Ga naar inhoud

Endometriose en nu starten met ivf...

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Blij dat het je gelukt is. Ik hoop dat de bijwerkinging gaan meevallen. Ik hoop voor mezelf dat de bijwerkingen mee gaan vallen

Ze vertelde me dat de bijwerkingen van deze injecties minder heftig zijn dan de Lucrin. Ik heb de afgelopen 3 maanden al opvliegers, paniekaanvallen en andere rottige bijwerkingen gehad dus we gaan gewoon nog even door. Merk wel dat ik nu af en toe een beetje duizelig ben, dat is wel iets nieuws.

Maar goed ik moet dinsdag nog een dagje werken op kantoor en dan heeft de bedrijfsarts me voor 100% ziek gemeld. Dan kan ik mijn laptop open doen als ik afleiding wil hebben maar ik kan me dan wel 100% richten op IVF. Dat geeft me wel veel rust.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Reacties 408
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst
Hoi,

Kan ik nog meeschrijven?

Ook ik heb endo..

Sinds okt 2015 weten we het omdat ik al geruime tijd geen pil meer slikte en toenemende buikpijn kreeg, in feb 2016 operatie gehad. Advies om eerst zelf te proberen helaas zonder resultaat.. nu door naar IVF! Komende donderdag beginnen met spuiten en dan na een aantal stoppen met de pil.. begin jan uitgaansecho.. vind het zo spannend! Hopelijk snel positief nieuws

Liefs, Flower

Hoi Flower,

Welkom hier. Iedereen mag meeschrijven

Heel veel succes donderdag met prikken.

Gr, Karin

Geplaatst
Ze vertelde me dat de bijwerkingen van deze injecties minder heftig zijn dan de Lucrin. Ik heb de afgelopen 3 maanden al opvliegers, paniekaanvallen en andere rottige bijwerkingen gehad dus we gaan gewoon nog even door. Merk wel dat ik nu af en toe een beetje duizelig ben, dat is wel iets nieuws. Maar goed ik moet dinsdag nog een dagje werken op kantoor en dan heeft de bedrijfsarts me voor 100% ziek gemeld. Dan kan ik mijn laptop open doen als ik afleiding wil hebben maar ik kan me dan wel 100% richten op IVF. Dat geeft me wel veel rust.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoi Karin, 100% ziekgemeld? Gaat het zo niet goed met je? Wat heftig! Ik hoop niet dat ik dat hoef mee te maken... vind in mijn werk juist veel afleiding zodat ik er niet 24/7 mee bezig ben... wanneer heb jij je eerste echo? Liefs😘
Geplaatst
Hoi Flower, tuurlijk mag je meeschrijven! Daar zijn deze forums toch voor! Het is ook allemaal best spannend! Begrijp ik het goed dat je de eerste dagen Decap en de pil gebruikt? Dat gaat voor mij nl ook op. Ik start 8 jan met spuiten en heb 31 jan mijn eerste echo. Voel je vrij om alles te delen, dat doe ik nl ook Succes meid!

Ik moet inderdaad de eerste dagen decap en de pil nemen.. spannend dan gaan we redelijk gelijk op!

Geplaatst
Ik moet inderdaad de eerste dagen decap en de pil nemen.. spannend dan gaan we redelijk gelijk op! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klopt! Ben heel benieuwd hoe het jou vergaat. Ben ook zoo benieuwd hoe ik het doe... hoe ik reageer op de decap... hoeveel dagen moet jij de pil nog slikken? Ik 4 dagen.. je hebt trouwens nog een behoorlijke tijd moeten proberen... heb je ook het idee dat de endo weer flink is gaan "woekeren"? Ik mocht niet zelf proberen ivm de groei vd endo.
Geplaatst
Klopt! Ben heel benieuwd hoe het jou vergaat. Ben ook zoo benieuwd hoe ik het doe... hoe ik reageer op de decap... hoeveel dagen moet jij de pil nog slikken? Ik 4 dagen.. je hebt trouwens nog een behoorlijke tijd moeten proberen... heb je ook het idee dat de endo weer flink is gaan "woekeren"? Ik mocht niet zelf proberen ivm de groei vd endo.

