Ga naar inhoud

Na punctie geen eicellen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo Meepratertje,

Op het moment dat ik de pregnyl mag zetten, zijn de follikels rond de 20mm bij een vers embryo en 18mm bij een cryo-poging. Ik zal strakjes je brief op mijn gemak lezen, er staat zoveel in daar moet ik echt voor gaan zitten.

Gr. Pieneke

Geplaatst

Ik had 4 zichtbare follikels, waarvan 1 al >20mm was twee dagen voor de punctie, die daarna was rond de 18mm en dan volgde er nog een van volgens mij rond de 16.

Op zaterdagavond heb ik voor het laatst Gonal-F en decapeptyl gespoten. Ik heb op zondagavond om 23.00 u de pregnyl gezet (10.000 IE, wat ik heeeeel veel vond vergeleken met mijn voorgaande IUI ervaringen) en toen had ik dinsdagochtend om half 10 de punctie. Uiteindelijk had ik 5 eicellen (er bleek nog een follikel groot genoeg te zijn), maar ik heb zelf het idee dat de "kleinste" ook niet rijp genoeg was (en niet bevrucht is). Die grootste moet dan dus al heel groot zijn geweest...

Volgens mijn arts maakt de decapeptyl dat je geen LH-piek krijgt (vanuit je hersenen aangestuurd) en dat die LH-piek dus helemaal gestuurd wordt vanuit de pregnyl. Het stoppen van de decapeptyl zou dus maken dat mijn hersenen weer "mee" gingen doen in mijn cyclus en de pregnyl geeft dan het extra zetje.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Overigens, je brief vind ik heel duidelijk en ik hoop dat het ziekenhuis met je meewerkt.

Geplaatst

@Pieneke, dank je wel voor je reactie, als ik het zo begrijp had je dus een standaardgrootte van de eicellen. En met 36 uur volgde de punctie, dat zou dan nog binnen de tijd vallen.

@Esk, dank je wel voor je reactie, als ik jouw verhaal zo lees vond de punctie plaats zo een ongeveer 34,5 uur na het zetten van de Pregnyl. Ik las echter ook dat je die pas de dag nadat je de laatste decapeptyl hebt moeten zetten. Waarschijnlijk is in jouw geval de grootste eicel ook al gesprongen geweest, maar gelukkig had je nog eicellen die de boel konden opvangen. Ik zat met al mijn follikels al zo rond de maximale waarden voordat er sprake was van een injectie van wat voor soort dan ook. Ik denk dat dat dan ook bij mij het probleem is geweest, als ik behalve de grootste follikels nog een paar kleinere had gehad waren die waarschijnlijk net rijp geweest en wel klaar geweest om geraapt te worden.

Ik ben blij dat mijn verhaal duidelijk is en ik hoop ook dat het ziekenhuis er iets mee gaat doen, mijn geval zal denk ik niet het enige geval zijn waarbij dit soort dingen gebeuren.

Geplaatst

@Esk, dank je wel voor je reactie, als ik jouw verhaal zo lees vond de punctie plaats zo een ongeveer 34,5 uur na het zetten van de Pregnyl. Ik las echter ook dat je die pas de dag nadat je de laatste decapeptyl hebt moeten zetten. Waarschijnlijk is in jouw geval de grootste eicel ook al gesprongen geweest, maar gelukkig had je nog eicellen die de boel konden opvangen.

Ik weet niet of dat zo is, want ik heb echt maar 5 follikels gehad en uiteindelijk zijn er dus ook echt 5 eicellen uitgekomen... de eerste echo had ik 6 follikels, de 2e 5 follikels, de 3e ook 5, maar de verwachting was dat de 5e niet groot genoeg zou worden (tussendoor is mijn dosis verhoogd van 150 IE Gonal-F naar 225 IE).

Dit was bij de 4e echo ook zo (dat de 5e niet groot genoeg was). Uiteindelijk is die 5e dus nog bijgetrokken. De arts was er zeker van dat ik er echt niet meer had dan 5. Als die grote dus al eerder gesprongen was, dan had ik maar 4 eicellen gehad. Tenzij misschien die 6e nog ergens verstopt zat... maar dan is het vreemd dat we die niet eerder gezien hebben (behalve dan op de 1e echo). Alles kwam bij mij trouwens van 1 eierstok, aan de rechterkant is niets gegroeid vanwege die cyste. Ik ben ook maar 1 keer aangeprikt tijdens de punctie.

