Jump to content

Recommended Posts

Posted

Doordat mijn partner rookt mogen wij ineens niet starten met ivf. terwijl we al 2 jr ziekenhuis in en uit lopen en na tig testen eindelijk zijn doorgestuurd omdat het op de natuurlijke manier nooit zou kunnen lukken volgens de gyn. altijd eerlijk geweest over t roken van manlief en nu we in het behandelende ziekenhuis kwamen voor intake ivf, kregen we daar te horen dat mijn man eerst maar eens moest stoppen met roken.

wie herkent dit?

Guest Ramona26
Posted

hallo liesbethb,

Ik moet zeggen dat ik het wel raar vind?! Mijn vriend rookt ook en er werd niks over gezegd.Roken is niet goed voor de gezondheid,maar dat jullie daardoor nog niet mogen beginnen vind ik vreemd.

welk ziekenhuis lopen jullie dan?

Liefs Ramona

Posted

Hoi,

Bij ons in het ziekenhuis hangt in de wachtkamer wel een krantenknipsel waarin e.e.a. staat over roken in combinatie met IVF. Maar zover ik weet is dat bij ons ziekenhuis geen vereiste om al dan niet met IVF te mogen starten. En wat ik me ook afvraag; hoe controleren ze dat?!

Overweegt je man een stoppoging?

Groetjes,

Kammie

Posted

Nou inderdaad, wat raar zeg...

Natuurlijk is het beter om te stoppen met roken (ook vanwege andere redenen), maar dit gaat wel ver. Ik heb zelf nooit gerookt (dus weet ook niet hoe het is), maar ik kan me wel voorstellen dat als je een roker bent, het in zo'n stressvolle situatie als dit (MMM) extra moeilijk is om te stoppen. Volgens me man is het in ieder geval heel zwaar.

Ik vind dat een arts wel hoort te adviseren te stoppen met roken, maar meer dan dat kunnen ze niet. Ik vind het echt belachelijk dat jullie geen IVF mogen doen zolang je man nog rookt. Sorry hoor, maar soms is een leugentje om bestwil het beste.

Ik zou in jullie geval gewoon zeggen dat je man inmiddels gestopt is. Het is niet leuk om erover te moeten liegen, maar ik vind het wel erg ver gaan dat hun bepalen dat jullie geen IVF mogen doen zolang je man rookt.

Verder dan adviseren hoort het niet te gaan. In jullie geval zou ik echt kiezen voor een leugentje om bestwil, dat zeg ik heel eerlijk.

Posted

Nou ja zeg! Mijn vriend rookt ook, het is hem nog steeds niet gelukt om te stoppen maar hij is wel gaan minderen. Natuurlijk kregen we het advies dat het beter is om te stoppen maar we konden wel beginnen. Ik ben ook heel benieuwd welk ziekenhuis dit is?

Caroline

Posted

joh wat een verhaal!

Ik herken wel veel in wat je zegt hoor. mijn man en ik rookten beiden en moesten starten met icsi vanwege slechte zaadkwaliteit van mijn man. Op een gegeven moment gaven ze (voor de 1e behandeling) wel aan in het zh dat ze niet begrepen dat wij nog rookten allebei. En dit terwijl het een slechte invloed heeft op je vruchtbaarheid en de gyn gaf aan dat ze niet begrijpt dat, als wij deze behandelingen zouden doen die eigenlijk gedaan worden op kosten van de maatschappij, we stug door zouden roken. Dat kon ze niet rijmen.

Wij liepen al langer ermee rond dat we eigenlijk zouden moeten stoppen. TOen we terugkwamen uit het zh hebben we samen die dag ons laatste pakje opgerookt en we zijn gestopt. We hebben beide geen sigaret meer aangeraakt en houden het prima vol.

Maar het kan niet zo zijn dat een arts stoppen met roken als voorwaarde stelt voor het starten met een icsi behandeling. Juridisch heeft hij geen poot om op te staan en dat kun je hem best even haarfijn uitleggen!

Posted

Wat een harken bestaan er toch!

De arts kan je dit gewoon niet verplichten.

Een leuke start is het niet maar ik zou hier direct werk van maken.

Liefs,

Vanessa

Posted

Heel erg vreemd van het ZH!

Wij rookten beide en ik heb op de dag van de laatste TP in de ochtend mijn laatste sigaret gerookt en ben daarna gestopt (ook bij de andere 2 pogingen op de dag van de TP pas gestopt).

Mijn man rookt nog wel.

De artsen wisten dat we rookten en hebben er denk ik maar 1 keer een opmerking over gemaakt, verder niets.

Het feit dat ze zeggen dat je "moet" stoppen irriteert me al, ik "moet" helemaal niets, het is ten allertijde een keuze die je zelf maakt, waar niemand iets over kan en mag zeggen en de eventuele risico's die je zelf wilt of gaat nemen.

GGGrrrrrrr :BangHead::BangHead:

Ik hoop dat ze hier op terug komen bij je en dat je gewoon je poging mag ondernemen!

Je hebt er recht op en je bent er voor verzekerd.

Guest SJSL
Posted

Ik zou het kunnen begrijpen als de reden dat jullie IVF moeten doen is, slechte zaadkwaliteit van je man. Dat zou drastisch beter kunnen worden als hij stopt met roken, maar als dat niet aan de orde is ... waar hebben ze het dan over??

Posted

Wat een flauwekul zeg, dan hadden ze dat al veel eerder moeten zeggen. Al na evt. slechte uitslagen van het semenonderzoek.

Ik weet bij ons in Gent dat ze roken wel afraden maar je als "patiënt" niet afwijzen.

Sandra

Posted

Hoi,

Mijn man rookt ook. We hebben dit regelmatig besproken in het zh, maar onze gyn gaf aan dat het in mijn mans geval weinig effect zou hebben omdat de kwaliteit van het zaad gewoon goed was. Het heeft wel effect als de kwaliteit van het zaad niet goed is. Volgens mij kunnen ze na een paar maanden dan wel verbetering gezien.

Ik rookte vroeger ook, maar ben gestopt toen we in de mmm kwamen. Want mij is verteld dat het effect op de rijping van eitjes en de doorbloeding van de baarmoeder groot is als je rookt. Voor mij reden genoeg om eerst te minderen (alleen weekend) en daarna helemaal te stoppen. Heb mijn man wel eens verweten dat hij gewoon doorrookte; ik wilde dat we alles er aan hadden gedaan om zwanger te worden. Overigens rookt hij al een aantal maanden niet meer in huis.

Ik weet niet of ze iemand kunnen verplichten om eerst te stoppen; ik heb dit ook niet eerder gehoord. En inderdaad...hoe controleren ze dat???

Neel

Guest SJSL
Posted
Wat een flauwekul zeg, dan hadden ze dat al veel eerder moeten zeggen. Al na evt. slechte uitslagen van het semenonderzoek.

Ik weet bij ons in Gent dat ze roken wel afraden maar je als "patiënt" niet afwijzen.

Sandra

Vetgedrukte: helemaal mee eens!
Posted

Heel raar hoor, welk ziekenhuis is dat wel niet.

Ze kunnen wel het advies geven, maar ze kunnen niet zeggen dat je niet mag beginnen met ivf voordat je man gestopt is met roken.

Wij kregen meteen na het eerste semenonderzoek te horen dat het niet goed was bij mn man en wel het dringende verzoek/ advies om te stoppen, maar we mochten gewoon beginnen met iui.

Heel raar, anders mss overwegen om naar een ander ziekenhuis te gaan?

Posted

Ik heb al eerder gehoord dat ze rokende vrouwen weigeren, maar nog nooit mannen. Ik vind wel dat ze je hierin mogen adviseren, maar om je anders te weigeren vind ik persoonlijk wel wat te ver gaan. Ik en mijn man zijn mede daarom vorig jaar juli al gestopt. We hebben toen besloten dat we er voor wilden gaan.

Ik wens jullie veel succes.

Posted

ik vind dit echt belachelijk! wij zijn allebei gestopt met roken voordat we aan de behandelingen begonnen. met een terugval in de periode dat ons huis werd opgeleverd en we enorm aan het klussen waren. geen excuus, maar wel een goeie smoes. maar er is bij ons in het ziekenhuis uberhaupt nog nooit naar gevraagd.

zoals hier al vaker is gezegd, ze mogen je dringend adviseren, maar weigeren vind ik te ver gaan. en ik vraag me af of het wettelijk mag inderdaad. ze weigeren tot nu toe een rokende longemfyseem patient ook geen behandeling. en ik ken vanuit m'n vorige werk (verslavingszorg) genoeg drinkebroers die gewoon een donorlever kregen nadat ze die van zichzelf kapot gezopen hadden. daar zijn wel allerlei discussies over geweest en volgens mij is daar tot nu toe uitgekomen dat je dan iemand niet het recht op behandeling mag ontzeggen.

en daarnaast, wat maatje zegt: het is en blijft je eigen keus. al die vrouwen die spontaan zwanger raken en zich helemaal de schompes roken, wordt daar jeugdzorg op afgestuurd dan of zo?! ik ken trouwens genoeg artsen die zwangere vrouwen het advies geven door te blijven roken, alleen te minderen, omdat stress ook niet goed is voor de beeb.

hoe het ook zij, ik hoop dat jullie er met de arts uitkomen. en anders dat leugentje om bestwil?

Posted

Ik heb het al vaker gehoord.

Een vriendin van me moet verplicht stoppen met roken, anders geen IUI-D.

Mijn man moest stoppen met roken, anders zouden we geen TESE mogen doen.

Op zich wel logisch, voor zowel man als vrouw.

Maar ik vind wel dat ze het eerder hadden moeten aangeven.

Ik hoop dat het je man lukt om te stoppen!

Posted

Wat fijn dat jullie allemaal zo reageren. Het was in het Radboud in Nijmegen bij Prof. Dr. Kremer. Hij legde zo de pen neer na de vraag of mijn man rookte. Mijn man probeert al tijden te minderen, maar idd door alle stress lukt dit gewoon echt niet nu. Verder zijn we beiden gezond, geen overgewicht en geen andere zaken. We hebben al zoveel testen gedaan en nu wil hij dat mijn man stopt en dan eind van het jaar nog maar eens het zaad testen. Dat hebben ze al 6x gedaan! Het werd alleen maar slechter naarmate mijn man minder rookt. Bij 1e samenlevingstest vonden ze geen zaad, bij de 2e wel. Volgens die gyn was het goed, kwamen we weer bij onze eigen gyn in CWZ te nijmegen en die zei dat het minimaal was. Dus ook steeds van die gemixte signalen. Daarnaast vond Kremer mij nog wel erg jong en ik kon nog wel 10jr kinderen krijgen, dus waarom nu al zo'n intensieve behandeling ondergaan vroeg hij? Als je man stopt ben je zo zwanger, terwijl de gyn van het CWZ niet eens IUI wilde proberen omdat dat geen schijn van kans had volgens hem en alleen maar voor problemen bij mij kon zorgen. Nu zegt Kremer dat wij die andere gyn niet goed hebben begrepen. Want CWZ stuurde ons door na het laatste onderzoek wat gedaan is in het Radboud, omdat ze daar ook kunnen testen hoe het zaad is na bewerking tbv inseminatie etc. De uitslag van het onderzoek in het radboud was voor de gyn bij CWZ de druppel om ons dossier bij hem te sluiten en door te sturen naar Radboud. Volgens hem was de intake bij Radboud puur formaliteit omdat ze dezelfde normen hanteren voor IVF en als hij dus concludeerde dat we daar voor in aanmerling kwamen, Radboud dat ook zou doen.

Dus wij zijn echt in volle overtuiging dat we startdatum voor IVF zouden horen naar intake bij Radboud gegaan en na een vette preek over t roken stonden we buiten met papiertje voor zaadonderzoek voor eind van het jaar en dan zouden we wel verder kijken.

We hebben een mail gestuurd naar gyn CWZ en dr. kremer en uiteindelijk werden we via brief uitgenodigd om weer op gesprek te komen bij Kremer.

Ik heb de secretaresse gebeld om te vragen wat dan de strekking van dit gesprek zou zijn, zij gaf aan dat de uitkomst hetzelfde zou zijn als voprige gesprek. Ik heb gevraagd of ze onze dossiers op wilde sturen zodat we naar een ander ziekenhuis kunnen. De manier waarop we behandeld zijn, leek wel alsof we kleine kinderen zijn, ipv 2 volwassen mensen met een gezond verstand en een stabiele relatie.

Toen mijn man aangaf wat ze hadden gedaan als hij had gelogen, zei KRemer dat we dan gelijk hadden mogen starten...

Dus ja in dit geval was leugentje om bestwil beter geweest, maar wisten wij veel...

Posted

Tja, ik vind het nog steeds te erg dat ze dit zeggen.

Mijn man en ik lopen in Voorburg en ik MOEST stoppen 3 maanden van te voren, anders kwam ik niet in aanmerking voor icsi...

het is nu (2e poging) een heel zware tijd voor me en voel me vaak zo slecht dat ik een sigaretje zou willen...Mocht ik niet zwanger zijn, dan zal ik er zeker weer een opsteken..

Posted

Liesbeth, als je op die manier in een zh wordt behandelt zou ik ook onmiddelijk naar een ander zh gaan. Dit slaat echt helemaal nergens op. Vooral niet als er 2 gyn's zijn die even over jullie rug hun onenigheid gaan uitvechten.

Ik zou hier eens op het forum rondkijken, want er zijn nog genoeg zh die jullie kunnen helpen hoor. Volgens mij gaan er veel mensen ook naar Zwolle, maar ik zou het niet weten wel zh dan weer het beste is.

Door dit soort gezeur van die gyn's zou je gewoon spontaan weer beginnen met roken ipv gemotiveerd te zijn om juist te stoppen.

Veel sterkte nog.

Posted

Sommige artsen zijn zulke horken echt vreselijk.

Wij kregen bij een uroloog te horen dat we niet alles kunnen krijgen wat we willen.

Ik heb gelijk een klacht ingediend en naar een ander ziekenhuis gegaan.

En dan die opmerkingen als je nog jong bent je hebt nog alle tijd.

We zijn beide 24 jaar maar wij hebben niet alle tijd.

Ik heb er al 1 van bijna 6 rond lopen dus ik wil niet nog 10 jaar wachten.

De meesten artsen zien ons als nummers en niet als mensen.

Terwijl een beetje menselijke behandeling in dit traject wel op zijn plaats zou zijn.

Ik vind dat je wel kan adviseren te stoppen met roken maar verplichten nee.

Sommige vrouwen worden zwanger en roken,drinken en gebruiken drugs kosten wat het kost. Zag een tijd geleden op tv een vrouw die gewoon drugs bleef gebruiken tijdens haar zwangercshap want ze kon niet stoppen. Dat moeten ze aanpakken want die kindjes komen verlsaafd de wereld op.

Ik kan daar echt heel boos om worden.

Posted

Jeetje, ze hebben jullie echt slecht behandeld!

Vreemd genoeg kijk ik er niet eens van op.

Wij hebben ook een paar hele vreemde opmerkingen gehad en ook de opmerking jullie zijn nog jong is ons niet vreemd (nu beiden 26)

Ik hoop dat een ander ziekenhuis jullie wel willen helpen.

Slechter dan dit kan het volgens mij niet!

Posted

Wel raar dat jullie daar door geen IVF mogen doen.

Maar goed ik neem aan dat jullie graag kinderen willen gezien je al 2 jaar in het ziekenhuis loopt, dan moet je man afwegen wat hij belangrijker vindt een baby of zijn peuken....

Posted

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om te stoppen. Eindelijk lukte het bij mijn 5e poging. Als je al in de mmm zit om kindjes te "maken" is de druk heel hoog en de spanning ook. Dan stop je niet zomaar even. Die afweging is dan in je hoofd heel makkelijk gemaakt maar in de praktijk heel moeilijk uitvoerbaar.

En idd er zijn legio andere dingen waarbij ze wel behandelen. Nieuwe lever bij alcoholisten, en longen voor rokers dus waarom geen ivf bij iemand die rookt????

Ik wordt steeds bozer als ik hier aan denk. Het is zo oneerlijk allemaal. Wie denken mensen wel wie ze zijn om te zeggen dat je eerst maar moet stoppen en dan je behandeling door mag gaan. GRRRRRRR.......

Sandra

Posted

Hoi,

Ik heb ook gerookt tot ik in de mmm kwam. En toen heb ik ergens een zinnetje gelezen van iemand in een of ander tijdschrift:

"Ik vind dat als je zwanger wil worden, het vanzelfsprekend is dat je niet rookt." Geen idee wie dit heeft gezegd en in welke context. Maar het bleef hangen bij mij en heeft mij geholpen om te stoppen. Door dit zinnetje werd het inderdaad vanzelfsprekend voor mij en voelde ik me echt schuldig als ik een sigaret opstak. Wie weet helpt het anderen...

Neel

Posted

Ben het er wel helemaal mee eens dat het zo enorm dubbel is hoe artsen hiermee omgaan. het is meten met twee maten als men aandoeningen behandeld die het gevolg zijn van een ongezonde leefstijl en geen vruchtbaarheidsbehandelingen uit wil voeren als iemand rookt. Ik herken ook wel wat Witje zegt; juist als je stress hebt is het zo moeilijk om ervan af te blijven. Ik heb zovaak gedacht het afgelopen half jaar...en nu even een sigaretje.Gelukkig kon ik eraf blijven maar ik kan me het goed voorstellen als dat niet lukt.

En dan gaat het ook nog om de manier waarop een arts het brengt. Bedillerig, bemoeizuchtig en ronduit grof of op een manier waardoor je geprikkeld word om eerdere keuzes te overwegen. Dat was bij ons absoluut het geval. De manier waarop de gyn zei dat ze het niet begreep waarom wij nog rookten en de argumenten die ze gaf waren voor ons doorslaggevend om te stoppen (moet eerlijkheidshalve er wel bij vertellen dat ik zelf al langer met de gedachte speelde, wat het misschien makkelijker maakte).

Als ik nu kijk naar hoe ik me nu voel dan zie ik wel heel veel voordelen hoor dat ik gestopt ben met roken! Dus ondanks het feit dat het op zo'n idiote manier naar jullie gebracht is...je zou het toch nog eens in overweging kunnen nemen!

Groetjes Esther