Jump to content

Amc

Mirjan

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of er ook mensen op het forum zijn met ervaring in het AMC??

Wij zijn hier naar toe verwezen door dr. Visser, gyn. in Ter Gooi Blaricum.

Ben redelijk tevreden, al heb ik ook wel wat voor de evaluatie, zeg maar ;)

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hoi Mirjan,

Ik heb mijn ICSI's in het AMC...volgende week weer starten. Over het algemeen ben ik tevreden, zeker over de artsen en de verpleegkundigen.

Over bepaalde protocollen en regels ben ik minder tevreden...

Wat zou je precies willen weten?

Groetjes, Nine

Hallo Mirjan,

Ik loop nu een jaar in het AMC rond.

Ben ook erg tevreden over de artsen en verpeegkundigen.

Als je eenmaal in het proces van een IVF of ICSI zit dan loopt het allemaal op rolletjes.

Mijn ervaringen in de onderzoekperiode zijn wat minder. Slechte communicatie, verkeerde/geen uitslagen telefonisch, verkeerde berekening voor een waterecho....

Hoop dat het antwoord oke is?!

Groetjes, Erika

Hallo Mirjan,

Hoop dat het antwoord oke is?!

Groetjes, Erika

Tuurlijk is je antwoord oke ;-)

Nine, ook bedankt voor je reactie.

Ik wilde gewoon graag ervaringen delen. Vinden jullie het nooit vervelend dat je steeds andere artsen hebt? Ik vind het op zich niet erg, maar zou graag toch een 'eigen' arts hebben als aanspreekpunt. Als alles loopt, loopt het, maar als er bijzonderheden zijn, zoals mijn gezwel, vind ik dat je toch wel in het diepe 'zwemt'.

Ook heb ik als ervaring dat bij de één de 2-daagse echo heel anders is dan bij de ander. De een is heel zakelijk, zo mocht ik bv. niet meekijken op het scherm, terwijl de ander je alles heel rustig uit legt. De verpleegkundigen zijn allemaal erg aardig, daar kon ik mijn hart ook luchten, heel fijn!

Nino Tonch vind ik trouwens wel erg prettig in de omgang, hij heeft bij mij de tp gedaan.

Groetjes!

Ja, Mirjan, ik begrijp precies wat je bedoelt, ik heb ook alle artsen van CVV tussen mijn benen gehad, even bot gezegd. Ik heb me erbij neergelegd, maar echt leuk is dat niet, vooral niet als ze niet van te voren even in je dossier hebben gekeken.

Ook de manier van doorgeven dat er al dan niet cryo's zijn, ik vind het zo laat...

Maar over het algemeen vind ik de artsen wel aardig, met name de naam die jij noemt en zeker ook Dr Meissner, voor de "mannenkant"

Die hebben jullie ook, neem ik aan?

Groetjes, Nine

Wij denken erover over te stappen van het EMC naar het AMC. De mindere punten die jullie noemen zijn in het EMC overigens net zo. Dat heeft denk ik te maken met het feit dat je met een behandeling aan vaste tijden gebonden bent, je kunt een echo geen dag uitstellen. Dus je krijgt gewoon de arts die op dat moment dienst heeft. Voor evaluatiegesprekken kunnen wij wel een voorkeur aangeven, maar dan moeten we soms wel wat langer wachten.

Ben wel erg benieuwd over welke protocollen en regels jullie minder tevreden zijn?

Dr. Meissner is geweldig, wat een fijne arts! Énorme wachttijden, maar hij neemt dan ook echt alle tijd voor je.

@Henne; je hebt natuurlijk gelijk; je wordt niet ingepland bij een arts, maar wanneer jij er 'klaar' voor bent. Dat is natuurlijk niet anders, maar het verschil tussen de een en de ander vond ik zo groot...

Ik zie in je onderschrift dat je een voor een second opinion naar het AMC gaat. Heel veel sterkte en succes! Ik kan natuurlijk niet vergelijken met anderen, misschien wil Ine je iets meer vertellen over de regels en protocollen.

Hallo,

Wij hebben onze behandelingen ook bij het AMC doorlopen. En hoewel IVF 1 het gewenste resultaat heeft opgeleverd, ben ik toch wel heel kritisch over de manier van werken van het AMC. Wij zijn een 'bijzonder geval' maar ik vond de artsen bij vlagen (heel) slecht voorbereid, bot, onachtzaam en soms ronduit onbeschoft.

Sinds 2001 heeft mijn man kanker. In 2006 moesten wij overstappen op experimentele medicijnen, waardoor een natuurlijke zwangerschap daarna uitgesloten was (ik was toen overigens net zwanger van de eerste, dat was dus wel een natuurlijke zwangerschap). Wij hebben sperma laten invriezen bij het AMC, daar zijn een aantal gesprekken aan vooraf gegaan en we moesten ook een contract tekenen. Er is kort gesproken over het gebruik van het ingevroren sperma, maar dat zou uitgebreider aan bod komen mocht het zover komen. In april 2007 ben ik bevallen en vrij snel na de bevalling hebben we contact opgenomen met het AMC om de eventuele mogelijkheden voor een brusje te bespreken, zodat we een beetje zouden weten hoe dat in zijn werk gaat. Bovendien sloeg het experiment echt aan en was een flink aantal tumoren verdwenen of kleiner geworden en zag zijn toekomst er een stuk rooskleuriger uit.

Bij het eerste gesprek in het AMC bleek ineens dat er niet heel veel sperma beschikbaar was en dat de kwaliteit na ontdooien ook niet super was. Terwijl bij het inleveren destijds gezegd werd dat er nu meer dan voldoende was. Daar schrokken we wel van, want we (hij) konden er nu niets meer aan doen... Bovendien bleek nu dat het AMC nog niet wist of ze vanuit ethisch oogpunt mee wilden werken aan onze wens voor een brusje aangezien mijn man niet kankervrij was. Daar is in eerdere gesprekken nooit over gesproken, sterker nog, het AMC is een van de weinige plekken waar kankerpatienten sperma of eicellen kunnen laten invriezen. Wat volgende was een periode van bijna een jaar waarin we met maatschappelijk werkers, artsen, psychologen hebben moeten praten om onze standpunten duidelijk te maken. Ze wilden inzage in zijn volledige medische dossier, onze financiele situatie, etc. Met name bij de gesprekken met de artsen bleken zij slecht voorbereid (iedereen nam automatisch aan dat onze dochter ook al via de mm tot stand was gekomen, waren niet op de hoogte van de ziekte van mijn man of de hoeveelheid sperma dat was ingevroren of de kwaliteit daarvan) en hebben we heel wat ongenuanceerde en ongepaste opmerkingen naar ons hoofd geslingerd gekregen. Van 'jullie hebben toch al een kindje dus waarom zijn jullie hier' tot 'als uw man dood zou zijn zou het voor ons veel makkelijker zijn'. Na ruim een jaar kregen we een 'go'. Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven weet ik niet.

De uiteindelijk technische handelingen, van IUI tot IVF verliepen oké. Natuurlijk, heel veel wisselende artsen en verplegers, met allemaal hun eigen manier van communiceren. Maar daar kon ik me vrij makkelijk overheel zetten.

Wat ik echt heel slecht vond is dat ik bij al mijn IUI behandelingen formulieren meekreeg over hoe laat en wanneer het verse sperma in te leveren. Heb elke keer zelf moeten zeggen dat het uit de vriezer moest komen en dat ze het dus al hadden. Ik vond dat uiterst amateuristisch overkomen... Net als de slechte afspraken, het kwijt raken van het dossier, en het niet/gebrekkig inlezen. Maakt een aantal zaken toch wel extra pijnlijk.

Maar ja, dankzij hun ben ik inmiddels wel 37 weken zwanger van ons tweede wondertje...

Soms zijn de zaken gewoon niet anders en moet je een heleboel 'slikken'. Het is niet anders... Zelf zou ik, zeker in onze situatie, een volgende keer niet voor het AMC kiezen, maar echt veel opties hebben we ook niet...

Tot zover mijn relaas, hoop dat je er iets mee kunt... Niet tevreden over de communicatie dus, wel heel tevreden met het resultaat...

Michelle

Jeetje, heel heftig zeg! Zo heftig was het bij ons niet, maar ik heb toch wel een paar dingen die ik behoorlijk slordig vindt.

Wij kregen ook die formulieren dat mijn man op de dag van de punctie sperma moest inleveren, terwijl het via TESE is gegaan.

Wel enorm gefeliciteerd trouwens!

Wow Michelle,

Wat een heftig verhaal. Je hebt wel een lang uithoudingsvermogen bij het AMC.

Maar , wat je zegt, ze hebben wel veel mogelijkheden voor invriezen van sperma etc.

Fijn dat het er toch van gekomen is dat jullie een tweede kindje verwachten. Hoop dat het met je man ook goed gaat.

Groetjes, Erika

OOk ik zit bij het AMC.

