Jump to content

Pijn bestrijding bij de punctie..

Recommended Posts

Posted

Wij lopen in het mcrz in rotterdam en daar kon helaas de punctie niet onder narcose. In het Erasmus MC is narcose mogelijk maar in elk geval geen garantie. Aangezien mijn eisprong bijna altijd in het weekend valt is de kans zeer groot dat ik toch geen narcose krijg. En in het EMC gebruiken ze voor de ivf enkel een zetpil.. er waren ook geen mogelijkheden voor andere pijnbestrijding..

Nu vrijdag maar weer met onze 'eigen' arts van het mcrz verder praten wat zij voor pijnbestrijding methodes hebben.

Bovendien kwamen we in het emc weer helemaal aan het begin van het ivf traject dus je bent al gauw maanden verder voor je kunt starten.. Bij het MCRZ zijn we al zo ver dat we direct kunnen starten.

Dus denk ik dat we toch in het mcrz verder gaan.. Er zijn immers al zo veel vrouwen mij voor gegaan met de punctie dat ik die ook wel overleef:yeswink-1:

Nu ben ik benieuwd wat jullie adviseren aan pijnbestrijding.. Veel ziekenhuizen verschillen en ik zou graag de beste methode vrijdag met onze arts bespreken..

Peggy

6x iui mislukt

juli/aug.IVF

Posted

Ik loop in het EMC en ik kreeg dormicum om rustig te worden en diclofenac een pijn stiller met onstekingsremmer.En 2 paracetamol nou voor mij werkte het allemaal voor geen meter. Ik heb het echt als hel ervaren. Ik lag daar in de stoel en vroeg of ik nog verdoofd werd. Want dit hadden we bij de info avond gezien. Zegt de arts nee hoor die heeft u vanochtend al ingenomen. Lig je daar klaar voor de punctie. De verdovings prik doen ze niet meer omdat het alleen de baarmoedermond verdoofd. Je eierstokken kunnen ze niet verdoven. Ik heb al tegen mijn gyn gezegd dat ik niet nog eens zo een punctie wil en als deze cryo behandeling niet lukt hebben we een gesprek over hoe het anders zou kunnen. Ik wil gewoon een narcose of ruggenprik. Want toen mijn man werd geholpen voor mesa mocht hij kiezen ruggenprik of narcose. Dus ik wil ook een keuze hebben.

Succes en ben benieuwd wat er uit komt met je arts.

Posted

mijn schema is aangepast op de narcose ik kreeg de lange schema waardoor ik de punctie op woe en als het uitliep op vrijdag zou hebben dan zou ik ondernarcose kunnen en het is allemaal gelukt... het was 1 woord heerlijk heb NIKS gevoeld...

Posted

Het verschilt zo van persoon tot persoon (van situatie tot situatie) dat het lastig is om daar iets zinnigs over te zeggen voor een ander... Persoonlijk heb ik meer dan genoeg gehad aan zetpil diclofenac en paracetamol van te voren, plaatselijk nog spuiten in baarmoedermond en na afloop thuis nog een zetpil diclofenac... Maar ja, zoals je leest: zoveel vrouwen/ziekenhuizen, zoveel manieren van pijn bestrijding...

Posted

Hallo,

Ik heb in het UMC in Utrecht 4 pogingen gedaan met idd ook zetpillen en paracetamol en plaatselijke verdovingen. Desondanks veel pijn.

Nu zijn we in behandeling in het AMC in Amsterdam. Daar krijg je een uur van te voren 10 mg diazepam, en een half uur van te voren een injectie in de bilspier met atropine en nog iets(..). En uiteraard de plaatselijke verdoving in de baarmoederwand. En dat werkte uitstekend. Ten eerste werkte de diazepam erg rustgevend (lees; de hele wereld is een krentenbol...) en de pijnstilling werkte erg goed! Ik voelde de eerste punctie keer niks, 2e keer was het een klein beetje vervelend. Beide puncties was ik erg ontspannen en dat werkt toch wel erg mee in het aanvoelen van pijn.

Ik wens je veel succes toe in het gesprek en ik hoop dat de artsen open staan voor andere opties op het gebied van pijnstilling en zich niet halstarrig vasthouden aan het ziekenhuisbeleid...

Groetjes, Erika

Posted

Ik heb tijdens mijn 1e punctie kreeg ik een tabletje om rustig van te worden en spuit/pijnstilling in mijn been.

Voor de 2e punctie kreeg ik via een infuus een middel om rustig van te worden te ontspannen. In het begin voelde dat heel raar, net of ik dronken was, maar ik werd er wel rustig van.

Ik vond de punctie goed vol te houden, maar ik had dan ook niet veel follikels.

Misschien zit ik er naast, maar volgens mij zegt het tijdens IVF niets dat normaal gesproken je eisprong in het weekend plaats vindt want je eigen cyclus wordt stil gelegd.

Posted

Hi Peggy,

De manieren van pijnbestrijding en ervaringen zijn heel verschillend, zoals je ziet.

Mijn 2 puncties waren in het VUMC, de pijnbestrijding bestaat uit een pil en een injectie en ik ben er beide keren prima doorheen gekomen.

Succes!

Posted

hallo,

ik had een de avond voor de punctie lorazepam gekregen zodat je zeker goed slaapt en een uur vantevoren mocht ik er nog 1 nemen en de diclofinac zetpil ook een uur vantevoren en ik werk ook verdoofd in de baarmoeder wand en bij mij ging het ook prima ja je voelt wel wat maar ik vond het goed te doen

succes verder allemaal!

gr faye

Posted

Hoi,

Ik ben gewisseld van ziekenhuis. Ik heb 2 puncties in het Flevoziekenhuis gehad en daar kreeg ik alleen de plaatselijke verdoving, met de spuit dus. Ik had zelf de maximale dosering paracetamol genomen maar ik vond het vreselijk. In het VU krijg ik wel wat meer. In elk geval morfine, en dat klinkt al goed :) en soms kan het zomaar meevallen. En ik houd me er maar aan vast dat het niet lang duurt, maar ik vind ook dat ik niet onnodig pijn hoef te lijden.

Posted

Hoi Peggy,

Ik heb 3 puncties gehad en vond ze alle drie erg meevallen. Dus hier geen horrorverhalen. De baarmoederfoto heb ik als pijnlijker ervaren. Ik kreeg Oxazepam (om rustig te worden), een zetpil (tegen de pijn) en een infuusje met morfine waar je echt een beetje 'stoned' gevoel van krijgt (tenminste ik denk dat dat zo voelt; heb nooit drugs gebruikt!).

Het is natuurlijk niet gevoelloos, maar het duurt echt maar een paar minuten. Ik was de eerste keer echt verbaas dat het er al op zat!

En probeer echt te ontspannen door goed adem te halen en je daarop te concentreren. Dat helpt echt!

Succes!!!

Neel

Posted

Ik heb 2 x punctie ondergaan onder roesje. Ik was maar een kwartiertje weg, maar ik vond het zalig. Ik mocht dan even blijven liggen terwijl manlief eitjes wegbracht naar ander zieknehuis. Asl hij terugkwam dan mocht ik naar huis. Ik vond dit heel prettig.

Succes!

Posted

Renee: heb je dit roesje in Nederland ondergaan of in belgie?

In nederland is het echt heel probleem-matisch om een roesje te krijgen.

Ze geven in elk geval geen garantie.

Morgen ga ik weer naar het ziekenhuis en bespreken we verder welke opties er dan wel zijn voor pijnbestrijding.

Posted

Hoi Peggy,

Zoals de meeste meiden hierboven.. het is in iedere situatie weer anders.

Ik was helemaal panisch toen mijn 1e punctie eraan kwam en heb alleen maar gehuild tijdens de punctie.(6 eitjes)

Achteraf is het allemaal wel meegevallen.

De 2e poging had ik 6 eitjes en toen was ik al een stuk rustiger.

Bij de laatste keer had ik 16 eitjes en dat was echt een drama!

Van het EMC kreeg ik alleen een paracetamol en daar kon ik het mee doen...

Mijn mannetje heeft me heel goed gesteund en gezegd dat de bevalling een stuk pijnlijker zou zijn...........

Aan dat idee heb ik me maar vastgehouden, het is niet leuk allemaal en pijnlijk en geen excuus, maar we weten waar we het voor doen en denken maar aan de andere vrouwen die ons allemaal voor zijn gegaan...........

Heel veel sterkte bij de volgende punctie en ik hoop dat het EMC iets kan betekenen voor je en dat je een lekker roesje kunt krijgen..

Groetjes van Daan

Posted

@Peggy, ik heb een roesje in België ondergaan. Ik ben zelf Nederlandse en ik ben zo blij dat ik in behandeling ben in België. Ik vind dat we het zelf moeten mogen kiezen. We betalen er immers toch voor? Ik heb wel begrepen dat ze hier in België het ook niet overal doen, maar ik had al zo'n pijn bij een hysteroscopie, dat ik een punctie echt niet zag zitten.

Veel sterkte! en vooral succes! Wie weet hoef je het maar 1 x te ondergaan...? We duimen!

Liefs Renee

Posted

Vrijdag het gesprek met onze arts gehad over de pijnbestrijding tijdens de punctie. Onze arts gaat proberen of ik een infuus met het middel remifentanil kan krijgen. Dit is nog een onderzoek waar ze mee bezig zijn. Het is een soort morfine met een pompje. Iemand hier ervaring mee?

• 3 weeks later...
Posted

Hoi peggy,

Ik heb daar geen ervaring mee tijdens de punctie, maar wel na de keizersnee. Ik had toen ook een soort morfine met een pompje. Iedere keer als ik de pijn te erg vond worden, kon ik op dat pompje drukken en dan werd alles weer n stuk beter te verdragen. Er zit ook een beveiliging op dat pompje, zodat je geen overdosis krijgt.

Ik weet niet zeker of dit hetzelfde is, maar ik vond het wel prettig.

Heel veel succes!

Groetjes, marike

Posted

Ik heb van de week mijn gesprek gehad en vooral over de punctie.

Bij mijn volgende punctie krijg ik rapifen een soort morfine en daarbij verdovings spuiten in mijn baarmoedermond geloof ik. Maar als het in het weekend valt dan krijg ik wat meer rustgevende pilletjes en pijnstillers. Ik kon ook voor een narcose kiezen maar dat kunnen ze me niet garanderen. Dat kan zoiezo ook niet in het weekend en aangezien ze pas 2 dagen van te voren weten wanneer de punctie is kunnen ze gewoon niet met zekerheid zeggen of er dan plek is in de OK.

Dit is in het EMC.

Posted

Hey Marchan,

Bij inderdaad precies het zelfde. Ook in het emc geweest en daar geven ze geen garantie voor de narcose. Dus vandaar dat ik nu in het mcrz verder ga voor de punctie met remifentanil. Soort morfine pomp. In ieder geval via een infuus.

Maar nu heb ik de laatste dagen gedacht om de verdovingsprikken in de baarmoedermond achterwegen te laten, omdat deze ook pijnlijk zijn en bijv in het emc gebruiken ze niets aan verdoving dus ook niet die verdovingsprikken. Ik zou dan alleen de punctie met het pompje doen. Die verdovingsprikken zullen ook pijnlijk zijn en er zit een stofje adrealine in. Dit gebruiken ze ook bij een kaakchirurg en tandarts. Aangezien ik hier enorme hardkloppingen van krijg lijkt me het geen goed idee om die prikken te doen. Onze arts van de week telefonisch hier over gesproken en haar lijkt het ook beter deze prikken niet te doen. We bespreken het verder nog met de afspraak...

Peggy

Posted

Heey Peggy,

ik kreeg 2 spuiten in mijn bil en een pilletje. De 2 verdovingsprikken in de baarmoederwand heb ik totaal niet gevoeld. Heb de gyn nog gevraagd wanneer ik de prikken kreeg: "is al klaar zegt ze".

Belangrijkste is volgens mij om je gewoon zo goed mogelijk te ontspannen (valt natuurlijk niet mee)

Pijn ervaart iedereen natuurlijk verschillend, en zal van vele factoren afhankelijk zijn. Zelf vind ik het gek dat ze niet een vast protocol hebben in alle ziekenhuizen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Kus Mirthe

Posted

Ik snap t niet zo goed...iedereen heeft het over verdovings spuiten in de baarmoederwand... ze prikken toch door de vaginawand schuin naar boven niet door de baarmoeder..of heb ik dat nou mis??

Groetjes Manon

Posted
Ik snap t niet zo goed...iedereen heeft het over verdovings spuiten in de baarmoederwand... ze prikken toch door de vaginawand schuin naar boven niet door de baarmoeder..of heb ik dat nou mis??

Groetjes Manon

Ik snap dat ook niet!

En ik had van te voren zelf een paracetamolspiegel opgebouwd (gewoon een of twee dagen van te voren 4 keer per dag 2 paracetamol 500 nemen) en moest 2 uur voor de punctie een valiumpje nemen. Ter plekke kreeg ik een infuus waarin eerst iets werd gespoten om je hartslag te verhogen (ik zei nog ... nog hoger??), dat was omdat de morfine die er later inging je hartslag erg kan laten dalen. Ik vond de punctie pijnlijk, maar goed te doen. Een wortelkanaalbehandeling die ik vorig jaar had deed meer zeer.

Posted

Wil ook nog maar even reageren. Ik heb ook dormicum gehad via een injectie in de bilspier. SUPER punctie gehad. Helemaal geen pijn gevoeld en viel zelfs in slaap tijdens de punctie. Kan me niet eens herinneren of ik nog verdovingsspuiten in de baarmoedermond gehad heb. Ik heb hier ook wel eens gehoord van vrouwen die geen dormicum kregen omdat je daar later ziek van zou kunnen worden. Had wel het gevoel alsof ik dronken was maar dat voelde eigenlijk wel lekker. Kreeg ook een beetje de slappe lach. Toen ik weer in de rolstoel werd gezet daalde mijn bloeddruk wel waardoor ik (bijna) flauwviel (weet dus ook niet meer of ik nou echt weg was) en dat was echt het enige vervelende momentje tijdens de punctie. Dus hier ook een succesverhaal. Maar zoals de andere dames terecht al opmerkten het is voor iedereen anders.

Succes!

Groetjes,

Hanneke

Posted

Ik heb mijn punctie gehad in Radboud Nijmegen. Daar krijg je een pilletje voor de avond ervoor en de ochtend, dat is om wat rustiger te worden. En bij de punctie zelf krijg je een infuus met een beetje morfine-achtig spul. De prik door de baarmoederwand kunnen ze niet verdoven dus die voelde ik wel even, maar was meer een momentje van tanden op elkaar. Ik heb 2x een punctie gehad en zeg heel erg eerlijk, ik voelde het wel een beetje maar vond het goed te doen. Je weet waar je het voor doet, en een tip: let op je ademhaling, adem in door je neus en adem uit door je mond. Probeer je daarop te concentreren en niet met wat ze aan het doen zijn, dat heeft mij er goed doorheen geholpen.

Bij de 2e punctie had ik heel veel eitjes en wilde ze een 2e portie morfine geven maar dat heb ik geweigerd, ik zei ga maar door het gaat goed. Ik heb me van te voren ook heel erg druk erover gemaakt hoor, maar laat het gewoon over je heen komen.

Posted

Thanks voor jullie reacties allemaal! Ik moet het inderdaad maar ervaren. Merk wel nu het dichterbij komt ik toch er weer meer mee bezig ben.

Ik hou jullie op de hoogte.. Het is nu "wachten" op mn menstruatie voordat ik kan beginnen met prikken. Morgen verwacht ik de medicijnen..

Liefs Peggy