Jump to content

(Laatste) ICSI juni/juli 2013

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik begin deze discussie omdat wij onze laatste ICSI in juni/juli gaan starten.

Ik heb al een dochter (IVF) en afgelopen jaar hebben we meerdere pogingen gedaan voor een tweede kindje maar dat is tot nu toe helaas nog niet gelukt.

We hebben besloten om er nog 1 x voor te gaan (na een paar maanden rust).

Ik ben benieuwd wie er de komende maanden nog meer starten met IVF/ICSI...

Tess

Posted

Hoi Tess,

Dapper dat je er toch weer voor gaat! Heb je al een schema ontvangen?

Ik wilde zelf een topic starten maar misschien kan ik ook wel hier meeschrijven.

Ik ga opnieuw een poging doen in juli/aug.

Als het een klein clubje blijft, dan kunnen we evt samenvoegen?

Ik heb eerder een poging gedaan in januari waar ik uiteindelijk zwanger van werd ( had maar 1 follikel!).

Helaas werd het een missed abortion met 9 weken en heb ik n miskraam gehad bij 11 weken.

Het ziekenhuis wil toch nog met ons verder ondanks dat ik n low-responder ben ( met vermoeden van vervroegde overgang) maar geeft aan dat de kans nog altijd zeer klein is dat t gaat lukken...

Ik heb mijn moed verzameld en sta er redelijk nuchter in.

Ik hoop natuurlijk op een flinke dosis geluk maar ben ook voorbereid op een teleurstelling.

Ben benieuwd wie er nog meer mee komt schrijven.

Ik heb mn punctie ws op 23 aug.

Groetjes Susan

Posted

Hoi Tess en susan,

Wij staan aan het begin van wrs onze laatste icsi poging in d.usseldorf. Wij hebben een zoon uit ivf en hebben nu 3x ivf en 1x icsi gedaan voor een tweede kindje.

Ik ben uitbehandeld in NL omdat mijn amh te laag is. Ben ook altijd een low responder geweest. Ik hoor 28 mei de uitslag van mijn laatste bloedonderzoek. Als dat goed is mogen wij starten met icsi. Wanneer we dan precies mogen beginnen weet ik niet maar ik hoop juni/juli.

Groetjes

lalena

Posted

@susan, ik zie nu pas je verhaal goed. Het is voor jou heel recent allemaal. Wat erg om te lezen over je miskraam. Dat is ook mijn grootste angst.

ik heb ook alle pogingen 300ie puregon gespoten volgens korte protocol. Alleen de eerste keer 150 ie. En toen hadden we maar twee follikels en maar een rijp eitje. Toen hebben we zo'n geluk gehad dat die bevruchte en aansloeg. Ik weet dus dat het kan, ook met weinig eitjes.

Helaas houdt men zich in NL meer aan de statistieken, zo van als je weinig eitjes hebt doen we geen punctie en als je amh laag is doen we helemaal niets meer. Maar zoals dr S.choltes verwoordde: een kleine kans is niet geen kans.

Posted

Lieve dames.

Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.

Meer eitjes is natuurlijk makkelijker voor de kliniek en het geeft je meer hoop, op een goede afloop.

Maar het EMC deed in december 2010 niet moeilijk over mijn lage aantal follikels.

Ik heb destijds zelf de behandeling stop gezet, daar ik geen heil zag in een punctie met 2 follikelss.

De behandeld arts gaf aan dat het niet ging om de kwantiteit maar om de kwaliteit en die kan ook goed zijn met een laag aantal.

Op dit moment weet ik niet wat het beleid is.

Sterkte allemaal met wachten, prikken en het laten uitkomen van je grootste wens.

Posted

Hallo Dames,

Ik heb net de 1e Deka gezet van onze 4e ISCI poging.

Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik zal me even kort voorstellen,

Ik ben 31 en 4 jaar geleden besloten mijn man en ik dat een kind erg welkom zou zijn.

Toen er na een jaar nog geen zwangerschap was hebben wij de stap naar de huisarts gemaakt. Omdat mijn man niet ingedaalde teelballen heeft gehad zijn wij meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek dat er geen zaadcellen aanwezig waren.

Na 1,5 jaar wachten is mijn man begin vorig jaar geopereerd dmv TESE operatie die gelukkig geslaagd is.

Daarna begon het pas... Na 3x ISCI in het amc met elke keer rond de 6 eitjes, maar 1 bevruchting en slechte kwaliteit stonden we eind vorig jaar nog steeds met lege handen.

Na lang wikken en wegen hebben wij een second opinion gehad in Gent en Dusseldorf waarna wij besloten hebben om voor de 4e en laatste poging naar Dusseldorf te gaan.

Vanavond dus de 1e spuit weer gezet. Toch gek na 6 maanden rust er nu weer midden in te zitten maar we gaan het zien!

Dames heel veel succes de komende tijd!

Posted

Hoi suzie, welkom hier. Jij gaat dus ook naar dd? Wat voor een extra's doe je? Ik denk aan assisted hatching (mochten we zover komen) en die behandeling om zaadjes met een betere microscoop uit te zoeken.

Welke en hoeveel hormonen ga je spuiten? Ik heb de laatste keren 300ie puregon gespoten en mij werd verteld dat dat maximaal is, meer zou niets doen. Ik ben benieuwd of dr S wat anders gaat proberen.

@ vlinder: mee eens. Ik heb wel vaker op draadjes geschreven met dames die veel eitjes hadden, wel tegen de twintig, maar bij wie er weinig of geen rijpe eitjes werden gevonden, of geen bevruchting plaatsvond enzovoort.

Het verbaasde mij dan ook dat mijn ivf-arts in v.oorburg zei dat de kwaliteit van mijn eitjes niet (meer) goed was omdat alle keren ervoor die weinige die ik had werden bevrucht en doordeelden. Achja, het hangt van zoveel factoren af he...

groejtes

lalena

Posted

Hoi Lalena,

Ik ga inderdaad naar dd. Wat voor mij erg prettig was is dat dokter S. de eerste was die zich ging richten op mij. De andere artsen keken altijd naar het probleem bij mijn man. En in het AMC wilden ze behalve accute TESE niets anders met mijn behandeling doen.

Ik doe nu een kort protocol dus vanavond nog 1 x deka en dan morgenochtend de 1e x 150e Menopur. Dit doe ik dan 's avonds weer.

Samen dus 300e. Dan na 3 dagen verandert dit weer in 1 x 225e 's avonds.

Hiermee hopen ze wat gelijkmatigere groei te creeeren. Na de 1e echo op dag 8 gaan ze dan bekijken of het handig is om de hoeveelheid te vergroten.

Verder slik ik al 6 weken DHEA om daarmee de kwaliteit en wellicht hoeveelheid van de eicellen te verbeteren en uiteraard het lijstje met voedingssupplementen van Dr S.

Mochten wij het geluk hebben dat wij meer dan 3 embryo's krijgen dan gaan wij nog voor de Embroyscoop.

Maar aangezien wij tot nu toe elke keer maar 1 bevruchting hadden ga ik daar niet vanuit.

Alle andere dingen die ze hebben komen wij niet voor in aanmerking omdat we met TESE zaad werken dus er is niet zo veel meer voor ons.

Ik hoop van harte dat mijn gezondheid (6 maanden rust, 17 kilo lichter en geen baas meer wat een hoop stress opleverde) een positieve uitwerking gaan hebben!

Waar heb jij de eerdere ivf/icsi gedaan??

Posted

Hallo dames,

Susan, wat erg dat je een miskraam hebt gehad. Dan ben je eindelijk zwanger en dan gaat het mis! Maar wat is een missed abortion? Ik heb vorig jaar juni ook een miskraam gehad, zo jammer!!!

Ik heb nog geen schema ontvangen, het kan elke moment in de bus liggen.