Overigens, dit schrijf ik niet om jouw verhaal onderuit te halen, want ik denk dat het heel goed mogelijk is dat het gebeurd is zoals jij zegt. Je eigen gevoel hierin is heel belangrijk, want vaak klopt dat ook.

Geplaatst

hallo meepratertje

Ik had de eerste fm na 6 dagen stimuleren (Menopur 225 per dag ) toen waren er 5 te zien, allen rond de 12 a 13mm, ik moest 4 dagen doorgaan met dezekfde hoeveelheden en na 10 dagen stimulatie volgde weer een echo + bloedafname. Ik schrok, want de maten waren alsvolgt: 2x 2.2, 1x1.8,1x1.7 en 1x1.5 en dan nog een stuk of 5 die ronde 1 waren.

Ik was bang dat we te laat zouden zijn! vorige pu werd gepland toen de grootste 1.8 was.

De persoon die bij mij de echo deed liet weten dat de follikels nog wat zouden doorgroeien onder invloed van de reeds ingespoten hormonen en dat de pregnyl nog voor een groeispurt kon zorgen bij de kleinere follikels.

Maar Brussel bepaald voor ons in dit geval dus moest hun reactie afwachten.

die kwam in de middag: ik mocht geen 11de keer Menopur spuiten maar moest die avond (nacht) om 00.15 uur de pregnyl spuiten (10.000), de pu was nl. gepland voor zondag 12.15 (precies 36 uur na de pregnyl)

Gisteren is de pu geweest en er waren 10 follikels met 9 eicellen (de grote jongens waren ook nog aanwezig) ik was opgelucht natuurlijk maar men liet mij weten dat voortijdig springen niet veel voorkomt.

We moeten nog afwachten of ze allen ook goed genoeg waren om bevrucht te worden, dat verwacht ik eigenlijk niet.

Meid, ik vind het super van je dat je er zo ingedoken bent en ik hoop dat je gesprek in het ziekenhuis wat oplevert, heel veel succes!

liefs

Meiske74

Geplaatst

@Esk: hoi Esk, ik zie het niet als mijn verhaal onderuit proberen te halen hoor, ik ben juist blij dat je mee denkt en uiteraard zit ik te wachten op eerlijke reacties! Ik kan niet anders zeggen dat je reactie eerlijk is.

Weet je wat het is, een hoop dingen rondom IVF zijn toch alsnog koffiedik kijken, de ene keer reageert het lichaam anders dan de andere keer, omstandigheden kunnen per cyclus varieren net zoals het echobeeld. Zolang dingen te bespreken zijn is er geen man overboord zeg ik dan :icon_biggrin:

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat het in jouw geval helemaal goed is gekomen en dat je 5 prachtige eicellen had!

@ Meiske74: dank je wel voor je reactie! Ik ga voor je duimen dat er veel van jouw eicellen bevrucht worden! Ik ben in ieder geval blij dat er 9 gevonden zijn.

-----------------------------------------------------------------------

Gisteren hebben we een gesprek gehad met onze behandelend arts, en hebben we haar de informatie van Organon voorgelegd. Ze stond open voor onze argumenten, maar zei daar ook bij dat er een mogelijkheid is geweest dat de eicellen misschien verdwenen zijn tijdens de punctie. Naar haar idee hoeft er maar een druppeltje vocht langs de naald te glijden en je hebt al een risico dat er een eicel in zat. Uiteraard had ik ook niet een groot aantal eicellen, waardoor de kans dat er iets mis gaat vele malen groter is dan bij grotere aantallen natuurlijk.

Haar argumenten vond ik realistisch maar ze vond mijn argumenten ook realistisch, ze heeft mij gevraagd of ze mijn brief mocht houden en vroeg mij of ik het goed vond als ze mijn situatie voorlegt aan het UMC. Ik heb haar gezegd dat ik dat prima vind en dat ik blij ben dat ze dit verder wil uitzoeken. Nu is het even afwachten wat daaruit naar voren komt, maar in ieder geval mag ik bellen op het moment dat ik ongesteld word om te kijken of er plaats is voor een nieuwe IVF behandeling.

