Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik weet even niet goed waar ik dit moet plaatsen, dus doe het maar hier.

Wij hebben 2x IVF gehad en gaan nu voor ICSI. Reden hiervoor is dat de binding eicel/zaadcel bij ons niet goed is. Mijn vriend z'n zaad is niet slecht, maar ook niet heel goed. Bij mij (ik heb PCO, endometriose en 1 eierstok werkt niet goed) blijkt dat er met de stimulatie redelijk wat follikels groeien, maar er veel leeg zijn. Ik ben hier onwijs van geschrokken. Arts zei dat mijn leeftijd nu wel gaat meespelen, ik ben 35. Wie heeft dit ook en is er iets wat geholpen heeft (ik weet hier is eigenlijk niks aan te doen, maar ik ben radeloos)? Ik heb tot nu toe trouwens steeds Puregon gebruikt.

Posted

Hai Nika,

Jullie radeloosheid is heel herkenbaar!

Wel goed dat er nu een stap naar ICSI wordt gezet. Wellicht dat dit de factor zaad/hechting kan wegnemen.

Hebben ze ook een ander medicijn aangeraden en een hogere dosis? Bij mij, en bij anderen lees/hoor ik, die met relatief weinig (en minder kwaliteit) eicellen zitten werd Menopur aangeraden (ipv Puregon).

Om je een idee te geven, ook al is maar 1 steekproef en bovendien een momentopname:

- IVF1, puregon 150 >> 7/8 follikels groei (verdeelde grote), punctie 8 aangeprikt, 4 eicellen, 2 bevruchtingen type C

- IVF2, menopur 225 >> 6 follikel, punctie 8 aangeprikt, 8 eicellen, 2 bevruchtingen type B

Dus wel een vooruitgang, maar nog steeds geen 'vetpot' dus. Wij gaan IVF3 doen in het VU (ipv AMC) en de hoofdarts gaf aan dat een hogere dosis wellicht niet meer gaat brengen, dat dit wellicht gewoon de hoeveelheid is die ik heb (word deze maand 34).

Wij gaan in ieder geval wel 1 stapje omhoog en nu op de Gonal-F 300 ie. Benieuwd wat ze bij jou gaan doen!

Take care, grtz -M

Posted

Hoi Nika,

Die schrik en radeloosheid zijn erg herkenbaar. Wij hebben niet zozeer lege follikels, als wel niet rijpe eicellen. Tot nu toe hebben we telkens maar één embryo gehad en ook niet meer dan twee tot vier rijpe eicellen uit bijvoobeeld twaalf follikels. Ook ik kreeg te horen dat het mijn leeftijd kan zijn (34), hoewel er tot nu toe met mij niks aan de hand was. Pas bij icsi werd dit 'probleem' gesignaleerd. Dat maakt het voor mij ook moeilijk me erbij neer te leggen. Pas als het ook op andere manieren niets meer oplevert kan ik denk ik gaan accepteren dat meer er niet in zit.

Het grappige is dat wij juist overgaan (waarschijnlijk) van het EMC (R'dam) naar het AMC omdat ik zelf graag menopur zou willen proberen en ze dat in het EMC bij voorkeur niet gebruiken en ook het nut er niet van inzien. Of het uiteindelijk in het AMC voorgeschreven zal worden en of het dan wat uithaalt moeten we natuurlijk ook nog maar zien. Maar met een simpel 'zo is het, dat is de leeftijd' kan ik zonder verdere onderbouwing (FSH meting ofzo) niet leven.

Ik kan je dus helaas ook geen oplossing geven, maar wens jullie enorm veel succes met de volgende poging.

Henne

Posted

@Miki, dat is wel een verschil idd. Ik zal het er eens over hebben, want ze hebben het niet over een ander medicijn of hogere dosering gehad.

Wij hebben een 2nd opinion in het VU, dus ik zal het daar ook vragen.

@Henne, 't is toch erg dat je op je 34ste al bijna te oud bent? Ik ben een jaartje ouder, en ik schrik ervan dat dat nu al gaat spelen.

Dames, jullie allebei succes en veel sterkte.

Posted

hoi Nika, ik ben 36, volgende week 37 en ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook weinig eicellen. Bij de eerste kuur in januari gebruikte ik 300E menopur maar die poging werd afgebroken omdat er maar één follikel doorgroeide. Bij de tweede keer had ik maar 2 à 3 follikels maar zijn er bij de punctie geen eicellen gevonden. Dit was in Voorburg. Daarna zijn we naar het VU gegaan en kreeg ik 300E gonal-f en ik had uiteindelijk 4 eicellen waarvan 2 bevrucht (ICSI) 2 teruggeplaatst (4-cellig) maar helaas vorige week negatief getest. Het VU wilde maar één behandeling doen dus we krijgen 2 nov. een eindgesprek. Wij willen nu naar België of Dusseldorf omdat we de nederlandse standaardbehandeling tekort vinden schieten. Bovendien zijn de nederlandse ziekenhuizen niet zo blij met ons want we brengen de slagingspercentages omlaag.

Posted

He Sen,

Wat een raar beleid daar in het VU! Dat ze maar 1 poging willen doen. Wat is de reden daarvoor? Groot gelijk dat je je ergens anders gaat orienteren! Succes!!!

Soms lijkt het alsof men heel individueel gericht om medicatie af te spreken. Maar als ik dit zo lees zitten de IVFartsen ook behoorlijk vast aan het beleid wat er gevoerd moet worden.

Ikzelf hen met gonal f 4x gespoten; veel follikels maar soms maar 3 eitjes. Was toen 30/31.

Nu spuit ik menopur (AMC) hoogste dosering, 450; weinig follikels, laatste keer 5, maar wel 7 eitjes, en daaruit 2 embryo's van topklasse. Niet veel, maar als het zou blijven plakken, wel voldoende! Maar dat is weer een ander verhaal.

Lfs, Erika

Posted

hoi Erika, niet alleen het VU heeft dit beleid hoor. Ik ging uit Voorburg weg om dezelfde reden. En de reden is dus echt weinig eitjes dus minder kans. Zie het als een loterij, hoe meer loten je koopt, hoe meer kans om te winnen. Is natuurlijk een statistisch verhaal waar wij helemaal niets aan hebben. Bovendien beschouw ik mezelf niet als nummer. Maar de ziekenhuizen zien natuurlijk liever vrouwen die tig eitjes produceren zodat de kans van slagen hoger is en das goed voor de marketing. Wij daarentegen willen gewoon geholpen worden, maakt niet uit of de kans klein of groot is.. voor ons is een kans een kans. Ik vind het gewoon triest dat er in Nederland zo met je wordt omgegaan...

Posted

Hier nog iemand met weinig eitjes.

1e ICSI kort protocol: 150 EH Puregon, 4 follikels, helaas alles gesprongen voor de punctie

2e ICSI lang protocol: 450 EH Puregon, 4 follikels + 1 cyste, 1 eitje, gelukkig bevrucht, tp topembryo, helaas mislukt

3e ICSI kort protocol: 225 EH Menopur, 5 follikels, 4 eitjes, 3 bevruchtingen, tp 2 topembryo's, helaas mislukt, 1 cryo in de vriezer

Ik ben onwijs te spreken over Menopur. Met een lage dosis heeft het mij veel meer gebracht.

Poging 1&2 heb ik deels in Nederland gedaan. De derde poging heb ik geheel in Düsseldorf gedaan. Daar vriezen ze trouwens alles in direct na bevruchting. In NL wachten ze op de celdeling om alleen de toppers terug te plaatsen. In DLD mogen ze bij de wet alleen bevruchte eicellen invriezen. Doordat ze deze techniek goed onder de knie hebben ontdooit 80%-90% goed.

Posted

Sen, dat beleid is toch om te janken! Wat verschrikkelijk oneerlijk. Daarom ben ik ook eigenlijk helemaal klaar met de Nederlandse ziekenhuizen.

Posted

Sikki en Erika, dat is zeker een verschil zeg met Menopur.

Het rare bij mij is, ik heb PCO, dus ze waren steeds bang voor overstimulatie dus ik krijg een lage dosering. Gebeurd dus bijna niets bij mij.

Posted

Hoi Sikke,

Ik heb een vraagje aan jou...zag dat je uit twente komt (net als ik dus)

In welk ziekenhuis ben je eerst gedeeltelijk in Ned. onder behandeling geweest?

Ik ben in Enschede ( en Zwolle) onder behandeling en ivm mijn leeftijd gelijk gestart met Menopur.

Ik had 3 follikels waar 3 eitjes in zaten, helaas heeft er geen bevruchting plaatsgevonden dus nu gaan we voor ICSI.

groetjes Jackie

Posted

Hey Jackie,

Ik heb ook bij het MST gelopen en dan de punctie en tp in Düsseldorf.

Helaas niet zulke goede ervaringen opgedaan met Enschede bij die twee pogingen, vandaar dat we ervoor gekozen hebben om de laatste poging geheel in Düsseldorf te doen.

Bij mijn eerste poging was alles te vroeg gesprongen (ik weet niet of Enschede daar heel veel aan had kunnen doen hoor), bij de tweede poging had ik follikels van wel 28 mm!!! en 26 mm!!!, dus dat vond ik ook niet heel fantastisch gaan. Verder ben ik in het hele traject tegen wat dingen aangelopen (lage eicelreserve zijn zij niet achter gekomen, vergeten terugbellen op afspraak, medicatie niet aanwezig op afspraak, enz) dus nu alles is Düsseldorf gedaan.

We hebben gekozen voor Düsseldorf omdat ze alle bevruchte eicellen invriezen (dus bij voldoende eicellen altijd cryo's) en we hebben altijd te maken met dezelfde arts en assistent. Dat vind ik erg prettig. O ja, en de punctie is ook nog eens onder narcose.

En of we vanuit Enschede nu naar Zwolle moeten rijden of naar Düsseldorf, dat maakt ook niet zo veel uit. Dus de volgende poging gaan we absoluut weer geheel in Düsseldorf doen, alhoewel het wel intensief is voor alle follikelmetingen e.d.

Maar ik hoor andere meiden die wel positieve ervaringen met Enschede hebben hoor! Misschien hebben wij gewoon net de verkeerde mensen op het verkeerde tijdstip gehad.

Groeten Sikki

Posted

Ben ook beter te spreken over Menopur. Had bij de 1e ivf heel weinig eitjes en maar 2 embryo's teruggeplaatst (geen cryo's), bij de 2e ivf idem, bij de derde hadden we er 2 teruggeplaatst gekregen 8-cellig en 2 cryo's waarvan er nu één van topkwaliteit is teruggeplaatst. Loop in Hoorn bij het WFG die samen gaan met het VUMC (punctie en tp)