Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vanmorgen ons intake gesprek bij de arts gehad en hierna afgesproken met mijn vriend om een dagboekje bij te houden, waarin hij ook wil schrijven. Ik begin voor mezelf maar even hier, want er gebeurd nu zoveel dat ik maar snel moet gaan schrijven voordat het me zo duizelt dat ik het niet meer weet ;-)

Net 37 jaar oud en ondanks dat ik al moeder van 2 dochters van 17 en 19 en een zoon van 14 jaar en zelf van mn dochter van 17 al oma van een kleindochter ben, toch besloten om vorig jaar oktober een hersteloperatie aan te gaan, nadat ik 6 jaar daarvoor gesteriliseerd was.

9 jaar geleden ben ik gescheiden na een relatie van 12 jaar en sinds 5 jaar heb ik een "nieuwe" relatie met mijn vriend die zelf nog geen kinderen heeft. In mijn huwelijk was ik gesterliseerd en hoewel ik naar mijn vriend altijd duidelijk ben geweest over het niet meer willen van kinderen, ging het op een gegeven moment toch knagen. Vandaar de operatie vorig jaar oktober die succesvolle hersteloperatie bleek, dwz links kon gemaakt, rechts niet, maar dit zou volgens de arts een zw niet in de weg staan.

Na nu bijna een jaar proberen is in september een HSG foto gemaakt waaruit bleek dat beide eileiders niet meer in orde bleken en we als enige optie nu nog IVF hebben. Hiervan zijn we ons natuurlijk allebei rot geschroken want hier hadden we nu echt niet op gerekend, tenslotte was de arts toen zo enthousiast over het herstel. Deze arts hebben we nog even gebeld en hij was ook verbaasd en stelde een diagnostische kijkoperatie voor.

Half september hadden we weer een afspraak bij de arts in Amersfoort en afgesproken dat zij onderling nog even contact zouden hebben over de opties voor zo`n diagnotische kijkoperatie. De kans dat toch anders zal blijken was wel heel minimaal zei ze.

Mijn vriend en ik hebben het er toen nog eens goed over gehad en besloten van de kijkoperatie af te zien met als reden dat de kans klein is en wij de angst hebben na een half jaar er dan alsnog achter te komen dat het niet werkt en wij alweer ouder zijn (ik ben nu 37 en mijn vriend bijna 38. Omdat onze onvruchtbaarheid alleen te wijten is aan het transport van eileider en ik al 3 x spontaan zwanger ben geweest is de kans op een succesvolle ivf behandeling erg goed, zei de arts.

Dit is voor ons de reden om nu dit traject in te willen gaan en een kijkoperatie niet meer af te willen wachten.

wordt vervolgd

Posted

w8

Vanmorgen dan eindelijk het intake gesprek in het ziekenhuis. Na een gesprek met de arts waarbij we allemaal formulieren meekregen die we moeten ondertekenen en een schema voor nu, dus op 19 oktober starten met decapeptyl en bellen zodra ik ongesteld ben geworden, werden we naar de assistente doorgestuurd voor een prikinstructie.

Pfff ik was verschrikkelijk nerveus, want naalden en ik gaan normaal niet zo lekker samen ;-). Maar na haar uitleg durfde ik het toch aan en ik moet zeggen dat het me echt 100 % meegevallen is. Recht erop zetten en hij gleed er zo in...wat ben ik dankbaar voor mn buikrolletjes nu hihi

Daarna moesten we bloed laten afnemen om uit te sluiten dat we HIV of Hepatitis hebben...en vervolgens mochten we weer vertrekken.

en werkelijk alles ging met zoveel humor en gelach, van de arts tot de assistente en de man die ons bloed afnam, wat een lieve mensen allemaal daar zeg....!!

We zijn gelijk maar even naar de apotheek geweest voor de medicatie maar ze moesten een en ander bestellen, kan het morgen ophalen...

pfff we zijn begonnen geloof ik....spannend hoor..!!!