Geplaatst

Hoi Meepratertje, wat goed dat je arts dit zo serieus behandeld en dat je de ruimte krijgt om je verhaal te doen (bij onze eerste arts in het ziekenhuis waar we hiervoor zaten werd na 10 minuten gezegd dat de tijd om was en dat alle vragen in zijn ogen wel behandeld waren en toen werden we buitengezet). Het is ook prettig dat ze met jullie meedenkt. Een IVF is niet niets en als de uitkomst dan is zoals bij jullie, dan moet het voor een volgende keer wel heel duidelijk zijn hoe en wat.

Ik hoop dat je snel kan starten met de volgende behandeling en dat je dan in ieder geval een aantal prachtige (bevruchte) eicellen hebt!

Succes!

Geplaatst

Hoi Esk,

Ja wij waren ook erg blij met de positieve houding van onze arts, en ik moet ook eerlijk zeggen dat we lang binnen zijn geweest, we stonden pas na een half uur buiten, maar al onze vragen zijn in ieder geval beantwoord, al is het maar met dat moet ik nader uitzoeken.

Wat raar dat andere artsen daar zo stug in zijn. Ik heb zoiets van dat is best gek gezien het feit dat we met zijn allen hun salaris betalen, laten we wel wezen de maandelijkse kosten aan ziekenfondspremie zijn niet mals, dus vind ik dat we zo nu en dan best wel een beetje service mogen verwachten.

Mijn arts moest trouwens wel lachen dat ik Organon had gebeld, ze zag het al helemaal voor zich, ik met al mijn moeilijke vragen en Organon die hun best moest doen om ze beantwoorden. Het schijnt dat Organon ten aanzien van artsen best lastig is om te benaderen. Ze hoopt in ieder geval dat Organon dit inderdaad nader gaat onderzoeken zoals ze dat hebben aangegeven en daar denk ik hetzelfde over.

Groetjes,

Meepratertje

Geplaatst

Wat raar dat andere artsen daar zo stug in zijn. Ik heb zoiets van dat is best gek gezien het feit dat we met zijn allen hun salaris betalen, laten we wel wezen de maandelijkse kosten aan ziekenfondspremie zijn niet mals, dus vind ik dat we zo nu en dan best wel een beetje service mogen verwachten.

En toch komt het regelmatig voor dat je je als patient niet serieus genomen voelt. Nou ben ik redelijk mondig, dus ik zeg dat dan ook, maar ik denk dat er een hoop mensen zijn die dat niet doen. Ik neem ook niet alles aan wat een arts mij verteld, maar probeer ook zelf dingen uit te zoeken of een second opinion te doen als ik dat nodig acht.

Ik heb in het fertiliteitstraject 2 onaangename artsen gehad. De eerste was de gyn (Jeroen Bosch Ziekenhuis) die het "eind"gesprek deed n.a.v. onze eerste onderzoeken. Hij vond het na tien minuten gewoon wel geschikt en vond dat al onze vragen beantwoord waren. Hij was ook erg bot. Wij waren het daar niet mee eens en uiteindelijk zijn we dus overgestapt naar het Geertgen. En daar vonden wij het persoonlijker en erg prettig.

De tweede ervaring was toen ik naar het Maxima Medisch Centrum moest om de laparascopie te plannen omdat ik een cyste had. Ik had daar een consult met een vrouwelijke gyn en die behandelde ons echt als een nummer. Ze zei ook heel bot dat ik naar alle waarschijnljikheid er maar vanuit moest gaan dat ik mijn eierstok zou kwijtraken tijdens de operatie. Nou, daar was nog nooit over gesproken dus dat was nogal een boodschap. Ze wilde ook niets uitleggen daarover (wat dit zou doen met kansen bijvoorbeeld of waarom de eierstok niet gespaard zou kunnen worden). Uiteindelijk bleek een andere gyn de operatie te doen en die was wel heel aardig. Zij heeft de eierstok kunnen sparen, terwijl ik er echt in ging met het idee dat ik 'm kwijt zou zijn als ik wakker zou worden... Kijk, ik snap best dat als het niet kan, de eierstok eruit moet, maar je kan dat best wat vriendelijker melden. Het is hoe is ook belangrijk...

Kijk, uiteindelijk hebben zij ervoor geleerd en zullen ze ongetwijfeld weten wat het beste is, maar dat wil niet zeggen dat ik daar geen inspraak in wil, of dat ik als nummer behandeld moet worden. Gewoon vriendelijk is al prima! Ik hoef geen emoties van een arts, maar ik wil wel gewoon zakelijke vriendelijkheid en duidelijkheid.

In ieder geval ben je met een beter gevoel naar buiten gekomen en dat is belangrijk. Ik hoop dat de arts nog goede verklaringen kan vinden en dat een eventuele volgende behandeling daardoor meer resultaat oplevert.

Succes!

Geplaatst

Jeetje Esk, ik heb met verbijstering je verhaal zitten lezen. Het zal je maar gezegd worden zo van ow btw je kunt je eierstok tijdens de operatie kwijt raken. Mijn god zeg, dat soort mensen horen geen artsen te zijn in mijn beleving. pffff

Ik ben dus hetzelfde als jij ook heel mondig, en zeer duidelijk, ik zeg waar het op staat, en ik wil antwoord op mijn vragen, krijg ik die antwoorden niet blijf ik net zolang zoeken totdat ik ze wel krijg.

Ik ben dit hele traject begonnen in 2000/2001 in het ijsselmeerziekenhuis in Lelystad, ik kwam bij de gyneacoloog terecht met onverklaarbare buikpijnen, zo erg dat ik gewoon niet meer kon functioneren. De huisarts vond het verstandig om alles goed na te laten kijken en stuurde me door naar een gyneacoloog, dr. Frank de Graaf, hij heeft allerlei onderzoeken verricht en kon niets vinden. Maar zelf bleef ik het gevoel houden dat er toch echt iets mis was. Dus ik vroeg hem op een bepaald moment of hij toch niet opnieuw een echo wilde maken omdat mijn gevoel zei dat er iets zat. Hij lachte me in de eerste instantie vierkant uit, ik kan het niet anders omschrijven dan dat, maar goed om dan toch mij maar gerust te stellen maakte hij nog een echo, ik zie nog zijn gezicht voor me toen hij die echo maakte en ontdekte dat er inderdaad een snel groeiende cyste in de baarmoeder zat. Ik heb nog nooit iemand zo zien schrikken en binnen een paar dagen lag ik op de operatietafel. Bij die operatie is hij een aantal dingen tegen gekomen, inderdaad de cyste maar tijdens de laprascopie constateerde hij ook een aantal ontstoken darmverklevingen die hij door moest laseren om bij de baarmoeder te komen. Gelukkig was ik daarna van de buikpijnen af! Maar ik kreeg wel even zo terloops te horen dat als ik kinderen zou willen hebben dat ik dan maar snel moest beginnen omdat het anders misschien niet meer zou kunnen.

Enfin een paar jaar later toen ik al enige tijd in de vruchtbaarheidsbehandelingen zat ging dr. de Graaf weg, ik kreeg toen dr. Lange, ten eerste luisterde de beste man nooit, maar presteerde hij het ook om tegen mij te zeggen dat ik eerst maar eens moest leren om lekker te vrijen. Nou mijn mond viel open kan ik zeggen.

Toen ben ik overgestapt naar het Flevoziekenhuis in Almere. dr. Lange weigerde om mijn medische gegevens aan het nieuwe ziekenhuis door te geven, dat was ook nog zoiets! Ik zou dan helemaal opnieuw moeten beginnen inclusief een laprascopie, daar was ik het uiteraard niet mee eens en ik heb mijn medische gegevens opgevraagd bij mijn huisarts, gelukkig was dat voldoende informatie zodat het Flevoziekenhuis de meeste testen niet opnieuw hoefden te doen.

Tot nu toe ben ik heel tevreden over het Flevoziekenhuis, ze geven antwoord op de vragen die ik heb, en als er iets mis gaat proberen ze het op te lossen en geven ze hun fout toe. Ik ben blij dat ik daar in ieder geval serieus genomen word.

Groetjes,

Meepratertje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden