Ga naar inhoud

IVF in Enschede

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hey hey

Tp is idd terugplaatsing en ja dat is in Zwolle

Een gedoe is het denk ik wel maar beter als elke keer naar Zwolle heen tuffen. Zelf woon ik 10 min rijden van het ziekenhuis af in Enschede en dat scheelt een hoop denk ik!

Zelf heb ik al om 9.00 uur de afspraak dus echt nerveus worden voor die tijd heb ik gelukkig geen tijd voor!!!!

:sunny:

• Reacties 1,7k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

dan lopen we elkaar mis:P haha! nou succes iig! en hou je me op de hoogte? ben benieuwd! misschien zien we elkaar de volgende keer in zwolle hahawibel

nou ik ga hier ff aan de schoonmaak, pff moet ook gebeuren he!

Geplaatst

Hey Monique!!

Spannend of niet? Morgen hebben we allebei onze intake bij Oosterhuis. Ben erg nieuwsgierig....hoe hij is....

Hou je me op de hoogte????

Succes morgen!!

Groetjes Carol :sunny:

Geplaatst
Hey Monique!!

Spannend of niet? Morgen hebben we allebei onze intake bij Oosterhuis. Ben erg nieuwsgierig....hoe hij is....

Hou je me op de hoogte????

Succes morgen!!

Groetjes Carol :sunny:

hoi carol!!

ja spannennndddd!!!!! haha!

misschien dat ik je toch nog zie want om half 12 heb ik eerst bij oosterhuis mn laatste IUI! en smiddags weer naar het ziekenhuis voor de andere afspraak!!! pfff, ja je moet er wat voor over hebben hhaha!!!:B-0009: :B-0020:

ben je al zenuwachtig dan? ;-) en heb je al andere behandelingen gehad?

wat was de reden voor IVF?

weet zo niet meer of ik je dat al gevraagd had, ik schaam me diep ;) hahaha!

mn man mag morgen eerst even zn :sign19: inleveren! haha! ja even alle smileys uitproberen!!!

liefs monique!

Geplaatst

by the way, ik ben al vaker bij oosterhuis geweest! leuke arts maar wel een beetje apart (vind ik).

het liefst heb ik toch dokter haselbach, ik heb de hele mikmak al gehad! en heb niet echt een vaste gyn!!!

groeties

Geplaatst

Hey hey.....

Ja het is al best wel spannend, maar wat vreemd kunnen ze dat niet in een keer doen dan?!?! Ben niet bekend met IUI....

De reden bij mij is dat ik in het verleden meerdere grote buik operaties gehad heb en hierdoor blijken mijn eilijders potdicht te zitten en ze kunnen het niet meer opereren in het UMCG. De enige hoop die ik dus heb ik IVF.

Ik zal het morgen wel zien!!!

Hoop dat het voor je niet nodig zal zijn en dat de IUI goed gaat!!

toedels!!!!!

Geplaatst

hoi hoi,

wat vervelend allemaal zeg! pff! nou hopelijk word je zwanger met de ivf!

ik heb PCOS en vijandig baarmoederhalsslijmvlies.

ik zit al bijna 2 jaar aan de clomid en sinds november vorig jaar zijn we bezig met de IUI.

ik hoop ook dat de IVF niet meer hoeft en dat ik nu zwanger word.

ben ook net tante geworden van een adoptie kindje! erg leuk.

waarschijnlijk kan hij volgende week opgehaald worden.

eigenlijk komt het dan allemaal wel dichtbij, familie met kinderen/zwanger en vrienden ook... soms best moeilijk allemaal.

ik had graag zelf ook een mooie dikke buik, en een mooi kinderkamertje, leuke box in de kamer... maar goed, ik heb geduld en ik heb goede hoop dat ik ooit nog een keer moeder mag worden.

eerlijk gezegd rollen de tranen me nu een beetje over mn wangen, nu ik dit zo nalees.

ik gun het iedereen, een kindje!

nou heel verhaal allemaal!!!

hoe laat had jij morgen ook al weer die afspraak? succes in ieder geval :D

:Baby1s:

liefs monique

Geplaatst

Hello lady's uut twente hihi

Heb vanochtend mijn intake gehad bij Oosterhuis en moet nog even bijkomen.

Voel me helemaal hyper en kan geen moment stil zitten.

We hadden eigenlijk verwacht ff praten en dan wachten, lang wachten....maar wat blijkt ik mag direct starten!!!!!!!

Ik krijg volgende week het schema en de afspraken thuis en zodra ik vloei moet ik beginnen met de pil.

Oosterhuis lijkt me wel een geschikte vent en was erg duidelijk in alles, we hebben veel info meegekregen wat ik natuurlijk direct uitgelezen heb haha

@ monique

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, iedereen om mij heen is zwanger of net bevallen. Het is soms wel moeilijk maar ik gun het ze allemaal! (meestal)

Ga voor je duimen dat het voor jou niet nodig zal zijn en de IUI afdoende is!!

Heel veel succes vanmiddag!!

@ Chantal

Nog een week en dat is de proefstimulatie!!! vind je het spannend?

Liefs Carol :toothy4:

Geplaatst

fijn dat je gelijk kan beginnen, dat konden wij toen gelukkig ook, anders zit je er ook maar zo tegen aan te hikken. Heel veel succes de komende periode.

Geplaatst

@ Carol, wat fijn dat je gelijk mag beginnen en dat je geen wachtijden hebt. Hebben ze jou niet gezegt dat je niet gelijk alles moest doorlezen ( heb ik ook gedaan hoor) omdat het te veel info zou zijn?

@ Monique, hoe is het jou vergaan vandaag?

Ik moet zeggen dat ik nu al wel steeds meer de zenuwen begin te krijgen en mij ga afvragen of ik nog wel precies weet hoe ik de spuiten klaar moet maken en of ik niks vergeten ben maar we zullen volgende week wel zien hoe het gaat.

Gr Chantal

Geplaatst

hallo allemaal!!!!

even een update!

we hadden dus vanmorgen een IUI, erg lang wachten omdat er een miscommunicatie was!! bijna een uur gewacht!

maar goed, de IUI gehad en die eendebek deed zoals gewoonlijk best pijn.

vanmiddag hadden we weer een afspraak,ook bij dr oosterhuis, en er waren 2 opties voor ons.

omdat we nu (met clomid) al veel IUI hebben gehad zijn we samen met de gyn tot de conclusie gekomen dat zo doorgaan geen zin heeft.

de optie was óf meteen aan de IVF beginnen (waarvan je er maar 3 krijgt), en als ik hiermee niet zwanger zou worden dan zijn er verder geen opties meer en zijn we als het ware "uitbehandeld".

óf we doen nog 3 IUI, maar dan met injecties! 2 verschillende soorten en met follikel metingen.

als hier niks uit zou komen hebben we iig nog de IVF.

4 augustus hebben wij onze prikles en we kunnen over 2 weken (mocht ik niet zwanger zijn) meteen beginnen met de medicatie.

aan de ene kant wel fijn dat we verder komen, aan de andere kant erg beangstigend omdat we na 6 behandelingen uitbehandeld zouden zijn.

dit maakt mij erg bang, en vraag me af of ik ooit nog moeder zal worden.

maar ik wil de hoop niet opgeven en ik hoop echt dat ik binnenkort zwanger zal zijn.

carol, ik had nog wel even rond gekeken om half 12, er zat maar 1 ander stel. was jij dit? hihi!

en chantal... ik denk precies hetzelfde, het is allemaal best spannend dat spuiten enzo :-) sinds wanneer zit jij in de MM? en wat is de reden hiervan (als ik mag vragen, ben nogal nieuwsschierig haha)!

groetn uut twente!! haha

liefs monique

Geplaatst

Goedemorgen!!

Nee dat hadden ze niet! hahaha, heb alles in 1 ruk uitgelezen.. en idd het is veel informatie pffft.