Posted

Gisteren aan het einde van de dag alle medicatie opgehaald. Het is wel een gekke gedachte dat zo`n dame bij de apotheek natuurlijk precies waarom jij dat op komt halen haha. (tis bijna zo`n Tina met het condome idee hihi)

Thuis alles nagekeken met schema van de arts erbij. Op alle doosjes zatten ook plakkertjes met prijzen en zo en die varieren dus gewoon van 0,24 cent tot aan € 849 (!!) Wat een geld zeg. Nadat ik alles had opengemaakt viel me op dat er maar 4 spuitjes decapeptyl bijzaten...wat natuurlijk vreemd is als je zeker een dag of 25 moet prikken ;-)

Vanmorgen apotheek gebeld en daar bleek dat het een foutje was, ik kan de rest ( 24 spuitjes) morgen ochtend ophalen. Weer een stapje dichterbij...soms voelt het alsof ik loop te dromen en dit allemaal niet echt gebeurd...

Gek hoor, aan de ene kant hierperdepiep van geluk, aan de andere kant zo angstig voor het ongebekend. Ga ik het straks allemaal wel goed doen, heb ik goed begrepen wanneer ik wat moet spuiten en noem t maar !!

Liefs Marina

• 2 weeks later...
Posted

Vandaag alweer 9 dagen aan het prikken met decapeptyl en gisteren ongesteld geworden..ik had zelf op donderdag gerekend dus keurig op tijd voor de verandering.

Ik had vanuit het ziekenhuis begrepen dat ik direct moest bellen als ik ongesteld zou worden, maar toen ik gisteren belde bleek dat helemaal niet het geval. Wel lastig dat ik gisteren niet meer de afdeling fertiliteit kon bellen maar ipv daarvan de afdeling gynaecologie aan de lijn kreeg. Daar weten ze er wel een en ander vanaf en ze vertelde me dat ik vanaf donderdag puregon moest gaan prikken en dan aanstaande dinsdag een eerste echo zou krijgen.

Toen ik echter vandaag de afdeling Fertiliteit belde voor de echo afspraak kreeg ik te horen dat ik vrijdag moet gaan prikken en de vrijdag erop (7 november) een eerste echo krijg, gek toch he....Mijn vriend en ik hadden het er al over dat je zelf toch ook flink allert moet zijn hoor, voor je het weet doe je het verkeerd.

Goed voor mezelf even op een rijtje:

19 oktober gestart met decapeptyl (21e dag)

28 oktober ongesteld (30 dagen) doorgaan met decapeptyl

31 oktober )de 3e dag) Puregon erbij prikken

7 november eerste echo meting (10e dag)

Posted

Hoi Marina,

Zoals het er nu staat (jouw lijstje met prik-instructies) dat klopt. Op de 1e dag van je cyclus moet je beginnen met decapeptyl. De 1e dag van je cyclus is overigens de dag dat je helderrood bloed verliest.... En op dag 3 moet je beginnen met, in jouw geval, puregon.

Héél véél succes meis!! Dat het maar mag lukken.....

Greetzzzz,

Elena

• 2 weeks later...
Posted

Vanmorgen (7 nov) hadden we dan eindeijk de 1e fm. Ik was verschrikkelijk nerveus, mn buik ging tekeer en tijdens het onderzoek waren mn benen echt verschrikkelijk aan het bibberen in die beugels. Ik geloof dat ik me op dat moment pas realiseerde hoe spannend ik het allemaal vond.

De arts, een nieuwe die wij nog niet kenden overigens, was heel positief, mn baarmoeder slijm was zich al mooi aan het opbouwen en tijdens het onderzoek vond ze in mn linker eierstok 3 eitjes en rechts 6 eitjes van allemaal ongeveer 10, 11 mm...we moeten dinsdag 11 november terug komen voor 2e fm en verwachting is dan donderdag of vrijdag de punctie. Daarna zijn we even de formulieren doorgelopen om te kijken of we overal hadden getekend en toen mochten we naar de assisente (ook een nieuwe) voor een afspraak voor dinsdag 11 november, dat is 10 over 11 geworden.

Mijn vriend en ik hebben sinds vandaag allebei 3 weken (verhuis) vakantie dus afspraken maken in het ziekenhuis kan nu gewoon zonder nadenken haha, normaal moet je natuurlijk even over je werk nadenken en zo en nu kan het gewoon te allen tijde,,,,heerlijk...!

