Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal, ik heb een vraagje en misschien weten jullie het antwoord.

Omdat wij nu nog niet verder willen met het terugplaatsen van een cryo en eigenlijk nog even willen wachten vroeg mijn man en ik natuurlijk ook ons af of dan als het langer ingevroren blijft ook de kwaliteit ervan minder wordt. Of dat het dan moeilijker wordt om ze te ontdooien bijvoorbeeld. Is het dan zo dat je bijvoorbeeld na 1 jaar minder kans hebt op een goed resultaat dan na 2 maanden?

Vroeg het me even af, want dat weegt natuurlijk wel mee in onze beslissing.

Groetjes Cindy

Posted

Ik weet het niet Cindy....

Destijds is tegen mijn man gezegd (ongeveer 13 jaar geleden) bij het invriezen van zijn sperma, dat de kwaliteit niet noemenswaardig naar beneden zou gaan. En dat is wel gebeurd... Maar ja, dat is ook in 13 jaar....

En toen waren de technieken misschien nog wel wat anders. Het invriesprotocol in ieder geval wel.

Groetjessssssssssss

Posted

Hoi Cindy,

Ons hebben ze verteld dat dit niet het geval is, in ieder geval dat je gelijk na een mislukte poging een TP doet in je volg cyclus of even wacht een paar maanden bijv.

Weet niet hoe dit is als je een jaar wilt wachten...

Gr Daan.

• 2 weeks later...
Posted

Cindy, volgens mij blijft zo'n cryo minstens vijf jaar goed. Dat heb ik volgens mij gelezen. Maar mag ik vragen waarom jullie zo lang willen wachten? Een cryoterugplaatsing is namelijk veel minder ingrijpend en ik denk persoonlijk dat het beter is om zo'n cryo zo snel mogelijk weer terug te laten plaatsen.

Liefs,

Yvonne

Posted

Ons is verteld (in Gent) dat de kwaliteit niet achteruit gaat naar mate de embryo's langer ingevroren blijven.

Groetjes Bianca

Posted

Hoi allemaal, ik heb het nagevraagd en de kwaliteit gaat er niet op achteruit tenzij het langer dan 2 jaar of zo gaat duren, maar dat zou ook wel weer erg lang zijn.

@ Yvonne: Ik ben er nog niet aan toe, ingrijpend is het lichamelijk inderdaad niet maar mijn geest kan het nog niet aan, ik zeg steeds dat ik positief ben maar ondertussen denk ik wel dat het niet gaat lukken en dat is voor mijn gevoel een verkeerde instelling en dan gaat het ook inderdaad mis. Zo denk ik erover en ook zoals ik al op een anders topic zei hebben we ook een flinke financiele tegenvaller gehad, dat het er natuurlijk op stressniveau niet makkelijker op maakt omdat je ook vanalles wil kopen voor je kindje, daarom wachten we nog even. Ik zou ook niet durven zeggen hoelang, misschien voel ik me er volgende maand wel klaar voor. Ben nu net weer ongi geworden en heb ook niet het gevoel dat ik nu moet laten terugplaatsen. WIl er dan ook even wat minder mee bezig zijn.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat en waarom.

Groetjess

Posted
Cindy, volgens mij blijft zo'n cryo minstens vijf jaar goed. Dat heb ik volgens mij gelezen. Maar mag ik vragen waarom jullie zo lang willen wachten? Een cryoterugplaatsing is namelijk veel minder ingrijpend en ik denk persoonlijk dat het beter is om zo'n cryo zo snel mogelijk weer terug te laten plaatsen.

Liefs,

Yvonne

Nou stel dat de eerste of 2e keer raak is, en we hebben een paar goeie over dan wil ik graag over bv een paar jaar voor de 2e gaan.... dat is mijn achterliggende gedachten..

Posted

Cindy, je gedachten kan ik mij goed voorstellen. Na zo lang proberen is het moeilijk om in het goede te blijven geloven.

Tegelijk kan je je afvragen waarom de uitkomst wel zou kloppen wanneer je je er niet volledig achter staan (self-fulfilling prophecy) en dit tegengesteld niet zo werkt.

Kortom, lekker doen waar jij je goed bij voelt en dat heeft met een heleboel factoren te maken. Sorry voor de vaktaal, maar soms helpt het om te relativeren. Succes.

Zelf ben ik vandaag voor het eerst sinds maanden weer naar het ziekenhuis geweest. Het hele gebeuren roept emoties op, waarvan ik zou willen dat ik het kon uitschakelen (maar ja, het hoort er blijkbaar bij). Tegen mijn collegae willen zeggen dat ik naar de tandarts moest vanmorgen, maar het woord ziekenhuis is er al weer uit eerdat ik het besef. De arts was gelukkig positief bij het zien van mijn baarmoederslijmvlies. Donderdag word ik gebeld door Nijmegen, om te zeggen of de cryo's wel/niet goed zijn ontdooid. Blij met vandaag, maar nog niet gerustgesteld dus. Onder voorbehoud is er vrijdag de terugplaatsing.

Groetjes, Stéphanie

Posted

Cindy, ik hoop voor jullie dat de financiële tegenslag snel wat beter wordt. En dat je dan weer verder kan met de cryo. Volgens mij maakt je instelling niet zoveel uit. Ik had bij de eerste poging een heel positieve instelling en toen lukte het niet en bij mijn cryo's een steeds mindere positievere instelling en het is tot nu toe ook nog niet gelukt. Ik denk persoonlijk dat het allemaal te maken heeft met het embryo zelf. Dat embryo moet sterk zijn en het vermogen hebben om in te nestelen. En het is ook een natuurlijke selectie.

Stephanie voor jou wordt het ook spannend met je cryo's. Je komt mij vergezellen vrijdag!

Liefs,

Yvonne

Posted

He Yvonne,

hoe gaat het met jou na de cryo-tp? Zit je lekker op de wachtbank? Merk jij al iets?

Ik heb wat bruinig bloedverlies, begon al een heel klein beetje 1 dag voor de tp. Ik snap er dus eigenlijk niks van en weet niet wat ik ervan moet denken. Vandaag was het al wat meer dan gisteren, dus ergens geloof ik er niet meer zo in. Maar ik weet ook dat ik gewoon moet wachten. zolang het niet doorbreekt....

Jij hebt volgens mij evenveel tp gehad als ik, dit is de 4e toch? Vind jij het ook zo moeilijk om positief te blijven? Eigenlijk vond ik er tot nu toe helemaal niet veel van, niet positief, maar ook niet negatief. Dit keer lijkt het een beetje meer op de achtergrond, en denk ik er minder aan. Vond ik wel prima. Maar vandaag ineens slaan toch die vervelende zenuwen toe. Ga nu maar proberen die te negeren en wat afleiding zoeken.

Veel succes met wachten!! Ik duim voor iedereen op de wachtbank!

Liefs,

Anne

• 6 months later...
Posted

Over houdbaarheid dus. In april 2004 zijn onze cryo's ingevroren. Toen werd gezegd dat je per twee jaar een brief krijgt, waarin je moet aangeven wat er mee moet gebeuren (nog blijven bewaren, beschikbaar stellen voor wetenschap of vernietigen). Ook werd vermeld dat ze ze maximaal 20 jaar bewaren. Maar nu las ik in hun web-folder ( http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/E/bewaarovereenkomst_embryo_s.pdf ), rechts op pag. 3:

Artikel 4. Duur en verlenging van de overeenkomst

Lid 1. (...)

Lid 2. Duur van de overeenkomst

De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 2 jaar gerekend

vanaf de dag dat vastgesteld is dat de embryo's geschikt zijn voor

cryopreservatie. De overeenkomst wordt - behoudens tussentijdse

opzegging - hooguit 3 maal stilzwijgend verlengd voor de periode van

1 jaar, tot een totale maximale duur van 5 jaar. Op indicatie kan deze

maximale periode worden verlengd.

Blijkbaar is het in de tussentijd veranderd van 20 naar 5 jaar. Of dat ook voor onze ebryo's geldt weet ik niet. Hmmm...

• 2 weeks later...
Posted

Hee Allemaal,

Wij hebben in 2006 een succesvolle ICSI poging gehad en in juli 2007 is onze zoon geboren. Afgelopen juli begon het bij ons toch weer te kriebelen en hebben toen de twee ingevroren embryo's laten terugplaatsen. De embryo's waren ten tijde van het invriezen van topkwaliteit en zijn net geen twee jaar ingevroren geweest. na het ontdooien bleek dat ze toch wel veel celverlies hadden gehad. Onze emmy's zijn er helaas niet goed uitgekomen. De TP is dus ook helaas mislukt.

De verschillen in resultaten tussen de IVF klinieken vind ik wel weer heel erg groot! Het AZM in Maastricht wordt al jaren achter elkaar uitgeroepen als beste kliniek, alleen was de late cryo TP geen succes. Wij gaan het eind deze maand weer proberen dus hopelijk hebben we dan meer geluk

liefs Cynthia xx