Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi dames,

Na al van een aantal dames te hebben gelezen over overstimulatie, angst daarvoor, daadwerkelijk moeten stóppen met de poging ivm overstimulatie, een vraag; wat houdt overstimulatie nou precies in??? Teveel follikels, weet ik, maar is er een protocol dat zegt hoeveel follikels dan teveel is??

Is dat per ziekenhuis anders of per vrouw???

Ik heb eerder gelezen van een vrouw die kreeg een punctie met 24 follikels, en ergens anders een vrouw die met 17 op 'risico' voor overstimulatie stond.

Hoe zit dat nou eigenlijk, weet iemand dat???

liefs,

Karin.

Posted

Goede vraag! Ben ik ook erg benieuwd naar.

Ik had in de 1e poging naast één (!) groot eitje ook een stuk of 16 middelgrote. Ik dacht zelf nog, da's mooi nog twee dagen prikken en dan zijn die ook groot. Maar er moest toen snel een punctie komen en mocht ik ook maar de helft van de dosis pregnyl prikken uit angst voor overstimulatie. Uiteindelijk groeiden ze dus niet verder en hadden we maar één eitje. Na de punctie lag op de uitslaapkamer een vrouw naast me waar ze 33(!) blaasjes hadden aangeprikt. Dat is twee keer zoveel! Wie legt me dat even uit :la:

Posted

Hoi dames,

Bij mij was het aantal follikels/eicellen volledig naar tevredenheid; in mij geval was er dus niks dat op overstimulatie wees. Toch kreeg ik dat behoorlijk ná de tp. Bij míj is de oorzaak niet het aantal follikels/eicellen, maar mijn lichaam dat erg heftig/overgevoelig op de pregnyl blijkt te reageren.

De pregnylspuiten mag ik bij een volgende IVF dus enkel 1x hebben om eisprong te bewerkstelligen, maar verder krijg ik dan 'die bolletjes'.

Er zijn dus meerdere oorzaken die overstimulatie uit kunnen lokken.

Afhankelijk van je bloedwaardes (hematocriet): of je bloed niet te stroperig wordt, zodat je risico op trombose loopt, wordt vaak bepaald of je nog wel/niet doorkunt met de poging die je aan het doen bent.

't Zal niet alle info zijn, maar een stukje uitleg is er bij deze weer...

Posted

He dames,

Bij de follikelmetingen was bij mij al duidelijk te zien dat ik heel veel follikels had. Na de 3e echo, toen er nog meer bij waren gekomen is toen direct besloten de stimulering stop te zetten en de punctie in te plannen, omdat de kans op overstimulatie aanwezig was. Ook werd er bloed afgenomen (om de redenen die Moon hierboven beschrijft). En moest ik vanaf dat moment 3-4 liter water per dag gaan drinken.

Met name je bloedwaardes zijn volgens mij belangrijk in de bepaling of een behandeling wordt afgebroken of niet. Want uiteindelijk had ik 50(!) follikels en eiblaasjes die aangeprikt moesten worden (waar 22 eitjes uit voort zijn gekomen). Een gigantisch aantal dus, maar mijn bloedwaardes waren gewoon goed, dus kon de behandeling door gaan.

Ik heb wel een lichte overstimulatie gekregen na de punctie. Uiteindelijk sijpelt er toch wat vocht in je buikholte. Maar bij mij was dat niet teveel en kon de tp gewoon plaatsvinden.

Ik denk dat ik mazzel heb gehad met mijn ziekenhuis (VU). Als ik zo de ervaringen van anderen lees, dan vermoed ik dat bij een ander zh bij mij de behandeling stopgezet zou zijn geweest.

Posted

Mijn ervaring is dat ik aan beide zijden 30 eicellen had. Ik moest dus heel voorzichtig zijn (dat opzich bracht al de nodige stress met zich mee aangezien ik in de zorg werk). En heeeeeeel veeeeel water drinken, zeker 3 ltr per dag. Bij de volgende behandelingen moest ik ook blijven drinken, om overstimulatie te voorkomen.

In het boekje 'Een duidelijk verhaal over In Vitro Fertilisatie' staat onder het kopje Complicaties van de behandeling het volgende over mogelijk gevolg van overstimulatie...

" Als er te veel eicellen rijpen dan kunnen er twee ernstige complicaties ontstaan: een grotere kans op een meerlingzwangerschap en het optreden van het zogenaamde hyperstimulatiesyndroom.

