Jump to content

1 of 2 embryo's terug plaatsen

Recommended Posts

Posted

Wij zijn gisteren weer op gesprek geweest in Rotterdam. We hebben een nieuw schema gekregen. Maar de grote vraag is gaan we 1 of 2 laten terug plaatsen. Bij de eerste poging hebben we 1 laten terug plaatsen omdat dit toch wordt aangeraden.

De gyn vertelde ons dat ze als arts en verstandelijk gezien zou kiezen voor 1 terugplaatsing maar gevoelsmatig toch ook wel voor 2.

Naar mijn idee laten de meeste stellen er toch 2 terug plaatsen.....

Wat denken jullie?

Liefs

Posted

Volgens mij houden ze rekening met leeftijd, mogelijkheden en de tijd dat je al bezig bent met de mmm. Een tweelingzwangerschap is zwaarder en kan meer risico's met zich meebrengen (kan, hoeft niet).

Succes met je keuze. Wij hebben er 2 teruglaten plaatsen aangezien beide cryo's levensvatbaar waren na ontdooien en 2 toch meer kans geeft dan 1. Nu gelukkig zwanger van een tweeling.

liefs, Stéphanie

Posted

Hoi hoi,

Ja, daar zit ik dus ook een beetje mee.

De vorige keer hebben we gezegd dat als we a-kwaliteit zouden hebben, we er één terug zouden plaatsen en als we b of c-kwaliteit hadden, dan zouden we er twee terugplaasten. Dit adviseerde onze gyn. Nou, we hadden er dus een van a kwaliteit. Omdat het nu toch alweer de tweede poging is, heb ik wel een beetje het gevoel dat we er twee moeten doen. Maar ik twijfel wel.

Ik ben nog jong, zeggen ze dan en bij ons is er geen reden gevonden waarom we niet zwanger raken. Dus zullen ze nu weer één adviseren.

Moeilijk hè?

Liefs Smile

Posted

Hi Popje,

Deze vraag houdt mij ook bezig. Wat is wijsheid. Bij ons is tot 2 keer toe geen bevruchting opgetreden, dus wij hebben 2 keer geen tp gehad. In het ziekenhuis zijn ze idd geen voorstander van een meerlingenzwangerschap. Aangezien dit onze 3e betaalde poging is (en hopelijk vindt er nu wel een bevruchting plaats), dan zijn wij geneigd om toch voor 2 te gaan. Als wij uberhaubt voor deze keuze kunnen gaan dan....... In het ziekenhuis vertellen ze steeds dat er met mij niets aan de hand is en dat ik in principe gewoon zwanger zou kunnen raken. Maar...het is wel onze 3e betaalde poging en ik weet niet of ik dit proces emotioneel nog een keer door zou kunnen maken. En ook een tweeling zou hartstikke welkom zijn bij ons. En ik weet wel dat het dan nog allemaal moet lukken maar met 2 heb je volgens mij meer kans dan met 1. Toch?

Liefs,

Jane

Posted

hallo,

ik heb nu 2 pogingen gehad en elke keer heb ik 2 terug laten plaatsen. we wilden dit ook, dat kon je zelf aangeven.

de embryo's waren van gemiddelde kwaliteit. Ik ben zelf 25 en er is niks met me aan de hand, voor zover ik zou gewoon zwanger kunnen raken.

bij de 3de poging gaan we ook weer voor 2. we hebben namelijk minimaal zaad.

het is ingevroren en mijn vriend heeft helemaal geen levende zaadcellen meer.

hopen dat het deze keer wel lukt.

Ik snap dat het moeilijk is maar wij hadden dus de keus snel gemaakt.

suc6 met de keuzes die gemaakt moeten worden..!

liefs

Desiree

Posted

Inderdaad wat is wijsheid, maar Jane in jullie situatie zou ik als er bevruchting optreed denk ik ook kiezen voor 2 terug plaatsen. En voor mij geldt ook 2 maken meer kans als 1.

Moeilijke keuzes moet we eigenlijk allemaal maken. En alle emoties die er bij komen kijken.....

Liefs popje

Guest illuminate
Posted

Ik heb ook dezelfde keuze moeten maken. (Link.) Ik heb er uiteindelijk twee laten terugplaatsen. De terugplaatsing heeft tot geen zwangerschap geleid. Ik ben nu blij dat ik er twee heb laten terugplaatsen, ook al heeft dit tot niks geleid.

Posted

Hoi hoi,

Wij kregen ook de vraag de eerste keer.

En geen moment over nagedacht, 2 emmys TP. (1 klasse 2 en 1 klasse 3)

En de tweede keer automatisch 2, prima (beide klasse 3)

We hebben toch al zo weinig kanzen!!!

En een tweeling, harstikke welkom!!!

Ik ben dan ook wel 38 dus leeftijd speelt ook wel een rol.

Eerste keer wel zwanger geworden van 1, helaas miskraam met 6 wk.

Liefs Claudia

Posted

Ook wij hebben er direct voor gekozen om er 2 terug te laten plaatsen.

Bij de echo zagen we dat er 1 hartje klopte. Ben erg blij dat we voor 2 hebben gekozen.

Sterkte met het maken van je keuze

Posted

Als ik de mogelijkheid heb, zou ik absoluut voor 2 gaan! het is wel een extra risico, maar er is ook weer enigszins meer kans op een kind!

succes!

groetjes mamalou

Posted

Wij gaan ook voor twee. Er is wel benadrukt dat dit de kans om zwanger te worden nauwelijks verhoogd, maar daar zijn de meningen volgens mij ook over verdeeld. Voor ons is het wel echt een bewuste keuze voor de kans op een tweeling. We willen heel graag meer dan één kindje, maar gezien mijn reactie op de behandeling zullen we het na een geslaagde poging niet snel nog een keer aangaan. Toch twijfel ik best nog wel eens, stel dat het een tweeling is en er gaat iets mis. Blijf ik dat mezelf dan niet altijd verwijten? Moeten we niet gewoon blij zijn met dat ene wondertje zonder gelijk 'hebberig' te zijn. Het is echt een moeilijke beslissing.

Ik zit trouwens ook in Rotterdam. De arts die wij hadden was nogal fel tegen twee terugplaatsen. Ze heeft een kwartier op ons ingepraat tot mijn vriend echt een beetje kwaad werd. En ook voor deze poging werd er uitdrukkelijk gezegd dat ze de voorkeur gaven aan eentje.

Als ze er zo op tegen zijn, moet je de keuze niet aan ons laten. Toch?

Las ook een keer ergens dat ze in Belgie standaard één terugplaatsen en daardoor zoveel kosten besparen als gevolg van tweelingzwangerschappen, dat er zes ivf pogingen vergoed kunnen worden ipv drie. Weet iemand daar meer van? Klopt dat? Niet dat ik zes behandelingen zou trekken, maar het zegt wel wat over kansen en risico's.

Henne

Posted

Ik heb ergens gelezen dat de kans op zwangerschap bij terugplaatsing van 1 embryo 26% en bij 2 29%.. Een klein verschil dus maar kan me voorstellen dat iedere % meetelt... Wij stonden ook open voor terugplaatsing van 2, ik had ten slotte een probleemloze zwangerschap gehad bij de eerste en zag geen problemen bij een eventuele tweeling. Uiteindelijk was er uit de 5 eicellen maar 1 embryootje ontstaan, en trappelt deze nu vrolijk in mijn buik!

Groetjes,

Pien

Posted

De eerste (verse) poging hebben we op aanraden van het zh 1 toppertje laten terugplaatsen. Bij de 2 cryo-pogingen daarna, beide keren 2. Om toch iets meer kans te maken. Van de laatste poging van 2 emmies zit er nu eentje heerlijk in mijn buik te trappelen. Erg blij dat we destijds voor 2 zijn gegaan.

Posted

Heej hallo,

Ik heb er maar eentje terug laten plaatsen, want ik wilde absoluut geen tweeling. Ook gezien mijn leeftijd (24) was de kans redelijk groot dat ze dan allebei blijven hangen.

Ik denk dat je erover moet nadenken of je evt een tweeling wil.

Succes met je keuze!

Groetjes,

Elke

Guest Butterfly
Posted

Dit is bij ons ook een lastig puntje.

Ene kant; wij hebben vrienden met een tweeling en zien hoeveel werk het is maar ook hoe leuk het kan zijn ... die twee hebben gewoon zoiets leuks met elkaar, hoe ze op elkaar reageren enzo. Geweldig.

Tweeling is wel meteen 'klaar' .. gezien mijn leeftijd zou het handig zijn. Heb je toch twee kinderen die wat aan elkaar hebben, hopelijk. Ipv 1tje

Maar ja, 1 kind is ook al een wondertje.

Met 2 TP heb je dan 6x kans ... maar ik weet niet of dat werkelijk echt telt of zo werkt. Dat zit dan mss weer meer in onze hersenpan, ....

Ik weet nog wel dat bij mijn baarmoedermeting de gyn zei; mooi, er is in ieder geval ruimte voor 2 .. hahahahaha.

Ik denk dat als we mogen kiezen, dat we toch voor 2 gaan ...

We zullen het wel gaan meemaken :)

Posted

ik heb er steeds 2 laten terugplaatsen, niet zwanger alsthans bij de 2de keer heel even van eentje. Dinsdag worden de laatste 2 embryo's van mijn eertse ICSI poging ontdooid, woensdag word ik dan gebeld of dit gelukt is en van het positieve uit gaan hoe laat ik ze mag komen halen.

Ik heb eigenlijk geen moment getwijfeld over 1 of 2 terug laten plaatsen, roep van kinds af aan al dat ik een tweeling krijg en eigenlijk ook al dat ik ze alleen op ga voeden. Door al zolang met het idee te leven heb ik alle voor en nadelen al op de weegschaal gehad, en zijn alle mogelijke senario's de revue al gepasserd, maar mijn keus is gelijk gebleven dat is niet verranderd nu ik de mogeljikheid had voor 1 ipv 2 te kiezen.

Nu had ik 8 eitjes waar 6 embryo's werden, of ik er ook 2 teruggeplaatst had als het er maar 3 geweest zouden zijn dat weet ik niet.

Posted

Ik denk dat we toch voor twee gaan, er is ons trouwens voor de medische molen al gezegd dat wij ooit een tweeling gaan krijgen.... Zou mooi zijn.

Zag op de verschillende forums dat er veel zwanger zijn van een tweeling..

Liefs Popje