Jump to content

CRYO grote verschillen tussen centra

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Wij gaan beginnen met de 2 icsi poging.

Ik las net de resultaten van alle IVF centra in Nederland voor 2007 (NVOG).

Wat hier opvalt is (staat niet expliciet genoemd) is de zeer slechte CRYO resultaten van ziekenhuis in Rotterdam en het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Daarentegen zeer goede resultaten van LUMC. (10 x zoveel kans)

Heeft iemand hier een verklaring voor ? Slechte kwaliteit vriezer? Strengere selectie voor invriezen?

Posted

hallo,

ik loop zelf in het umc groningen. ze gaan alleen vanaf 6 cellig invriezen van a kwaliteit is mij gezegd. in belgie daarintegen doen ze al vanaf 2 cellig invriezen en die doen het later ook prima.

als onze 3de poging niet lukt gaan we waarschijnlijk naar dusseldorf, misschien dat het daar beter is??

liefs

Posted

Hallo,

Dit is mij ook eens opgevallen en ik heb er wel ns iets over gelezen in de krant (kan er nu niks meer over vinden). Ik geloof dat t in t emc ook niet een hoog percentage was en dat is wel degelijk een universitair ziekenhuis...

volgens mij is het zo dat er minder cryo's worden ingevroren. Dit zal dan toch ook wel met de ervaringen van ontdooien te maken hebben. Ik heb wel ns iets gezien over de verschillen bij ziekenhuizen op tv en daar zei toen iemand dat als t ergens heel goed lukt ze dat in andere ziekenhuizen ook proberen, maar niet altijd met hetzelfde resultaat... wat is denk ik dat zo'n ziekenhuis dus zelf ook met die vraag zit. hopelijk gaat t in de toekomst beter, ik vind het frustrerend om het gevoel te hebben dat een emmie ergens anders wellicht wel ingevroren wordt....al weet ik niet zeker of dat echt zo is.

groet,

lis

Posted

Lis

Ik vind het moeilijk om te lezen dat Emc niet zo snel invriest

Ik heb er dus ook geen cryos over gehad, en nu heb ik het gevoel

kansen gemist te hebben.

Of dat zo is is idd de vraag.

Ik dacht ook toen ze ons zeiden er zijn geen cryos van oke het is dus de moeite niet om in te vriezen, de emmys gaan het dan niet goed doen.

maar als ik deed zo allemaal lees, gaat het behoorlijk knagen.

Want ik heb nu het idee kansen gemist te hebben, want ik heb zo iets van ook al is er een wat minder verdeeld plaats hem maar misschien doet hij het in mijn buikkie wel harstikke goed.

Ik heb 14 januari gesprek met Gyn in het Sfg, en ga dit ook wel voorleggen.

Liefs Claudia

Posted

Claudia,

Het is inderdaad een frustrerend gevoel, laat ons weten wat de GYN hierop te zeggen heeft. Wij gaan het ook voorleggen...in eindhoven

gr

Test3

Posted

Dit zijn de cijfers van NVOG 2007 betreft cryo's. De percentages zijn niet expliciet door NVOG genoemd, heb ik er zelf bijgezet, de centra staan gesorteed op de succesratio van cryo's....zeer opmerkelijke cijfers. Gestarte Cycli zijn het aantal gestarte ivf en icsi pogingen

Ziekenhuis

Gestarte Cycli

ET Cryo

Zwanger van Cryo

ET/Gestart

Zwanger van cryo/Gestart

CatherZKH

567

23

5

4%

0,88%

Rotterdam

2300

126

22

5%

0,96%

Groningen

650

122

11

19%

1,69%

Nijmegen

1370

246

41

18%

2,99%

Leiderdorp

428

97

14

23%

3,27%

AMC

732

216

24

30%

3,28%

Utrecht

2173

434

83

20%

3,82%

VUMC

1870

475

95

25%

5,08%

Tilburg

1250

357

77

29%

6,16%

Maastricht

421

166

27

39%

6,41%

Zwolle

1281

319

107

25%

8,35%

LUMC

740

639

67

86%

9,05%

Posted

Dit zijn de cijfers van NVOG 2007 betreft cryo's. De percentages zijn niet expliciet door NVOG genoemd, heb ik er zelf bijgezet, de centra staan gesorteerd op de succesratio van cryo's....zeer opmerkelijke cijfers. Gestarte Cycli zijn het aantal gestarte ivf en icsi pogingen

