Jump to content

11 follikels en maar 3 eicellen bij de punctie...

roosje77

Recommended Posts

Lieve mensen,

Dit is mijn 4 icsi-poging en omdat er geen reden is voor het uitblijven van een zwangerschap (inmiddels echt alles onderzocht) heeft mijn arts bedacht om de embryo's die op dag 3 telkens van top-kwaliteit waren, nu 5 dagen in het lab te laten, zgn blastocyste.

Echter, ik had 11 goede follikels en nu waren er met de punctie maar 3 eicellen. Zelf had ik al het gevoel dat de timing van de punctie niet helemaal correct was (te vroeg, want de grootste was 17 mm en de kleinste 10 mm 3 dgn voor de punctie).. Iemand ervaring?

Gr. Roos

Het lijkt mij ook vroeg. Mij is verteld dat het beste moment om pregnyl te zetten is als de (dominante) follikels 22 mm zijn.

Zou er zeker even met je gyn over praten en vragen waarom hij er voor gekozen heeft om het zo vroeg te plannen. Misschien lieten je bloedwaardes langer wachten niet toe?

Gaan ze met 3 embryo's nu toch 5 dagen doorkweken of krijg je de tp nu op dag 3?

Succes in elk geval!! Je hebt maar 1 toppertje nodig!

Groetjes

Hey Noor,

Dank voor je reactie. Naar mijn weten gaan ze met die 3 gewoon wachten tot dag 5 tenzij het al eerder misgaat. Morgen is dag 3 en wat ik me afvraag, (mss weet jij het antwoord) of als ze het niet halen tot dag 5, ze het ook niet gehaald zouden hebben in mijn buik?

Gr Roos

Het is en blijft lastig, op zich zegt men dat de kansen met blastocysten groter zijn omdat dan gebleken is dat ze zich erg goed doorontwikkelen. Onze eerste poging in Brussel had ik ongeveer 8 embryo's en 5 waren blastocysten . 1 werd teruggeplaatst en er waren 4 cryos. De verse bleef niet zitten bij me dus verder met de cryos. 2 overleefden de doping niet en de andere 2 werden samen teruggeplaatst maar nestelden zich ook niet. Ik was ten einde raad..hoe kon dat toch met dergelijk mooie en goede embryo's? De arts (T.o.u.r.n.a.y.e.) kon er ook geen verklaring voor genen...men kan immers niet alle factoren in beeld krijgen en bepalen...er blijft een stukje onverklaard bij komen en geluk, tsja.

de poging daarna had ik een tp op dag 3, en zwanger, dat ging helaas verschrikkelijk mis met 22 weken maar staat er los van.de poging daarna weer een tp op dag 3 geen zwangerschap , toen een cryotp op dag 3, een positieve test maar dat duurde maar enkele dagen...toch was ik ervan overtuigd dat een vroege tp beter bij mij past. De poging die volgde had ik zelfs een tp op dag 2 na de punctie.Hieruit is onze dochter geboren. In augustus zijn weet met de 5 cryos gaan proberen, allen in de embryoscoop om de ontwikkeling zo goed mogelijk te laten verlopen, we wilden er maar 1 teruggeplaatst krijgen om de kans op een tweeling echt zoveel mogelijk te minimaliseren. Een tp op dag 5 gehad en de overige cryos waren niet meer goed genoeg om weer in te vriezen. In oktober weer een volledige behandeling met weer een vroege tp: dit keer op dag 3 na de punctie.

onze arts kon mijn voorkeur niet bevestigen in de zin of het wel of niet beter is maar ging wel mee met mijn gevoel en gedachtengang ( diverse malen een vrij korte luteale fase gehad van 11-12 dagen).

daarom ben ik ook bij beide behandelingen in DD vanaf de tp suprefact gaan gebruiken, 's morgens en 's avonds één snuifje.

Ik kan je niet zeggen of het inderdaad zo is dat een vers embryo dat in de broedstoof dag 4 en 5 niet overleeft het in je baarmoeder ook niet zou doen, volgens mij kan de wetenschap dat ook niet zeggen ...ik duim voor je dat het goed uitpakt!! Veel succes!

Over dag drie of vijf kan ik weinig zeggen, maar bij mij persoonlijk was 17mm veel te vroeg om de punctie in te plannen. Dan had ik nooit meer dan één rijp eitje. Pas vanaf 20mm had ik een opbrengst die meer overeen kwam met het aantal follikels.

Daarnaast groeide eea gelijkmatiger met deca dan met Cetrotide. Weet niet of dat bij jou nog een rol kan spelen.

Het zou mij echt geenszins verbazen als ze het ingepland hadden omdat je bloedwaardes dit vereisten.

Ik had de laatste keer ook maar een paar grote en een heleboel kleinere waarvan ik zeker wist dat ze nog mee zouden kunnen gaan doen als ze wat langer gewacht hadden. Dus ben ik niet zonder slag of stoot akkoord gegaan toen ze zeiden dat ik pregnyl moest zetten.

Toen hebben ze nogmaals ruggespraak gehouden en kwamen ze terug met het verhaal dat het moest vanwege het bloed. Ze zeiden dat de dominante follikel anders echt zou gaan springen voordat de punctie had plaatsgevonden. Op zich kun je zeggen, dat is er toch maar 1 en dan heeft de rest wel een kans, maar het schijnt dat als er 1 springt, dit negatieve gevolgen heeft voor de rest van de eicellen en daarnaast zouden de embryo's die dan uit de eicellen zouden ontstaan die nog wel gevonden worden, niet in het juiste milieu teruggeplaatst worden. Het baarmoederslijmvlies reageert namelijk op het springen van die eerste en als er dan niet tijdig wat in te nestelen valt, gaat de baarmoeder onder invloed van de hormonen die zijn ontstaan door die eerste eisprong zich al voorbereiden op de maandstonde. Niet meer oke voor de andere eicellen om in te nestelen en daardoor gaat het zeker mislukken.

Dit is wat mij verteld is, of laat ik zeggen, zo herinner ik mij het gesprek. haha daar kan natuurlijk een verschilletje in zitten.

Ik weet bijna zeker dat er in heel veel ziekenhuizen de dominante follikel al gesprongen is zonder dat men het weet. Niet overal wordt immers bloedgeprikt. Bij mij is het toch al een aantal keer nodig geweest om vroeger in te plannen dan wanneer je alleen naar de echo had gekeken. Zelfs een keer voortijdige eispong gehad. Dit weet je anders gewoon niet en onderga je een hele punctie terwijl het dus allemaal voor niets is.

Maar vraag het maar na, ben erg benieuwd naar t antwoord. Je mag Monitoring altijd bellen voor zulke vragen vanaf 15 uur. Ze zullen het graag uitleggen.

Lieve Noor, Brenn, Meiske74, Henne

Wat super jullie reacties! Ik ga het morgen navragen aan de arts Noor hoe het zit. Kreeg tot nog toe de verklaring dat niet in iedere follikel een eicel zit. Zou goed kunnen natuurlijk, maar vorige keer waren slechts 2 follikels te zien en n paar kleintjes en uiteindelijk bij de punctie had ik nog 5 eicellen. Heb al n keer eerder gehad dat ze vroeg waren (16,5 mm) en toen was er idd slechts 1 rijp en n slecht embryo dus dat was super K... Maar goed, ik wilde met 3 de gok niet wagen en heb vanochtend gebeld of ik toch vandaag de TP kon krijgen en heel gelukkig waren 2 vd 3 eicellen bevrucht; een 10-cellig embryo van a-kwaliteit en een 6-cellig embryo van b-kwaliteit (in jette hanteren ze 4 gradaties) dus uiteindelijk is het allemaal nog goed afgelopen tot zover dan... Maar nu is er tenminste weer n kans...

Nogmaals super jullie reacties en ik laat nog weten wat de arts morgen zegt...

Liefs Roosje

Hoi Roos,

Persoonlijk heb ik ook de ervaring van hoe een vroege punctie kan zorgen voor weinig eitjes. Bij mij hebben ze de laatste keer de punctie ingepland met follikels van 25mm en aflopend tot 17 mm. Dit heeft betere resultaten opgeleverd.

Ook heb ik Synarel neusspray gebruikt ipv Orgalutran zodat er langer doorgestimuleerd kon worden.

Ik hoop dat je duidelijke antwoorden krijgt op je vragen en dat de arts ook echt naar jou luistert!

Groetjes Nathalie

Ben benieuwd Roosje!

Inderdaad zit niet in elk blaasje een eitje. Meestal is 2/3 wel gevuld, dat is gemiddeld, is mij verteld dan.

Ook van alle bevruchte eicellen valt de helft gemiddeld weer af. Dus 2 van de 3 goed bevrucht is een mooie score!

He Brenn,

Heb vrijdagmiddag de dokter gesproken en hij heeft het uitgelegd. Ze hebben idd (te) vroeg de punctie gedaan (grootste follikel was 17 mm, dan 2 16 mm), maar ik heb deze arts pas net en hij wist niet dat bij mij altijd lang gestimuleerd wordt en dit was zoiezo een beetje erg vroeg. Maar hij gaf aan dat het ook te maken heeft met het synchroom lopen met het baarmoederslijmvlies, want als de punctie vrij laat is, schijnt de kans te zijn dat het baarmoederslijmvlies te dik en taai is.. Tja, het is natuurlijk geen exacte wetenschap en ik baal ontzettend want ik heb echt afgezien om die 11 follikels te kweken maar goed gebeurd is gebeurd...