Ik moet ook 4dagen nog de pil slikken inderdaad.. Ondertussen heb ik weer veel last van de endo dus denk wel dat het weer is gaan woekeren, gelukkig groeit het niet in mn eierstokken en leiders dat is een geluk.. ben ook zo benieuwd hoe het zal gaan en of het uiteindelijk lukt.. iedereen om me heen raakt zwanger dat is soms wel moeilijk

Geplaatst
Hoi Karin, 100% ziekgemeld? Gaat het zo niet goed met je? Wat heftig! Ik hoop niet dat ik dat hoef mee te maken... vind in mijn werk juist veel afleiding zodat ik er niet 24/7 mee bezig ben... wanneer heb jij je eerste echo? Liefs

Ik heb hetzelfde hoor. Ik heb een onze leuke baan en werk is altijd al mijn afleiding geweest. Maar toen ik in juni heel erg ziek werd en er eindelijk Endometriose werd vastgesteld, kwamen ze er ook achter dat mijn HB waarde zo laag was dat ik een redelijke ernstige vorm had van bloedarmoede. Daarnaast duurde mijn operatie ruim 4 uur en de extra narcose heeft ook veel impact gehad op mijn vermoeidheid.

Eind november kreeg ik te horen dat mijn HB weer op een acceptabel niveau zit, maar de moeheid is nog niet helemaal weg. Sinds juni zit ik in een achtbaan die niet stopt. Vanwege mijn vermoeidheid werk ik nog steeds 50%. (Nou ik ben meer aan het staren naar mijn monitor dan dat er iets uit mijn vingers komt).

De Endometriose heeft bij mij van binnen veel kapot gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld geen grote voorraad eitjes meer. Ze kunnen niet precies vertellen hoeveel eitjes ik nog heb, maar (hopelijk) genoeg voor 2 ivf pogingen.

Daarom mag ik van de bedrijfsarts niet werken en moet ik me 100% focussen op het ivf traject. Volgens haar is mijn lichaam nog aan het revalideren van de operatie en bloedarmoede en kan ik geen werk stress erbij gebruiken. Het is wel een nieuwe ervaring hoor om alles te laten vallen ik ben nogal een workaholic.

Ik heb 9 december een echo gehad, maar ik heb nog een extra echo de 28ste.

Geplaatst
Ik heb hetzelfde hoor. Ik heb een onze leuke baan en werk is altijd al mijn afleiding geweest. Maar toen ik in juni heel erg ziek werd en er eindelijk Endometriose werd vastgesteld, kwamen ze er ook achter dat mijn HB waarde zo laag was dat ik een redelijke ernstige vorm had van bloedarmoede. Daarnaast duurde mijn operatie ruim 4 uur en de extra narcose heeft ook veel impact gehad op mijn vermoeidheid.

Eind november kreeg ik te horen dat mijn HB weer op een acceptabel niveau zit, maar de moeheid is nog niet helemaal weg. Sinds juni zit ik in een achtbaan die niet stopt. Vanwege mijn vermoeidheid werk ik nog steeds 50%. (Nou ik ben meer aan het staren naar mijn monitor dan dat er iets uit mijn vingers komt).

De Endometriose heeft bij mij van binnen veel kapot gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld geen grote voorraad eitjes meer. Ze kunnen niet precies vertellen hoeveel eitjes ik nog heb, maar (hopelijk) genoeg voor 2 ivf pogingen.

Daarom mag ik van de bedrijfsarts niet werken en moet ik me 100% focussen op het ivf traject. Volgens haar is mijn lichaam nog aan het revalideren van de operatie en bloedarmoede en kan ik geen werk stress erbij gebruiken. Het is wel een nieuwe ervaring hoor om alles te laten vallen ik ben nogal een workaholic.

Ik heb 9 december een echo gehad, maar ik heb nog een extra echo de 28ste.

Jeetje wat een heftig verhaal! Herken ook een hoop.. heb inderdaad ook een operatie van 4u gehad en het herstel duurde inderdaad lang.. ook mentaal heeft de endometriose een flinke inpact.. een stapje terug doen is nu het beste maar o zo moeilijk om aan toe te geven.. succes komende periode!

we moeten positief blijven

Geplaatst
Ik moet ook 4dagen nog de pil slikken inderdaad.. Ondertussen heb ik weer veel last van de endo dus denk wel dat het weer is gaan woekeren, gelukkig groeit het niet in mn eierstokken en leiders dat is een geluk.. ben ook zo benieuwd hoe het zal gaan en of het uiteindelijk lukt.. iedereen om me heen raakt zwanger dat is soms wel moeilijk
Dat herken ik ook. Iedereen om me heen raakt zwanger, sommige vrienden hebben al de 2e gekregen inmiddels terwijl wij zonder dat we het van elkaar wisten gestart waren om spontaan zwanger te raken. Dat is soms idd heel erg lastig en soms ook echt pijnlijk. Maar ja hopelijk is het nu onze beurt...
Geplaatst
Ik heb hetzelfde hoor. Ik heb een onze leuke baan en werk is altijd al mijn afleiding geweest. Maar toen ik in juni heel erg ziek werd en er eindelijk Endometriose werd vastgesteld, kwamen ze er ook achter dat mijn HB waarde zo laag was dat ik een redelijke ernstige vorm had van bloedarmoede. Daarnaast duurde mijn operatie ruim 4 uur en de extra narcose heeft ook veel impact gehad op mijn vermoeidheid. Eind november kreeg ik te horen dat mijn HB weer op een acceptabel niveau zit, maar de moeheid is nog niet helemaal weg. Sinds juni zit ik in een achtbaan die niet stopt. Vanwege mijn vermoeidheid werk ik nog steeds 50%. (Nou ik ben meer aan het staren naar mijn monitor dan dat er iets uit mijn vingers komt). De Endometriose heeft bij mij van binnen veel kapot gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld geen grote voorraad eitjes meer. Ze kunnen niet precies vertellen hoeveel eitjes ik nog heb, maar (hopelijk) genoeg voor 2 ivf pogingen. Daarom mag ik van de bedrijfsarts niet werken en moet ik me 100% focussen op het ivf traject. Volgens haar is mijn lichaam nog aan het revalideren van de operatie en bloedarmoede en kan ik geen werk stress erbij gebruiken. Het is wel een nieuwe ervaring hoor om alles te laten vallen ik ben nogal een workaholic. Ik heb 9 december een echo gehad, maar ik heb nog een extra echo de 28ste.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ohhh Karin, wat een heftig verhaal en hoe herkenbaar! Wat netjes vd bedrijfarts dat ze je zo behandeld. Vooral die rollercoaster die maar door dendert herken ik. Het stopt gewoon niet, de onderzoeken, de operatie, herstel en nu ivf... 28 dec 2e echo, dus moet je ook behoorlijk wat langer spuiten... ik hoop zo voor je dat je "genoeg produceert". Liefs
Geplaatst
Jeetje wat een heftig verhaal! Herken ook een hoop.. heb inderdaad ook een operatie van 4u gehad en het herstel duurde inderdaad lang.. ook mentaal heeft de endometriose een flinke inpact.. een stapje terug doen is nu het beste maar o zo moeilijk om aan toe te geven.. succes komende periode!

we moeten positief blijven

Ja klopt helemaal dat je mentaal ook een dreun krijg. In het begin moet je een hoop incasseren en je hebt totaal geen tijd om alles te verwerken. De grootste klap was waarschijnlijk wel om te horen dat de cystes weer waren volgelopen na 2 menstruaties. Ik heb de afgelopen maanden Lucrin injecties gehad en redelijk wat last gehad van bijwerkingen. Mijn manager moest wel om me lachen. Tijdens een meeting werd ik eerst boos om iets, daarna zat ik te huilen en lachen tegelijk. Dat is zo raar, vooral omdat ik altijd redelijk hard voor mezelf ben geweest. En nu direct een ivf erachteraan, omdat dit medisch niet anders kan. Het is verschrikkelijk moeilijk om een stap terug te doen, maar ik zal wel moeten.

Jij ook heel veel succes. We moeten idd positief blijven, maar ook wel realistisch zijn dat er nog een hoop mis kan gaan.

Het is afwachten... Meer kan je niet doen...

Geplaatst
Ohhh Karin, wat een heftig verhaal en hoe herkenbaar! Wat netjes vd bedrijfarts dat ze je zo behandeld. Vooral die rollercoaster die maar door dendert herken ik. Het stopt gewoon niet, de onderzoeken, de operatie, herstel en nu ivf... 28 dec 2e echo, dus moet je ook behoorlijk wat langer spuiten... ik hoop zo voor je dat je "genoeg produceert". Liefs

Ze willen niet dat de punctie tussen kerst en oud/nieuw valt. Ik heb een grote kans dat ze aan de linkerkant door mijn cyste heen moeten prikken en dan komt er stilstaand bloed vrij en dat is niet zo best. Heel misschien kunnen ze aan de rechterkant om de cyste heen. Links is dus een uitdaging.

Ze willen een "behandelteam" klaar hebben staan voor eventuele complicaties. In die periode zijn er veel mensen vrij dus zijn niet de juiste mensen beschikbaar. Wel erg fijn dat ze zo met je omgaan. Daarnaast kom ik ook vanuit Lucrin en dan is het "normaal" dat je iets langer moet spuiten.

Ik merk wel dat het spuiten steeds makkelijker wordt, maar het blijft nog steeds heel raar en onnatuurlijk.

Geplaatst
Ze willen niet dat de punctie tussen kerst en oud/nieuw valt. Ik heb een grote kans dat ze aan de linkerkant door mijn cyste heen moeten prikken en dan komt er stilstaand bloed vrij en dat is niet zo best. Heel misschien kunnen ze aan de rechterkant om de cyste heen. Links is dus een uitdaging.Ze willen een "behandelteam" klaar hebben staan voor eventuele complicaties. In die periode zijn er veel mensen vrij dus zijn niet de juiste mensen beschikbaar. Wel erg fijn dat ze zo met je omgaan. Daarnaast kom ik ook vanuit Lucrin en dan is het "normaal" dat je iets langer moet spuiten.Ik merk wel dat het spuiten steeds makkelijker wordt, maar het blijft nog steeds heel raar en onnatuurlijk. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jeetje dat is ook een nare gedachte! Dat er kans op complicaties is tijdens de punctie. Die zijn er natuurlijk altijd wel maar die cystes is niet niks. Jacer is niks zo raar om jezelf te spuiten, maar ik denk dan aan de mensen om me heen met diabetes... die leven zo elke dag, met spuiten. Ik zelf moet vanuit mijn werk spuiten bij clienten, dat doe ik nu ook anders. Je gaat er toch anders naar kijken en handelen als je het bij jezelf moet doen...Ik ken lucrin gelukkig niet, maar hoor er veel nate bijwerkingen van. Mag alleen maar blij zijn dat ik het niet heb hoeven te gebruiken.
Geplaatst

Ik ga morgen mijn agenda ritueel verbrandden🔥🔥 zit net terug te lezen en 6 januari 2016 liep ik al bij de gyn en 8 jan kreeg ik de MRI.

