Jump to content

even voorstellen

Recommended Posts

Posted

Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en vond het tijd om mezelf eens voor te stellen.

Ik ben Chantal en mijn vriend en ik willen dolgraag een kindje. Helaas is het via de natuurlijke weg niet mogelijk doordat ik pcos heb en mijn vriend een slechte zaadkwaliteit heeft.

Ik zou beginnen met een hormoonkuur Clomid, na de eerste testen bleek dat geen optie was omdat de zaadkwaliteit van mijn vriend slecht bleek te zijn, dus gelijk door naar inseminatie. Na een paar maanden werd er weer getest en bleek dat de zaadkwaliteit niet verbeterd was, de kans was te klein op een zwangerschap dus de volgende stap was een ivf behandeling.

Het hele ritueel spuiten hebben we inmiddels gehad, maar helaas reageerde mijn lichaam niet zo goed op de gonal. Er was maar 1 eicel goed gegroeid en 1 twijfelgeval. Toch vond de arts dat we ervoor moesten gaan. Het zou ICSI worden.

Afgelopen woensdag heb ik de punctie gehad. De punctie zelf viel reuze mee (ze hoefde ook maar bij 1 eierstok te zijn). Alleen had ze een bloedvat geraakt die niet meer dicht wilde. Ik moest daardoor nog een paar uur in het ziekenhuis blijven liggen en kon helaas niet mee met mijn vriend.

Ik was zo blij om te horen dat de 2 eitjes in geschikt waren voor de bevruchting. Als alles goed gaat worden er donderdag een of twee embryo(s) teruggeplaatst. Als het niet door kan gaan om welke reden dan ook dan worden we vandaag in de ochtend gebeld. Ik hoop zoooo dat de telefoon niet gaat!!!!

Nou het is uiteindelijk een heel verhaal geworden en ik vind het allemaal zo spannend. Ik mag er eigelijk niet te veel op rekenen want ik weet dat de kans heel klein is met maar 2 eitjes, maar ik hoop het zooooo.

Hoe gaan jullie toch met die spanningen om? Ik word al gek van 2 dagen wachten, laatstaan 2 weken en dan nog 3 hele spannende maanden.....

Het lezen van jullie verhalen geven me in iedergeval wel heel veel steun en hoop.

Liefs, Chantal

Posted

Hoi Chantal,

Welkom hier. Jullie hebben ook al het nodige achter de rug. Ik hoop met je mee dat de telefoon niet zal gaan en dat er Donderdag een tp zal zijn. Veel succes!

Groetjes Debbie.

Posted

Hallo Debbie,

Dankjewel. Jeetje zeg, jullie hebben al veel meegemaakt zeg! Vreselijk dat jullie kindjes zijn overleden.

Ik lees dat jullie in januari weer gaan starten met ivf. !Respect!. Goed dat jullie doorgaan. We gaan ervoor hè!

Groetjes, Chantal

Guest Diane180
Posted

Hoi Chantal,

Welkom hier op het forum.

Heel veel succes met de behandelingen en hopelijk gaat de telefoon niet.

Als er 2 eitjes bevrucht zijn worden er dan ook 2 teruggeplaatst ??

groetjes Diane

Posted

Hi C&D,

Welkom hier. Een lastige overweging idd 1 of 2 terugplaatsen. Bij de eerste poging hebben wij het advies van het AMC gevolgd en 1 laten terugplaatsen. Nu bij de 2e pging en ICSI willen we kansen optimaliseren en er 2 teruggeplaatst krijgen. gelukkig bleek dit voor een 2e poging ook standaard bij het AMC.

Gisteren ben ik toevallig hier nog even over gaan googlen en ik vond deze tekst op http://www.ivf .nl. (website van Ziekenhuis voorburg). Misschien helpt dit bij je afweging.

Hoe meer embryo's worden teruggeplaatst hoe groter de kans op zwangerschap. Maar het terugplaatsen van meer embryo's vergroot ook de kans op een meerling. Gemiddeld is de kans op een meerling bij IVF 20- 25%.

Embryo's kunnen in kwaliteit verschillen. Dit hangt o.a. samen met het uiterlijk van de embryo's en de delingssnelheid. Hoe beter het embryo, hoe groter de kans op innesteling. Er is echter geen grotere kans op een kind met aangeboren afwijking bij innesteling van minder goede embryo's: het is een "alles of niets" effect; de kwaliteit bepaalt alleen de kans op innesteling.

Bij de eerste IVF-poging worden in principe 2 embryo's teruggeplaatst. Bij vervolgpogingen kan worden overwogen om 3 embryo's terug te plaatsen zeker als de kwaliteit van de embryo's niet optimaal is. Terugplaatsing van 2 embryo's betekent – afhankelijk van de leeftijd- 20- 30% kans op zwangerschap en in geval van zwangerschap 25% kans op een meerling (tweeling). Terugplaatsing van 3 embryo's betekent 30- 40% kans op zwangerschap en in geval van zwangerschap 50% kans op een meerling (tweeling [40%] of drieling [10%]). Bij vrouwen van 37 jaar en ouder is behalve de kans van slagen ook de kans op een meerlingzwangerschap veel kleiner zodat bij hen eerder overwogen wordt om 3 embryo's terug te plaatsen. Ten tijde van de terugplaatsing krijgt u van het behandelteam informatie over de kwaliteit van de embryo's en adviezen omtrent het aantal terug te plaatsen embryo's.

