Jump to content

Iemand kolftips?!

Recommended Posts

Posted

Dames,

Ik heb van de week een kolfapparaat gekocht, maar weet eigenlijk niet zo goed wanneer ik hem moet gebruiken. Een borst na de voeding (Isis drinkt meestal maar van eentje), of beide borsten een uur na de voeding? Hoe doen jullie dat?

Zijn jullie ook wel eens een middag weggeweest? Zo ja, waar kolf je dan? Hoe krijg je de boel weer schoon?

Help....

Liefs van Nora.

• Replies 454
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Haha das toevallig, vroeg me net hetzelfde af.. heb toevallig vanavond een eerste poging gewaagd, had bij de thuiszorg een apparaat gehuurd voor de eerste tijd omdat ik de vorige keer zo´n stuwing had... wilde even checken of hij mijn borsten wel goed leegdrinkt..(ik geef er meestal 2) er kwam zo´n 40 cc uit dus dat viel mee, ik denk dat dat dus wel meevalt.. Ik vind het nu nog geen probleem om alles "live" te geven, maar zou straks ook wel eens af en toe een flesje willen geven.. Maar dit apparaat kost 2,50 per dag dus dat ga ik ook niet nog maanden huren..

Welk apparaat heb jij gekocht? En heb je het al gebruikt?

Ben ook heel benieuwd naar verdere tips!

Liefs Pien

Posted

Het beste is om de eerste zes tot acht weken alleen de borst te geven.Daarna kun je beginnen met het introduceren van een flesje (afegkolfde melk).

In het geval van Nora zou ik de tweede borst kolven als Isis de tweede borst niet wil. Dan meteen nadat ze heeft gedronken. Maar onthoudt wel dat alles wat je kolft ook weer opnieuw aangemaakt wordt, dus houdt het wel in de gaten dat je geen overproductie krijgt. Want je stimuleert het proces natuurlijk wel als je regelmatig kolft. Maar in dit geval kun je de borstvoeding mooi op gang houden als ze 1 borst per voeding drinkt. Misschien wil ze over een tijdje toch ook wel de tweede borst. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust (ben kraamverzorgende).

Groetjes Bianca

Posted

Hoi Bianca, bedankt voor de info. Nog een vraag: is het slecht voor de borstvoeding als ik een middag ga shoppen of naar de bioscoop ga ofzo en bijvoorbeeld 5 à 6 uur lang geen voeding geef en kolf?! Ik ben echt zo'n totale nitwit op dit gebied.....er gaat een wereld voor mij open...

Pien, ik heb de Medela Swing. Die werd mij aangeraden door de kraamhulp, schijnt een goede te zijn. Ik ga het binnenkort eens uitproberen.

Groetjes, Nora.

Posted

Hey meiden,

Jasmijn dronk meestal 1 borst en als ik dan plannen had, kolfte ik tegelijkertijd de andere borst. Scheelde veel tijd en de productie kwam dan ook altijd goed op gang.

Succes!

Posted

Hi Nora,

Die ziet er idd goed uit, heb even zitten neuzen op internet en dit is inderdaad wat ik ook wil ongeveer.. Heb nu een profi apparaat van medela gehuurd van de thusizorg maar die moet nodig terug want dat kost 2,50 per dag ofzo en ik gebruik hem nu nog niet! (wilde het in huis hebben omdat ik de vorige keer zo´n stuwing had..)

Wat heb jij betaald, er staan er best veel op marktplaats etc? Weet jij de nieuwprijs?

Groetjes!!

Posted

Goed onderwerp!!!

Hier nog een leuke.....

Heb van het weekend borstonsteking gehad. Weinig pijn, wel een dag hoge koorts (39+), en nog steeds een wat rode, warme plek op de borst. Vanochtend bij de huisarts geweest (met ons meisje Thirse) en toen ze hoorde van mijn borstonstekingsverhaal en ook nog even gekeken te hebben heeft ze me alvast een recept mee gegeven voor anti biotica mocht de koorts terug komen.