Dit complete jaar stond in teken van Endometriose...ik krijg er gewoon een naar gevoel als ik terug lees...

En ik riep net spontaan uit, Yes ik kan de agenda int vuur flikkeren! TOEDELOE 2016

Zo dit moest ik even kwijt....

Geplaatst
Mooie symbolische actie, Hopefulness! Op naar een mooi 2017Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja dat vind ik ook! En ik ga het ook echt doen! Ik laat dat hele jaar in rook opgaan. Goh wat heb ik vandaag nog veel aan je gedacht.... vind het zo vervelend voor je! Weer een dikke knuffel
Geplaatst

Dank je wel. Ik zie er ontzettend tegenop om morgen te gaan werken, maar gelukkig ben ik daarna vrij en hoef ik pas volgende week donderdag weer te werken.

Geplaatst
Dank je wel. Ik zie er ontzettend tegenop om morgen te gaan werken, maar gelukkig ben ik daarna vrij en hoef ik pas volgende week donderdag weer te werken. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja daar zou mijn hoofd ook niet naar staan... hopelijk bied het je toch wat afleiding... heerlijk zo'n poos vrij. Even lekker alles op een rij zetten voor jezelf en je gevoelens ordenen en verwerken. Maar dat kun je wel! Je bent een sterke moedige vrouw.
Geplaatst

Juul, heftig! Heel veel sterkte, en op naar een positief 2017!

Morgen mn eerste spuit.. moet eerlijk bekennen dat ik best zenuwachtig ben, als de eerste maar gezet is..

Geplaatst
Juul, heftig! Heel veel sterkte, en op naar een positief 2017!Morgen mn eerste spuit.. moet eerlijk bekennen dat ik best zenuwachtig ben, als de eerste maar gezet is.. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb je dat niet op je instructie moeten doen? De eerste prik zetten bij jezelf?! Ik moest dat nl wel, gelukkig want het steld weinig voor... ik kreeg als tip erbij, eerst losjes op de huid zetten daar waar je wilt prikken en dan rustig doordrukken... het doet geen pijn.. Succes meid!
Geplaatst
Heb je dat niet op je instructie moeten doen? De eerste prik zetten bij jezelf?! Ik moest dat nl wel, gelukkig want het steld weinig voor... ik kreeg als tip erbij, eerst losjes op de huid zetten daar waar je wilt prikken en dan rustig doordrukken... het doet geen pijn.. Succes meid!

Nee ik heb het niet op mezelf hoeven doen, jammer had een hoop spanning bespaard! Stelde inderdaad niks voor gelukkig☺ nu op naar 3jan de eerste echo hopelijk dan fsh erbij

Geplaatst
Nee ik heb het niet op mezelf hoeven doen, jammer had een hoop spanning bespaard! Stelde inderdaad niks voor gelukkig☺ nu op naar 3jan de eerste echo hopelijk dan fsh erbij
Fijn dat het mee viel. Spannend die echo! Hou je me op de hoogte?
Geplaatst

Ik hoefde ook niet op mezelf te oefenen. Ik vond de eerste keer prikken wel heftig hoor. De tweede keer was idd makkelijker. Ik heb nu 8 x gespoten. Ik ging er echt voor zitten, maar vanavond hoefde ik niet eens meer te zitten. voel me net een beroepsjunkie

Geplaatst
Ik hoefde ook niet op mezelf te oefenen. Ik vond de eerste keer prikken wel heftig hoor. De tweede keer was idd makkelijker. Ik heb nu 8 x gespoten. Ik ging er echt voor zitten, maar vanavond hoefde ik niet eens meer te zitten. voel me net een beroepsjunkie

Haha beroepsjunkie, leuk verwoord. Vandaag ging het al makkelijker, alleen prikt het bij toedienen herken jij dit ook? Ik moet iedere ochtend spuiten, heb nu vakantie maar wil het graag op hetzelfde tijdstip doen dus vroeg de wekker!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden