Jump to content

Help!Punctie te laat,morgen (20-03)terugplaatsing?

Danielle1984

Recommended Posts

Ik heb afgelopen zondag de punctie gehad van onze tweede ICSI. Bij het maken van de echo vlakvoor de punctie bleek dat het aantal follikels van 14 naar 8 was geslonken :omg: De arts gaf aan dat er mogelijk al eitjes gesprongen waren. Ik en mijn man schrokken hier erg van! We hebben o.a. gevraagd of de resterende eitjes dan niet overrijp waren, de arts zei dat de punctie gewoon ging starten met de 8 follikels. Helaas bleken er maar 3 eicellen te zijn gevonden en daarnaast veel bloed :ohno:

Nu 2 dagen later heb ik onwijs veel napijn, veel meer dan de eerste punctie. De gynaecoloog heeft mij daarom vandaag gezien voor een echo en concludeerde dat er ondanks synarel een vervroegde eisprong is geweest :stun: (daarom zo weinig eicellen, bloed opgezogen ipv vocht met als gevolg veel (na)pijn).

Daarbij gaf hij ook aan dat:

- De kans groot is dat er geen goed embryo ontstaat omdat de eicellen mogelijk overrijp zijn en dit ICSI bemoeilijkt.

- Het embryo niet in een dag 3 baarmoeder terecht komt en dat dit een slechte invloed heeft op de slagingskansen.

Verder lees ik nu onderzoeken op internet dat er bij overrijpe bevruchte eicellen een verhoogd risico bestaat op ernstige afwijkingen van een kind.

De volgende vragen duizelen mij nu!!

1) Indien er een toch een goed embryo is ontstaan (ik word morgenochtend gebeld!), zal ik deze dan wel laten terugplaatsen gezien de ongunstige van mijn baarmoeder??? De arts adviseert niet in te vriezen omdat je dan met de ontdooingskans zit.

2) Zijn er mensen die ervaring hebben met een te laat ingeplande punctie, en te meer: een arts die op het moment van punctie bij sterk vermoeden van vervroegde eisprong niet voorlegt of de punctie überhaupt wel door kan gaan??

Nu ik de gevolgen weet van overrijpe eicellen en een baarmoeder die al verder is in het proces, had ik de punctie natuurlijk nooit door laten gaan!!!!

De kans is erg groot dat ik een vergoede poging kwijt ben, zijn er mensen die ervaring hebben met door het ziekenhuis gemaakte fouten en een klacht indienen??

Ik hoop dat er mensen zijn die even met mij mee willen denken!!

Hai

Wat naar voor je zeg!

Ik heb wel ervaring met vervroegde eisprong maar gelukkig heeft mijn arts de poging afgeblazen. Hierdoor kostte t me geen poging voor de verzekering. Geen punctie = geen poging. Ik vind t heel vreemd dat jouw arts t wel heeft doorgezet en ik zou hier ook zeker een punt van maken. Betaalt hij de volgende poging voor jullie? Nee zeker...

Als de dominante follikel gesprongen is, heeft dat idd gevolgen voor de condities in de baarmoeder maar ook op de kwaliteit van de andere eicellen waardoor zwangerschap volgens mijn arts nagenoeg uitgesloten is.

Volgens mijn prof was de kans op een zwangerschap nihil in zo'n situatie dus of je je nu zorgen moet maken over afwijkingen....

Tenzij er toch een goed embryo is ontstaan.... Dan zou ik zeer zeker gaan voor invriezen!

Dit is wat arts mij vertelde. Meer weet ik er niet over...

Super rot nieuws om te verwerken; ik spreek uit ervaring. T voelt alsof je helemaal geen eerlijke kans hebt gehad!

Sterkte

Jeetje, wat rot, ik kan me voorstellen dat je je vreselijk voelt!

Ik heb geen ervaring, maar zou in jouw geval wel gaan voor die kleine kans dat het toch goed gaat! Vraag of ze voor de TP even een echo maken om je baarmoederslijmvlies te beoordelen. Als dat goed is en er is een goed embryo, dan zou ik gewoon alles op alles zetten, want invriezen maakt het embryo er niet beter op.

Vervolgens zou ik zeker met het ziekenhuis bespreken dat je met de kennis van nu de punctie nooit had laten doorgaan en dat ze je vóór de punctie beter hadden moeten informeren, zodat je had geweten dat je kansen (zeer) beperkt waren. Rijpe follikels lossen niet zomaar op, dus je arts moet voor de punctie hebben geweten dat het niet oké was. Vraag ze hoe ze van plan zijn je tegemoet te komen. Het meest reëel bij zo'n fout lijkt me dat ze je tegemoet komen bij een extra behandeling. De medicatie zal misschien ook voor het ziekenhuis lastig te regelen zijn, maar er worden veel lifts aangeboden, dus dat komt wel goed en de echo's, punctie en TP zouden ze kosteloos kunnen doen.

Ik zou proberen me niet al te veel zorgen te maken om afwijkingen bij het embryo, want als het echt niet oké is, dan deelt het niet door, of nestelt niet in... Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik denk dat de kans groot is dat het bij zeer ernstige afwijkingen simpelweg niet door deelt. Maar vraag dat gewoon heel goed aan je arts, vóórdat het embryo eventueel wordt teruggeplaatst.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Tja, zo,zie je! Als de kans inderdaad - zoals Noor zegt - nihil is (ik weet niet of ze nog aan de hand van bloedwaarden en baarmoederslijmvlies kunnen checken of het wel of geen kans maakt), dan is invriezen bij een goed embryo natuurlijk de beste optie... Sterkte!

Bedankt voor jullie reacties!

Noor, wat rot dat jij dit ook hebt moeten meemaken! Is het wel op tijd afgebroken?

Weten jullie of er mogelijkheid is om te bepalen wanneer de eitjes ongeveer zijn gesprongen? Hormoonwaarden in het bloed? En binnen hoeveel uur achter elkaar zouden de eitjes gesprongen kunnen zijn? Als het milieu van mijn baarmoeder een dag achterloopt dan is het misschien nog een kleine kans, maar ik denk dat als het over meerdere dagen gaat dat de kans dan echt nihiel is en we wellicht toch voor invriezen moeten gaan..

Laat ik het zo zeggen...ik had zondag de echo en bloedprik om te bepalen of ik zondag de pregnyl mocht zetten. De echo was toen nog perfect, dus ze zeiden dat als t bloed goed was ik 's middags zou horen dat t idd die avond pregnyltijd was. Maar t bloed voorspelde een eisprong op maandag (zou dinsdag dus punctie hebben) en dat was onoverkomelijk volgens mijn prof. Absoluut kansloze missie.

Met name omdat t veranderde milieu door de eisprong de andere, overgbleven eicellen negatief zou beinvloeden.

Als je wilt kan ik de betreffende mail nog wel voor je opzoeken en forwarden.

Ik geloof zelf sowieso in t feit dat alleen de dominante follikel bij de meeste vrouwen voor een zwangerschap kan zorgen (anders waren er wel veel meer tweelingen) dus als die foetsie is... Is de kans maar heel klein. Maar dat is mijn boerenverstand visie. Heb er niet voor geleerd!

Grtz

Jemig zeg! Wat een verhaal! Nou, jouw prof heeft er wel voor geleerd Noor, dus die zal het ongetwijfeld weten! Ik denk dat Noor je hiermee wel het antwoord geeft wat te doen... Nogmaals sterkte!!! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, dus laat als je wilt even weten.

Overigens zou je zeggen dat als het voor de prof van Noor zo evident was dat moest worden afgebroken, jouw arts dat dus absoluut ook had moeten weten. Dat lijkt me aanleiding voor compensatie in de vorm van een extra behandeling, want feitelijk hebben ze het dus gewoon verprutst, terwijl dat niet nodig was geweest!

Jeetje, wat een domper voor je zeg, maar wel fijn dat je nu wat meer informatie hebt!

Wat enorm naar dat je arts dit toch heeft doorgezet! Hopelijk komen er wel bevruchtingen uit.

Ik heb er verder geen ervaring mee of zo, maar weet wel dat er ook protocollen zijn waarbij het embryootje pas op dag 5 wordt teruggeplaatst, als blastocyt. Dat heeft schijnbaar een grotere kans dan een dag 3 terugplaatsing (heb ik me laten vertellen). Misschien dat je daarnaar kan vragen bij je arts, dat dat je wat meer speling in de terugplaatsingstijd geeft?

En ik zou proberen om iets door je arts vergoed te krijgen. Jij had het immers nog gevraagd en hij heeft het eigenlijk gewoon weggewuifd.

Ik wil je in ieder geval heeeel veel succes wensen!

Er heeft een bevruchting plaatsgevonden en een middelmatig embryo is vandaag terug geplaatst.

We hadden zelf de voorkeur om het in te laten vriezen, maar het ziekenhuis heeft aangegeven dat wij daar geen keuze in hebben.

Nu hopen dat er toch een ieniemienie kans is!!!

Hai

Sorry maar ik blijf het een vreemde reactie van het ziekenhuis hebben. Waarom heb je geen keuze over invriezen of niet? Het lijkt mij dat je daarover in gesprek kan gaan toch? En als zij kunnen beargumenteren waarom het beter is om terug te plaatsen dan om in te vriezen dan kan je je besluit maken. Mag ik vragen welk ziekenhuis dit is?

Ik ga in ieder geval enorm voor je duimen!

Liefs

NCM

Hoi. Tuurlijk heb je een kans bij de terugplaatsing nu! Elke TP heeft kans lijkt me. Zeker niet de ideale omstandigheden maar hopen mag zeker.

Ik heb vorig jaar ook een voortijdige eisprong voor de punctie gehad. Ben altijd in DDorf behandeld. Ik had de avond en nacht voor de punctie hevige buikpijn en 's ochtends een bloeding. Omdat ik het vermoeden had dat het niet goed zat vroeg ik om een echo voor de punctie. Er bleken 2 vd 4 follikels 'foetsie' te zijn. Zo werd me verteld.

Ik was woedend. Ik moet hard werken voor elke follikel en 4 stuks is een hoog aantal voor mij. Ik zag mijn kansen gehalveerd. Ze hebben mij verkeerd laten 'tegen' spuiten. Ik ben daar een dag te vroeg mee gestopt. En bedankt! Er werd erg luchtig over gedaan en een sorry heb ik niet gehoord.

Er raakte 1 eicel bevrucht. Was goede kwaliteit en werd dus teruggeplaatst.

Ik had vanaf wachtdag 9/10 enorme buikkrampen en barstende hoofdpijn. Dit kende ik zo niet na een TP. Het eindige met een bloeding en daarmee was een poging mislukt.

Ik heb zelf dus geen fijne ervaring na een vroegtijdige eisprong maar een kans is een kans en wie weet heb je geluk. Het lichaam kan erg onvoorspelbaar zijn. Duimen op ellaar!