Lalena, wat is AMH? Ik hoor veel goede berichten over DD, heel veel succes! (Waarom doen jullie soms een . Tussen bijvoorbeeld s.choltes?

Vlinder, leuk dat je mee schrijft!

Suzie, jij bent net gestart! Spannend! Wat knap van je: 17 kilo afgevallen!

wij hebben ook even rust genomen (vanaf november), ik ben druk aan het sporten en gezond eten om toch nog een paar kilootjes kwijt te raken en ik wil gewoon fit zijn! Ik heb er erg veel zin in! Deze keer hebben we niemand iets verteld over wanneer we weer gaan starten (behalve onze ouders). Misschien kunnen we dan ook eens na een week of 8 pas vertellen dat we zwanger zijn. Maar goed, zover zijn we nog niet! Tot die tijd kunnen we misschien elkaar steunen, opbeuren en op de hoogte houden...

succes meiden!

leuk dat jullie mee schrijven!

Tess

Posted

@ suzie: ik hebnal mijn behandelingen bij het MCH gehad. De eerste keer met 150ie puregon en maar een eitje. Wel bevruchting en mijn zoon. We gingen dan ook vrij zelfverzekerd de mmm voor een tweede kindje in, naief als we waren. De tweede ivf hadden we zes eitjes, allen bevrucht waarvan twee dubbel bevrucht dus onbruikbaar. De andere vier waren goed, de beste kregen we teruggeplaatst. Twee werden ingevroren en eentje was niet goed genoeg voor cryo. Cryo mislukte ook. De derde ivf hadden we vier follikels maar de punctie mislukte omdat ze mijn eierstokken niet knden vinden.

De vierde ivf mislukte omdat mijn man een maand ervoor zware griep had en ondanks dat ik dit had doorgegeven had het zh gezegd dat dat niet uitmaakte, echter toen na de punctienhet lab de volgende dag belde bleek het zaad er slecht te zijn geweest vergeleken met de vorige keren en dus geen bevruchting. De klap op de vuurpijl was de vijfde poging met icsi toen op donderdag mijn vier follikels groot genoeg waren en ik eigenlijk op zaterdag de punctie moest hebben maar in dat zh deden ze geen puncties in het weekend. Op maandag bleken er nog maar twee follikels over te zijn. Wel werden het embryos en beiden teruggeplaatst maar geen innestelling.

is er enig inzicht waarom er bij jou maar weinig en matige embryos zijn?

groetjes Lalena

Posted

@ tess

ik doe het maar even zo dan is het minder erg als er weer een tekst verdwijnt.

amh is anti mulleriaan hormoon. Dat schijnt een indicatie te zijn van je eicelreserve. Op basis van mijn lage waarde van 0,05 gaf mijn gyn aan dat ik in de overgang ben en wil me geen ivf of icsi meer geven. En die punt ertussen heb ik overgenomen van anderen hier op het forum. Voor wat meer privacy. Het schijnt dat re reacties dan minder makkelijk bij google te voorschijn komen.

waarom ga je het waarschijnlijk deze keer stil houden? Wij wilden dat ook doen omdat we het best zwaar vonden om het elke keer aan mensen te vertellen die ervan wisten. Op slechte dagen vond ik dat erg moeilijk. En we zijn ook wel gekwetst door sommige vrienden.

groetjes

Lalena

Posted

Hoi Lalena, wat een verhaal zeg! En wat een slechte acties van het ziekenhuis zeg! Geen punctie op zaterdag en zondag? Dat kunnen ze toch niet maken!!

Ze hebben bij mij niet echt een idee waarom ik niet zo heel veel eitjes aanmaak. In het amc vonden ze de score van 5 niet zo slecht, daar had ik zelf (zeker gezien mijn leeftijd 31) een wat andere mening over. Mijn amh is 1,5 dus best al aan de lage kant.

Op de uitgangsecho zijn elke keer rond de 12 follikels te zien en bij de laatste poging in het amc had ik 9eitjes maar uiteindelijk maar 5 rijp.