Bij het hyperstimulatiesyndroom worden de eierstokken te veel gestimuleerd. De symptomen van dit syndroom zijn buikpijn, misselijkheid en soms ademhalingsproblemen. Eventueel kan opname in het ziekenhuis noodzakelijk zijn. Het hyperstimulatiesyndroom komt zeer zelden voor. "

Stéphanie

Posted

ja vreemd dat vraag ik me dus ook wel eens af

ik zat alle 2 de keren toch rond de 20 eitjes ( flinke blaasjes etc )

kreeg wel beide keren dus duidelijk op mijn hart gedrukt de eerste 3 a 4 dagen rust rust rust en drinken drinken drinken

en bij wat dan ook gelijk bellen.

maar ja lees dus ook wel eens over vrouwen die bij minder dan 20 al te horen krijgen dat de poging word afgeblazen...........

waarom...........??? misschien dat ze ook kijken naar hoe snel follikels groeien/reageren op de medicijnen???

echt geen flauw idee

ik zat ook aldoor toch met angst in mijn hart voor overstimulatie

en dronk me echt helemaal suf... ruim 3 liter per dag

weet wel dat overstimulatie dus komt als de follikels dus leeggeprikt zijn en zich dat vullen met vocht.

om dit vocht kwijt te raken moet je dus zoveel drinken

maar ja .............. je hoort ook van vrouwen die zich suf drinken en toch overstimulatie krijgen

dus ??????????

ik liep trouwens ook bij VU- amsterdam

denk dat er ook een groot verschil is in ziekenhuizen hoor!!

Posted

En is er een verband met overstimulatie en zwangerschap? Ik hoor vaak dat vrouwen met overstimulatie vaker wel zwanger zijn, terwijl ik altijd dacht dat bij overstimulatie wordt gestopt en dus ook geen punctie/tp etc.

en ik lees dat bij pregnyl vaak overstimulatie plaatsvindt, lees niet dat dit bij Menopur gebeurt?

raadsels, raadsels. het blijft hoe dan ook een wonder dat het goed kan gaan!

Posted

Dank jullie wel dames!!!

Tja, het kan dus een combi zijn van factoren en ook nog afhankelijk wellicht van in wel ziekenhuis je bent... Wel fijn die duidelijke antwoorden en ervaringen van jullie!

Ik moet nu dinsdag voor mn eerste fm en ben erg benieuwd...Zeker ook omdat ik meteen ben ingesteld op 300 eenheden puregon per dag. Voel echter niets wat op overstimulatie zou duiden, tenminste, dat denk ik. Voel links en rechts wel dat er in mijn buik wat gebeurd, maar heb geen dikkere/zwaardere buik ofzo.

Wel erg moe en vaak hoofdpijn. Tja, hard aant broeden :glasses1:.

Spannend allemaal! Liefs,

karin.

Posted

Ik had te veel Follikels helaas, rond de 30-35 dat verklaarde ook waarom ik een dikke buik had die behoorlijk hard aan voelde, ik was ook binnen 5 dgaen een kilo aan gekomen,

Ik weeg altijd 51 en vond het al raar gezien ik niet meer had gegeten dan normaal....

Verder voelde me erg lekker en verheugde me zelfs op de PUNCTIE en de terugplaatsing,

maar helaas heb ik die kans niet gekregen....

De IVF arts zei meteen al toen ze met de echo bezig was, van het zijn er echt te veel

ze raakte de hele tijd de tel kwijt( haha) ik raakte daar een beetje van streek van en ze zei ik ben bang dat ze deze poging moeten afkappen, ik meteen in tranen, en ze gaf aan dat ik nog even bloed moest prikken en dat ze me dan zouden terugbellen...

Ik werd om 14.00 teruggebeld door een verpleegkundige die zei dat de arts het een te groot risico vond als ik door zou gaan met de puregon en dat ze bang waren voor Overstimulatie........

Ik ben er echt ziek van, vind het zo oneerlijk... het ging net allemaal zo goed maar nu is het allemaal voor niks geweest....

Voor de dames die dit ook al hebben gehad.... heb ik een vraag?? Hoe is de menstruatie de verpleegkundige zei je wordt over ongeveer 2 weken ongesteld, is het dan niet dat je onwijs ongesteld bent???? en ze zei ook dat ik de komende 5 dagen geen sex mocht hebben was zo intens verdrietig dat ik niet eens heb gevraagt waarom?? weten jullie dit...

Volgende week moet ik voor een gesprek naar het ziekenhuis.

Posted

Ik had 20 eitjes en was voor de punctie behoorlijk misselijk en had buikpijn.. Na de punctie is mij gezegd veel water te drinken en te rusten... Na de puctie had ik nog 2 dagen last van krampen..Jammer dat er zo weinig info over wordt gegeven in het ziekenhuis. Volgens mij gaan ze er vaak van uit dat je alles wel weet. Ik voel(de) me vaak overvallen door wat ze me vertellen.

Wat ik wel heb begrepen is dat het voor elke vrouw anders is en idd ziekenhuis beleid.

:icon_rr:

Posted

Mijn baby wat onzettend balen is dat zeg. Waarom je nu geen sex mag hebben is vrij logisch: je hebt een enorme hoeveelheid eitjes in je buik en je weet niet hoeveel daarvan er gaan 'springen'. Een te grote kans dus op een fikse meerling, mocht je zwanger worden.

Wij wilden destijds de ivf omzetten in iui omdat we maar één echt groot eitje hadden. Maar omdat we ook 16 middelgrote hadden mocht dat niet, de kans was te groot dat er dan een meerling zou ontstaan als we zwanger zouden worden.

En voor zover ik weet heb je door pregnyl een grotere kans op symptomen omdat al die eitjes dan dus gelijk springen (door de pregnyl) en die blaasjes zich dan vullen met vocht. Als je dan ook zwanger wordt dan maak je HCG aan (= zelfde als pregnyl) vanuit die blaasjes (geel lichaampje blijft dan toch over? wat zich afbreekt als je ongesteld wordt) en dat versterkt het dan ook nog weer. Dus vandaar dat zwanger en ernstige hyperstimulatie misschien vaak samen lijken te gaan.

Hmmm....klinkt dat allemaal nog logisch? Het blijft ingewikkeld, bijscholing biologie is niet overbodig als je aan ivf begint :toothy9:

Posted

Hoi Henne

nou, inderdaad, dit is een heel jaar HAVO biologie!

Toen begreep ik er al niets van en ik moet zeggen dat ik het nog steeds heel moeilijk vind om te begrijpen, al leer je steeds wat bij !

Posted

Nou hé?! We leren allemaal dingen bij die we én niet willen weten én niet willen hebben (en dan bedoel ik dus overstimulatie)...

Nu heb je ook nog 'vroege-' en 'late-' overstimulatie (dit nog even n.a.v. vraag van jou, Mamalou, enkele reacties terug). Bij vroege/vroeg optredende overstimulatie is sprake van een heftige reactie op de hormonen.

Bij late/later optredende overstimulatie (beginnend in je wachtweken) is er vaak sprake van een zwangerschap; dan maakt je lichaam immers zelf HCG aan.

De vroege overstimulatie verdwijnt dus weer vrij snel als er geen sprake is van een zwangerschap, máár kan ook overgaan/weer terugkomen in late overstimulatie als je zwanger bent. De late overstimulatie kan dus langer (maanden) aanhouden.

En nu stop ik met dit biologielesje, hoor :blink:!

Posted

Ik heb even met het ziekenhuis gebeld over me vragen, je kan de eerste dagen iets meer menstrueren, ze kunnen de dikte van je baarmoederslijm meten om te zien hoe en wat...

En gezien ik geen eileiders heb is er bij mij dus geen kans op zwangerschap, dus sex mag wel en ik hoef ook geen pil te slikken. ( niet dat ik er onwijs veel behoefte aan heb, zit meer met BOOS zijn en VERDRIETIG zijn)

suc6 dames

Posted

hoi meiden,

ik had maar 2 follikels bij de punctie maar nou had ik nog steeds een beetje last van mijn eierstokken dus ik had het ziekenhuis gemaild. gisteren moest ik gelijk komen voor een echo, want er was kans op.... overstimulatie! ik vond het een beetje lollig, gezien mijn schaarse oogst, maar het schijnt dus echt te kunnen. bij mij was er niets aan de hand en waren ze gewoon nog wat groot, wat verder geen last kan.

nu dus doorgaan met extra drinken!

Posted

Wat gek, kans op overstimulatie met maar twee follikels... Nou ja, zij zullen het wel weten daar in het ziekenhuis...

:toothy10: Ik ben helemaal blij :toothy10:

Het net mijn 1e fm gehad en heb 2 mooie follikels rechts, en 4 mooie links, allemaal zo rond de 10mm. Nog een paar kleintjes die wellicht nog iets kunnen gaan doen... Arts is errug tevreden, dus dan ben ik dat ook :hussy:. En mijn bms is 8 mm, volgens de arts ook een prima score. Dus lekker blij broed ik door, heb vrijdag mn 2e fm, en zeer waarschijnlijk zondag mn 3e en dan dinsdag de punctie.

Ik vind het allemaal prima :toothy10:

liefs,

Karin.