Jump to content

Zwanger, OHSS en ziekenhuisopname

Maymar

Recommended Posts

Sinds vorige week lig ik in het ziekenhuis ivm vrij ernstige overstimulatie na mn eerste IVF behandeling en emmy tp die gelukt is!

Waar ik benieuwd naar ben is:

Hoe lang hebben jullie in het zkh gelegen

Hoe lang heb je er last van gehad

Maar vooral hoe ben je de tijd doorgekomen??

Ben erg benieuwd naar vrouwen die dit ook hebben meegemaakt.

Liefs

Hoi Maymar,

Ik ben destijds na 1e IVF net zo gevaren (reageerde heftig op de Pregnyl/hormonen). Alle latere keren ben ik extra begeleid en gecontroleerd, kreeg ik utrogestan bollen ipv pregnylspuiten en moest ik vanaf punctie t/m wachtweken rust houden. Zo is het gelukt herhaling van de overstimulatie grotendeels te voorkomen en uiteindelijk zwanger te raken (waarbij ik ook direct een enorm opgeblazen buik had).

Ik heb 9 dagen in het ziekenhuis gelegen. Las boeken, rustte en kreeg visite. Voelde me in toenemende mate ongelukkig; dit overkwam me, het werd me niet goed uitgelegd en er was geen steun/gesprek over de impact die het op mij had om zo'n ernstige complicatie te hebben.

Ik was niet zwanger.

Heb er thuis ook nog wel last van gehad: door de hormonen niet mezelf.

Succes! Ik hoop dar je dit snel achter je kan laten!!!

Moon jeetje wat heftig ook!! 9 dagen zkh pffff kan me herl goed indenken hoe je je gevoelt heb. Ik word stilaan gek in mn cel hier!

Bij mij was er totaal geen aanwijzing dat er overstimulatie zou optreden. Doordat de eerste poging werd afgebroken ivm overstimulatie werd ik zeer strak in de gaten gehouden. Voor de punctie is er constant bloed geprikt om mn waardes in de gaten te houden en die zaten nog verder onder de grens. Een week na de pregnylspuit kreeg ik last maar dat was nog dragelijk. Dit was vorige week zondag/maandag ook zo goed als over. Het kwam votige week dinsdag zeer hevig terug en vermoedde dat de tp gelukt was. Woensdag was het xo erg dat ik amper nig kon lopen van de pijn en hebben ze me direct opgenomen.

Sinds die tijd is het alleen maar erger geworden en is de zw.schap bevestigd dmv bloedtest.

Hoe hebben ze jou behandelt?? Ook met alleen een vochtinfuus en dat je lichaam het zelf moest 'oplossen' ??

Hoi Maymar,

Voorzichtig gefeliciteerd dan met je zwangerschap!

Volgens mij kunnen ze niet anders dan je bedrust laten houden, elke dag gewicht en cm 's meten. Vochtinfuus (want het lekt weg uit je bloedvaten en gaat in buikholte ed zitten toedienen en spuiten ter voorkoming van trombose. Het is inderdaad wachten op het omslagpunt...

Tot die tijd kunnen ze alleen erger voorkomen en ongemakken verlichten.

Later heb ik er veel over gelezen en las ik herhaaldelijk dat eiwitrijk eten en drinken zou helpen. Daar is in het ziekenhuis bij mij niks mee gedaan, maar wellicht kun/wil je zelf de meest eiwitrijke dingen die op het menu staan kiezen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Mail gerust, hoor! Heb je weer wat te doen tijdens het liggen :)

Succes!!! Ik vond het niet niks om ineens zo de regie kwijt te zijn en daar zo te liggen...

Idd alles wat jij benoemt doen ze al. Ik krijg 2L infuus per dag en drink zelf ongeveer een liter erbij. Ook idd elke dag wegen en meten. Ik zit inmiddels op +11kg en elke dag komt er 1-2cm buikomvang bij. Door het liggen (want staan is echt geen doen meer behalve voor toilet en douchen, maar dat is al uitputtend) is het vocht inmiddels ook naar mn rug en heupen gezakt, heb nu echt van die 'zadeltassen'.

Ook krijg ik elke dag een albamine (eiwit) infuus omdat dat te laag was. Gister en vandaag zou er een diëtist langskomen zodat ik speciale drankjes zou krijgen waar ook eiwit in zit, helaas is er nog niemand geweest hiervoor. Ik krijg ook amper eten weg omdat alles in de verdrukking zit incl mn maag. 1 boterham is eigenlijk al teveel ;)

Wat je zegt over de regie kwijt zijn daar kan ik me ook heel goed in vinden. Ik vind het vreselijk dat ik helemaal nergens meer controle over heb en dan zegt een gyn doodleuk dat ik dat moet loslaten... Tsjah makkelijk gezegd natuurlijk, zij ligt niet als een kasplantje tussen 4 muren die na een week toch echt wel op je af komen.

Gelukkig lopen er hier een aantal superleuke verpleegsters rond die de dagen wat dragelijker maken :)

Ik zie dat jullie ouders zijn van een meisje van 2, wat leuk!!

En vorig jaar nog een mk :( bah wat klote... Zijn jullie nog/al bezig voor een brusje? (Als het een te pijnlijke vraag is dan hoef je niet te antwoorden hoor :) )

Maymar, allereerst een (voorzichtige) felicitatie! Heb zelf anderhalf jaar geleden Ohss gehad vlak na de punctie. Hoop het echt nooit meer mee te maken! Hierdoor mocht er bij mij geen embryo teruggeplaatst worden. De embryo's konden ivm kwaliteit niet ingevroren worden, dus de poging ging helaas verloren. Ik kreeg via het infuus 3 ltr vocht per dag en moest daarnaast 2 ltr vocht binnen krijgen. Dagelijk meten en wegen. Op mijn dieptepunt/zwaartepunt hield ik 8 liter vocht vast met misselijkheid en lichte benauwdheid tot gevolg. Leek wel 5 mnd zwanger. Daarna kwam bij mij het omslagpunt. Heb 6 dagen in het zkh gelegen. Vermaakte me met lezen, tv kijken en het bezoek. Gelukkig ontzettend lieve verpleegkundigen gehad. Daarna nog een paar weken nodig gehad voordat ik me weer de oude voelde. Bij mij vertelden ze dat ze ( wanneer het omslagpunt niet snel genoeg kwam) ze iets met een drain in de buik konden, maar dat ze dat liever niet deden. Daarnaast werd idd eiwitrijk eten geadviseerd. Mijn situatie was dus wel anders dan die van jou, omdat mijn lijf geen hcg aanmaakte. Heel veel beterschap. Hopelijk gaat het snel beter met je en kan je over een tijdje genieten van een prachtige zwangerschap !

Jeetje Mare, ook in jou verhaal herken in een heleboel!

Wat een ongelofelijke teleurstelling dat jullie geen cryo's hadden toen, dan lijkt het me nog moeilijker om daar mee om te gaan als wanneer er wel cryo's waren, want eigenlijk heb je alles voor niets gehad toen.

Ik heb de eerste 2 dagen ook een 3L infuus gehad en dronk er 2 liter bij, echter plaste ik maar weer 1,5L uit dus vandaar dat ik nu dus in totaal 3L per dag krijg.

Vandeweek zelfs een plastablet gekregen omdat ik veel te weinig plaste.

De misselijkheid en benauwdheid heb ik ook (gehad). Gelukkig ben ik een stuk minder misselijk dan enkele dagen geleden maar ben ik wel kortademig wanneer ik sta, en savonds zelfs wanneer ik lig en met iemand praat, dan ben ik steeds naar lucht aan het happen.

Ik wil dit idd ook nóóit meer meemaken, ik heb zelfs al geroepen dat mocht dit beebje niet blijven plakken en mn cryo's ook niet dan wil ik absoluut géén tp na de punctie. Hoe mooi mn bloed er voor de punctie er ook uitziet.

Ik zie bij jou geen onderschrift staan. Is het inmiddels gelukt bij jullie??

Nee, helaas niet... Inmiddels een heel traject achter de rug.6 iui, 7 icsi pogingen. 1x zwanger geweest, dit is tot ons groot verdriet in een miskraam geeindigd. Nu nog één cryo en dan stopt het medisch traject voor ons. De komende weken zullen spannend worden...

Mare, jij (en je partner!) veel succes de komende weken; hopelijk met goede afloop!

Maymar, de zwangerschap die in MK eindigde kwam als een volslagen verrassing, spontaan. Was heftig om echo te zien en te zien zoeken naar hartslag en dan niks... Het heeft geleefd, maar is gestopt. Tja en dan een MK. Heel ingrijpend vind ik.

Ik weet door deze ervaring eigenlijk wel zeker dat ik voor een brusje wil gaan. We zijn daar nog niet voor terug naar fertiliteit geweest. Eerdaags ga ik wel bellen. Ben nu gewicht aan het verliezen om mijn BMI weer goed te krijgen. Er zijn in al die jaren van IUI en IVF 'mislukkingen' ook de nodige kilo's aangesloft. Ben er nu weer 16 kwijt. #Trots

Ik had er toen met OHSS 9kg bij aan zitten vanaf dat ik in ziekenhuis kwam, maar in de dagen ervoor thuis waren er ook al een paar kilo's vocht bijgekomen. Naar zit je dan in je lijf hè? Heel oncomfortabel... Bah.

Wel goed te lezen dat ze bij jou ook op de eiwitten inzetten! Hoop dat het snel stabiliseert en weer wat afneemt joh! Maar je lichaam maakt nu zelf natuurlijk ook volop hormoon aan dat hieraan meewerkt...

Bah wat heftig en verdrietig je miskraam! Hopelijk hoef je dat nooit weer mee te maken.

Wat goedddd dat je al 16kg af bent gevallen, respect. Doe je daar nog iets speciaals voor?

Hier idd ook wel zown 10kg erbij door al die hormonenbende, hopelijk lukg het om ze er na een zwschap weer af te krijgen plus wat extra's haha.

Hebben jullie nog cryo's in de vriezer liggen? Of moet je dan weer beginnen met de hormonen?

Bij mij is het keerpunt gekomen door alle extra eiwitten die ik neem. Eergisteren was de eerste dag dat ik meer vocht kwijt was dan dat ik had gekregen! Mede doordat ze besloten om nu maar 1L vocht infuus te geven en zelf 1L drinken.

Gisteren zelfs 4L kwijt geraakt tegenover ongeveer 2L die ik binnen kreeg. YES!!

Het maakt me ergens ook wel heel onzeker of de zwschap nog steeds wel goed gaat ondanks dat ik vanaf het begin er wel een goed gevoel over heb/had. Moet proberen vertrouwen te houden en dat het komt door het eiwitdieet.

Gisteren kreeg ik ook het heerlijke nieuws dat als het zo door blijft gaan ik maandag weer naar huis mag!!! Ooooohhhhh ik kan niet wachten!!!!

Maymar, fijn dat je over het kantelpunt bent. Dan kan het inderdaad ook weer snel de goede kant op gaan. Hopelijk mag je over een paar dagen naar huis en kan je gaan genieten van een goede zwangerschap!