Ziekenhuis|| Gestarte Cycli||ET Cryo||Zwanger van Cryo||ETcryo/Gestarte cycli||Zwanger van cryo/Gestart cycli||

CatherZKH|| 567|| 23|| 5|| 4%|| 0,88%||

Rotterdam|| 2300|| 126|| 22|| 5%|| 0,96%||

Groningen|| 650|| 122|| 11|| 19%|| 1,69%||

Nijmegen|| 1370|| 246|| 41|| 18%|| 2,99%||

Leiderdorp|| 428|| 97|| 14|| 23%|| 3,27%||

AMC|| 732|| 216|| 24|| 30%|| 3,28%||

Utrecht|| 2173|| 434|| 83|| 20%|| 3,82%||

VUMC|| 1870|| 475|| 95|| 25%|| 5,08%||

Tilburg|| 1250|| 357|| 77|| 29%|| 6,16%||

Maastricht|| 421|| 166|| 27|| 39%|| 6,41%||

Zwolle|| 1281|| 319|| 107|| 25%|| 8,35%||

LUMC|| 740|| 639|| 67|| 86%|| 9,05%||[/size][/size]

Posted

Hallo, hallo,

Zelf heb ik in Zwolle de ICSI gehad. Ik weet dat ze daar wel strenge normen hebben over het invriezen van de embryo's. Zelf had ik geen embryootje over (van de 6 eitjes waren er 3 niet goed voor bevruchting, 1 is niet bevrucht geraakt en 1 heeft zich niet goed gedeeld, nummer 3 zit nu lekker warm in mijn buikie). Dus eh, ......

Groetjesssssssssssssssssssssssssss

• 2 weeks later...
Posted

Nog even terugkomen op die 'slechte' cryo cijfers. Deze resultaten zijn afgeleid van de cijfers van NOVG van 2007. Ik heb het dan over het aantal mensen dat start met een IVF/ICSI traject en het aantal CRYO zwangerschappen dat hier uit voort komt. Dan komen Eindhoven en Rotterdam onder de 1% en Leiden op 9%!. Het percentage cryo-embyo transfers tov doorgaande zwangerschappen komen hele andere percentages uit per centra (die zijn we goed in Eindhoven en Rotterdam), maar als ze maar weinig embryo's invriezen dan heb je niet zoveel aan dat resultaat.

Het ene ziekenhuis vriest blijkbaar meer in dan de ander (en dan heb je ook meer kansen).

We zijn zelf voor de rest wel heel tevreden over de begeleiding. Maar deze verschillen in cryo beleid, lijkt nu een beetje een gemiste kans.

We willen verder niemand bang hiermee maken, want de ICSI resultaten ansich zijn gewoon goed, maar vind het wel van belang dat mensen de juiste cijfers hebben, om daar een juiste keuze op te baseren....het is immers heel wat zo'n traject!

Posted

Hoi hoi,

Ik heb het voorgelegd aan de Gyn woensdag.

Hij knikte ja en werd stil!

En kon daarop zeggen dat EMC niet zo snel invriest omdat ze denken dat 4 delige emmys geen kans hebben om te overleven tijdens/na ontdooien.

Door invriezen gaan cellen verloren en ook tijdens ontdooien.

Ze denken dus dat het dan toch geen nut heeft!

Erg moeilijk, ik denk ook gemiste kanzen te hebben!

Maar iemand hier zie mij, Maa rje wilt toch ook niet op de ochtend van TP horen dat het niet doorgaat omdat ze he tontdooien niet hebben overleefd!

Is ook wel weer waar!

Blijft moeilijk, omdat er zo verschil met de ziekenhuizen is!

Liefs Claudia

Posted

Hoi hoi,

Deze berekening klopt volgens mij niet helemaal. Je kunt het aantal cryo terugplaatsingen niet zomaar loslaten op het totaal aantal gestarte cycli. Zoals het er nu staat zou je in Leiden in 86% van de gestarte cycli een cryo transfer hebben. Dan is het slagingspercentage bij de eerste terugplaatsing wel heel erg laag (onder de 14% want niet iedereen heeft cryo's).

