Ga naar inhoud

Starten met decapeptyl rond 24 oktober

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
hahaha Sannie! jij ook nog te gehecht aan dit topic zie ik....

En dan heb ik niet eens deca gebruikt :blow:.. maar vind het zo gezellig hier!

• Reacties 949
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

hallo allemaal

even een berichtje hier wat gaat het allemaal snel op deze topic zeg hahaha ik hou het niet eens meer bij.

maar bij mij is alles goed gegaan met de TP. ze hebben er 1tje teruggeplaats een hele goede en 1 in de vriezer zo zielig ik wilde eerst 2 terug plaatsen en toen ik aankwam bedacht ik me hahahah erg he

ik zag het helemaal voor me alles in meervoud :slap_1gtk:wist niet of ik dat aankon vandaar.

Dus hebben we uiteindelijk besloten om 1 terug te plaatsen nadat ik klaar was kreeg ik mijn echo plaatje mee waar die duidelijk te zien was die ga ik ooit inlijsten als het allemaal goed gaat.

en ik moest dus met een half volle blaas komen nou was dus een volle blaas want kon amper lopen van de pijn en toen de terugplaatsing klaar was ging ik van die bankje af en liep naar de kleedhok en riep ik keihard MAG IK NU PLASSEN en toen riepen ze ja dat mag en ik weer MAAR PLAS IK HET ER NIET UIT DAN nou ze hebben me toch gelachen.

maar ja heb nog steeds last van mijn onderbuik maar zag er rustig uit en als het aan bleef dan moest ik toch even het ziekenhuis bellen voor een andere echo onderzoek.

nou moet ik dus op het wachtbankje maar kan jullie hier niet in de steek laten hahah dus blijf lekker hangen hoor.

spaatje hoe is het gegaan

mar hoe gaat het nu met je en met je diarree hahaha heb je stukje gelezen lach helemaal dubbel moet eerlijk zeggen dit is het beste afleiding voor de komende weken hoor.

en meiden geef de moed niet op ook voor de meiden wat deze keer tegen gevallen is zal het volgend jaar zeker jullie jaar worden.

Nu maar hopen dat we niet de red devil tegen komen in onze slipje grrrrrrrrrrrrr:cussing:

en me ma jah oude generatie en ze blijft het maar niet snappen en dus zet ik mijn gevoelens en emoties en noem maar op hier. jullie begrijpen het tenminste

Groetjes en nog veel succes

Geplaatst

Hoi Pieneke,

Is prima hoor als je me op het wachtbankje plaatst. IK ben nog niet zo handig met het forum, moet nog even uitzoeken hoe dat allemaal werkt ;-)

Groetjes

Amber

Geplaatst

Hey Yasmine!

Er blijven er meer hangen hoor....hier ook alles goed gegaan hoor! moest ook zoo plassen. Sterkte met wachten....

Groetjes Spaatje

Geplaatst
Hey Yasmine!

Er blijven er meer hangen hoor....hier ook alles goed gegaan hoor! moest ook zoo plassen. Sterkte met wachten....

Groetjes Spaatje

hoi spaatje

even wachten volgens mij begrijp ik het niet zo wat bedoel je met er blijven meer hangen. ik dacht als je 1 em. plaats dat je maar 1 kind kan krijgen of heb ik het nu verkeerd.

ik heb ook niet voldoende info gekregen om heel eerlijk te zijn.

spaatje moet jij ook 8 dec. thuis testen?

ik ben echt benieuwd hoor en heb jij ook een echo plaatje meegekregen.

ik blijf morgen nog een dagje thuis en dan woensdag weer werken heb eigenlijk helemaal geen zin want slaap zo de hele dag door ben zo moe zal het door de hormonen komen of door alles wat ik gehad heb.

nou jij ook succes moet me nog aanmelden op wachtbankje

groetjes

Geplaatst

Ik kom heel moeilijk op het forum hebben jullie dat ook??? Hij is erg traag. Andere sites worden wel snel geladen dus het ligt niet aan mijn internet.

Verder is de pijn al en stuk minder...heb vannacht al beter geslapen. Heb nu wel een beetje buikpijn...hebben jullie dat ook??? En dan adviseren ze om er niet teveel mee bezig te zijn...nah heb er vannacht al over gedroomd haha....had een echo dat de emmy zich aan het innestelen was...nah hopelijk een goede droom!

Linda: ik weet gek genoeg niet wanneer ik moet testen haha...heb geen datum gekregen dus ik ga maar van ongeveer 2 weken uit...dus ergens na sinterklaas.

Geplaatst

So hee, het duurt een eeuwigheid voor het forum opstart. Geen idee wat er aan de hand is. Had ik eindelijk tijd om bij te lezen, moet ik weer snel weg want moet naar het ziekenhuis voor de 1e FM. Erg spannend!

Heb de laatste week niet zoveel gereageerd hier omdat ik niet zo lekker in mn vel zat. Heb wel meegelezen maar kreeg schrik door de mensen die van het wachtbankje af kiepten.

Heb ontzettend last van mn onderrug en een soort van menstruatie krampen onder in mn buik. Ben dus erg benieuwd wat ik dadelijk op de echo ga zien.

Voor de ladies die allemaal al op het wachtbankje zitten, heel veel succes en ik hoop dat jullie de tijd een beetje doorkomen!

Ik zie hier allemaal goede resultaten en TP dus het gaat helemaal goedkomen.

En dan nu op naar Eindhoven. Tot later!

Liefs Nathalie

Geplaatst
Ik kom heel moeilijk op het forum hebben jullie dat ook??? Hij is erg traag. Andere sites worden wel snel geladen dus het ligt niet aan mijn internet.

Verder is de pijn al en stuk minder...heb vannacht al beter geslapen. Heb nu wel een beetje buikpijn...hebben jullie dat ook??? En dan adviseren ze om er niet teveel mee bezig te zijn...nah heb er vannacht al over gedroomd haha....had een echo dat de emmy zich aan het innestelen was...nah hopelijk een goede droom!

Linda: ik weet gek genoeg niet wanneer ik moet testen haha...heb geen datum gekregen dus ik ga maar van ongeveer 2 weken uit...dus ergens na sinterklaas.

hoi mar,

ik kom er inderdaad ook niet snel op echt frustrerend ik had het al vanaf gisteravond het ligt niet aan ons.

succes groetjes

Geplaatst

hey Yasmine,

Ik bedoelde dat er meer op dit topic blijven hangen die al op het wachtbankje zitten, maar van 1 emmie kan je wel meerdere kids krijgen hoor ( eeneiige tweeling)

Ik heb helaas geen echofoto meegekregen en ben vergeten er om te vragen, ik mag 4 dec testen.

Groetjes Spaatje

Geplaatst
hey Yasmine,

Ik bedoelde dat er meer op dit topic blijven hangen die al op het wachtbankje zitten, maar van 1 emmie kan je wel meerdere kids krijgen hoor ( eeneiige tweeling)

Ik heb helaas geen echofoto meegekregen en ben vergeten er om te vragen, ik mag 4 dec testen.

Groetjes Spaatje

he spaatje,

o ik begrijp wat je bedoeld nu hahahah

huh we hadden toch gelijk de tp waarom mag jij 4 dagen eerder testen ik mag pas 8 dec. testen hmmmmmmm :disgust:

nou ja maakt ook niet uit maar te hopen :pray: dat resultaat goed is.

groetjes

Geplaatst

hoi dames daar ben ik weer !!

ik kon gistere en vanmorgen helemaal niet op de site komen, echt vervelend had ik eindelijk tijd om alles even door te lezen lukt het niet haha

volgens mij gaat alles wel goed he hier met iedereen ? ik kan ook maar geen afstand nemen, heb al een paar keer een berichtje achter gelaten op het wachtbankje maar op een of andere manier vind ik het daar helemaal niet zo gezellig als hier haha

wat gaan de dagen toch langzaam he als je moet wachten pfff wordt er helemaal nerveus van haha, moeten jullie ook de bolletjes blijven gebruiken ?

ik had het ziekenhuis opgebeld en die zeiden dan dat ik maandag al mocht komen voor bloed prikken en dat ik zowizo tot die tijd moet blijven gebruiken, en als je zwanger ben moet ik dan tot er een hart signaal is gebruiken pfff dat ze daar niet eens iets anders op verzinnen he vind het een gedoe !

maar volgens mij las ik weleens dat als je dan stopte met de bolletjes dat je dan ong werd, maar wanneer wordt ik het dan ?

haha allemaal vragen die ik in me hoofd heb maar steeds vergeet te vragen als ik het ziekenhuis ben en voel me ook weer zo zoon doos als ik 10x per dag bel :P :icon_clown:

Geplaatst

ik zie een dat een paar dames ( paar bladzijdes terug ) gevraagd hebben hoe het met me ging...

Het gat goed hier de tijd wil alleen maar niet mee werken jeeeeetje wat duurt dat lang zeg wist dat wachten lang kon duren, maar zo lang??

haha hoe is het met jullie ?

Geplaatst

Hoi yasmine,

Ik heb net het zh gebeld om te vragen hoe het zat met testen....weet je wat ze zei...lekker toch dat je eerder mag testen? :doh: maar ze zie ook dat het meestal 14 dagen na de punctie al te zien is, en dat de meeste ziekenhuizen dat nog een dag of twee bijplakken...

Geplaatst

Poehhh! Wat is geduld hebben zwaar...

Dus Spaatje als je uitgaat van 2 weken na de punctie dan zou ik maandag al meer moeten kunnen weten ahhhhhhhhh SPANNEND! Vertelde het ziekenhuis of je 14 dagen vanaf de punctie ZELF kan testen of allen via bloed..

Ohhh. ik ben mezelf aan het gek maken... overigens werd ik de vorige poging precies 14 dagen na de TP ongesteld..

Jaaaaa, idd Kimmie wat duurt dat wachten lang! Hoewel ik eerst mijn agenda aan het leeghouden was ben ik het nu aan het volplempen.. die tijd moet echt sneller voorbij vliegen!

@ Natahlie. Spannend vandaag je eerste echo. Ik duim voor je. Ik hoop dat je snel og het wachtbankje kan plaatsnemen..

@ Mar.. goed dat de pijn eindelijk minder wordt! hopelijk is het snel over nu.

@ Amber.. welkom op het wachtbankje

liefs

Geplaatst
Helaas Diane...het is verdrietig als het misgaat... maar gelukkig kijk jij vooruit en heb je nog een aantal kansen!

Joy, ik vergiste me (in topic 45 etc), ik las te snel, dacht dat je alweer aan de cryo was! Wanneer denk je dat het gaat gebeuren?

Ik ga me zo aankleden...tijd voor de tp....

Groetjes, Nine

Ha die Nine, Nou, jij zit erop!:alien:(puur voor de kleur hoor, die alien....)In week 50 ben ik denk terug op het wachtbankje. Sinds zaterdag ongesteld geworden dus over een dag of 10 dan weer voor fm. groetjes Joy1

Geplaatst
hoi dames daar ben ik weer !!

ik kon gistere en vanmorgen helemaal niet op de site komen, echt vervelend had ik eindelijk tijd om alles even door te lezen lukt het niet haha

volgens mij gaat alles wel goed he hier met iedereen ? ik kan ook maar geen afstand nemen, heb al een paar keer een berichtje achter gelaten op het wachtbankje maar op een of andere manier vind ik het daar helemaal niet zo gezellig als hier haha

wat gaan de dagen toch langzaam he als je moet wachten pfff wordt er helemaal nerveus van haha, moeten jullie ook de bolletjes blijven gebruiken ?

ik had het ziekenhuis opgebeld en die zeiden dan dat ik maandag al mocht komen voor bloed prikken en dat ik zowizo tot die tijd moet blijven gebruiken, en als je zwanger ben moet ik dan tot er een hart signaal is gebruiken pfff dat ze daar niet eens iets anders op verzinnen he vind het een gedoe !