Als he goed is krijg ik volgende week mijn schema en afspraken thuis en weet ik wanneer ik prikles krijg. Zie er wel tegenop... heb talloze injectie bij vreemden gezet, maar bij jezelf is denk ik toch wel ff anders.

Gaan jullie zelf de spuiten zetten of is jullie kerel het haasje haha

Die van mij zeker niet :)

Monique, nee dat was ik niet, was toen alweer vertrokken!!

Dus je gaat eerst (als de laatste IUI niet werkt) nog 3 keer IUI met spuiten doen? Ik zou ook eerst alle andere opties proberen voordat je voor IVF kiest. Zoals je zegt werkt IVF niet....wat dan...is het voorbij...

Zelf besef ik maar al te goed dat IVF mijn enige kans is om zwanger te raken, toch wel raar en moeilijk te accepteren. We gaan er gewoon met positieve zin tegenaan en net zolang duimen totdat er eelt zit!! haha

Hebben jullie het verteld? Dat je gaat beginnen met IVF? Wij willen het toch een beetje stil houden voor de familie, alleen onze beste vrienden weten het nu. Mijn schoonfamilie belde gisteren nog wel hoe de intake was gegaan en daar hebben we gezegd dat ze eerst allerlei onderzoeken gaan doen en dat we hopen dat we ergens in december aan de beurt zijn. Voel me echt een leugenaar hahaha

Geplaatst

ik heb ook in de zorg gewerkt en ook wel vaker geinjecteerd maar ik denk dat ik dat manlief laat doen.

moet je nu eerst een maand overslaan voordat je begint aan de IVF? want wij konden eerst niet eens aan de prikles beginnen omdat alles vol zat.

onze familie weet het wel(alleen schoonfamilie) en mn vrienden ook wel.

maar wanneer we behandelingen hebben houden we stil. anders word er steeds gevraagd of het wel gelukt is enzo!

geen zin in.

krijg jij ook maar 3 behandelingen? als je het zelf moet betalen (de 4e) kost het 3000 euro!! pff schrokken wij wel van!

morgen brengen we mijn schoonzus naar schiphol, ze mogen hun kindje gaan ophalen!! echt super spannend.

ben gister nog even de stad in geweest, rompertjes broekjes shirtjes enzo gehaald! kan niet wachten totdat ik voor mezelf kan shoppen.

mn man heeft al gezegd, als je zwanger bent neem ik je pinpas! haha!

Geplaatst

Wat spannend voor je schoonzus!! Mag ik vragen waarom ze heeft gekozen voor adoptie?? Kan me wel voorstellen dat het moeilijk is voor je..

Ik krijg ook idd 3 behandelingen vergoed, dat zit in het basispakket. Blijf gewoon positief en ga niet denken wat we gaan doen als deze niet aanslaan. Schiet je niets mee op!

Weet nog niet wanneer ik prikles krijg en wanneer we precies mogen starten. Hij zei dat ik alle info, afspraken en schema's deze week of volgende week thuis krijg dus denk dat ik de postbode maar ga stalken:evil2:hihi

Geplaatst

spannend allemaal dan hihihi!! voor ons alle2! ik krijg alle info bij de prikles en het schema met alle eenheden (injecties) en mijn menstruatie cycles heb ik meteen mee gekregen.

mn schoonzus heeft voor adoptie gekozen omdat haar man onvruchtbaar is, die heeft een zeldzame aandoening.

ze hebben ook 5 jaar moeten wachten op een kindje.

ik gun het haar/hun echt, maar had stiekem gehoopt eerder te zijn (misschien wel gemeen van mij eigenlijk).

maar ik kan niet wachten tot het manneke hier is want ik wil hem echt gaan verwennen!!

wanneer heb jij weer een afspraak bij oosterhuis?

trouwens ik moet iets kwijt!!! ik zit al een paar dagen te zondigen, net weer een lekkere XXL cheeseburger naar binnengewerkt! en lekkeeerrrrrr!!! hahaha (beetje gekke bui vandaag ;) )

liefs monique

Geplaatst

Ha monique

ik snap helemaal wat je bedoeld wij hebben net van vrienden te horen gekregen dat hun hun eerste kindje verwachten ( ben blij voor hun maar toch ook wel erg verdrietig waarom bij jun wel ze zijn net een paar maand samen en dan nu al een kleintje ik vind op dit de moment de wereld erg gemeen.

Je vroeg hoelang wij al in de mmm zitten dat is nog niet zo heel lang( Jan 2009) omdat ik eerst een eetstoornis van 14 jaar onder de knie moest krijgen en dat is gelukt. Wij moeten kijken of wij wel in aanmerking komen voor IVF omdat mijn FSH steeds schommeld 22, 5.9, 17 en de laatste keer weer 9. Wij gaan volgende week beginnen met een proefstimulatie en dan maar hopen dat wij in aanmerking komen voor IVF anders moeten wij ook gaan kijken naar eicel donatie of adoptie moeten dus maar zien.

Verder het prikken op zich valt best mee ik dacht ook dat ik het niet kom aangezien ik panisch ben voor naalden maar ik vond het zelf toch echt wel makkelijke dan dat mijn ma het deed dus ik ga het volgende week gewoon zelf doen. Maar weten jullie al welk hormoon jullie krijgen ik ga menopure spuiten 225 eh ben erg benieuwd hoe ik hier op reageer.

Liefs chantal

Geplaatst

Hoi Carol,

ik heb net m'n eerste IVF poging achter de rug in Enschede, gecombineerd met Zwolle natuurlijk. Ik vond ze allemaal heel betrokken en deskundig! Succes met je traject!

Lisette

Geplaatst

Hoi Carol,

Ik heb net m'n eerste IVF poging achter de rug in Enschede, in combinatie met Zwolle natuurlijk. Ik vond ze allemaal heel betrokken en deskundig! Heel veel succes!

Geplaatst

Hello allemaal!!

Monique:

IK weet niet waarom je niet kan posten, probeer het anders nog een keer en als het niet wil openen we gewoon een nieuw topic!

Wanneer mag je je eerste spuit gaan zetten dan? Zelf heb ik nog geen flauw idee moet eerst weer aan de pil en dan zie ik wel weer verder, ben nu toch al een poos aan de gang, dus die paar weken....haha (altijd positief blijven grrr)

Uit welk land halen ze hun kindje op dan? En hou oud is hij of zij? Lijkt me echt ontzettend spannend voor de hele familie. IK wil daar nog verder niet over nadenken, blijf gewoon lekker positief en we raken allemaal zwanger!!!!! (krijg al eelt op de vingers hihi)

Chantal:

Wat knap van je dat je je eetstoornis onder de knie hebt gekregen!! Ik hoop dat je proefstimulatie positief uitvalt en dat je groen licht voor IVF krijgt! Ben blij om te horen dat je het prikken mee vind vallen, zie er zelf ook wel tegenop maar ben gelukkig al wat gewend, loop mijn hele leven al het ziekenhuis in en uit!

Lisette:

Bedankt voor je bericht! Zit je nu in de wachtweken van je IVF? Ben blij te lezen dat je het een positieve ervaring vind, afgelopen donderdag had ik mijn intake en moet zeggen dat ze alles goed voor elkaar hebben. Heb het ook wel eens anders gezien! Wat vond manlief ervan dat hij direct na de punctie door moest naar Zwolle?

Moest je ook voor de punctie ponsplaatjes laten maken daar? Wij zitten erover na te denken om volgende week maar eens op verkenning te gaan. We hebben nu nog vakantie en alle tijd! hihi

Geplaatst

Hoi meiden,

ik heb het topic weer geopend hoor. Geen idee wat er niet goed is gegaan. Monique als je niet kunt post, laat het me dan even weten.

groetjes Sab

Geplaatst

hallo allemaal,

ik kan weer posten!!! joepie haha!

ik zal vanmiddag een langere reactie sturen want ik ga nu eerst slapen! zijn al vanaf half 5 op en hebben net mn schoonzus weggebracht naar schiphol! spannnend!

nou tot zo :) en bedankt!

Geplaatst

Hier ook erg goede ervaringen met Enschede. Ontzettend vriendelijke mensen allemaal. Wij zijn gelijk de eerste IVF poging geslaagd. Ben nu 41 weken zwanger van ons "Enschede" wondertje.

Ook met het naar Zwolle rijden had mijn partner geen probleem.

Wij hebben ook ervaring in Rotterdam bij onze eerste IVF pogingen in 2003 maar ik moet zeggen dat ik Enschede prettiger vind, ook natuurlijk omdat het voor ons veel dichter bij is.

Succes met je ivf poging !!!

Geplaatst
Hier ook erg goede ervaringen met Enschede. Ontzettend vriendelijke mensen allemaal. Wij zijn gelijk de eerste IVF poging geslaagd. Ben nu 41 weken zwanger van ons "Enschede" wondertje.

Ook met het naar Zwolle rijden had mijn partner geen probleem.

Wij hebben ook ervaring in Rotterdam bij onze eerste IVF pogingen in 2003 maar ik moet zeggen dat ik Enschede prettiger vind, ook natuurlijk omdat het voor ons veel dichter bij is.

Succes met je ivf poging !!!

hallo joju!

gefeliciteerd met jullie wondertje!! jullie eerste?

hoe kan het dat je al vanaf 2003 bezig bent (misschien een rare vraag?? ;))

hebben jullie meer IVF pogingen gehad dan 3?

was vast super nieuws toen ze jullie belden met het geweldige nieuws ;)

succes met de laatste loodjes!

liefs

Geplaatst
Ha monique

ik snap helemaal wat je bedoeld wij hebben net van vrienden te horen gekregen dat hun hun eerste kindje verwachten ( ben blij voor hun maar toch ook wel erg verdrietig waarom bij jun wel ze zijn net een paar maand samen en dan nu al een kleintje ik vind op dit de moment de wereld erg gemeen.

Je vroeg hoelang wij al in de mmm zitten dat is nog niet zo heel lang( Jan 2009) omdat ik eerst een eetstoornis van 14 jaar onder de knie moest krijgen en dat is gelukt. Wij moeten kijken of wij wel in aanmerking komen voor IVF omdat mijn FSH steeds schommeld 22, 5.9, 17 en de laatste keer weer 9. Wij gaan volgende week beginnen met een proefstimulatie en dan maar hopen dat wij in aanmerking komen voor IVF anders moeten wij ook gaan kijken naar eicel donatie of adoptie moeten dus maar zien.

Verder het prikken op zich valt best mee ik dacht ook dat ik het niet kom aangezien ik panisch ben voor naalden maar ik vond het zelf toch echt wel makkelijke dan dat mijn ma het deed dus ik ga het volgende week gewoon zelf doen. Maar weten jullie al welk hormoon jullie krijgen ik ga menopure spuiten 225 eh ben erg benieuwd hoe ik hier op reageer.

Liefs chantal

hoi chantal,

wat knap van jou dat je je eetstoornis onder de knie hebt gekregen, best heftig zo'n "ziekte".

je kan trouwens voor adoptie al wel vast een BKA nummer aanvragen, want daarna duurt het toch nog een jaar voordat je ergens mee kunt beginnen.

en als je ondertussen zwanger word... zou helemaal super zijn toch!

ik weet zo niet meer wat voor spuiten ik ga krijgen, de gyn heeft het wel opgeschreven maar ben het eerlijk gezegd al weer vergeten!

waarom word jou fsh steeds gemeten? ik heb dat geloof ik alleen gehad in het begin bij de vooronderzoeken.

het is idd niet eerlijk verdeeld, sommige mensen doen er zo veel voor terwijl anderen maar met de ogen hoeven te knipperen en al zwanger zijn.

ik ben echt bang dat ik straks nooit moeder word.

succes met de behandelingen ;)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden