Jump to content

Eerste behandeling; onzekerheid en vragen

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

Ik ben nieuw op het forum en zal me daarom even voorstellen. Ben Vernon, 25 en heb vorige week zaterdag mijn eerste TP gehad. Het is bij ons erg snel gegaan; in augustus voor het eerst naar huisarts en vorige week al eerste TP. De hele behandeling (lange traject met pil, decapeptyl en 125eh gonal F) is me erg meegevallen, op de resultaten na steeds. Tijdens de punctie, die heel erg meeviel, koos de arts ervoor om mijn rechter eierstok over te slaan omdat hier een kluwe bloedvaten voor zat. Ook deed mijn rechter eierstok tijdens de stimulatie niet zo goed mee en zaten hier alleen kleinere eitjes, ze zei het dus het risico niet waard te vinden. Dit snap ik, maar later dacht ik er pas aan dat ze tijdens de FM ook steeds dachten bloedvaten te zien, welke later juist grote eiblaasjes bleken. Tijdens de punctie had ik een roesje, dus helaas dacht ik er toen niet aan om dit te zeggen. Ik ga er maar vanuit dat de arts doet wat het beste is, en niet zomaar een eierstok overslaat.

Daarnaast bleek dat er maar 4 eicellen waren gevonden, ondanks de acht aangeprikte eiblaasjes. De arts zei dit ook een teleurstelling te vinden, aangezien ze allemaal "makkelijk los kwamen".

Ik heb toen tot maandag in spanning gezeten, want ja, 4 eicellen is niet heel veel kans op bevruchting. Ik heb als een dolle zitten schoonmaken maandagochtend (het huis was nooit zo schoon :p) tot het verlossende telefoontje. Gelukkig waren er 2 embryo's! De TP zou de volgende dag plaatsvinden. Ik zat weer vol goede moed!

Voor de TP vertelde dezelfde arts even heel kort dat het een C embryo was en dat de kans dus wel kleiner was, maar wel "de moeite van het proberen waard". Ik was dus teleurgesteld over de minimale opbrengst van een lang en slopend traject. Wie heeft dit ook meegemaakt? Is er iemand die zwanger is geworden van 1 C kwaliteit embryo? Dit wil ik gewoon weten omdat ik positief probeer te blijven (hoewel ik dit erg moeilijk vind).

Daarnaast heb ik ongelooflijk veel last van bijwerkingen van de Utrogestan (bolletjes die je in moet brengen); hoofdpijn, duizelig, moe, opgeblazen, kramp, neerslachtig en vooral heel pijnlijke borsten. Wie hebben hier ervaring mee en heeft er tips?

Voelen jullie ook wel eens een druk omdat je "maar drie behandelingen" hebt om je droom waar te maken?

Nou, ik ben wel een heel erge zeur, maar ik heb in mijn omgeving ook niemand om hierover mee te praten, dus helaas zijn jullie de klos ;)

Fijne zondag!

Posted

Daar is dit forum toch juist voor! En je zult hier ook veel herkenning en begrip vinden dus gewoon lekker 'zeuren'

Kwaliteit zegt niet altijd iets over de kansen, je kunt van een C embryo absoluut ook zwanger worden. Dat er van de acht follikels maar acht een rijp eitje hadden en vervolgens maar eentje goed bevrucht én doorgedeeld is, komt mij bekend voor. Hier de eerste drie pogingen lopen stoeien met onrijpe eicellen en telkens maar één embryo.

Je gaat nu eerst 'gewoon' twee weken 'rustig' afwachten ;-) met alle bijwerkingen van de utro (helaas geen tips voor, is letterlijk k*t spul) en mocht het niet gelukt zijn, dan al je vragen voorleggen in het ziekenhuis. Waarom is rechts niet aangeprikt na de ervaringen van de fm, wat is voor hun een verklaring voor het lage aantal embryo's en de minder kwaliteit en vooral: wat stellen zij voor m dit de volgende keer te verbeteren. Zodra de woorden 'pech', 'kan gebeuren' en 'zelfde schema' vallen, aangeven dat je het daar niet mee eens bent juist omdát je maar drie kansen hebt!

Wat dat laatste betreft: je hebt drie vergoedde pogingen, dat betekent niet dat je niet door kunt gaan daarna. Alleen kost dat helaas wel een smak geld, dus dat moet ook kunnen. Wij hebben zelf nooit een maximum aantal gesteld, maar het per keer bekeken: hebben we er nog vertrouwen in, kunnen we het fysiek en mentaal nog aan, kunnen we het betalen... Je zie het resultaat in mijn handtekening.

Succes, het topic wachtbankje februari kan ik je aanraden!

Posted

Hallo henne,

Bedankt voor je reactie! Het is fijn om te weten dat ik her mijn ei kwijt kan. Je hebt natuurlijk gelijk; gewoon afwachten is de enige optie. Ik had mezelf ook al voorgenomen om een vragenlijstje te maken voor de volgende keer (mocht dat nodig zijn natuurlijk). Ik weet overigens niet of er maar een rijp eitje bij was, er waren twee embryo's ontstaan uit de vier eicellen.

Qua behandelingen heb je ook gelijk; ik denk dat ik het niet zomaar op zou geven na drie behandelingen hoor. Ik zie dat jij ook zwanger bent na 7 behandelingen, het kan dus na die drie ook nog gewoon. Als ik hieraan denk word de druk misschien iets minder ;) Maar goed ik loop weer eens op de zaken vooruit, ik ga inderdaad nog maar even afwachten wat de toekomst brengt (hoewel dat rustig er misschien wel bij inschiet ;)

Ik zie dat jouw bevaldatum (in je banner) mijn testdatum is. Succes met de laatste loodjes!

Posted

Hoi Vernon!

Ik kan me voorstellen dat je heel onzeker bent geworden van deze afvalrace. Hier ook weinig goede bevruchtingen en steeds matige embryo's maar toch twee gevulde ledikantjes! Onze eerste IVF-poging was ook ineens voorbij met 1 tp en geen cryo's. Ook de laatste poging weer geen optimistische arts en dus een tp van twee embryootjes en die liggen hier naast me hun luier te vullen nu. Geef de moed niet op, aan de buitenkant kunnen ze niet alles zien en die A, B of C klasse embryo's geven allemaal even mooie kindjes als ze blijven plakken! ;-). Succes met de wachtweken!

Posted

Hi Vernon,

Ik heb ook superveel last van de Utrogestan en andere medicijnen. Helaas, je moet er doorheen! Gedeelde smart is halve smart hoop ik dan maar!

En wat de opbrengst betreft: wij hadden in augustus een twijfelachtige score (2 embryo's uit 11 eicellen) en deze ronde hadden we 6 embryo's uit 8 eicellen! We geloven het zelf nog steeds amper (hoewel we wel vanalles hebben gedaan met vitamines, maar toch). Het is soms (maar dan heb ik het over een enkele keer) ook wel zo dat er en keer een slechtere oogst tussen zit is mijn ervaring. Ik sluit me overigens wel volledig bij Henne aan, als ze spreken over 'pech' en dat soort onzin, dan moet je daar natuurlijk geen genoegen mee nemen! Ze moeten natuurlijk wel met een plan komen om de volgende keer betere resultaten te behalen! Ik heb ook meer (langer en met een hogere dosering) gestimuleerd deze keer en dat heeft niet meer, maar blijkbaar wel betere follikels opgeleverd.

Kortom: nog mogelijkheden zat! En eerst maar eens afwachten of het wel nodig is om over die mogelijkheden na te denken! Misschien raak je wel 'gewoon' zwanger. Dat hoop ik in ieder geval voor je!

Posted

Hey ladies,

Ik weet dat ik nog genoeg mogelijkheden heb voor ik over de dingen na moet denken waar ik nu soms onverhoopt al over nadenk, maar ik ben helaas soms nogal een doemdenker ;)

Vervelend hè Floortje, die bijwerkingen? Jammer dat er niets aan te doen is, maar het is hopelijk voor een goed doel! Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het vraag, maar hoe komt het trouwens dat je twee embryo's teruggeplaatst hebt gekregen? Ik dacht dat dit helemaal niet meer gedaan werd, behalve eventueel bij een derde poging?

Sorpresa, bedankt voor je opbeurende woorden. Wat heerlijk een tweeling! Zo zie je maar weer dat die kwaliteit inderdaad niet veel zegt.

Posted

Hi Vernon, ik herken het, ik kan ook behoorlijk piekeren. Hoeveel embryo's ze terugplaatsen hangt een beetje van het ziekenhuis, je leeftijd, je eigen wens en het aantal pogingen af. Ik was de allereerste IVF meteen zwanger van mijn zoontje, dus toen wij weer begonnen wilden ze er maar één tegelijk terugplaatsen. Dat lukte niet en toen lukte één cryo ook niet. We hadden er twee over, dus die hebben we toen allebei teruggeplaatst gekregen, dat resulteerde in een miskraam. Toen weer één verse, toen weer een cryo, allemaal niet gelukt. Nu dus voor het eerst twee verse, hoewel ik nog geen 35 ben (vandaag wel 34, pffff, time flies while your busy doing IVF ;-) Kortom: je groeit een beetje naar twee embryo's toe naarmate het vaker mislukt. Ons motto is nu: 'liever een tweeling dan een geenling!' :-) Dat terwijl we eerst expliciet hebben gekozen voor één embryo. Je grenzen schuiven gedurende het traject langzaam steeds een beetje verder op.

Posted

Voor mij is het al een tijdje geleden, maar bij mijn eerste (en enige) IVF had ik "maar" 5 eicellen. Daarvan waren er 4 bevrucht en uiteindelijk zijn er 3 gestopt met delen. Bij de TP had ik dus "maar" 1 embryo. Geen idee wat de kwaliteit was, maar dit is wel mijn zoon geworden. Het kan dus zeker uit een "lage" opbrengst. Maar dat het voor je gevoel tegenvalt herken ik wel. Ik had er ook niet echt vertrouwen in. Toch was ik na de lange twee wachtweken zwanger, het kan dus zeker wel.

Succes en sterkte met wachten!

Posted

Ik lees even mee.

En om je gerust te stellen; ik had maar 1 follikel ( mislukte poging maar toch doorgezet), met 1 eicel, bevrucht en mooi wel een 8-cellig embryo teruggeplaatst vorige week! Dus kansberekening is een ding.... Ik denk dat ik geluk had. En zo kan het bij jou ook zijn.

Voor mij is het er op of er onder, bij een vermoeden van vervroegde overgang ( ben 36). Dit moet gewoon gaan lukken....

Ik heb geen last van de hormonen/medicijnen, maar reageerde dus ook al niet op 300ie Puregon. Werkt gewoon niet zo bij mij. Beetje misselijk vandaag en wat moeier, maar voor de rest valt het echt mee.

succes met de behandeling en hopen op een positieve test!!

• 2 weeks later...
Posted

Hai ik zit niet zoveel op het forum maar heb even een vraagje ik heb vrijdag een tp gehad en sinds vandaag heb ik ontzettend last van me onderrug en me benen! Me vriend heeft sinds vrijdag de griep. Komt het nou door de tp of zal ik een griepje onder de leden hebben? Veel succesnog groetjes

Posted
Hai ik zit niet zoveel op het forum maar heb even een vraagje ik heb vrijdag een tp gehad en sinds vandaag heb ik ontzettend last van me onderrug en me benen! Me vriend heeft sinds vrijdag de griep. Komt het nou door de tp of zal ik een griepje onder de leden hebben? Veel succesnog groetjes
Ik kan me rugpijn nog wel voorstellen na TP en meestal ook buikpijn, maar last van benen is wel apart. Dus misschien toch griepje? Hoe voel je verder? Had je goed gedeelde cellen?Succes
Posted

Sluit me aan: koorts onderdrukken, maar buikpijn kan van de tp komen en pijn in je bovenbenen ook wel hoor. Denk maar dat je met menstruatiepijn ook je benen kunt voelen er er is toch wel eea gaande in die regio ;-) Misschien ook wat gespannen gelegen... Probeer evt een warme kruik tegen je rug (niet tegen je buik).

Posted

Oke ik heb geen koorts gelukkig en ook niet zo n buik pijn zit echt in me onderrug kan er gewoon niet van slapen nu .... Een kruik heb ik niet thuis. Ik heb ook wel last van hoofdpijn. Kan ik paracetemol nemen ? Ik had een goed eitje en 22ste mag ik bloedprikken miss ook 2 invriezen. Ik weet niet of ik ga werken hoor het doet echt pijn.henne en susangef met zwangerschap