Hopelijk wordt je niet gebeld en zijn de 2 embryo's goed bevrucht!

Liefs

Posted

Oh.. ik zie net dat ik in deze Topic reageer. Ik dacht te reageren in het staren met decapetyl... etc topic. Hier stelde je de vraag of je nu 1 of 2 zou moeten terugplaatsen.. dus vandaar..

Posted

Hai Keesje,

Super bedankt voor je reactie. Wij gaan voor de behandeling met 1 terugplaatsing. Ik heb net ook nog contact gehad met het telefonisch spreekuur omdat het me niet lekker zat.

Ze heeft me uitgelegd dat er bewust is gekozen voor 1 terugplaatsing. Dit omdat ik nog jong ben, dit de eerste poging is en ik ook nog nooit een andere poging heb geprobeerd zoals IUI.

Eerst afwachten of er embryo's ontstaan.

Ik lees dat het voor jullie ook spannend is, het zal wel niet lang meer duren voor de punctie gaat plaatsvinden. Heel veel succes en ik zal duimen voor jullie!

Groetjes, Chantal

Posted

Hi Chantal,

Ik snap je keuze helemaal! Ik heb bij de eerste poging hetzelfde gedaan en dat voelde toen (en nu nog) ook goed. Net zoals het nu goed voelt om er 2 terug te laten plaasten. Het blijft appart hoe we onze grenzen blijven verleggen...wie had toch ooit gedacht (als klein meisje) dat we voor dit soort keuze zouden komen te staan.

haha ik had net een saaie en korte vergadeing dus ben wat zwaarmoediger!

Groet!

ps. moet maar eens aan het werk maar heb echt problemen met mijn concentratie deze ronde...

Posted

Ach meid,

Ja inderdaad zeg! Maar we kunnen later wel tegen de kleine zeggen dat papa en mama heeeeel erg hun best hebben gedaan.

Het concentratieprobleem herken ik ook wel hoor. Succes nog op je werk vandaag!

Bye bye

Nou veel succes nog vandaag op het werk en

Posted

Oeps, dat krijg je ervan als je gaat knippen en plakken.....nou idd dubbel succes nog vandaag!

Posted

Hoi Chantal,

Net je verhaal gelezen en welkom hier!

Bij mij is er gezien mijn leeftijd ook maar 1 terug geplaatst. Ben volgende maand 31.

Ik kan nog niet ergens vinden dat je gebeld bent dus hoop dat dat goed nieuws betekent!!!!

Zo ja s6/veel plezier met de tp.

Ik vond het wel een fijn idee; met een emmie in je buik weer naar buiten. Zei toen tegen mijn man; theoretisch gezien zijn we nu zwanger, mogen we dat gevoel toch alvast een beetje ervaren.

Liefs

Diana

Posted

Hoi Chantal

welkom op dit forum!

Ik hoop dat je snel de tp hebt en dat julllie wens uiteindelijk vervult zal worden.

Heel veel succes!!

groetjes

meiske74

Guest Sannie66
Posted

Hi Chantal,

Ook een warm welkom van mij. Inderdaad, veel herkenning en steun omdat je in hetzelfde traject zit. Dat had en heb ik ook. Ik ben nog niet zover als jij; 1e FM meting vrijdag a.s. Ik was er redelijk cool onder, maar het gaat nu toch wel kriebelen.. hoeveel zullen het er zijn. Verder totaal geen last van de hormomen, alleen het spuiten...pfff...

Hou ons op de hoogte meid.. en vergeet jezelf niet te zetten op het wachtbankje, of had je dat al gedaan?

Liefs,

sandra

Posted

Allereerst van harte welkom, en ook jullie veel succes gewenst!

Hoe gaan jullie toch met die spanningen om? Ik word al gek van 2 dagen wachten, laatstaan 2 weken en dan nog 3 hele spannende maanden.....

Vanuit mijn eigen situatie:

Vanaf de punctie is 18 dagen naar een eventuele testdatum.

Maar eerst twee dagen wachten op een telefoontje of er wel of geen terugplaatsing komt (dit vind ik heel spannend) dan twee dagen wachten tot de terugplaatsing. Van de 18 dagen zijn er dan nog 14 over. De eerste week gaat altijd wel, maar de tweede week.......pfffffff

Maarrrr, mocht er een zwangerschap van komen dan heb je er gelijk 1 maand op zitten van de 3.

Hoe ga je om met de spanning, heel verschillend, de ene keer beter als de andere keer. Je wil zo graag he?

Nogmaals, veel succes!