Je moet kijken naar het slagingspercentage van de cryo terugplaatsingen, die worden gewoon genoemd. Bijvoorbeeld het LUMC heeft een slagingspercentage van 8 tot 13% bij een cryo, het EMC (R'dam) komt op 11 tot 24%. Doordat ze in Leiden váker een cyro terugplaatsing hebben (dat is overduidelijk), is het totale slagingspercentage wel hoger ten opzichte van bijv Rotterdam. Hoe meer staatsloten je koopt, hoe meer kans dat je iets wint toch?

Als je centra wilt vergelijken moet je naar twee dingen kijken: het totale slagingspercentage en de reden dat dit hoger of lager is. In Leiden dragen de cryos overduidelijk bij in een hoger totaal slagingspercentage. Maar ze hebben in totaal ook veel minder behandelingen. Misschien komen in Rotterdam wel veel meer oudere vrouwen, of veel meer 'moeilijke' gevallen waarbij één bevruchte eicel al een wonder is. Dat soort dingen heeft ook invloed op deze cijfers. Zet tien vmbo leerlingen in een vwo klas en het slagingscijfer voor het examen keldert ook flink.

Als je de keuze hebt tussen verschillende centra, dan kun je natuurlijk deze gegevens wel meenemen in je beslissing. En kritische vragen stellen aan je arts is alleen maar goed! Ivf en icsi zijn nog altijd in ontwikkeling en het ene centrum zal beslist betere resultaten boeken dan het andere, maar dit soort cijfers moet je wel altijd lezen met alle kanttekeningen die erbij horen!

Voel me nu net een soort promotor van Rotterdam hihi. Ben ik niet hoor. Ik heb ook wel eens het gevoel van 'moeten we niet naar een andere kliniek', 'maken we daar niet meer kans'. Maar als ik nuchter kijk, dan denk ik dat het weinig uitmaakt. Als er echt ergens een methode veel beter zou zijn, dan zouden die cijfers er met kop en schouders bovenuit moeten steken en niet met een paar procent die door toeval en individuele omstandigheden kunnen komen. Maar dat is slechts mijn mening. Als ik straks na drie pogingen met lege handen zit roep ik misschien ook wel wat anders.

Henne

• 1 month later...
Posted

Voor degenen van wie cryo's niet ingevroren zijn/worden en daardoor het gevoel hebben gemiste kansen te hebben ....

Waarom kiezen jullie dan niet voor een ander ziekenhuis?

Posted

Zwolle is ook vrij streng met het invriezen zo het schijnt, ik heb gelukkig ook nog 6 eskimootjes verdeeld over drie rietjes. Maar ik begrijp wel dat als je niets in de vriezer hebt en leest dat er zwangeren zijn die cyro's hadden van mindere kwaliteit dat het best zuur is.

Posted

Eigenlijk geen idee hoe het allemaal tussen de centra's zit...

De 1e keer hadden we 2 cryo's, maar op de dag van de TP kregen we een telefoontje dat ze niet goed ontdooid waren... weg poging..

De 2e keer hadden we geen cryo's en bij deze laatste poging hadden we 16 eitjes, waarvan er maar 4 goed waren...

2 zijn er teruggeplaatst en 2 zijn er in de vriezer gegaan...

Eigenlijk best raar dat er alsnog zoveel afvallen, maar je hoort het best veel...

Posted

Ik hoorde dat het VU vanaf januari ietwat andere regels hanteert voor het invriezen. Nl. wij kunnen nu zelf aangeven hoe het ingevriesd moet worden. Het is niet meer standaard 3 embryo's in 1 rietje maar 1 of 2.

Net wat je zelf wil. Het voordeel hiervan is dat er geen verspilling is.

Posted

Hallo,

Wij hadden zowel de 1e als 2e icsi poging best veel eitjes (12 en 18) uiteindelijk zijn hier beide keren "maar" 2 emmies van overgebleven (de rest was gestopt met delen of deelde niet snel genoeg)

Ik heb mij daar ook best over verbaasd dat je zoveel "verlies" hebt dat hele traject.

Geeft maar weer aan hoe bijzonder een zwangerschap is.

Groeten Snoeske