Ik ben er inmiddels achter dat het gewoon een "fabriek" is waar min of meer lopende band werk wordt verricht. Nadeel hiervan vind ik dat doordat letterlijk 2 minunten voordat je geroepen wordt het dossier voor het eerst wordt ingezien je niet het gevoel krijgt dat er echt over "jou geval" goed wordt nagedacht. Dan kunnen alle artsen wel kundig en vriendelijk zijn maar ja... je wil toch dat er echt over jou nagedacht wordt! Ik denk dat het een meer dan prima ziekenhuis bent zolang je maar standaard bent en in het proces meeloopt. Ik vind het overigens helemaal geen probleem om bij de echo's iedere keer een andere arts te treffen. Wel heb ik er moeite mee dat je geen vaste arts hebt waarbij je betrokkenheid voelt. Deze arts zou je dan bij evaluaties enzo moeten treffen wat mij betreft.

Voor nu heb ik me neergelegd bij de werkwijze van het AMC. En ben ik me ook veel zakelijker op gaan stellen.

Andere nadelen zijn:

- heel lastig om tussentijds contact met een arts te krijgen

- zeer lange wachttijden voor de meest onbenullige handelingen

Voordelen zijn:

- artsen en verpleegsters zijn over het algemeen zeer aardig!

- werken voor de behandelingen het hele jaar door - ook in het weekend en feestdagen-

Wel vraag ik me af of het in een ander ziekenhuis beter is? Waar is het nu echt persoonlijk? Op zich is dat een gemiste kans in ons zorgstelsel maar dat is een andere discussie.

Als het de volgende behandeling niet lukt dan zou ik uitwijken naar het buitenland.

liefs

Hallo,

Ook wij lopen in het AMC. Onze ervaring in het AMC is prima. Vele malen beter dan het VU, waar we echt als een nummer zijn behandeld.

Het klopt dat je geen vaste arts hebt, maar wel worden alle patiënten doorgesproken tijdens het overleg.

Ik ben erg blij met de vriendelijke artsen en verpleegsters. Ze loodsen je goed door de punctie etc. heen.

Ook wij hebben Dr. Meissner ervaren als een zeer vriendelijke en behulpzame en niet te vergeten deskundige arts. Hij neemt de tijd voor jou en al je vragen. Echt super!

Gelukkig hebben wij wel meteen de juiste formulieren gehad. Geen dingen met zaad inleveren.

Elk ziekenhuis zal zijn voors en tegens hebben, maar dat sommige dingen vervelend zijn, ben ik met jullie eens!

Heel veel succes en wie weet tot in de wachtruimte ;)

We zouden bijna een fanclub voor dr. Meissner kunnen oprichten:toothy4:. Hij doet 't echt heel goed. Deskundig en zeer patientgericht.

Maar, Henne, om even antwoord op jouw vraag te geven: ik loop heel erg tegen de regel aan dat het AMC tot 43 jaar behandelingen doet.

Mijn man is onder behandeling bij Dr. Meissner en de resultaten hiervan zullen pas eind november bekend zijn. Dr. Meissner heeft aan CVV gevraagd (heeft hij dagelijks overleg mee, hij behoort ook tot de staf van het CVV) of mijn laatste ICSI iets uitgesteld mag worden.

NEE, DAT MAG NIET, want ik word begin november 43 jaar!

Verder had ik last van lichte overstimulatie bij de 2e ICSI en heb ik gevraagd om minder eenheden menopur. Willen ze ook niet, want het is

beleid om bij vrouwen boven de 40 met 300 eenheden te stimuleren.

Als laatste vind ik het jammer dat er pas na de bloedtest voor een zwangerschap wordt aangegeven of er wel of geen cryo's zijn. Ik zou het graag eerder willen weten. Nu had ik twee keer de domper van: nee, niet zwanger. En dan even tussen neus en lippen door: oh, en ook geen cryo's.

Maargoed, toch die derde ICSI in het AMC, buiten deze kanttekeningen, voel ik me toch goed behandeld, vooral ook tijdens de punctie en de tp.

Gr. Nine

Hallo,

Ik ben erg blij met de vriendelijke artsen en verpleegsters. Ze loodsen je goed door de punctie etc. heen.

;)

Ik wilde nog even toevoegen dat ik het ondanks mijn kritische houding helemaal eens bent met deze opmerking.

Veel van wat jullie schrijven herken ik van het EMC. Vooral het gevoel dat je standaard behandelt wordt, dat er niet naar je individuele situatie wodt gekeken. Ik begin het idee te krijgen dat dit overal zo is, tenzij je overstapt. Kennelijk is onvrede over een ander ziekenhuis reden om het zelf beter te doen ofzo? Vreemd. De grootste groep wordt natuurlijk ook uiteindelijk zwanger van de standaardbehandeling (anders was ie niet standaard). Wat ik (overal?) mis is iemand die juist degenen bij wie standaard niet werkt ook wil helpen. Maar we zullen het zien de 16e.

Hoi Mirjan, beetje off topic maar ik zag dat Dr Visser jouw behandelend arts was in het Tergooiziekenhuis. De mijne nml ook. Hij heeft zelf bij het AMC gezeten en zal je dus mede daarom daarnaar hebben doorgestuurd.

Overigens zit ik nu in het IUI traject bij Dr. Bernardus, ken je vast ook wel. Wat een ontzettende lieve man is dat. Hij neemt echt de tijd voor je, dus ik ben heel blij :worthy:

Succes met je behandelingen!

Hoi Mirjan, beetje off topic maar ik zag dat Dr Visser jouw behandelend arts was in het Tergooiziekenhuis. De mijne nml ook. Hij heeft zelf bij het AMC gezeten en zal je dus mede daarom daarnaar hebben doorgestuurd.

Overigens zit ik nu in het IUI traject bij Dr. Bernardus, ken je vast ook wel. Wat een ontzettende lieve man is dat. Hij neemt echt de tijd voor je, dus ik ben heel blij :worthy:

Succes met je behandelingen!

Dr. Visser heeft idd in het AMC gewerkt, vandaar de 'korte lijnen', alhoewel ik wel gewoon lang op de wachtlijst heb gestaan natuurlijk ;)

Ik ken dr. Bernardus niet, wij zijn meteen verwezen ivm ICSI.

Ik wilde nog even toevoegen dat ik het ondanks mijn kritische houding helemaal eens bent met deze opmerking.

Dat vind ik absoluut ook hoor!

We zouden bijna een fanclub voor dr. Meissner kunnen oprichten:toothy4:. Hij doet 't echt heel goed. Deskundig en zeer patientgericht.

Dat mag inderdaad wel :)

Wat me trouwens vandaag weer opviel is dat het best lang duurt voor je een antwoord op mail krijgt. Er was mij iets anders verteld dan op de sticker van de apotheek staat: ik moest 's ochtends en 's avonds 2 utrogestan gebruiken, en op de sticker staat: 3 keer per dag. Van dit soort dingen wordt ik toch wel onzeker, zeker als je geen antwoord krijgt. Bellen dan maar...

@ lexa..

Volgens mij ligt dat ook een beetje waar je woont in het Gooi. Vu in Amsterdam zou ook een optie kunnen zijn.

@ mirjan. Die onbereikbaarheid op het moment dat je je over iets even onzeker voelt is het lastigste punt van het amc. Mijn ervaring is dat als je voor 10.00 uur een mail stuurt je dezelfde dag een antwoord krijgt. Wellicht heb je wat aan deze tip.

@ mirjan. Die onbereikbaarheid op het moment dat je je over iets even onzeker voelt is het lastigste punt van het amc. Mijn ervaring is dat als je voor 10.00 uur een mail stuurt je dezelfde dag een antwoord krijgt. Wellicht heb je wat aan deze tip.

Dat dacht ik ook, maar ik had het eind v/d middag nog niets gehoord heb dus maar even gebeld. Ze wilde me net beantwoorden, zei ze. Ze vond het dus handig dat ik belde. Weer heel aardig hoor, ik snap ook dat ze het druk hebben...

@ Mirjan, sorry, nog even off topic: Is het AMC het dichtsbijzijnde zhuis voor mensen uit het Gooi voor ICSI?

Je kunt dus ook naar het VU, maar omdat mijn gyn in het AMC heeft gewerkt, ging ik daar naar toe. De verbinding is overigens heel erg...vaak heb je natuurlijk 's ochtends een afspraak...tel dan maar ruim een uur reistijd er bij....die A1...vreselijk! (erg off-topic, ik weet het, maar ook erg vervelend ;) ). Maar ja, dat zal je naar het VU ook hebben, misschien nog wel erger...

• 2 weeks later...

Wij zijn na een jaar MM in het AMC nu net naar het VU overgestapt.

Ik kan je 1 ding zeggen, daar is het heeel veeel strakker geregeld allemaal. Een aparte kliniek, minder wachten, niet dichtbij een zwangerenafdeling, eigen bloedprik sectie, duidelijk en overzichtelijke rapportage structuur en een hoofd van de afdeling die echt een zeer bekwame vakidioot is. Ze doen bovendien 6x zoveel behandelingen en hebben dus ook gewoon veel meer ervaring.

Zie hier alle klinieken vergeleken: http://www.nvog.nl/uploads/qh/Eo/qhEoc9FMCRe9vRIg-4F4jQ/IVF-cijfers-2007-per-kliniek.pdf (VU komt qua successen ook beter uit, maar ja deze cijfers worden wel gekleurd door de verschillen in meetgroepen, geven de klinieken ook zelf toe)

Het AMC was op zich wel profi hoor, maar heel knullig met hun rapportage en daardoor vergaten ze ook elke keer dingen. Altijd zelf opletten, anders krijg je zo weer de verkeerde, te weinig of helemaal geen medicatie.

Overigens kun je in het AMC aanvragen dat je altijd 1 arts krijgt. Dan duurt het hele proces wel iets langer, omdat het werkritme van die persoon niet altijd jouw cyclus past.

Het nadeel een nummertje te zijn heb je in alle grote klinieken. Maar als je je realiseert dat de kleine klinieken door de lage bemanning soms met feestdagen dicht zijn, met het nodige geschuif vandien, dan vind ik het een stuk minder erg!

xxx

• 4 weeks later...

Járen geleden kreeg ik een darmziekte (colitis ulceroca) daarvoor kwam ik in het AMC terrecht. Hierdoor is het mij gelukt voor de ICSI ook gelijk hier te kunnen komen ipv ons eigen dorpsziekenhuisje, waar ik ernstig op spuug. Dát is namelijk het ziekenhuis waar onlangs wéér een kindje is overleden wegens wanbeleid van de artsen. Geen uitzondering op de afdeling want het hele ziekenhuis hangt van ellende aan elkaar.

Ik was dus dolblij dat ons kindje een Amsterdammertje gaat worden en we in het AMC terrecht konden. Ik hoor ook wel vaker mensen over zakelijkheid bij de dokter,.. maar het ís in mijn gevoel eigenlijk ook een zakelijke overeenkomst. Ik zeg altijd (en soms ook letterlijk tegen de arts) Hij heeft verstand van de wetenschap, ik van mijn lijf; dat moeten we combineren tot een goed resultaat. Werkt meestal prima. Beetje humor erbij breekt ook al snel het ijs, en af en toe een veertje in een kont doet werkelijk wónderen bij artsen,.. (t zijn soms nét mensen hoor)

Bij het AMC heb ik het idee bij de top te zitten, net als laatst met dat onderzoek over knieën optrekken na de behandeling en qua darmen heb ik ook al vaker het nieuwste gehad. Ook werk ik om die reden altijd mee aan onderzoeken, als ik vooraan wil zitten mag ik er best wat voor terugdoen is mijn idee. Wisten jullie dat ze bij het AMC een nieuwste invriestechniek gebruiken waardoor het veel minder vaak misgaat ? Legde ze de laatste keer helemaal aan ons uit.

Maar voordat ik nou een reclamespotje intik voor het AMC ... ik vind wel dat ze een héél kort telefonisch spreekuur hebben. Ze zijn erg moeilijk te bereiken als je met vragen zit. Dá's wel jammer...

Nog even over grote klinieken en de feestdagen...Ik hoorde dat het VU twee weken kerstreces heeft. Wist ik dus niet, maar dat betekent voor ons misschien wel wéér een maand langer wachten op een cryo-poging. Het idee dat grote klinieken dus altijd open zijn geldt helaas niet voor het VU.

Hoi Lampje, fijn toch juist dat jij je verbaast over negatieve ervaringen! Ik heb absoluut geen reden om naar een ander ziekenhuis te gaan, maar vind het ook goed om kritisch te blijven, niet alleen in onderwerp als dit, maar zeker naar hen toe.

Met de hoofdarts ben ik erg blij. Verder doe ik ook echt mee aan álle onderzoeken, zeker weten.

Dat van die nieuwste invriestechniek wist ik niet, maar da's wel fijn om te horen, top!

Dat is dan weer jammer Laika ! Zeker omdat je voor je gevoel waarschijnlijk ook wel lang genoeg gewacht hebt. Voor ons is er de vorige maand even gebeld, maar er mocht met kerst gewoon doorgepland worden, AMC doet het dus wel.

Nou inderdaad Mirjan, maar ik ben het wel met je eens hoor, ik blijf ook kritisch. Ben wel degene die het op een nette manier meld als ik denk dat het beter kan. Aan schelden heeft niemand iets en mensen moeten het wel wéten als er wat te verbeteren is.