Ze raadde me aan ons meisje aan één kant te laten drinken (de ontstoken) om de ontsteking er goed uit te krijgen. En... daar heeft ze dus genoeg aan, want ze blijft er 20 minuten drinken, en dan komt er nog 25 cc uit... Dit weet ik omdat ze ook aanraadde ook te gaan kolven, omdat ik aangaf dat de andere kant dan in de verdrukking gaat komen....Dus ook een kolfapparaat gehuurd (Je moet verhuizen naar het oosten van het land, Pien, daar scheelt het 0,25 cent per dag!).

Maar als ik dat melkproces-stimuleerverhaal lees, vraag ik me af of ik er wel slim aan doe????

Groetjessssssssss

Posted

Om stuwing te voorkomen zou ik inderdaad niet het maximale gaan kolven uit de ongebruikte borst.. Gewoon even het apparaat erop om de ergste spanning weg te kolven lijkt me voldoende.. Zo geef ik in feite ook de borstvoeding.. Ik laat Morris steeds een borst helemaal leeg drinken (of in ieder geval tot hij zelf stopt, meestal een minuut of 15 a 20) en dan nog eventjes aan de andere borst (een minuutje of 5 en dan stopt hij meestal zelf..)

Ook hier gaat het even niet helemaal vlekkeloos, we hebben namelijk spruw (een soort schimmelinfectie) dus Morris heeft witte vlekjes op zijn tong en ik heb hele pijnlijke tepels, dus aanleggen is erg pijnlijk op het moment.. Gisteren even mee bij de huisarts geweest en nu een gel gekregen die ik na iedere voeding op mijn tepels moet smeren en dat lijkt al iets te helpen!

Wel goed in de gaten houden hoor Hilde, en heel rustig aan doen! Borstontsteking is niet niks.. Wat ook goed schijnt te zijn is om onder de warme douche de plek stevig te masseren, dat verbetert de doorstroming!

Succes ermee!

Liefs Pien

Posted

Hey Pien,

Ik haal mijn ongebruikte borst ook niet leeg. Ik vul het flesje en dan stop ik (zit dan nog meer dan genoeg in). Alleen de borst met de onsteking haal ik helemaal leeg. De rode plek is nu redelijk weg, dus ik denk dat ik nu vannacht ook niet ga kolven. Ik kijk morgenochtend wel, en ik leg haar lekker vannacht een keer aan de makkelijke kant aan. Want achteraf gezien, moet ze zelf wrs. voor de ontstoken kant al een tijdje meer moeite doen. Ze gaat daar nog wel eens headbangen met de tepel in de mond. Ze trekt dan naar achteren zo krom als een hoepeltje met haar lijfje en moppert dan met de tepel tussen de kaken. En daar is mama altijd zoooooooooooooo blij mee :sly:. Maar nu, na een opmerking van de huisarts (wrs gaat het drinken uit die borst haar moeilijker af) valt pas het kwartje. Mijn andere borst lijkt inderdaad ook altijd voller te zitten.

En wat die douche betreft... ik snak naar een douche.. Doe het vandaag ook maar niet meer want dat zullen onze bovenburen (die ons toch al niet zo vriendelijk vinden) wrs. niet zo waarderen, en ons meisje moet zo ook weer gevoed worden. Zondag had ik er absoluut geen zin in en durfde ik ook niet goed. Was s nachts al 2x bijna tegen de vlakte gegaan toen ik Thirse uit bed haalde en verschoonde voordat ik haar wilde voeden. Voordeel van de babyfoon: effe roepen, en je mannetje komt (tenminste, dat is hier het geval). En gisteren stond ik nog wankel op mijn beentjes van de koorts de dag ervoor. En vanmorgen had ik weinig invloed op het programma... Na de voeding had ik de huisarts gebeld voor Thirse en ik kon er meteen terecht (ik liep nog in mijn badjas, en mijn man die ook mee wilde lag nog in bed....) Maar ja, onze eigen huisarts werkt niet dagelijks, dus ik was al lang blij dat we meteen konden.... En daarna... Eerst effe kolfapparaat huren.... En toen: voeden, kolven, honden eten geven, ow ja, zelf ook ontbijten (om half 1) en Thirse troosten, weer voeden, kolven, een paar kleine klungelklusjes die echt moesten omdat ik dat de afgelopen dagen ook niet had kunnen doen.... etc... Gauw nog even een boodschap doen, want mijn man heeft een kuur van medicijnen en leeft ongeveer op cola en vla (en dat was op, en hij is nu niet lekker van die kuur). En daarna kwam er meteen visite die net de deur uit is....

Hihihi, dus rustig aan doen... wat is dat????? Gelukkig heb ik nog een hulp in de huishouding deze week en maandag.....

Groetjessssssssssssssssssssssssss

Posted

Och jee, wat een bv ellende allemaal. Ik heb gelukkig nergens last van. Isis drinkt meestal een borst leeg en als ze eerder stopt met drinken dan 'duw' ik de melkkliertjes, op advies van de kraamhulp, met de hand leeg zodat ze niet kunnen gaan ontsteken.

Pien, ik heb 149 euro betaald. Het leek mij wel verstandig om er meteen een aan te schaffen omdat ik van plan ben om toch wel 6 maanden bv te geven en ik straks weer moet werken. Daarnaast vind ik huren echt mega duur.

En Hilde, ik herken het. De dagen vliegen voorbij. Ik kom meestal nergens aan toe. Ben al blij als ik een wasje kan draaien en ophangen. Dan voel ik me al een hele bink. Toch merk ik dat er na een kleine maand toch een ritme begint te komen.

Oh ja, weten jullie of het kwaad kan om 5 à 6 uur geen bv te geven of te kolven als ik bijvoorbeeld naar de bioscoop wil? Gewoon een keertje niet dagelijks hoor.

Liefs van Nora.

Posted

Hee Nora,

Voor een keertje kan geen kwaad hoor volgens mij, heb ik de vorige keer ook wel eens gedaan! We hopen straks toch ook ´s nachts wel eens een uurtje of 5, 6,7, 8 door te kunnen slapen toch! Zorg wel voor goede zoogcompressen en neem eventueel een extra setje mee, want de boel kan wel gaan lekken...! Als er teveel spanning op komt kun je altijd op het toilet even de ergste spanning met de hand "afkolven"..

Morris kwam na de voeding van 23.00 uur pas om 4 uur vannacht! Dat extra uurtje was echt een cadeautje! Toen weer om half 8 dus ik mag niet klagen geloof ik!

Hilde, dat klinkt erg druk inderdaad allemaal, pas wel goed op jezelf hoor!

Liefs,

Pien

Posted

Pff Hier een regeldag vandaag volgens mij.. Heb het idee dat het wat teruggelopen was door de pijn van de spruw, en meneer heeft vannacht de productie weer even flink opgevoerd door 2 keer extra te komen.. lekker brakke nacht dus en niet echt lekker want het is nog steeds erg pijnlijk.. ben vandaag dus toch maar met tepelhoedjes begonnen, heel onhandig vind ik maar het verzacht de pijn wel iets en het is een stuk makkelijker aanleggen..

Vannacht weer een betere nacht hoop ik! Hij ligt nu lekker knock out dus hoop dat dat zo blijft!

Liefs Pien

Posted

Kom me ook even mengen in de Kolf-topic. Kolf nu al bijna een week, jaja ;-)

Yinthe is een heeeeeeel lastige borstdrinker. Heel af en toe lukt het om haar aan te leggen, happen enzo gaat op zich wel goed, maar zodra ze één of twee keer zuigt en niks krijgt zet ze het uit protest op een brullen. En dan kan ik doen wat ik wil om haar te sussen, nog een keer aan te leggen etc, maar de little lady vertikt het dan gewoon. Gaat zich met handen en voeten letterlijk van me afzetten.

Dus ik kolf noodgedwongen elke keer dat het niet lukt om haar aan de borst te krijgen, om de productie op gang te krijgen en houden. Dat gaat gelukkig heel goed, hoewel het wel heel tijdrovend is...

Ik heb geleerd dat je de borst waar de kleine niet aan heeft gelegen moet kolven, elke keer. En als de hele borstvoeding niet lukt en ik haar de fles met mm heb gegeven, dan moet ik beide borsten afkolven. Er mag maximaal 6 uur tussen een borstvoeding of kolfbeurt zitten.

Vanmiddag komt de lactatiekundige. Op aanraden van mijn verloskundige en kraamzorg ingeschakeld om te helpen met de bv. Ongetwijfeld heeft zij nog meer goede tips en suggesties. Ik houd jullie op de hoogte!

liefs,

Mariek

Posted

Hee Mariek,

Ben heel benieuwd hoe het ging met de lactatiedeskundige! Hoop dat ze goede tips en adviezen voor je had?

Hier gaat het ook nog steeds niet echt soepel.. Ik ben op het moment met weinig anders bezig, Morris komt om de 2 uur en het aanleggen doet pijn! De tepelhoedjes liggen alweer in een hoek, want met die dingen kreeg ik hem helemaal niet tevreden leek het wel, die grote dikke dingen zorgden er vlgs mij voor dat hij minder binnen kreeg.. Ik heb er weinig lol meer in en het moet snel beter gaan anders krijgt hij een fles!

Maar aan de andere kant wil ik nog niet opgeven, dus toch maar een boek gekocht vandaag en me in bed geinstalleerd met hem vanmorgen en flink vaak aangelegd, in de hoop zo de productie weer wat op te voeren..

Donderdag naar het CB, dus wie weet hebben die nog goede adviezen.. Zat ook al op een BV forum te lezen, maar dat doet wel erg sekte-achtig aan hoor.. Daar hoor je er echt niet bij als je niet minimaal 3 jaar BV geeft.. haha!

Succes ermee meiden!

Liefs Pien

Posted

Hee dames,

Pien, ik heb bij de zwangerschapsyoga gehoord dat de baby met een hoedje iets van 40 procent (!) minder melk binnen krijgt. Niet zo gek dus dat Morris dan nog honger heeft. Wel heel erg balen van die pijnlijke tepels. Telkens als het bij mij zeer begint te doen (Isis hapt en zuigt soms wel erg enthousiast) dan smeer ik mm op mijn tepel en dat helpt gelukkig. En och, die regeldagen.......ik heb soms het gevoel dat ik alleen maar bv geef op een dag. Er zijn dagdelen dat ze om de anderhalf, twee uur komt. Het cb had gezegd dat ik het moest rekken naar 2,5 uur maar da's geen doen. Als madame wil eten en ze krijgt niets, dan zet ze het op een krijsen, niet normaal, mijn oren piepen nog van gisteravond. Ook is ze de afgelopen dagen ontzettend 'plakkerig'. Wil alleen maar bij je zijn, en oh ja, door het vele drinken darmkrampjes en als troost wil ze dan aan de borst. Lekkere vicieuze cirkel. Maar ach, hoor mij nu klagen. Als ze ook maar een keer naar mij lacht (pas nog met een aandoenlijke giechel erg bij) dan smelt ik!

liefs van nora

Posted

Ow, dat klinkt allemaal niet echt roze geur en maneschijn.....

Heb wat dat betreft gelukkig niet te klagen. Ons meisje wil nog wel eens wat eerder komen, maar binnen 2 uur heb ik haar nog nooit gehad. Gelukkig!

Ze slaapt sinds 1,5 week ook door. 11 uur s avonds de laatste voeding, en vanmorgen om half 7 weer. Daarna heb ik haar weer lekker terug gelegd en ben zelf ook weer gaan liggen.

Gisteren maakte ze het wel heel bont: bleef liggen tot half 9. Toen was ik blij dat ze kwam, want mijn borst stond op springen!!! Ook de voeding daarna was voor mij een opluchting omdat de boel op knappen stond. De voedingspads zijn hier bijna niet aan te slepen! Maar die zijn nu bij de trekpleister in de aanbieding, dus dat scheelt weer!!!

Groetjessssssssssssssss

Posted

Hee typ ik net een heel verhaal en druk ik op een knop, en nu is alles weg! :censored2:

Hier gaat het vandaag weer een stuk beter, meneer ligt weer om de 3.5 uur tevreden zijn melk met grote teugen naar binnen te klokken en is vervolgens weer intens tevreden! Vraag en aanbod kloppen dus weer!