Goh ik ben zo blij met de bevestiging dat er echt iets gebeurt vanbinnen, je kunt natuurlijk leuk en braaf prikken maar verder voel je er niet veel van dus ja dit was een heerlijke bevestging. Ze verwachte wel dat mn buik de komende dagen wat "zwaarder" zou gaan aanvoelen dus k ben benieuwd ;-)

Liefs Marina

Posted

Vandaag zijn we weer naar het ziekenhuis geweest voor de 2e fm en er bleken nog steeds 9 follikels te zitten, allemaal rond de 15 mm, een van 17 mm en een paar eronder. De arts zei dat de groei dus iets langzamer gaat dan ze dacht, maar ze was er verder heel positief over. Ik baalde wel even want vorige week dacht ze dat we dan donderdag of vrijdag de punctie zouden hebben maar die staat nu in principe voor zaterdag morgen. In ieder geval voor de zekerheid donderdag 13 november nog een 3e meting.....! Ik voel mn onderbuik nu wel de hele dag, maar dit zal ook een combinatie zijn van verhuizen en dus klussen (verven, behangen,sjouwen) en de negen follikels die er nu zitten. Al met al valt het me nog niet tegen momenteel...hopen dat die mening zo mag blijven dus

Als de punctie zaterdag is hebben we woensdag de terugplaatsing zei ze nog, het blijft allemaal nog even spannend dus ;-)

Liefs Marina

Posted
Hoi Marina,

Zoals het er nu staat (jouw lijstje met prik-instructies) dat klopt. Op de 1e dag van je cyclus moet je beginnen met decapeptyl. De 1e dag van je cyclus is overigens de dag dat je helderrood bloed verliest.... En op dag 3 moet je beginnen met, in jouw geval, puregon.

Héél véél succes meis!! Dat het maar mag lukken.....

Greetzzzz,

Elena

Ik moet aanstaande zaterdag (15e)beginnen met deca maar ben dan nog niet ongesteld moet de 22ste stoppen met de pil en doorgaan met deca en Purgeon....

Ik dacht dat je tijdens je ongi moest beginnen? maar in mijn geval mag ik dus al prikken zaterdag en moet pas de 22 stoppen met de pil...

Posted
Vandaag zijn we weer naar het ziekenhuis geweest voor de 2e fm en er bleken nog steeds 9 follikels te zitten, allemaal rond de 15 mm, een van 17 mm en een paar eronder. De arts zei dat de groei dus iets langzamer gaat dan ze dacht, maar ze was er verder heel positief over. Ik baalde wel even want vorige week dacht ze dat we dan donderdag of vrijdag de punctie zouden hebben maar die staat nu in principe voor zaterdag morgen. In ieder geval voor de zekerheid donderdag 13 november nog een 3e meting.....! Ik voel mn onderbuik nu wel de hele dag, maar dit zal ook een combinatie zijn van verhuizen en dus klussen (verven, behangen,sjouwen) en de negen follikels die er nu zitten. Al met al valt het me nog niet tegen momenteel...hopen dat die mening zo mag blijven dus

Als de punctie zaterdag is hebben we woensdag de terugplaatsing zei ze nog, het blijft allemaal nog even spannend dus ;-)

Liefs Marina

spannend meid!!!!! Hoe voel je tijdens je de ivf?

Posted

Bij ons zou de punctie in eerste instantie ook op vrijdag zijn. Kwam ons niet echt heel goed uit, en uiteindelijk twijfelde de arts. Of zullen we het zaterdag doen? zei hij... Ik hem toen de keuze gelaten: hij was tenslotte de deskundige. Het is toen zaterdags geworden... en mijn buikje groeit nog steeds. Tja, wat is nou die ene dag...... Spannend!!!

Groetjessssssssssssssssssssss

• 3 weeks later...
Posted

Bijna niet online geweest door de verhuizing, sinds vanmiddag hebben we ook weer internet in ons nieuwe huis...morgen weer werken ;-(

Ondertussen is mijn punctie dus ook al geweest, uiteindelijk werdt het dus de zondagmorgen 16 november, en zit ik alweer 10 dagen op het wachtbankje.

De punctie viel me mee, ik kreeg de kriebels toen ik op de stoel moest plaatsnemen en de plaatselijke verdovingen vielen me ook erg mee, wil je even hoesten zei ze tegen me en terwijl ik dat braaf deed plaatste zij de verdoving. Enige pijnlijk (lees ongemakkelijke) van de punctie was het aanprikken van de follikels, ze haalde er tien weg

Als ik er nu op terug kijk is het meest enge toch wel het onbekende, je weet niet wat ze gaan doen en dat is gewoon eng.

Na de punctie mochten we naar een soort van uitslaapkamer en daar kregen we ongeveer 3 kwartier later te horen dat er ook 10 eitjes waren. Daarna mochten we naar huis en zouden we op woensdag gebeld worden over het aantal bevruchte eitjes. Dit bleken er uiteindelijk 6 te zijn.

Op donderdag 20 november mochten we komen voor de terugplaatsing, daar bleek dat we ook een cryo hadden, mocht dit dus niet gaan lukken.

En nu dus alweer 10 dagen verder en mogen we op 4 dec testen, momenteel voel ik eigenlijk weinig, een wat gevoelige onderbuik en omdat ik weinig tot niks voel heb ik een wat negatief gevoel, misschien ten onrechte maar kan het niet goed uitleggen.

Ieder toiletbezoek ben ik bang ongi te zijn geworden, gelukkig zijn we de afgelopen weken superdruk geweest met verhuizen en klussen, maar nu ik morgen weer ga werken zullen de dagen ineens wel wat langer worden ;-)

Nou even snel bijgeschreven ,

liefs Marina

Posted

Marina, rustig aan doen hoor...

Ik probeer het feit dat ik niets voel positief te bekijken, vorige keren had ik krampen en was ik lastig toen werd het niks. Dus nu bekijk ik het positief, niks is ook goed.

Veel sterkte nog in de laatste wachtdagen.

Posted

Jeetje alweer 3 dagen na de positieve test, het blijft nog steeds gek.

We mochten testen op 4 december, maar nadat ik van het weekend helemaal opblies en we op internet lazen dat dit waarschijnijnlijk een late overstimulatie was en dit positief nieuws was (als ik het goed onthouden heb, omdat dit betekend dat je embryo HSG is gaan aanmaken en dit dubbele hormonen veroozaakt, zoiets)

Zo namen we dus dinsdag avond een bekertje mee naar boven en legde ik de test op mn nachtkastje. Toen we woensdag morgen wakker werden ging ik eigenlijk met tegenzin naar toilet want anderzijds voelde ik zo weinig en als de test negatief zou zijn, spatte de bel uit elkaar en was het voor deze maand over. We waren zo druk geweest met de verhuizing en ik had toch zoveel gedaan, dat ik bang was dat het met geen mogelijkheid had kunnen innestelen.

Met trillende vingers de test opengescheurd en in de urine gedipt, het dekseltje erop en afwachten maar .......en ineens was daar het plusje op de clearblue stick....ongelofelijk maar blijkbaar toch waar.

Compleet de weg kwijt zijn we mekaar om de hals gevallen, naar mn zoon van 15 gerend om de test te laten zien en vervolgens zijn zoen en vriend na een kop koffie en thee gaan werken en naar school gegaan, ik was die dag vrij..!

Eerst maar even mn moeder gebeld, die helemaal gelukkig was en daarna mn 2 dochters van 20 en 18, (die niet meer thuis wonen) Van mn dochter van 18 kreeg ik smiddags gelijk een 9 maanden dagboekje dat ze samen met haar zus had gekocht...zo lief, want ja ook hun bevestiging is natuurlijk belangrijk voor me...!

Daarna het ziekenhuis gebeld om door te geven en zij maakte een afspraak voor een eerste echo op 19 dec, (de dag erna kreeg ik een brief dat dit 6 weken naar de punctie moet gebeuren en dus verzet werdt naar 31 december ( hoe bedoel je op het randje van 2008) ppf ons nieuwjaar kan dus 2 kanten op w8