Jump to content

Angst voor punctie...

msmici

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb met veel aandacht dit forum doorgelezen. Wij zitten nu zo een 2 jaar in de MM en zijn eindelijk gestart met ivf. Ik prik nu inmiddels 18 dagen decapaptyl en 6 dagen puregon. A.s. woensdag de eerste FM.

Qua medische ingrepen en spuiten ben ik een enorme angsthaas. Ik zie ook ontzettend tegen de punctie op. Het idee dat er een naald in mijn lijf gaat wroeten terwijl ik bij mijn positieven ben... doodeng!!!

Wie heeft ervaring met een punctie en weet mij hopelijk een beetje gerust te stellen... Ik loop nu al tegen de muren op door er alleen maar aan te denken....

Alvast bedankt!!!

Gerustellen kan ik je niet, want het verschilt echt per persoon. Ik ken horrorverhalen, maar ook meer dan genoeg mensen bij wie het heel erg is meegevallen. Probeer in je eigen kracht te geloven.

Probeer op je ademhaling te concentreren, hou de hand van je man vast en onderga het. Je hebt waarschijnlijk nog wel een week, dus probeer er nu nog niet aan te denken. Bij mij hielp het heel erg om alles stapje voor stapje te bekijken. In jouw fase dacht ik alleen nog maar: hoeveel follikels zou ik hebben en hoe groot zijn ze enz. Pas de avond voor de punctie ben ik daar echt mee bezig gegaan. Ik probeerde toen vooral te denken aan dat ik over een paar dagen misschien wel een embryo in mijn buik had enzo. Door leuke en bijzondere dingen te denken heb ik het tot een half uur voor de punctie redelijk relaxed kunnen houden. Tijdens de punctie eraan blijven denken waarvoor je het doet en je komt er echt wel doorheen. Ik haalde er ook steun uit door te bedenken hoeveel mensen mij wel niet voor waren gegaan. Voor je het weet is het weer voorbij!

Veel sterkte en succes woensdag! Ik ben benieuwd hoeveel follikels je hebt!

Hoi Lisl,

Bedankt voor je reactie... ik probeer de punctie ook inderdaad zo veel mogelijk voor me uit te schuiven. Des ondanks denk ik er toch meerdere malen per dag aan. Ben inderdaad ook erg benieuwd hoe snel de folikels groeien. Ik spuit nu 125 IE per dag. Sinds vandaag heb ik een heel klein beetje druk in mijn buik. Verder merk ik er nog weinig van. Gelukkig maar want van de decapeptyl heb ik af en toe echt zo een slechte moeizame dag!!!

Het uiteindelijke doel verliezen we absoluut niet uit het oog!!!

Dat is ook de enige reden waardoor ik me over mijn prikangst heen kan zetten. Voorheen liet ik bloedprikken al achterwege haha. Over het algemeen sta ik er nu redelijk positief in. Het prikken valt me tot nu toe reuze mee en gaat eigenlijk best van een leien dakje! Probeer me voor te houden dat de punctie me ook mee zal vallen...

Spannend voor jou nu de tweede poging in aantocht is.... denk dat iedereen toch wel stilletjes hoopt dat de eerste keer raak zal zijn he... alvast veel succes! welk ziekenhuis loop je?

Hoi hoi,

Ik was ook heel bang voor de punctie vooral ook omdat ik endometriose heb.

De gyn heeft heel wat endometriosecysten aangeprikt omdat het op de echo follikels leken maar ondanks dat het zeker geen pretje is en natuurlijk best wat pijn doet is het echt wel te overleven hoor. In mijn geval dan. Er is zelfs door mijn baarmoeder geprikt om bij een follikel te kunnen.

De gyn vond mij na afloop heel dapper, zal wel door de endometriose komen.

De pijnstilling heeft ook wel goed geholpen moet ik zeggen.

Wat ik er ook bij moet vermelden is dat ik een vrij hoge pijngrens heb, dit is bij iedereen anders natuurlijk.

Veel succes meis!

Liefs, Daantje

Ik heb een lage pijngrens, en door al die verhalen die ik heb gelezen ben ik zo bang voor de punctie, sommige omschrijven het als of het een Horror film is, en andere daar in tegen vonden het allemaal zwaar mee vallen.

Kortom ik ga de punctie onder narcose doen, gezien ik al zo aan het stressen ben, in het ziekenhuis UMC utrecht was dat ook geen probleem... ben dus nu helemaal gerust gesteld.

heel veel suc6 meid!!

Ik heb ook een hele lage pijngrens maar die punctie stelde bij mij niets voor....

Ik kreeg een lekker morfineachtig spulletje ingespoten en lag tijdens de punctie gezellig te kletsen met iedereen.

Toen de gyn vroeg of ze moest aangeven wanneer ze de eicellen zou aanprikken zei ik: nee, ik merk het vanzelf wel. Na een paar minuten kletsen vroeg ik wanneer ze ging beginnen.....ze was al klaar !!!!!

Als het aan mij lag was ik direct van de tafel gesprongen en ik mijn auto gesprongen om te gaan werken, maar nee....ik moest door mijn partner naar huis gebracht worden en in bed gaan liggen. Voelde me zelfs schuldig want ik had/voelde toch niets, dan kun je toch werken.

Tja ik weet dat niet iedereen dit "geluk" heeft maar bedenk wel dat de meest nare verhalen juist op het net komen en de verhalen waarbij geen stress/pijn enz zijn geweest die worden niet op het net gezet.

veel succes en weet dat het ook anders kan hoor!!!

fleur

Niet doen hoor. Geen zorgen maken over de punctie. Mijn arts noemde het verspilde energie, en dat is het ook. Natuurlijk, ook ik had de kriebels. Maar bedenk dat het heel snel (een kwartiertje) voorbij is. Dan is deze tijd van je druk maken veel erger. Ja, het steekt wel even, maar eerlijk gezegd heb ik ergere tijden beleefd in een tandartsstoel. Ook krijg je bij sommige ziekenhuizen een verdoving. Ik had valium gekregen....

Heel veel succes.

groeten, Nora.

Hoi Msmici

Ik kan heel goed begrijpen dat je bang bent voor de punctie,

voornamelijk of het te veel pijn gaat doen.

Het word voor mij ook de 1ste ivf behandeling.en dus punctie!@!@

Ik weet wel dat ik vooraf dicolofinac en lorazepam krijg en ook nog een roesje (dornicum)Daar kun jij ook om vragen,ik wou het liefst onder narcose maar dat doen ze niet in Zwolle de isala klinieken.

In welke kliniek zit jij?

maar voor mij ligt de punctie nog wel iets verder weg.want ik ben net begonnen met de voorbereiding voor ivf

24\8 start microgynon tot 14\9

11\9 start decapeptyl

22\9 1 ste uitgangsecho

En hoelang moet jij nog tot de punctie?en nog last gehad van bijwerkingen van de hormonen.

Liefs Elvira

Hey Elvira...

Allereerst hartelijk welkom...

Ik ben op 07-08 begonnen met decapeptyl. Ik prik nu precies 1 week puregon. Vanmorgen eerste FM gehad. Grootste zijn nu zo een 10 mm.

Van de decapeptyl ben ik erg moe geweest de eerste 2 weken. Ik had eerst niet door dat het van de deca kwam omdat ik het tevens druk had met mijn vader die in het ziekenhuis lag. Gelukkig gaat alles nu weer goed met hem.

Van de decapeptyl merk ik niks ongewoons. Merk nu dat mijn buik een beetje gespannen aanvoelt...alsof ik al 2 dagen volgegeten zit zeg maar...

Overigens zijn de bijwerkingen heel verschillend hoor. De ene blijft met decapeptyl gewoon nog dagelijks sporten terwijl de ander voor pampus op de bank ligt. Ik schommel er een beetje tussen. Ik heb hele actieve dagen maar ook dagen dat er niks uit mijn handen komt en ik alleen maar op de bank achter mijn laptop hang. Ik ben overigens wel halve dagen gaan werken omdat 8 uur toch net ff te lang wordt om vol te houden.

1 tip... geef toe aan je moeheid... niet eroverheen proberen te zetten maar gewoon aan toegeven en even gaan hangen of een dutje doen anders put je jezelf alleen maar uit.

Heel veel succes bij je poging...als je iets wilt weten vraag het me gerust!!!

Hey hallo,

Je zorgen en angst zijn begrijpelijk hoor, ik vond het ook echt doodeng! Maar de eerste keer heb ik echt in een roes beleefd door de medicatie, de tweede keer heb ik me eraan overgegeven, nog meer van de roes genoten en toch een beetje opgelet wat er allemaal met me gedaan werd. Kortom, ik zou het zo weer doen als het moest, echt waar. Het deed pijn maar was echt te doen.

Een schrale troost is natuurlijk dat je het voor een heeeeeel goed doel doet!

Sterkte, ik wens je 'peace of mind' toe!

Lieve groet,

Leeuwtje

Hoi!

Hoe gaat het nu met je? Lukt het al om het ene beetje los te laten?

Fijn dat het prikken meevalt!

Ik had inderdaad gehoopt dat de eerste poging raak was, maar ik zie helemaal niet op tegen poging nummer 2. Ben heel erg positief. Ik vond het zwaar, maar allemaal wel goed te doen. Ik vind het ook wel iets heel bijzonders hebben. Je bent echt zo bewust samen bezig om zwanger te worden.

Mijn buik was trouwens ook erg opgezwollen de laatste dagen. Is een goed teken vond ik, want de follikels groeien dan tenminste. Wanneer heb je de volgende meting?

Succes nog even

Prikken gaat eigenlijk buitengewoon goed! Maar 1 keer een blauw plekje gehad, Aan mn buik nauwelijks te zien dat er al 29 spuiten in zitten hahaha.

Volgende meting is zaterdag ochtend. Heb inderdaad laatste paar dagen wel al wat druk op mn buik, vandaag weer meer dan gister. Er zijn nu al 13 follikels geteld, hoop dat het nu snel gaat.

Is het verstandig om evt een oxacepam in te nemen de avond en ochtend voor de punctie om een beetje te kalmeren????

heej hallo,

Ik heb helemaal niks gehad, was absoluut niet zenuwachtig ik laat het allemaal over me heen komen. en dat heeft gewerkt. De punctie voelde ik gwn helemaal niks van.. normaal wachten ze even als ze 1 eierstok leeg hebben. bij mij gingen ze gwn door want ik voelde gwn niks.

alleen de hele dag op bed gelegen.. heerlijk verwend.

dus bij mijn 2de poging zou ik ook net zo rustig zijn, misschien doet het dan meer pijn, maar dat heb ik er allemaal voor over!

liefs

Desiree

Hee hallo!

Niet te druk maken hoor, het is vervelend maar vergelijk het maar met een bezoek aan de tandarts, binnen een kwartiertje is het weer klaar!

En het is voor een heeeeel goed doel en als dat mag lukken zul je iets veeeeeel pijnlijkers ondergaan... een bevalling! Dat doet pas pijn en ook dat doen vele vrouwen meerdere keren in hun leven!

Succes met alles!

Liefs Pien

Is het verstandig om evt een oxacepam in te nemen de avond en ochtend voor de punctie om een beetje te kalmeren????

ik zou geen medicijnen innemen als ze niet door het ziekenhuis aan je zijn gegeven.

je krijgt voor de punctie ook altijd wat.

dus dat kan mekaar tegen werken!!!

altijd eerst overleggen met dokters hoor!!

ik zelf heb de punctie nu net een week geleden ondergaan.

1ste keer was pijnlijk en tegen het eind werd ik misselijk en daarna ben ik thuis heel er ziek geweest. ( overgeven en misselijk)

mijn man zei wil je wel nog een keertje dit doen

maar ik had zoiets van door een beetje misselijkheid en overgeven laat ik me niet tegen houden, buikgriep is erger en duurt langer!! dit was hooguit een paar uurtjes van misselijkheid en daarvan heb ik het meeste nog geslapen.

2de keer kreeg ik andere medicijn

pijn was het zelfde maar misselijkheid was er niet.

ja wel wat tijdens de punctie maar daarna gelijk over!

en ja het verschilt zo ontzettend ik hoor van vrouwen die de dag erna al weer gaan werken..............!!!

zelf heb ik heel erg gevoelige darmen ( spastische darm) die dus heel erg reageerd op al die hormonen die ik moest nemen. en het prikken was dus bij mij niet zozeer pijnlijk aan de eierstokken zeg maar maar meer pijn in mijn darmen. mijn hele buik is gevoelig en als ze dan op je buik moeten drukken is dat niet leuk.

maar weet je

ik had 19 follikel die aangeprikt werden ( of misschien iets meer er zijn iniedergeval 19 eitjes gevonden die goed waren!!) en ik was met 15 minuutjes alweer klaar.

bedenk hoe een klein moment het maar is op je leven

en je doet het voor iets waarvan ik (niet uit ervaring!!) weet dat het een stuk pijnlijker kan zijn en toch ook echt wel langer duren dan 15 minuten!!!

ik hield me aldoor maar voor

ik doe het voor een bevalling en die kan veel pittiger zijn en misschien wel 24 uur duren !!!! WAAAAHHH

hahahaha

kop op meid je kan het

het gaat je echt gewoon lukken

en daarna een diepe zucht en denk je verdorie ik heb het gedaan!!!!

suc6

en knuff

Hoii allemaal

Ik wil jullie allemaal even hartelijk bedanken voor het nemen van de moeite om te reageren. Ik merk nu inderdaad dat de punctie heel verschillend wordt ervaren. Daarom ben ik ook blij dit forum gevonden te hebbe.

In het dagelijkse leven lijkt het wel alsof iedereen gewoon normaal kinderen kan krijgen en niemand heeft hier bervaring mee.

Het is fijn om jullie ervaringen te lezen!

Bedankt

• 2 weeks later...

Hoi Meiden,

Nou vanmorgen dan eindelijk de punctie gehad hoor... Vond het tegen de verwachtingen in eigenlijk best meevallen. De medicatie begon wel ietsje te werken, maar had er na de punctie meer profijt van dan tijdens.

Links was een stuk gevoeliger dan rechts maar gelukkig hadden ze die tot het laatst bewaard....

17 eicellen hebben ze gevonden!!!! Verbazingwekkend resultaat.

Nu maar hopen dat er een paar mooie bevruchtingen plaats vinden en we dan a.s. donderdag de terugplaatsing krijgen.

Vandaag een lekker lui dagje op de bank... spannend!!!

helemaal super meid

en wat fijn dat het zo goed ging

nu op naar TP en dan lekker op die wachtbank

nou ja lekker ;-)

en op naar die twee blauwe lijntjes op zo een leuke test van de drogist :-D

suc6 met wachten

en ik duim voor je dat je emmie mooi blijft plakken hoor!!

Hoi Meiden,

De punctie is me dan reuze meegevallen maar de napijn was verschrikkelijk!!! Heb echt 2 dagen niet kunnen lopen. Vandaag is het redelijk, voel nog wel wat maar pijn is een groot woord.

Gister gebeld en er heeft bevruchting plaats gevonden!!! Hoeveel horen we vandaag bij de terugplaatsing....

Spannende dag dus... om 15.15 is het zover en krijgen we 1 van onze emmy's terug!!!!

En dan afwachten tot 23 september pfffffff hoop zooooooooo dat het blijft plakken....!!!!!!

hoi hoi,

hoe is het vandaag gegaan?

lekker dat je nu een emmy bij je draagt he!

nou, de punctie viel mij ook 100 procent mee, het is meer de buikpijn erna die er flink inhakt!

in elk geval duimen we voor jullie en hopelijk komt er iets positiefs uit!

hoi hoi,

Terugplaatsing is perfect gegaan, helemaal niks van gevoeld!!!

Wel machtig mooi om te zien hoor op het scherm...

Van de 17 eitjes zijn ze alle 17 bevrucht!!! Wie had dat gedacht!!!

Ze hebben er 1 van 1 klasse teruggeplaatst, en nu afwachten wat er de vriezer in mag.

Donderdagavond na de terugplaatsing enorm veel pijn gekregen.

Had wel het gevoel dat het niks met de punctie of terugplaatsing te maken had omdat het boven mijn navel zat. Dacht aan mijn maag.

Vrijdag avond echt gejubelt van de pijn, toch maar even langs de huisartsenpost geweest voor de zekerheid. Van de utrogestanbolletjes heb ik een nare bijwerking gekregen. Maag en darmklachten. Mijn dikke darm is enorm gezwollen en mijn darmactieviteit is enorm(terwijl ik maar 2 beschuitjes wegkreeg over de hele dag)

Gelukkig was de dokter het met me eens om niks voor te schrijven. Kan namelijk wel gevolgen hebben voor een evt zwangerschap.

Oplossing:....Tanden bijten en duimen dat het snel over gaat.

Mijn mannetje gaat zo even wat kruiden thee en dingetjes halen om de maagklachten de verzachten. Dan proberen we het maar op de natuurlijke manier he...

Ben blij als het over gaat hoor...kom geen kant op zo...ben de bank een beetje zat aan het worden hihihihi