Ga naar inhoud

Wachtbankje december


Pieneke

Aanbevolen Berichten

  • Reacties 1,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Dames met groene regels...gefeliciteerd! Toch nog weer hoopvol als t weer wat groen tussen de rode regels door verschijnt...

 

 

 

Estrhalita...waarom vraag je niet om een bloedtest...na een aantal dagen weer herhalen en dan weet je alvast meer dan moeten wachten tot 18 jan. (dat geduld zou ik persoonlijk niet hebben ;-) ) Als je misselijk bent...toch wel een goed teken!

 

 

 

groetjes Manon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Niet 6 weken wachten op de echo hoor. Gewoon over 3 weken precies. Ik denk dat ik wel zwanger ben, maar dat het niet goed zit. Ik heb al 2 zwangerschappen gehad en die testen heb ik hier nog steeds liggen en die waren veel duidelijker. Helaas doen ze een bloedtest niet. Dus het is nu gewoon afwachten helaas. Slopend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook eerder zwanger geweest en mijn testen waren toen ook allemaal donkerder dus ik zit nu in het zelfde schuitje als jij .... ik heb dus vanaf de 23ste al getest dat was 3 dagen voor de tijd maar toen ik op de dag teste ( zaterdag ) waarop het officieel mocht was ie nog net zo licht als op de 23ste dus ik vind dat ook vreemd maar net wat ik zeg ik ga zo een clearblue halen en als daar "zwanger" op staat dan ben ik gerust gesteld ... gr. Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames, wat is hier weer ontzettend veel gebeurd de afgelopen dagen.

 

Gelukkig zijn er ook dames met groene regels, van harte allemaal.

 

De dames die negatief getest hebben heel veel sterkte en dat 2010 jullie jaar mag worden.

 

 

 

Veel liefs,

 

Dorine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden, ik kom even "inbreken".

 

 

 

Een test wordt meestal donkerder Coni, maar dat hoeft niet. Bij de een gebeurt het elke dag, bij de ander stijgt het HCG iets langzaamer. Ook kan de concentratie urine erg verschillen en dat de test beinvloeden.

 

 

 

Het hoeft dus zeker niet fout te zijn hoor! Ik had met een aanhoudend lichte test ook gebeld of het op een verkeerde plek kon zitten. Maar dat leek het AMC en het VU toen niet logisch estrhalita.

 

 

 

Overigens liep deze zwangerschap bij mij niet goed. Maar dat heb ik bij genoeg anderen met lichte testen / lage HCG waardes wel gezien hoor. Volgens mij zelfs bij Pieneke en Meiske???

 

 

 

Blijf geloven meiden en vertrouw op je lichaam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Estrhalita

 

 

 

Houd de moed erin hoor meid, ik heb weinig ervaring: 1 zwangerschap maar ook mijn testen waren niet heel donker, toen ik op mijn officiele testdag een bloedafname had was deze 120, die dag + de 2 dagen ervoor had ik een thuistest gedaan en die werden ook niet echt donkerder.

 

achteraf is gebleken dat ik meer aan de onderkant van de curve zit mbt. de hcg-waarde (niet wat progesteron en oestradiol betreft)

 

Ik hoop voor je dat ze evt. een bloedafname willen doen en dan bv. na 72 uur weer.

 

(bij de meeste vrouwen is er een stijging / verdubbeling per 48 uur)

 

Ik hoop dat je eigen gevoel je misleid en dat het echt wel goed zit!!

 

ik duim voor je

 

 

 

groetjes

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meiden, ik kom even "inbreken".

 

 

 

Een test wordt meestal donkerder Coni, maar dat hoeft niet. Bij de een gebeurt het elke dag, bij de ander stijgt het HCG iets langzaamer. Ook kan de concentratie urine erg verschillen en dat de test beinvloeden.

 

 

 

Het hoeft dus zeker niet fout te zijn hoor! Ik had met een aanhoudend lichte test ook gebeld of het op een verkeerde plek kon zitten. Maar dat leek het AMC en het VU toen niet logisch estrhalita.

 

 

 

Overigens liep deze zwangerschap bij mij niet goed. Maar dat heb ik bij genoeg anderen met lichte testen / lage HCG waardes wel gezien hoor. Volgens mij zelfs bij Pieneke en Meiske???

 

 

 

Blijf geloven meiden en vertrouw op je lichaam!

 

 

 

 

 

Hoi Miki

 

 

 

Mijn hcg waarden waren inderdaad aan de onderkant van de curve, en stegen ook niet zoals bij de meeste dames per 48 uur maar bij mij meer per 65-72 uur.

 

Echter bleef gelukkig goed stijgen en bij de laatste 2 metingen viel ik ook weer precies binnen de curve.

 

Pieneke had de eerste 2 zwangerschappen een lage waarde en zeer weinig stijging, de 3de keer had ze juist een enorm hoge waarde en ze is dan ook zwanger van een tweeling.

 

Er is in dat topic heel veel aandacht aan besteed en ik moet zeggen de gemoederen hielden mij behoorlijk bezig omdat ik een beetje buiten de pas liep maar dat wil gelukkig helemaal niets zeggen...ik was er juist van overtuigd dat ik zwanger was van 1 hummeltje

 

 

 

 

 

groetjes

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Dank je voor deze fijne woorden, maar bloedtesten worden niet gedaan dus in mijn geval is het gewoon afwachten. Ik blijf maar naar die testen staren, maar ja we zien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van harte voor de 'groene' meiden en ontzettend veel sterkte voor de 'rode' meiden.

 

 

 

Ik heb ook iedere keer lichte testen gehad, maar bij ons deden ze standaard bloedtesten, 3 x om de 2 dagen. Ik heb de waarden nooit geweten, maar zolang het stijgt is het goed. Kijk maar naar ons resultaat. Ik zou wel proberen om bloedtesten te laten uitvoeren.

 

 

 

Heel veel succes.

 

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

He estrhalita, bij ons ziekenhuis (AMC) wilde ze toen ik laatst spontaan zwanger was niet een bloedtest doen.

 

 

 

Maar de huisarts wel, die wist dat het voor ons heel belangrijk was en die kon meer naar ons persoonlijk kijken. Het ziekenhuis VU vond later dat dit ook erg handig was, zodat ook officieel bevestigd was dat er sprake was van HCG waardes. Beste is dan nog om het minstens 2x te doen, om de stijging te kunnen vast stellen. Alle extra info uit de 'grote black box' is welkom zeg ik maar!

 

 

 

Welllicht is dat ook een optie voor jou?

 

 

 

Succes! -M

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast estrhalita

Ik hou het allemaal even in de gaten. Mijn eigen huisarts is 2 weken met vakantie. En ik moet zeggen tot nu toe is alles contacten goed verlopen in het EMC en kennen ze ons ook goed. Ik wacht het nog wel even af. En zal het er vanavond anders met mijn man nog wel eens over hebben.

 

 

 

Wel weer iets positief even dan. Bij mijn vorige 2 zwangerschappen kon ik echt na 1 week mijn eigen kleren al niet meer aan. Mijn heupen groeiden echt enorm. En nu trek ik mijn spijkerbroek en en die zit me toch strak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gonnie, TP 16 november, 2 emmies, 1-12 testen

 

Carole, TP 16 november 1 Emmie, 1-12 testen

 

Anje, TP 21 nov, 2 emmies, 2-12 testen

 

Marmira, TP 18 november, 1 Emmie, 3-12 testen

 

Jackie, TP 18 nov, 1 Emmie, 3-12 testen

 

Mirthe, TP 18 nov, 2 emmies, 3-12 testen

 

LindaJ, TP 19-nov, 2 emmies, 3-12 testen

 

Pieneke, TP 19 nov, 2 cryo's, bloedtest 4-12

 

Iza, TP 20 nov, 2 Emmie's, 4-12 testen

 

Keesje, TP 19 nov, 2 Emmie's,Urine testen positief vanaf 27 novemberbloedtest 4-12

 

Spaatje, TP 23 nov, 1 Emmie, test 4-12

 

Heleen, TP 21 nov, 1 Emmie, test 5-12

 

Sissi, TP 19 nov, 1 Emmie, test 5-12, 29-11 ongi

 

Sannie66, TP 22 nov, 2 emmies, testen 7-12, 6-12 ongi

 

Negen, TP 22 nov, 3 emmies, 7-12 bloedtest

 

Sjors en Sjimmie, TP 22 nov, 2 Emmie, test 7-12

 

Judith4, TP 22 nov, 1 Emmie, test 7-12

 

Magda, TP 20 nov, 2 emmies, 7-12 testen

 

NELLAS, TP 23 nov, 2 Emmie's, test 8-12

 

Yasmine, TP 23 nov, 1 Emmie, test 8-12

 

Amber76, TP 23 nov, 1emmie, test 8-12

 

Mar2809, TP 23 nov, 1 Emmie, test 8-12

 

WendyAnouk, TP 26 nov, 1 Emmie, bloedtest 8-12

 

Josephine, TP 24 nov, 2 cryo's, test 9-12

 

Talya, TP 28 nov, 1 cryo, test 10-12

 

Aafke, TP 26 nov, 1 cryo, Positieve test 11-12, mk op 6 weken

 

Ilse, 27-11 TP, 2 cryo's, proef 12-12

 

Denniszzzz, 29-11 TP 2 emmies, testen 13-12

 

Petra74, TP 30-11, 1 Emmie, test 14-12, ongi 13-12

 

Miep, 30-11 TP, 2 Emmie's, testdag 15-12

 

Luna, 4-12 TP, 2 cryo's, proef 15-12

 

Chantal33, TP 3-12, 1 Emmie, test 17-12

 

Ramona 26, TP 2-12, cryo, test 17-12

 

Nataschaj, TP 3-12, 1 Emmie, test 17-12

 

Esther31, 3-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Nathalie80, 3-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Mirrie39, 4-12 TP, 2 emmies, testen 17-12

 

Louke, 4-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Nathalie28, TP 6-12, 1 Emmie, test 20-12

 

Hellen, TP 7-12, 1 emmy, test 21-12

 

Taurus71 (Manon) tp 8-12, 1cryo, test 22-12

 

Didie, 8-12 TP, 2 cryo's, proef 22-12

 

Laika, TP 9-12, 1 cryo, test 21-12

 

Joy1, 8-12 TP, 2 cryo's, proef 22-12

 

Kaatje, TP test 10-12 2 cryo's 22-12

 

ICSI2009, TP 11-12, 1 emmy test 22-12

 

Rose, TP 11-12, Emmie, test 23-12

 

Ilcsike, TP 10-12, 1 Emmie, test 25-12

 

Claudiaatje TP 11-12 1 emmy, test 27-12

 

Nicole 6e IUI 10-12, test 25-12

 

Sabke77 TP 14-12 1 emmy, test 27-12

 

Lisette, TP 14-12, 1 emmy, test?

 

Natscha1982, TP 14-12, Emmie, test?

 

Estrhalita, TP16-12, 1 Emmie, test 28-12

 

Colinda, 16-12, 2 cryo s test 30-12

 

Leeuw (Maaike), TP 18-12, 1 emmy, test 30-12

 

Caroline (Elinorac), TP 16-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Fren-1976, TP 19-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Audrey, 19-12 TP, 2 emmy's, test 31-12

 

SterreMaud, TP 20-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Loulou, 18-12 TP 2 emmies, testen 1-01-2010

 

Sannie66, 20-12 IUI, test 6.01.2010

 

 

 

Helaas moet ik mezelf nu echt rood maken: vanmorgen hartstikke ongesteld geworden.

 

 

 

Caroline

Link naar reactie
Delen op andere sites

hé meiden,

 

 

 

ff een update van onze situatie :

 

 

 

16 december voor 1e keer bloedtest : Telefoontje uit het ziekenhuis

 

HCG 44, veels te laag, dit gaat fout, wacht maar op de miskraam .......

