Jump to content

wat is het verschil??

Recommended Posts

Posted

ik heb een vraagje.

eind deze maand ga ik me aanmelden voor de eerste ivf poging super spannend natuurlijk.

op dag 1 moet ik me dan aanmelden en pas dan krijg ik mn medicijnen toegestuurd en dan mag ik pas op dag 21 beginnen met het spuiten van de decapeptyl +- 2 weken later als ik mn menstruatie heb gehad mag ik de puregon erbij gaan spuiten en dan +- 10 dagen later zal ik mn eerste follikel meting hebben met uiteraard aansluitend een keer de punctie en terugplaatsing.

maar nu lees ik verschillende berichten dat er ook vrouwen zijn die al meteen op dag 1 van de cyclus mogen beginnen met de hormonen nou vroeg ik me dus af wat hier het verschil in is dus waarom ik pas op dag 21 van mn cyclus mag beginnen met de hormonen en een ander al op dag 1??

alvast bedankt voor jullie antwoorden

Posted

Hoi Sas,

Ik kan je hier helaas niet bij helpen daar ik al ruim een half jaar niet meer ongi ben geweest. Dit komt omdat ik endometriose heb. Bij mij konden ze dan ook gewoon beginnen wanneer ze maar wilde. Ik weet zeker dat er dames zijn die jou hierop antwoord kunnen geven.

Alvast succes met alles.

Groetjes Diana

Posted

Hoi Sasje, spannend hoor!

Volgens mij is het volgende het geval. Jij volgt zo te lezen het lange protocol, waarbij eerst je natuurlijk cyclus wordt stilgelegd en pas in de daaropvolgende cyclus er gestimuleerd wordt. De dames die op dag 1 (of 2) van de cyclus beginnen met spuiten (zoals ik) volgen het korte protocol, waarbij dus niet eerst een cyclus wordt stilgelegd. Het één is niet beter dan het ander, maar het verschilt per ziekenhuis (en wellicht ook per vrouw?) welk protocol wordt gevolgd.

In elk geval veel succes gewenst!

Posted

Ik ben er ook niet helemaal in thuis, maar het verschil dat jij nu ziet is volgens mij precies het verschil tussen het "lange" en het "korte" protocol.

Als je even 2 maanden neemt, maand A en maand B, dan begin je bij de ene op dag 21 van maand A met het spuiten van de decapeptyl. Dit is volgens mij het lange protocol.

Bij de andere (korte protocol) start je op dag 1 van maand B, zo bezien. Er wordt vaker gekozen voor het lange protocol. Geen idee waarom.

Als ik het fout heb uitgelegd, dan hoor ik het vast wel van andere dames.

Succes!

Posted

dank jullie wel meiden!!

maar waarom doen ze dit dan?als er geen verschil inzit is een kort protocol toch veel handiger of zie ik dat verkeerd??en dan gaat het allemaal veel sneller denk ik ook fijner voor de vrouw of niet??

Posted

Volgens mij is het vaak een plannings-ding (langere protocol is makkelijk in te plannen in de agenda) maar ik heb ook wel eens gehoord dat er bij het lange protocol vaak meer follikels ontstaan, van soms wat mindere kwaliteit en bij het korte protocol juist minder follikels van soms betere kwaliteit. Maar of dat nou echt waar is...? Er zijn vast nog andere overwegingen, maar die ken ik dan niet.

Posted

Hoi Sasje,

Ik heb het korte protocol gevolgd en ga dit als het goed is volgende week weer doen. We zullen dan niet gelijk oplopen helaas, als ik tenminste mag starten. Wat jij zegt: ik begrijp het ook nooit! Het lijkt me ook veel fijner, ik denk altijd dat het te maken heeft met de cyclus van de vrouw: met de pil weten ze zeker dat ze het onder controle hebben. Aan de andere kant: ik start op dag 1 van de menstruatie dus dan weet je ook hoe het loopt. En wat het aantal follikels betreft zoals MarMira wel eens gehoord heeft dat geloof ik niet. Ik had er tenminste 24 met het korte, dus het zou bij mij niet opgaan! Denk eerder dat verhaal van de planning van het ziekenhuis.

Maar waarom vraag je het niet in het ziekenhuis Sasje? Of kreeg je geen duidelijk antwoord?

Caroline

Posted

Hallo Sasje

het korte protocol is wellicht aanlokkelijker tov. het lange protocol MAAR voor mij is het geen optie meer.

De eerste poging had ik 5 toppers, waarvan 4 cryos (helaas geen enkele innesteling)

Vanwege mijn klachten tijdens de eerste keer volgde ik nu het korte protocol, super fijn maar:

9 follikels, 7 eicellen,allen wel bevrucht maar slechts 2 konden er teruggeplaatst worden: 1 was goed en de andere was van mindere kwaliteit maar goed genoeg voor een tp.Verder geen enkele cryo.

De embryologe liet weten dat het delingsproces bij de meeste eicellen met horten en stoten was gegaan. Dit alles is zeer waarschijnlijk het gevolg van het korte protocol.

Indien deze poging niet gelukt zou zijn hadden we ook besloten om de volgendekeer weer voor het lange protocol te gaan.

Uiteraard zullen er ook genoeg positieve verhalen zijn hoor van het korte prot.

Veel succes in iedere geval!

groetjes

Meiske74

Guest Diane180
Posted

Hoi Sasje,

Wij zijn ook bezig met ICSI en hebben een "lang protocol". Heb zelfs de pil moeten slikken om mijn eigen cyclus plat te leggen, daarna dmv hormonen de hele cyclus weer op gang. Wat ik begrepen heb van het zkh is dat de kans van slagen met een lang protocol groter is.... En het plannen in hun agenda is ook makkelijker.

groetjes

Diane

Posted
Hoi Sasje,

Wij zijn ook bezig met ICSI en hebben een "lang protocol". Heb zelfs de pil moeten slikken om mijn eigen cyclus plat te leggen, daarna dmv hormonen de hele cyclus weer op gang. Wat ik begrepen heb van het zkh is dat de kans van slagen met een lang protocol groter is.... En het plannen in hun agenda is ook makkelijker.

groetjes

Diane

Yep, wij hebben ook iedere keer een lang traject.

En moest ook iedere keer eerst aan de pil (en dat terwijl je juist zwanger wil worden....) Hoe lang je aan de pil moet ligt eraan hoe de planning valt en hoe je cyclus verloopt. (Ik moest zelfs 1 keer bijna 7 weken aan de pil)

Beetje omgekeerd geheel, men pland eerst de te verwachten punctie etc en aan de hand daarvan word je cyclus geregeld om zodoende in de buurt van die datum terecht te komen. Ik begon altijd met spuiten 4 dagen voor het stoppen van de pil. Van "de zoveelste cyclusdag" is geen sprake.

Het plannen heeft er alles mee te maken dat wij in het Deventer Ziekenhuis lopen maar het IVF-lab in Zwolle zit. En "Deventer" maar 6 puncties per week mag doen van het lab in Zwolle. Ons ziekenhuis heeft dus niet alleen een eigen agenda maar vooral met de agenda van Zwolle te maken.

Posted

Bij mij duurde het ook langer.

Moest eerst voor 3 weken aan de pil en heb daarna nog zo'n 20 dagen moeten prikken.

Dat is wel lang..heb geen idee waarom ze daarvoor kiezen.

Zal vast wel een reden voor zijn..ik zal het ze eens vragen de volgende keer (nu ik dit typ schik ik ervan...want er komt helemaal geen volgende keer meer...HOOP IK ZOOOOO.)

Succes

Niek

Posted

Ik volg het lange protocol (zelfde als jij dus). Ik heb in het ziekenhuis gevraagd waarom ik niet in aanmerking kom voor het korte protocol. Het volgende kreeg ik als reden: Lange Protocol is meest gangbare, het gaat allemaal geleidelijker aan en dat zou iets beter te dragen zijn voor je lichaam. Daarnaast schijnt de kans op over stimulatie iets groter te zijn bij een kort protocol, en zeker als je onder de 32 bent geven ze de voorkeur voor een lang protocol......Ik lees veel verschillende berichten......maar dit is wat ik heb gehoord.

hoop dat je er wat aan hebt.

Posted

meiden super bedankt voor jullie reacties het klinkt allemaal eigenlijk heel logish!!

carolin de volgende keer zal ik het eens vragen in het zh dan weet ik zeker waarom ze bij mij het lange protocol volgen wellicht ligt het aan de leeftijd zoals femke1982 zegt.

wat ik wel weer raar vind is dat de meeste van jullie aan de pil moeten van te voren dat hoef ik dus weer niet!!maar dat is dus eigenlijk alleen om de boel wat beter te kunnen plannen??

niek ik hoop ook voor je dat er geen volgende keer komt heel veel sterkte in de wachtweken

christine71 &meiske gefeliciteerd met jullie zwangerschap

diana jij ook succes met wachten

meiden nogmaals bedankt

Posted

Ik hoefde ook niet aan de pil hoor. Ik denk inderdaad dat dit is om de boel wat beter te kunnen plannen, maar sommige ziekenhuizen hebben wat meer ruimte dan anderen.

Succes!