maar volgens mij las ik weleens dat als je dan stopte met de bolletjes dat je dan ong werd, maar wanneer wordt ik het dan ?

haha allemaal vragen die ik in me hoofd heb maar steeds vergeet te vragen als ik het ziekenhuis ben en voel me ook weer zo zoon doos als ik 10x per dag bel :P :icon_clown:

hoi hoi,

nou inderdaad het is hier veel gezelliger hoor. hahaha

maar het is knude met een rietje hoor die bolletjes wordt er helemaal gek van dacht ik eindelijk geen inlegkruisje of maandverband gebruiken nou ik kan niet zonder en dan denk ik weer het komt er net zo hard weer uit heeft het wel nut heb niet eens gevraagd waar die bollen voor deugen eigenlijk hahaha '

weten jullie het wel.

ik heb nog steeds last van mijn onderbuik helaas en ik vreet alles wat los en vast zit was ik paar weken zo blij dat ik 15 kilo was afgevallen komt met de dag bij ik eet gewoon alles weer heb echt schijt aan sonja erg hoor.

pfff en ik kan alleen maar vreten slapen plassen plas me suf hebben jullie dat ook

nou groetjessssssssssssssssss

Geplaatst
Hoi yasmine,

Ik heb net het zh gebeld om te vragen hoe het zat met testen....weet je wat ze zei...lekker toch dat je eerder mag testen? :doh: maar ze zie ook dat het meestal 14 dagen na de punctie al te zien is, en dat de meeste ziekenhuizen dat nog een dag of twee bijplakken...

hoi spaatje,

hmmm raar he nou gewoon lekker testen dan ik ben 4 dagen later aan de beurt hahhaah als jij goed resultaat hebt nou ze hebben bij mij inderdaad 2 dagen erbij geplakt heel misschien dat ik me op de 6e ga testen hahahhahahahhah 14 dagen is 14 dagen klaar geen sec. later hahahahhahahahahahahahah o wat erg ik wordt gewoon melig van de pijn in mijn onderbuik met het hoesten en ik kan ook niet op mijn favorite houding slapen en dat is op mijn buik dus lig soms gewoon wakker van snachts hahah

en met plassen heb ik nog pijn, laatst vroeg me man zeg mag je nog wel klussen enzo:icon_scratch: ik op mijn beurt GRRRRRRRRRRR WAT DENK JE ZELF........... (nou ja wel toch) NOU KON HEM WEL AFSCHIETEN IK HEB PIJN EN JIJ VRAAGT OM EEN NUMMERTJE.

was ook in het ziekenhuis de gyn vroeg aan mijn man en is het tegengevallen of meegevallen hij antwoordt met ja meegevallen hoor dus later kwam ik de kleedkamer uit en ik hoorde dat en hij zei toen we onderweg waren naar de auto het is toch meegevallen, ik weer JA VOOR JOUW IS HET MEEGEVALLEN OMDAT JE NAAR BLOTE VROUWEN MOCHT KIJKEN EN JE POTJE MEE MOEST VULLEN MAAR BIJ MIJ WAS HET EEN MARTELING hij keek me aan met grote ogen o had ik moeten zeggen tegengevallen dan hhhahahahha en toen vond ik het zo zielig en moest er daarna gewoon om lachen maar zelfs dat kan ik niet op mijn gemak moet ik eerst mijn buik vast houden voordat ik kan lachen.

oooooooooooo en de dagen willen maar niet voorbij ik ga morgen wel beginnen met werken ga het gewoon proberen anders kosten het me allemaal vrije dagen. en dan moet ik voor vergadering vrijdag een eind rijden ook nog heb daar helemaal geen zin in maar ja staat al paar maanden vast kan moeilijk zeggen NU EVENNNNNNN NIET JAAAAAAAAAAAAAAAA......... hahah a

nou succes nog allen

Geplaatst
Poehhh! Wat is geduld hebben zwaar...

Dus Spaatje als je uitgaat van 2 weken na de punctie dan zou ik maandag al meer moeten kunnen weten ahhhhhhhhh SPANNEND! Vertelde het ziekenhuis of je 14 dagen vanaf de punctie ZELF kan testen of allen via bloed..

Ohhh. ik ben mezelf aan het gek maken... overigens werd ik de vorige poging precies 14 dagen na de TP ongesteld..

ze rekenen de dag van de punctie als dag 0..:icon_scratch:..en gewoon met een thuistest omdat die tegenwoordig zo goed zijn zei ze...

Succes nog even.......volhouden:misc_expressions-wh

Geplaatst

Zo nu werkt de site alweer wat sneller maar nog niet optimaal.

Vanmiddag in het ziekenhuis geweest en tot nu toe 10 follikels, nog niet allemaal even groot. Links zijn ze maar 1.1 en rechts wat groter 1.4. Aan beide kanten ongeveer 5 follikels te zien maar er werd heel snel gekeken.

Donderdag weer terug voor de volgende FM. De verpleegkundige vond het er prima uitzien voor de 1e FM dus dat is altijd fijn om te horen.

Ik loop een beetje achter jullie allemaal aan, maar ik hoop snel aan te sluiten op dat wachtbankje.

Zo en dan nu maar eens eten maken!

Lfs Nathalie

Geplaatst

Zooooo dames van het goede leven,

Lees allemaal weer klaagzangen :sneaky:.. nee hoor meiden.snap het wel..

Maaruh, ik heb echt helemaal nergens last van! (nog niet dan)..Ja vanochtend ff een steekje rechtsonder, maar tot nu toe.. goed te doen hoor...

Dusssssssssssss, volhouden meiden! Tis voor een goed doel...

Kusssss,

Sandra

Geplaatst

@ Nathalie, het gaat allemaal snel genoeg, straks kom je gezellig op de decemberbank zitten.

@San: geen klachtjes, heel goed! Haha, moet lachen om je beschrijving: "iets nuttigs bij een bouwbedrijf"

Ik heb wel een beetje rare opgeblazen pens. Geen zin om een spijkerbroek aan te trekken.

Liefs, Nine

Geplaatst

He nine; Je had 3 toppers las ik, super! Die opgeblazen buik, die ken ik nog van de vorige keer! In eten had ik toen ook niet veel zin!

@Amber; welkom. Gezellig meekleppen, enneh...succes met wachten!

@Sandra; mazzel dat jij geen klachten hebt! Hoef jij die bolletjes niet te doen?

@Nathalie; mooie score hoor! Succes donderdag!

@Yasmine; dat ze nog zo op je wens in konden spelen dat je er toch maar 1 teruggeplaats wilde, is mooi! Goed dat je naar je gevoel kon luisteren, en dat ze daar in het ziekenhuis in mee werkten!!!

Wat een hillarische toestand daaro met dat plassen....heb heerlijk gelachen om je verhalen!

@Keesje; helemaal herkenbaar! Om gek van te worden!!!

Heb nu last van ...tja hoe zal dat eens omschrijven....brandende en jeukende "lippen"! En moet ook vaak plassen.

Kan ook niet zoveel ineens meer eten.

En die borsten...auw!

Maar durf eigenlijk geen richting op te denken, argh.....:uhoh:

Lfs

Geplaatst

hoi erika ik heb daar ook last van moet ook meer dan normaal plassen, en eten nee daar heb ik helemaal geen trek in, het liefst eet ik gewoon de hele dag niet alleen in de avond graai ik in me kasten naar snoep en koek haha

zal dat nog nawerking zijn van de prikken ?

Geplaatst

Nou Erika en Kimmie, ik had vooral 'snaai' buien in de periode dat ik de Menopur spoot..nu is dat wat minder. Maar nou moet ik zeggen dat ik de hele dag door kleine beetjes eet, door dat opgeblazen gevoel dat ik nog steeds heb...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden