Jump to content

Ziekenhuis wil geen 3e IVF-poging meer doen!!!!!

Recommended Posts

Posted

Nog niet helemaal aan de orde, want zit nu in de wachtweken met 2 bevruchte embryo's in mijn buik, een vervelend gesprek met de gynaecoloog gehad. (Dit had ik alvast gepland om ervoor te zorgen dat ik niet pas een evaluatiegesprek kreeg nadat ik weet dat ik niet zwanger ben, dan natuurlijk net weer ongesteld zou zijn en weer een maand zou moeten overslaan.)

Het kwam erop neer dat hij vindt dat het medisch gezien en vanuit macroniveau bekeken geen zin heeft (en duur is voor de verzekering) om een derde poging te doen, dus zou OLVG/AMC willen besluiten geen 3e poging te doen (en geen 4e waarop ik wel recht heb vanwege onderzoek van AMC). Ik ben met 39 jaar te oud, eicelvoorraad is te laag en ik reageer nauwelijks op extreme stimulatie. Het bewijs is de eerste 2 pogingen met weinig voorraad eicellen, weinig groeiende follikels en resp. 3 en 2 eicellen geoogst. Het feit dat er wel steeds 100% bevruchting is en de embryo's er mooi uitzien zegt niks. Deze leeftijd betekent dat naast de hoeveelheid ook de kwaliteit van de eitjes per definitie slecht is, genetisch gezien (zelfs bij 35-jarigen is vaak de helft van het maandelijkse cohort van follikels dat klaar gaat liggen en waaruit een dominante follikel moet komen, al genetisch afwijkend, dus is zeker bij bijna 40-jarigen een beperkt aantal uit het cohort geschikt).

Als ik toch zwanger word is de kans dat het in het eerste trimester fout gaat groot. Sowieso moet er prenatale diagnostiek gedaan worden i.v.m. afwijkingen.

Opereren om de eileiders te herstellen heeft geen zin.

Ik kan beter nu accepteren dat het niet lukt.

Ik heb moeten lullen als Brugman om zijn toestemming te krijgen voor een 3e poging, maar dan wel met heel lage stimulatie: 150IE Menopur. Mijn argumenten: psychisch is het beter voor mij de overige 2 pogingen waar ik recht op heb nog te benutten. Stel dat ik uit de komende 2 pogingen maar 2 bevruchte eitjes heb, is toch weer 2 kansen! Zal wellicht statistisch gezien op macroniveau geen grote kans zijn maar voor ons op microniveau natuurlijk wel. En dan beter te accepteren, misschien nog na een eigen betaalde poging, wetende dat we er alles aan gedaan hebben.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik ben er nogal boos om eigenlijk!:mad:

Posted

Als ik jou was zou ik toch maar eens overwegen om het gesprek aan te gaan met een andere FA in een ander ziekenhuis... Wel eerlijk zijn over dit verhaal. Ik snap dat dat een grote stap is, gezien het feit dat je in het AMC nog een extra poging te goed hebt. Maar wellicht is alleen praten met een andere arts al verhelderend?

Begrijp ik goed dat je bij voorgaande pogingen maximaal hebt gestimuleerd (wat is maximaal in jouw geval?) en dat er elke keer maar 2-3 eicellen waren? En dat ze nu terug willen naar de halve dosering (of 1/3, afhankelijk van hoeveel je gespoten hebt) en dan maar zien wat er gebeurt? Dat lijken mij geen eerlijke kansen en ook psychisch in dat geval niet van toegevoegde waarde.

Je schrijft dat je in het OLVG/AMC loopt. Ik heb heel goede ervaring met het S.LAZ, ook in Amsterdam (i.s.m. de V.U), zij wilden mij ondanks mijn leeftijd (toen ik de eerste poging deed was ik ook 39) wel helpen. Ik ben een (s)low-responder, had de eerste 2 pogingen maar 4 eicellen en de laatste keer 5 eicellen. Van de eerste poging ben ik zwanger geraakt, helaas een MA na zo'n 8-9 weken. De tweede poging heb ik voor NL begrippen maximaal gestimuleerd (450 iE M.enopur) met een slechte opbrengst, uiteindelijk 4 eicellen, maar 2 bevruchtingen waarvan er een achter bleef in ontwikkeling. We hebben erg getwijfeld of we nog een derde poging wilden, mijn FA raadde me aan deze nog te doen om het af te kunnen sluiten, maar wel om er rekening mee te houden dat de kans dat het zou lukken erg klein was (ik was inmiddels 40,5 jaar oud). Toch stelde ze voor om het deze keer anders te doen, dus kort schema en weer maximaal stimuleren. Ik heb toen zelf voorgesteld (op advies van iemand anders van het forum) om een combinatie van M.enopur en G.onal te gaan spuiten. En ik heb een pipelle laten doen van te voren. Resultaat: 5 gelijkmatig groeiende follikels, 5 eicellen, waarvan 4 bevrucht en 2 goed genoeg voor TP (ik heb nooit cryo's gehad) en zwanger... Mijn zoontje is nu bijna 7 maanden oud. Ik realiseer me maar al te goed dat we ongelofelijk gelukkig mogen zijn met dit wondertje.

Ik zou zeggen dat je nog een eerlijke kans zou moeten krijgen, zeker als je elke keer embryo's van goede kwaliteit hebt. Wellicht is het helemaal niet meer nodig en ben je zwanger van deze poging, het kan, ik geloof er inmiddels in! Maar misschien is het toch nodig om over te stappen naar een ander ZH, mocht deze poging op niks uitlopen....

Posted

ha Beanie, Ik ben inderdaad klaar met het OLVG. Morgen AMC bellen want van hen heb ik de 4e poging tegoed, dus ik neem aan dat ik de 3e gewoon ergens anders mag doen en de 4e bij AMC. En juist eerlijk zijn over mijn situatie. Inderdaad een paar gesprekken bij andere ziekenhuizen aanvragen.

Ik heb beide voorgaande pogingen maximaal gestimuleerd: 450 IE Menopur (en decapeptyl):

1e x 6 follikels bij uitgangsecho, lang protocol, 4 groeiende en 3 eicellen, 3 bevrucht, 3 ingevroren, 3 succesvol ontdooid en teruggeplaatst. 2

2e x 5 follikels bij uitgangsecho, kort protocol, 1 groeiende en 1 kleine, 2 eicellen, 2 bevrucht, 2 teruggeplaatst.

Inderdaad willen ze terug naar 1/3 dosering, vreemd he? En pas na heel hard aandringen mocht ik überhaupt een poging doen!

Wat goed dat je zelf een voorstel voor stimulatie hebt gedaan! En die pipelle, zal ik ook gaan bekijken. Geweldig dat je een zoon hebt!

dank voor het advies!

Posted

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 4]Oh ja wat ook nog zo was, toen ik zei dat we als nodig na de vierde poging zelf een vijfde overwegen te betalen, zei hij dat hij dat oneerlijk vond want zo kreeg je onderscheid tussen rijke en arme mensen. Die man zat erg in zijn macro-wereldje in ieder geval. Alsof er ook maar 1 patiënt op dat soort argumenten zit te wachten. Arts van OLVG trouwens maar die werken samen met AMC. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4] Veertje 39 [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Posted

Ik zou, mocht deze poging niet lukken, je sterk het Vu aanraden! Zoveel patientvriendelijker en veel betere resultAten dan AMC! Ze denken echt mee en luisteren naar je. En hun resultaten zijn echt een van de beste in NL...

Maar hopelijk is het niet nodig! Sterkte!

Posted
Ik zou, mocht deze poging niet lukken, je sterk het Vu aanraden! Zoveel patientvriendelijker en veel betere resultAten dan AMC! Ze denken echt mee en luisteren naar je. En hun resultaten zijn echt een van de beste in NL...

Maar hopelijk is het niet nodig! Sterkte!

Ieder zijn ervaringen maar de mijne zijn niet zo goed met het V.U Ik ben tevreden over M.aasstad. Lekker kleinschalig én een stuk goedkoper dan de V.U plus ze denken buiten de kaders.

Ga gewoon op verschillende plaatsen je licht opsteken en vraag second opinion.

Ik vind het raar hoe ze met je omgaan.

Groetjes,

Moes