rond de 19/20 mm.

In totaal 7x gestimuleerd met menopur en 6x met puregon. Dus echt erg snel!

Het is dus echt afhankelijk van welk protocol en welke medicatie je gebruik maakt.

Groetjes Nathalie

Posted

Je kunt met Cetrotide/orgalutran de follikels idd minder lang door laten groeien. Omdat je alleen de LH onderdrukt is er anders het risico dat de follikels toch springen. Met deca leg je het hele systeem plat en is dat risico er nauwelijks. Maar er is dan nog wel een verschil tussen beginnen met deca op cyclusdag1 of al twee weken eerder.

Het is gewoon erg last als het meest standaard recept niet voor jou blijkt te werken, ga dan maar eens op zoek naar het juiste zonder al te veel pogingen te verspillen.

Posted

Bedankt meiden!

Hier zitten in ieder geval al een paar goede tips tussen!

Ik ga alles opschrijven in in ieder geval in het evaluatie gesprek bespreken!

Wie heeft er al ervaring met IMSI? Hoe werkt dat precies en zijn de resultaten echt beter?

Groetjes!

Posted

Hai,

Bij mij was t juist laagste percentage bevruchtingen ooit, maar of het daar aan ligt.. Geen mens kan het zeggen. Was wel enorm teleurgesteld want had er veel van verwacht. Zoals met elk nieuw iets dat ik uitgeprobeerd heb ;-)

Ik weet dat ze er in brussel mee gestopt zijn vanwege tegenvallende resultaten. Er heeft een tijd een test gelopen maar ze zijn er niet mee doorgegaan.

Nou vind ik zelf dat er in dd wel vaak weinig bevruchtingen zijn maar dat kan ook liggen aan het feit dat er misschien relatief veel 'probleemgevallen' heen gaan dus die elders al een aantal mislukte pogingen hebben gehad. Zal dus niet aan imsi liggen maar ik zou zelf nooit meer naar dd gaan en zeker ook niet meer voor imsi kiezen. Maar Babeth hier zal er een heel positief verhaal over kunnen vertellen! Met een prachtig resultaat.

Wellicht zijn er inmiddels cijfers bekend over hun successen met imsi. Die zou ik zeker even opvragen voor je je geld er aan uitgeeft. Ik kreeg ze destijds niet boven tafel ook niet van hun overall succes rate (kreeg alleen algemene percentages van vrouwen van mijn leeftijd) maar nu zouden ze toch data moeten hebben. Het is misschien beter om op cijfers af te gaan dan op een negatief of positief verhaal.

Groetjes

Posted

Hallo Suzie,

wij hebben inderdaad ervaring met imsi, dat is ook de reden dat wij overgetapt zijn van. Brussel naar DD, maar ik eb begrepen dat het in Brussel ook toepassen, of zijn ze er mee gestopt Noor?

in ieder geval denken wij dat het wel degelijk meerwaarde heeft voor ons daar het zaad echt heel slecht is.

ik kan je alleen maar aanraden dat als je tzt verder zou willen kijken, ga dan bij verschillende ziekenhuizen een gesprek aan en kijk wat voor jullie goed voelt.

Maar je zit nog in de wachtweken toch! Heeeel veel succes!

Posted

Hoi Suzie,

Ik kan je niet veel tips geven, omdat ik zelf net begonnen ben. ( eerste poging gestaakt door te weinig follikels,bij pil ,deca twee weken en puregon 150 .. In januari opnieuw)

Maar ik wil je wel heel veel kracht en wijsheid wensen in je verdere keuzes. Het is niet eenvoudig..

Kun je wat troost vinden bij mensen om je heen?

Susan