Jump to content

eerste ivf, deze week eerste punctie

Deborah40

Recommended Posts

Hallo

Ik ben een vrouw van 40 jaar. Er is nooit een oorzaak gevonden waarom ik niet zwanger wordt.

Ik ben in augustus gestart met mijn eerste IVF behandeling. Gebruik injecties van triptofem en fostimon. De ene dag lukt dat goed, de andere dag minder.

Ik ben wel moeier als anders en voel soms een beetje pijn in mijn rechterzij. Ben de laatste dagen wat emotineler, weet niet of het door de injecties komt of door het proces.

Aankomend weekend mijn eerste punctie. Ik heb zes folikels, maar de zesde is nog klein, de gyno rekent op vijf. Mijn vriend steunt mij, maar ik heb wel behoefte aan praten met iemand die in hetzelfde schuitje zit als ik.

Groetjes,

Hallo

Ik ben een vrouw van 40 jaar. Er is nooit een oorzaak gevonden waarom ik niet zwanger wordt.

Ik ben in augustus gestart met mijn eerste IVF behandeling. Gebruik injecties van triptofem en fostimon. De ene dag lukt dat goed, de andere dag minder.

Ik ben wel moeier als anders en voel soms een beetje pijn in mijn rechterzij. Ben de laatste dagen wat emotineler, weet niet of het door de injecties komt of door het proces.

Aankomend weekend mijn eerste punctie. Ik heb zes folikels, maar de zesde is nog klein, de gyno rekent op vijf. Mijn vriend steunt mij, maar ik heb wel behoefte aan praten met iemand die in hetzelfde schuitje zit als ik.

Groetjes,

hoi deborah,

welkom op dit forum. Momenteel zijn er meiden actief onder het kopje wachtbankje september.

Ik ben 43 en helaas mocht het voor ons dit keer niet zo zijn.

wat je omschrijft herken ik.

als je mama in love vraagt of ze je bij het lijstje zet, zien de andere meiden ook hoe of wat.

een aantal mogen deze week en volgende week al testen.

spannend voor jullie, in welk zkh zijn jullie?

veel plezier op dit forum.

Groetjes Hope&Faith

Hallo

Groetjes,

Hi Deborah,

Idd een goed idee om je evt. als je daar behoefte aan hebt aan te sluiten bij het wachtbankje september. Wat een spannende tijd....

Misschien is het ook wel fijn om wat succesverhalen te horen van 40+-mama's? Niet alleen de statistieken, maar ook de verhalen er achter?

Op het topic Mommy's 2013 (niet altijd even actief) schrijven meerdere 40+ mama's, waaronder ik zelf.

Even kort mijn verhaal. Ik onderging in 2012 mijn eerste IVF, was toen 39 en ook onbegrepen verminderd vruchtbaar. Had toen ongeveer net zoveel follikels als jij nu en had een TP van een topper. Daarvan was ik zwanger, helaas ging dat mis na ongeveer 8 weken. Toen ik net 40 was heb ik de tweede poging gedaan (ik had niks over voor in de vriezer), helaas geen zwangerschap (weinig follikels, TP van een redelijk embryo). Ik was 40,5 jaar oud toen ik voor de derde (en laatste hadden we besloten) poging op ging. Op een paar punten afgeweken van het standaard protocol, kort schema, pipelle van te voren. Weer 5 follikels (en 5 eicellen), waar ik blij mee was. Hiervan waren er 2 goed genoeg voor TP en we hadden van te voren besloten dat we er dan 2 zouden laten terugplaatsen. Tot onze grote verbazing (en ongeloof maar het maakte ook heel erg onzeker) testte ik 2 weken later positief. De periode daarna was super spannend, na 2 miskramen zijn die verlengde wachtweken echt vreselijk. Maar deze keer ging het goed! Er waren 2 embryo's ingenesteld, eentje was gestopt met groeien maar de ander deed het super goed! We bleven wel heel erg onzeker, pas met 14 weken hebben we algemeen bekend durven maken dat ik zwanger was. Uiteindelijk hebben we vorig jaar augustus, ik was inmiddels 41, ons prachtige zoontje mogen verwelkomen.

Wat ik maar wil zeggen: het kan, het is mogelijk! Stel hier je vragen, kom voor tips, de dames hier willen en kunnen met je meedenken om misschien de kansen die je hebt zo optimaal mogelijk te benutten....

• 5 weeks later...

Ha Beanie,

Bemoedigend je verhaal te lezen! Ik ben 41, 1 x op natuurlijke wijze maar met utrogestan 5 weken zwanger geweest (1,5 jaar geleden). Net een mislukte IVF gehad na een tp van 2 8 cellige embryo's. Ik denk dat ik een innestelingsprobleem heb maar in Nederland krijg ik alleen maar te horen als ik met een suggestie kom: is niet bewezen. Als ik een cryo mocht hebben ga ik ook een pipelle doen. Wie weet heb ik dan net zoveel geluk als jij:-)

Ha Beanie,

Bemoedigend je verhaal te lezen! Ik ben 41, 1 x op natuurlijke wijze maar met utrogestan 5 weken zwanger geweest (1,5 jaar geleden). Net een mislukte IVF gehad na een tp van 2 8 cellige embryo's. Ik denk dat ik een innestelingsprobleem heb maar in Nederland krijg ik alleen maar te horen als ik met een suggestie kom: is niet bewezen. Als ik een cryo mocht hebben ga ik ook een pipelle doen. Wie weet heb ik dan net zoveel geluk als jij:-)

Hi Dieuwke,

Wat een ellendig traject is dit toch... Verdrietig van je miskraam. Idd, in NL is niks bewezen maar de pipelle is bij mij toch echt succesvol geweest. Zo succesvol dat mijn zoontje nu alles wat ik typ zo snel mogelijk delete! Knopjes zijn zo leuk..... Ik hoop voor jou dat de pipelle net zo succes vol zal zijn. Wanneer mag je weer verder? Voor een verse poging kun je ook prima een pipelle laten doen. Overigens: het Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen werkt mee aan de pipelle, ze hebben er daar een protocol voor dus als je in het midden van het land woont is dat misschien een optie voor je?

Ha Beanie,

Ja idd een ellendig traject. Dank je! En jij hebt ook miskramen achter de rug! Zo fijn voor je dat je het nu goed is gekomen:-)

Ik heb trouwens het gevoel dat naar mate je ouder bent, de artsen minder bereid zijn naar andere oorzaken van het mislukken dan je leeftijd te willen zoeken. Jammer is dat.

Ik had voor mijn verse terugplaatsing idd al gebeld met het Amstelland ziekenhuis (dank je voor de suggestie!) maar was toen helaas te laat. Ik zat al in de stimuleringsfase. Uiteindelijk blijk ik drie cryo's te hebben dus ik reken (al kan ik beter zeggen hoop:-)) op iig 1 terugplaatsing. De maand die ze me nu toch laten wachten is dus ideaal voor de pipelle. Ik ga duimen. Ook ga ik mijn arts vragen om pregnyl omdat mijn luteale fase ook met utrogestan aan de korte kant is en sommigen menen dat pregnyl naast utrogestan de kansen op innesteling vergroot. (Niet bewezen natuurlijk, overigens wel bewezen dat het helpt om meteen bij de terugplaatsing in de baarmoeder hcg te spuiten maar doen ze nog niet in Nederland) Ik begreep echter op andere fora dat ik dat wel kan vergeten als ik pas op dag 11 na de tp begin te bloeden.

In november heb ik - als alles goed gaat - een terugplaatsing:-)

Hi Dieuwke,

Idd, ik heb ook 2x een miskraam gehad. Waaronder een uit de eerste IVF-poging. Mede daarom adviseerde onze fertiliteits-arts toch nog de derde poging te doen, ondanks onze twijfels. Ze was reëel over onze kansen, die waren laag, maar stelde zelf voor een aantal dingen anders aan te pakken. Er is nooit onderzoek gedaan waarom het bij ons niet lukte, behalve dan de vooronderzoeken voor de IVF (dus de HSG en een diagnostische kijkoperatie). Een reden waarom het zwanger worden niet lukte is niet gevonden. Als reden voor de miskraam na de eerste IVF werd wel leeftijd/pech genoemd, maar op zich is dat ook niet onwaarschijnlijk aangezien (zeker boven de 40) best veel zwangerschappen eindigen in een miskraam.

Overigens was de reden dat wij twijfels hadden over de derde IVF niet angst voor het mislukken van de poging (daar gingen we immers van uit, gezien mijn leeftijd, het lage aantal eicellen wat ik steeds had en de sowieso geringe kans van slagen) maar meer angst voor een positieve test en daarna weer een miskraam... We wisten niet of we dat nog een keer aan konden. Hierdoor konden we ook echt niet blij zijn toen ik positief testte van de derde IVF, al kregen we de mogelijkheid om twee keer hCG te prikken en was de eerste echo met 7 weken goed. De tweede echo was veel spannender, dat was namelijk het moment dat het mis was bij de eerste IVF-poging. Daarna heb ik elke 2,5-3 weken een controle met echo bij de gynaecoloog gehad, en elke controle was weer spannend. Het is goed gekomen, bij ons was de derde poging scheepsrecht maar ik realiseer me nog dagelijks hoe dankbaar we mogen zijn voor onze gezonde, ondeugende en ondernemende dreumes!

Je hebt dus nog cryo's.... Ik hoop zo voor je dat een van deze cryo's hetzelfde resultaat zal opleveren als wij hebben gehad! (En dat je geluk hebt, volgens mij is dat ook een belangrijke factor in dit proces...). Nu weet je iig wanneer je evt. een pipelle kunt laten doen. Wat je verder misschien zou kunnen overwegen is kinder aspirine slikken na TP (dus geen paracetamol maar aspirine!). Slik je vitamines? Een extra dosis vitamine D is wel aan te raden, 10 microgram extra per dat is genoeg (wordt sowieso aangeraden voor zwangere vrouwen). Wat ik zelf deed tijdens de laatste poging was zoveel mogelijk tarwe-mijdend eten. Dus wel spelt en rogge, maar geen tarwe. En heel veel groenten en fruit, verse groentensoepjes ed. Ik was van te voren bij een m.esoloog geweest en dat heeft me goed gedaan. Zij adviseerde me uit te kijken met tarwe en ik moet zeggen dat ik me daar erg goed bij voelde (inmiddels is het er weer ingeslopen, eigenlijk zou ik weer dat oude 'dieet' moeten oppakken). Eigenlijk heb ik verder niks bijzonders gedaan, behalve natuurlijk de normale dingen als geen alcohol ed.

Bij de laatste IVF hebben we er overigens wel voor gekozen om 2 embryo's terug te laten plaatsen, wellicht heeft dat ook nog meegeholpen!