Vandaar dat ze nu in dd wat anders stimuleren met kort protocol en 's ochtends en savonds spuiten. Ook gaan ze kijken of ze iets langer kunnen wachten met de punctie. Ik ben benieuwd. Vind het erg fijn om nu compleet iets anders te doen, geeft mij het gevoel dat we er in ieder geval alles aan gedaan hebben!

Wanneer heb jij weer een afspraak staan?

Posted

Met vijf eitjes zou ik zeker blij zijn. Hoe gaat het met de bevruchting?

Je amh lijkt me prima. In de meeste lijstjes lees ik dat rond of boven de 1,0 normaal is. Ook vertelde dr s dat het een moeilijk hormoon is om te testen. Het klinkt zeker goed dat je het nu anders gaat doen. Ik denk ook aan die uitspraak over hetzelfde blijven doen maar wel andere uitslagen verwachten. Nu we de laatste of een na laatste poging ingaan wil ik het ook anders doen. Ben benieuwd of ik net als jij twee keer per dag moet gaan spuiten.

ik heb een telefoonafspraak op 28 mei. Dan krijg ik de resultaten van de bloeduitslagen en ik neem aan dat ik dan ook hoor of we door mogen gaan of niet.

jij gaat de 27e naar dusseldorf? Had je al je intake gehad daar?

Posted

Afgelopen jaar hebben we besloten om het stil te houden omdat het me zo leuk lijkt om een evt. zwangerschap eerst voor onszelf (en onze ouders en zussen) te houden en dan na een goede echo of zelfs iets later pas iedereen te verassen... wij kregen een miskraam en dus was het fijn dat we dit eerst rustig zelf konden verwerken.

Ook wij zijn erg teleurgesteld door vrienden en dat maakt het stil houden een stuk gemakkelijker.

Posted

Had ik ook Tess. Een bevriend stel die ook wat hulp nodig had gehad bij hun eerste waren altijd zeer geinteresseerd in onze handel en wandel op de weg van de MMM. Toen we weer voor een poging gingen vroegen ze heel vaak naar de status. En ik vroeg hen over hun status voor een tweede. Maar nee, dat was nog niet van toepassing. Tot mijn poging achter de rug was (mislukt helaas) en toen opeens zei ze dat ze 8 weken zwanger was en drie maanden clomid had gebrukt. Al met al zo'n vijfmaanden van liegen tegen mij. Was er echt kapot van. Daarom willen we het graag stil houden deze keer, en alleen een enkeling op de hoogte brengen.

Posted

Wat kunnen mensen toch stom doen hè! Ik heb gelukkig vrij veel lieve mensen om me heen. Wij zijn vanaf het begin erg open over geweest en daar heb ik nooit spijt van gehad. Maar dat je dan via een rouwkaart moet achterhalen dat "vrienden" van mijn man zwanger zijn vond ik toch wel heel erg. Zij is echt onwijs dik en zat doodleuk te vertellen dat ze toen ze al 6 weken zwanger was nog een avondje flink doorgehaald had omdat ze niet had verwacht dat ze al zwanger was.... Vervolgens ook nog een uur lang lopen zeiken dat de zwangerschap zo zwaar is, hoe durf je tegenover iemand die zelf zo veel moeite moet doen, kan me er nog steeds kwaad over maken! Maar goed, dat soort mensen verdient mijn aandacht niet en ik richt me lekker op de mensen die er wel zijn! Een van mijn beste vriendinnen is ook met IVF bezig en zij heeft afgelopen week haar 1e echo gehad waar ze helaas geen hartje meer zagen... Haar 2e miskraam in korte tijd, heftig hoor!

Ik ga de eerste echo's in het ziekenhuis hier om de hoek doen, gynaecoloog is oude bekende van dr S dus die zei dat het geen probleem was om de echo's bijna hem te doen! "even" 3uur heen en weer terug voor 1 echo is voor ons niet te doen.

Maandag 1 juni vertrekken we voor bijna 2 weken naar een vakantiepark vlak bij Venlo zodat we voor de operatie, punctie en terugplaatsing niet zo veel hoeven te reizen!

Jij dus deze week meer duidelijkheid, spannend zeg! Ik hoop op goed nieuws!

Posted

O en de bevruchtingen gaan erg slecht bij ons, altijd maar 1 en dan ook nog slechte kwaliteit (3 of 5 cellig) daar zit dus ons grootste probleem

Posted

Wat gaan sommige mensen dan ook slordig met hun zwangerschap om he. En zo ongevoelig ook. Gelukkig zijn er ook een hoop lieve mensen die oprecht zijn maar ook dat vond ik soms zwaar. Op een slechte dag erover praten vond ik ookerg moeilijk. Dat je dan op straat staat en de tranen branden....

Ga je naar de l.ommerbergen? Dat lijkt mij ook wel een goed idee want voor ons is het ook drie uur rijden. Ik hoop ook iemand te vinden die hier in de buurt als we door mogen gaan.

de embryoscoop lijkt me dan zeker een aanrader in jullie geval.

Posted
Hallo dames,

Susan, wat erg dat je een miskraam hebt gehad. Dan ben je eindelijk zwanger en dan gaat het mis! Maar wat is een missed abortion? Ik heb vorig jaar juni ook een miskraam gehad, zo jammer!!!

Ik heb nog geen schema ontvangen, het kan elke moment in de bus liggen.

Lalena, wat is AMH? Ik hoor veel goede berichten over DD, heel veel succes! (Waarom doen jullie soms een . Tussen bijvoorbeeld s.choltes?

Vlinder, leuk dat je mee schrijft!

Suzie, jij bent net gestart! Spannend! Wat knap van je: 17 kilo afgevallen!

wij hebben ook even rust genomen (vanaf november), ik ben druk aan het sporten en gezond eten om toch nog een paar kilootjes kwijt te raken en ik wil gewoon fit zijn! Ik heb er erg veel zin in! Deze keer hebben we niemand iets verteld over wanneer we weer gaan starten (behalve onze ouders). Misschien kunnen we dan ook eens na een week of 8 pas vertellen dat we zwanger zijn. Maar goed, zover zijn we nog niet! Tot die tijd kunnen we misschien elkaar steunen, opbeuren en op de hoogte houden...

succes meiden!

leuk dat jullie mee schrijven!

Tess

Hoi,

Ja een miskraam is afschuwelijk, het deed ook echt pijn.

Een missed abortion is eigenlijk wanneer je lichaam niet herkent dat er een miskraam moet komen maar dat je het pas ontdekt op de echo. Mijn vruchtje was dan ook rond de 8 weken gestopt met groeien en pas in week 11 kwam de miskraam. Heb nog heel lang zwangerschapsverschijnselen terwijl ik wist dat mijn vruchtje niet meer leefde.

En het is triest dat je dan EINDELIJK zwanger bent na zoveel gedoe ( en met zo weinig kans op slagen een volgende keer) en dat het dan misgaat. Ik kan mij al niet meer voorstellen hoe het voelde terwijl het nog maar twee maanden geleden is..

Posted
@ suzie: ik hebnal mijn behandelingen bij het MCH gehad. De eerste keer met 150ie puregon en maar een eitje. Wel bevruchting en mijn zoon. We gingen dan ook vrij zelfverzekerd de mmm voor een tweede kindje in, naief als we waren. De tweede ivf hadden we zes eitjes, allen bevrucht waarvan twee dubbel bevrucht dus onbruikbaar. De andere vier waren goed, de beste kregen we teruggeplaatst. Twee werden ingevroren en eentje was niet goed genoeg voor cryo. Cryo mislukte ook. De derde ivf hadden we vier follikels maar de punctie mislukte omdat ze mijn eierstokken niet knden vinden.

De vierde ivf mislukte omdat mijn man een maand ervoor zware griep had en ondanks dat ik dit had doorgegeven had het zh gezegd dat dat niet uitmaakte, echter toen na de punctienhet lab de volgende dag belde bleek het zaad er slecht te zijn geweest vergeleken met de vorige keren en dus geen bevruchting. De klap op de vuurpijl was de vijfde poging met icsi toen op donderdag mijn vier follikels groot genoeg waren en ik eigenlijk op zaterdag de punctie moest hebben maar in dat zh deden ze geen puncties in het weekend. Op maandag bleken er nog maar twee follikels over te zijn. Wel werden het embryos en beiden teruggeplaatst maar geen innestelling.

is er enig inzicht waarom er bij jou maar weinig en matige embryos zijn?

groetjes Lalena

Jeetje Lalena, wat een verhaal. Ik vind wel dat het ziekenhuis hier steken heeft laten vallen hoor! En zij laten het wel als hele poging tellen?

Posted

@Lalena,

Bij mij vermoeden ze ook een vervroegde overgang en ik wilde het laten testen. Maar mijn arts zei dat je met die wetenschap ook niet verder komt. Nu ik lees dat ze bij jou daardoor geen ivf /icsi willen doen, denk ik dat ik het ook maar even moet laten rusten.

Wanneer heb jij gehoord van je lage amh- uitslag? En wilde zij daarna niet meer door of kreeg je nog één behandeling?

Posted

Nou...mijn schema is binnen!

In juli aan de pil, starten de 9e van aug met de decapepyl en daarna de hormonen. Punctie rond de 23ste van aug!

Ik vind het wel weer erg spannend hoor. Ik hoop zooooo dat we wat meer eitjes kunnen kweken.

En dat ALS ik zwanger raak, dat het dan geen miskraam wordt..:-( Ik ben best een beetje bang voor alle emoties die je weer door gaat maken.

Het fijne is dat het in mijn vakantie valt ( ik werk in onderwijs) dus dat er geen lessen meer uitvallen door echo's etc. Dat geeft een hoop minder stress.

Nou meiden, op goed geluk allemaal! Dat we maar hartstikke zwanger mogen worden!!!

Posted

Hey susan,

wat geweldig dat je schema binnen is.

ik lees hier nu op d ipad, dus kan niet naar je eerste bericht kijken dus misschien had je het al wel gezegd hoor, maar in welk zh loop je?

Ze hebben die poging zonder bevruchting door griep niet geteld als poging, die zonder gevonden eierstok en die zonder weekend punctie wel. Dus ik zit aan mijn max qua vergoedingen. Wel heb ik hoop er nog een vergoedt te krijgen omdat in de verzekeringsvoorwaarden staat dat alleen bij een geslaagde punctie de poging telt. En ik denk dat een niet aangeprikte eierstok geen gelukte punctie is. Maar we'll cross that bridge when we get there.

in 2010 gaf mijn nieuwe kliniek in v.oorburg aan dat ze nog wel fiducie zagen in een poging maar dan moest ik afvallen. Toen ik 2012 terugkwam was mijn gewicht wel goed genoeg maar na een bloedtest bleek mijn amh erg laag te zijn. Toen kwam ik er pas achter dat ze twee jaar ervoor ook het amh hadden getest en al laag was, maar dat was toen nog geen bezwaar. Ik mocht dus helemaal geen ivf doen...daarom zijn we in dd terecht gekomen. Daar hebben ze meer ervaring en minder moeite met low responders en een beginnende overgang.

wat fijn dat je nu echt data hebt om je aan vast te houden en dat het in de schoolvakantie valt. En hoe oud ben je? En ik heb ook nooit veel eitjes dus ik hoop dat je er een paar mooie hebt. En ik vind het zo erg voor je dat het toen is misgegaan. Dat was ook mijn angst. Toen ik bij 7 weken mijn echo kreeg klopte het hartje niet, dat was er ook een van 1eitje, wel bevrucht en 8 cellig. Ze zeiden toen dat als het een week later nog niet klopte het niet goed was. Het was een week van hoop en verdriet, maar zo dankbaar dat het een week later wel klopte.

Hebben ze bij jou je amh wel eens getest dan? En waarom vermoed je een vroege overgang?