Pijn gaat ook een stuk beter, moet wel heel nauwkeurig aanleggen maar dan is het goed te doen..

Mariek, Hoe is het bij jou, wat zei de lactatiedeskundige_

Nora, Blij om te lezen dat jij ook wel eens dezelfde perikelen hebt, het hoort er blijkbaar allemaal bij! Ben ook steeds meer vastberaden om dit echt nog even vol te houden.

Hilde Dat klinkt als een goed vooruitzicht! Doorslapen lijtk me heerlijk! Ik heb al een paar keer gehad dat Morris sliep van 11 tot 4.30 en dat vond ik al een zaligheid!

Liefs Pien

Posted

Nou zeg, hier vandaag ook een hele tevreden dame. Geen gegil en pas na 3,5 uur trek in wat melk. Misschien gedroeg ze zich voorbeeldig omdat oma er de hele dag was?! En ook nog eens keurig slapen....

Ja, heerlijk als de kleine een beetje doorslaapt. Isis haalt nu ook de 4, 5 en soms zelfs 6 uur. Dat doet mij ook goed!

Groetjes!

Posted

He meiden!

Ben geen uitzondering, zo te horen ;-) We hebben allemaal wel wat, op Hilde na dan. Lekker hoor, Hilde!

Lactactiedeskundige was hele leuke dame met 10 jaar ervaring én met hele goede tips. Ze heeft me een andere manier van vasthouden geleerd, waarbij ik Yinthe met de kussentjes aan de onderkant van mijn hand tussen de schouders moet pakken, en met mijn volle hand onder haar hoofdje. Op die manier kan ik de 'tango' (zo noemde ze dat) met haar doen. Hoofde rust rustig in mijn hand/vingers en met de onderkant van mijn hand kan ik haar via de schoudertje richting mijn borst sturen. Dit pikt ze veel beter, gaat ze veel minder van in de stijgers. Madammeke is snel geprikkeld, dus ze moet vooral niet het gevoel krijgen dat we haar forceren iets te doen.

Ook heb ik de tepelhoedjes gekregen om te proberen. Maar ben, net als jij Pien, niet echt blij met die dingen. Yinthe drinkt op zich best goed ermee, maar ze hapt ineens niet super meer. Veel minder groot. Dus probeer haar na een dag/nacht aan de borst met tepelhoedjes nu weer heel snel zonder de tepelhoedjes te laten wennen. Het is wat lastiger met de eerste paar tellen (op het tepelhoedje zuigt ze direct heel krachtig en goed, op de borst wat minder en raakt ze snel geirriteerd) maar vind het ook ondingen.

Maar goed! Er zit dus wel progressie in. Van de laatste 5 voedingen toch 4 aan de borst :clap2: En blijkbaar ook wel genoeg, want ze komt na 3 - 3,5 uur pas weer.

Maar inderdaad zeg, ongelooflijk tijdrovend, haha. Soms nét 10 minuten tijd voor mezelf ;-)

Goed te lezen dat jullie weer een betere dag hebben! Het moet geen strijd worden he...

liefs,

Mariek

Posted

Wat lekker dat ze al wat beter gaat Mariek! En inderdaad, het zijn vaak de simpelste tips die het verschil maken.. Mijn KV had ook tijdens de kraamweek toen ik zat te klooien met aanleggen zoiets van, waarom doe je je handen niet andersom (bij rechterborst rechterhand aan borst en linkerhand achter hoofdje ipv andersom wat ik eigenlijk automatisch deed) en dat ging veel makkelijker.. ben heel benieuwd wat jij nu doet, Mariek, zie het nog niet helemaal voor me, maar ga ook weer eens wat anders proberen wat het toehappen gaat ook hier nog niet altijd soepel.. M moet ´s nachts vaak grinniken als ik weer eens lig te fluisteren.. "Neeee grooote hap..."

Helpt het trouwens anders om eerst even aan te leggen met tepelhoedje en dan als de melk toestroomt ze af te doen en opnieuw aan te leggen? (Die tip zag ik ook ergens staan..) je tepels zijn dan ook wat "langer" zeg maar door dat dat hoedje ze goed uittrekt..

Morris is trouwens al verkouden, zo zielig! Thijs is snipverkouden dus het was ook echt niet te vermijden, had gehoopt dat hij dankzij de BV nog wel wat afweer zou hebben, maar hij snottert er over! Vanmiddag maar even zoutoplossing gehaald want het drinkt ook niet echt lekker met een verstopte neus natuurlijk..

Nou, hij begint weer te pruttelen, komt mooi uit, we hebben net het eten op en Thijs is al in pyjama.. even voeden en dan kan Thijs naar bed.. ik red het zowaar in mijn eentje met 2 kids! (Als alles volgens plan gaat hoor.. ben blij dat M weer thuis komt vanavond!)

Fijne avond allemaal, en vooral: Een goede nacht! :please:

Liefs Pien

Posted

he meis,

Ik houd ook met mijn linkerarm en -hand de kleine vast als ze aan de rechterborst ligt (Madonna-houding). Buik tegen buik. En dan dus met de kussentjes van mijn hand tegen haar schoudertjes en met mijn vingers en palm van mijn hand onder en achter haar hoofdje.

Net weer gevoed, maar het blijft lastig hoor. Ze verzet zich zo snel... hoog prikkelbaar. Hoop dat dat de komende tijd nog wat minder wordt. Lactactiedeskundige vond het juist heel mooi, dat pittige. Ze zei dat Yinthe daarmee heel goed aangeeft wat werkt en wat niet (BRUUUULLL!!!! als het niet werkt en gelukzalig glimlachen als ze tevreden is, wat gelukkig ook vaak gebeurt). Volgens mij komt er bij ons een soort stofje vrij na de bevalling die 'engelengeduld' heet...

haha, heel herkenbaar 'neee, grooooote hap!' ;-)

Probeer dat inderdaad ook, van eerst tepelhoedje en daarna loskoppelen, hoedje eraf en dan weer proberen aan te leggen ('grooooote hap'). Soms lukt dat, maar nog te vaak niet...

Ahhh, wat zielig, nu al verkouden. Hoop voor je dat de zoutoplossing beetje helpt.

Goed hoor, dat het met 2 kids zo goed lukt in je eentje. Scheelt natuurlijk een boel dat Morris zo'n zoet mannetje is. Lekker van genieten!

liefs,

Mariek

Posted

Nou, die grote hap werkt hier ook niet zo hoor! Maar mijn tepels kunnen gelukkig vrij veel hebben. Ik heb ook elke keer zo iets van: hoe maak je zo'n klein mooi wezentje nou duidelijk wat een grote hap is? En als ze dan een kleine hap heeft gedaan, moet je haar dan weer los maken van de tepel omdat ze het fout heeft gedaan???? Dan gaat hier ook het alarm af hoor! Hoewel ze daar wel weer mee stopt als je de tepel dan weer tegen haar lipjes houdt.

De eerste teug die ze neemt is meestal niet zo'n feest, maar daarna komt het wel weer goed.

Ik ga mijn mooie meisje weer even wakker maken voor de laatste voeding van vanavond!

Welterusten en tot morgen!!!

Groetjessssssssssss

Posted

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje al jullie verhalen mee en vind het zeer leuk om ze te lezen. Ik ben zelf 14 weken zwanger dus ik mag nog wel even.

Wel heb ik een vraagje over borstvoeding en eventueel een combinatie van borstvoeding en flesvoeding.

Ik wil heel graag borstvoeding gaan geven en zeker de eerste 6 weken helemaal volledig. Dit om verwarring te voorkomen. Daarna zou ik graag een combinatie gaan doen. Dus 1 voeding minder uit de borst en die vervangen door een flesvoeding. Ik ben in principe niet tegen kolven maar het lijkt mij juist fijn als je het ook eens echt uit handen kan geven, en dan niet eerst nog moeten kolven. (of op een eerder tijdstip).

Nou begreep ik echter van mijn verloskundige dat dit niet zo makkelijk gaat omdat als je dit al na 6 weken wil doen je borstvoeding helemaal kan stoppen. Dat vind ik op zich wat vreemd omdat er toch ook beebjes zijn die al met 6 weken een nachtvoeding minder krijgen. Wat gebeurt er dan met die melk in de borst, dat wordt toch na verloop van een paar dagen weer meer op elkaar afgestemd. Kwestie van vraag en aanbod dacht ik. Een vriendin van mij heeft zelf een baby gehad die vanaf het eerste moment doorsliep 's nachts. Dan geef je dus in principe 1 voeding minder dan wanneer je baby wel 's nachts komt. Helaas heeft deze vriendin geen borstvoeding gegeven dus ik kan het haar niet vragen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met jullie ervaringen!

Groetjes van Corina

Posted

Hi Corina!

Allereerst gefeliciteerd! Wat geweldig dat je na al die jaren met teleurstelling en dokteren nu spontaan zwanger bent!

Volgens mij kan het best hoor, het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, en dat kan je heel goed zelf regelen.. Als je merkt na het weglaten van 1 voeding dat de productie terugloopt, dan ga je gewoon 1 of 2 dagen vaker aanleggen en dan komt het vanzelf weer op gang..

Ik merk echter wel dat je niet teveel moet vasthouden aan een aantal voedingen en vaste tijden enzo.. Voeden op verzoek werkt toch beter! De vorige keer, bij mijn oudste zoontje, ben ik echt "opgevoed" met vaste voedingstijden en als hij dan eerder ging huilen dan ging ik hem op allerlei manieren proberen te troosten maar wachtte braaf tot de tijd om was voor ik weer ging voeden.. Nu doe ik het veel meer op verzoek en merk ik dat hij ´s avonds gewoon wat vaker komt, maar tussendoor wel intens tevreden is..

Het is nog maar 4 weken dus ik verwacht wel dat dat op een gegeven moment minder wordt (alhoewel ik op een ander forum iemand zag schrijven dat ze haar 11 maanden oude kindje nog 11 keer voedde per etmaal...:tongue9:) omdat ze sneller en effectiever gaan drinken.. Wat dat betreft kun je denk ik niet verwachten dat dit vanaf 6 weken meteen soepel gaat, maar proberen kan altijd!

Eerst vooral heel veel genieten van je zwangerschap! Alhoewel, een beetje voorbereiding kan geen kwaad, op internet etc is zat info te vinden en dan weet je een beetje wat je te wachten staat.. had ik de eerste keer niet gedaan, ik dacht, dat doe ik wel even, en toen viel het vies tegen!

Mariek, Hilde, ik koppel idd meteen los als hij niet goed hapt, vind hij niet heel tof maar hij brult gelukkig meestal niet, en dan gaat het tweede keer meestal beter, dan is hij wat alerter ofzo...

Liefs Pien

Posted

Hey Corina,

Nou, ik merk inderdaad s ochtends wel dat ze een voeding heeft overgeslagen. s Ochtends stroomt de borst waar ze aan mag beginnen inderdaad over. Maar ik denk inderdaad, wat Pien ook zegt, het is toch grotendeels vraag en aanbod.

Ze heeft dagen dat ze vaker komt, ze heeft dagen dat ze minder komt. Maar ze groeit goed.

Ik weet alleen niet hoe het met de smaak van flesvoeding zit, of de kleine dat wel wil.... Weet wel dat de gekolfde melk er hier rap in gaat (ze heeft nu 2 keer uit een flesje gedronken). Veeeeeeeeel sneller als met het drinken uit de borst. Mijn schoonmoeder dacht daarna toch dat ze meer nodig had. Gelukkig heeft mijn man haar kunnen overtuigen dat dat niet nodig is (ik was er niet bij).

Hahahaha, Pien, loskoppelen.... Wat zeg je dat mooi. Maar inderdaad, zo voelt het hier ook wel vaak. Thirse laat bijna nooit uit zichzelf de borst los. Als je haar de kans geeft blijft ze drinken. Dus hier moet ook altijd de pink er weer even tussen gezet worden om de tepel weer te bevrijden!

Groetjessssssssssss