 

 

 

23 december teug voor de 2e bloedtest :

 

Telefoontje uit het ziekenhuis :

 

HCG gestegen naar 791, wel ee goede stijging maar het had minstens 1000 moeten zijn ..... Maandag terugkomen voor bloedtest en echo

 

 

 

Vandaag : echo gehad en ...... 5 weken en 6 dagen zwanger !!!!!!!

 

keurig vruchtzakje met vruchtje te zien. volgende week maandag terug voor een echo om te kijken of het hartje al zichtbaar is.

 

 

 

na alle eerdere (negatieve) berichten uit het ziekenhuis zijn we nu uiteraard superblij !!!

 

 

 

(wil iemand me groen maken in het lijstje => staat veeeeeel leuker als zo'n rode regel !!!!!)

 

 

 

groetjes Mirjam :wav:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, heel veel sterkte met het verwerken van deze teleurstelling.

 

Mirjam, wat fijn dat je toch na al die teleurstelling nog goed nieuws hebt gekregen. Ik ga hard voor je duimen dat je volgende week een goed kloppend hartje kunt zien.

 

 

 

Groetjes Dorine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gonnie, TP 16 november, 2 emmies, 1-12 testen

 

Carole, TP 16 november 1 Emmie, 1-12 testen

 

Anje, TP 21 nov, 2 emmies, 2-12 testen

 

Marmira, TP 18 november, 1 Emmie, 3-12 testen

 

Jackie, TP 18 nov, 1 Emmie, 3-12 testen

 

Mirthe, TP 18 nov, 2 emmies, 3-12 testen

 

LindaJ, TP 19-nov, 2 emmies, 3-12 testen

 

Pieneke, TP 19 nov, 2 cryo's, bloedtest 4-12

 

Iza, TP 20 nov, 2 Emmie's, 4-12 testen

 

Keesje, TP 19 nov, 2 Emmie's,Urine testen positief vanaf 27 novemberbloedtest 4-12

 

Spaatje, TP 23 nov, 1 Emmie, test 4-12

 

Heleen, TP 21 nov, 1 Emmie, test 5-12

 

Sissi, TP 19 nov, 1 Emmie, test 5-12, 29-11 ongi

 

Sannie66, TP 22 nov, 2 emmies, testen 7-12, 6-12 ongi

 

Negen, TP 22 nov, 3 emmies, 7-12 bloedtest

 

Sjors en Sjimmie, TP 22 nov, 2 Emmie, test 7-12

 

Judith4, TP 22 nov, 1 Emmie, test 7-12

 

Magda, TP 20 nov, 2 emmies, 7-12 testen

 

NELLAS, TP 23 nov, 2 Emmie's, test 8-12

 

Yasmine, TP 23 nov, 1 Emmie, test 8-12

 

Amber76, TP 23 nov, 1emmie, test 8-12

 

Mar2809, TP 23 nov, 1 Emmie, test 8-12

 

WendyAnouk, TP 26 nov, 1 Emmie, bloedtest 8-12

 

Josephine, TP 24 nov, 2 cryo's, test 9-12

 

Talya, TP 28 nov, 1 cryo, test 10-12

 

Aafke, TP 26 nov, 1 cryo, Positieve test 11-12, mk op 6 weken

 

Ilse, 27-11 TP, 2 cryo's, proef 12-12

 

Denniszzzz, 29-11 TP 2 emmies, testen 13-12

 

Petra74, TP 30-11, 1 Emmie, test 14-12, ongi 13-12

 

Miep, 30-11 TP, 2 Emmie's, testdag 15-12

 

Luna, 4-12 TP, 2 cryo's, proef 15-12

 

Chantal33, TP 3-12, 1 Emmie, test 17-12

 

Ramona 26, TP 2-12, cryo, test 17-12

 

Nataschaj, TP 3-12, 1 Emmie, test 17-12

 

Esther31, 3-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Nathalie80, 3-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Mirrie39, 4-12 TP, 2 emmies, testen 17-12

 

Louke, 4-12 TP, 2 emmies, testen 18-12

 

Nathalie28, TP 6-12, 1 Emmie, test 20-12

 

Hellen, TP 7-12, 1 emmy, test 21-12

 

Taurus71 (Manon) tp 8-12, 1cryo, test 22-12

 

Didie, 8-12 TP, 2 cryo's, proef 22-12

 

Laika, TP 9-12, 1 cryo, test 21-12

 

Joy1, 8-12 TP, 2 cryo's, proef 22-12

 

Kaatje, TP test 10-12 2 cryo's 22-12

 

ICSI2009, TP 11-12, 1 emmy test 22-12

 

Rose, TP 11-12, Emmie, test 23-12

 

Ilcsike, TP 10-12, 1 Emmie, test 25-12

 

Claudiaatje TP 11-12 1 emmy, test 27-12

 

Nicole 6e IUI 10-12, test 25-12

 

Sabke77 TP 14-12 1 emmy, test 27-12

 

Lisette, TP 14-12, 1 emmy, test?

 

Natscha1982, TP 14-12, Emmie, test?

 

Estrhalita, TP16-12, 1 Emmie, test 28-12

 

Colinda, 16-12, 2 cryo s test 30-12

 

Leeuw (Maaike), TP 18-12, 1 emmy, test 30-12

 

Caroline (Elinorac), TP 16-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Fren-1976, TP 19-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Audrey, 19-12 TP, 2 emmy's, test 31-12

 

SterreMaud, TP 20-12, 1 Emmie, test 31-12

 

Loulou, 18-12 TP 2 emmies, testen 1-01-2010

 

Sannie66, 20-12 IUI, test 6.01.2010

 

 

 

@Mirjam, ik heb je groen gemaakt. Staat idd mooier dat dat rood. Van harte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Caroline,

 

 

 

Wat enorm k## voor je! Hoe gaat het met je? Is het te vroeg om na te denken over jouw volgende poging? Ik ben erg nieuwsgierig hoe snel dat gaat. Moet het lichaam eerst nog herstellen of mag men direct door?

 

 

 

Ik moest gisteren bloed laten prikken ondanks dat ik zeker wist dat de missie was mislukt. Vandaag ook te horen gekregen dat ik niet zwanger ben. Ik heb 2 cryos, dus wil eigenlijk gelijk weer door....

 

 

 

Veel sterkte en blijf hoop houden voor de komende tijd want het is nog lang niet afgelopen!!!

 

 

 

Groetjes,

 

 

 

Kaykay

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dames,

 

 

 

Ik had al even niet meer hier gekeken maar ik zie dat er zo op het einde toch nog heel wat groen is bijgekomen, super! Felicitaties voor alle groene dames!

 

 

 

@Caroline, wat balen zeg! Ik had het jou ook echt zo gegund! Zolang je geen bloed verliest en je nog voor je officiele testdatum zit kun je vaak nog wel aan hoop vastklampen, maar het is zo'n domper als je definitief merkt dat het niet gelukt is.

 

Alle rode dames, veel sterkte en op naar een vruchtbaar 2010!!!

 

 

 

Aafke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo dames

 

 

 

Esthralita:Inderdaad een goed bericht!! Ik duim voor je maar het zit vast goed hoor!!

 

Mirrie: wat een goed nieuws!!!! jouw waarden had wellicht 1000 moeten zijn maar hoe je het ook wens of keert een stijging van 44 naar ruim 700 in zo'n korte tijd is geweldig!!

 

 

 

geniet ervan!

 

 

 

groetjes

 

Babeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mirrie...wat een omslag zeg...zo zit je in de put en wachten tot.. en dan ondergaat dat kleintje van jullie een groeispurt! Niet te geloven..fantastisch..

 

 

 

@Caro, heb je op een andere manier al een berichtje gestuurd, maar het blijft kl*te...punt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden