Jump to content

Wie is bekend met assisted hatching?

Recommended Posts

Posted

Assisted hatching: Het is een lasertechniek waardoor het eitje makkelijker kan innestellen. Volgens mij doen ze dat in Nederland nog niet. Hier volgt de uitleg van de IVF kliniek in dusseldorf.

"Assisted hatching

Ondanks alle goede uitgangswaarden, mooie embryos goede spermakwaliteit, leidt het bij de IVF niet altijd tot een zwangerschap. Literatuur duidt aan dat een van de oorzaken van het uitblijven van een zwangerschap het niet uittreden van het embryo kan zijn. Een verharde eicelschil, zoals eventueel kan voorkomen bij oudere patienten en bij ingevroren eicellen, kan hiervan de oorzaak zijn.

Met behulp van een speciale lasermicroscoop wordt een klein gat gemaakt in de schil van de eicel waardoor in een later stadium het embryo naar buiten kan treden en zo kan innestelen in de baarmoeder."

(bovenstaande heb ik gekopieerd van een ander forum en is niet van mij).

Mijn vraag aan jullie: wie kent deze techniek of nog beter: wie heeft er positieve ervaringen mee?

Even een korte toelichting van mezelf: ik zit nu in de wachtweken van een cryo-tp, van de 2de IVF poging. Ik heb tot op heden iedere keer een goede score qua aantal eicellen, goede bevruchtingen en telkens ook mooie terugplaatsingen. So far, so good. Helaas lukt het me niet om zwanger te raken. En nu ik weer in de zenuwslopende wachtweken zit, bedenk ik me vanalles en nog wat. Zo dus ook over deze techniek. Misschien is dat wel het probleem bij mij. Gezien mijn leeftijd zou het dus zomaar kunnen dat de embryo niet uit de schil kan barsten? Ja, een mens kan zich gek maken in de wachtweken. Ik weet het, ik weet het. :icon_pale:

Liefs, Josephine

Posted

In nederland is dit nog niet mogelijk. Ik heb dit gevraagd vóór de start van onze tweede poging maar het wordt in nederland nog niet toegepast. Vond ik wel jammer.

Posted

He Jos, de artsen in NL vinden dit nog niet bewezen. Ze zijn van mening dat het ook schade aan de emmy kan brengen. Maar het fijne weet ik daar niet van.

Een vriendin van me heeft 6x ICSI gedaan, waaronder ook met assistant hatching in Gent. Bij haar had het geen effect. Maar ik lees daar ook andere ervaringen over hoor! Vooral op het Freya forum. Heb je daar al gekeken?

Succes meid, xxx

Posted

Ha meiden! Thanks! Wat is het toch gek he, dat er zoveel verschil in behandeling kan zitten tussen ons en de buurlanden?

Ik heb zojuist die dokter Scholtes van de kliniek in Dusseldorf een mail gestuurd met daarin onze situatie en de vraag of deze techniek een meerwaarde kan zijn voor ons. You never know, toch?

En dan ga ik nu effe op die freya site kijken (dank je voor de tip) en voor dat ik het weet is de zaterdag al weer om door mijn gepieker en paniekerig gegooglen (ik ben vreeeeeeeselijk, bah, bah).

En onze kat heeft vanochtend kans gezien om buiten de tuin glippen dus daar maak ik me nu ook zorgen om. Ze is nergens te bekennen. :confused:

Liefs.

Posted

hai Josephine

ik snap het goed dat je ove vanalles gaat nadenken, ik dacht er ook aan toen onze 1ste poging niet gelukt was en ik ben 34.

Voordat wij onze 2de pogign gingen starten heb ik het voorgelegd aan het UZ Brussel, zij doen echt alles in onderzoeksverband en op mijn vraag kreeg ik het antwoord dat het uit onderzoek niet gebleken was dat de kans op succes daarmee verhoogd zou zijn....

Ik weet dat het in Dusseldorf ook toegepast wordt.

Ik hoop dat je nog reacties mag ontvangen maar tevens dat deze ronde voor jullie raak is!

succes, groetjes

Babeth

Posted

Jos, even buiten de assisted hatching (gevoelsmatig denk ik dat er best beschadiging kan optreden, maarja, ik ben een sociaal wetenschapper, geen medisch wetenschapper), maar:

is de poes weer terug?

Groetjes, Nine

Posted

Aaaah, Nine, wat lief dat je er naar informeert. Ja, ze is inderdaad gelukkig weer teruggekeerd, alsof er NIETS aan de hand was: trutje!

Zij heeft nu huisarrest ;-) voor de komende 13 jaar.

Hoezo neurotisch? Kun je je voorstellen mochten we ooit een kindje krijgen. (arm kind).

Liefs!

Posted

Hallo Josephine,

Mijn verhaal lijkt precies op de jouwe muv de leeftijd en dat ik nu nog even niet in de wachtweken van een cryo-terugplaatsing zit. Wij hebben ook van alles gelezen over AH en gaan vanmiddag dokter Scholtes een mail sturen met wat vragen erover. Als we het zo lezen dan zou het een hulpmiddel kunnen zijn.

Posted

Josephine, fijn dat de poes terug is! Die van ons mogen nooit naar buiten, dus wij zijn nog erger hoor. ;-) We wonen gelukkig groot maar ook erg centraal. De keren dat ze wel buiten waren, was een regelrechte drama. En nu weten ze niet beter! Is ook wel vet knus om ze dichtbij te hebben. Alleen worden ze wel wat ouder nu! Gelukkig hebben we genoeg zorgdrift vrij te besteden. ;-)

Benieuwd naar jullie antwoorden van dr. Scholtes. Een beroemd mens op dit forum, lijkt het wel!

Liefs, -M

Posted

wij gaan bij onze volgende icsi poging hatching toe laten passen. Wij zijn onder behandeling in het UZ Gent.

De uitleg van de Proff. was dat er geen schade aan het embryo wordt toegepas, dat zei ze pertinent. Het is zo dat voor 2% van de stellen waar het innestelen na een aantal keren niet lukt een meerwaarde KAN zijn. Soms wordt het in combinatie met aspirine toegepast. En dat is ook niet wetenschappelijk bewezen dat het dan beter lukt.

Mijn vriendin is bij de 6e tp (verse poging) in combinatie met assisted hatching en aspirine nu eindelijk bevallen van 2 gezonde jongens.

Wie zal zeggen dat hatching dus nu wel geholpen heeft?????

volgend jaar maart zullen we weten of het voor ons baat heeft gehad........

Succes en alle extra's die we proberen te doen met zijn allen, extra vitaminen en weet ik al niet meer, wie zegt dat het helpt????? Het is nog nooit wetenschappelijk bewezen. Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt.

succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Posted

Jos, fijn dat de poes er weer is...ik heb ook 4 van die trutjes (jaja, allemaal gesteriliseerde dames) en ik heb er ook een dagtaak aan om te checken of al die beesten weer binnen zijn. (anders kan ik niet slapen)

Witje, ik hoop dat assisted hatching voor jullie HET verschil gaat maken!!

X Nine

Posted

Hee die Chablis, wat toevallig, zeg! Ik heb om een leesbevestiging gevraagd toen ik de mail verzond. Ben benieuwd of ik ook echt een antwoord krijg of dat Dr. Scholtes voorstel 'op gesprek' te komen omdat dat financieel voor hen natuurlijk gunstiger is. Ik wacht af en ik zal je op dit topic informeren.

Witje, ik slik nu (op eigen initiatief) ook al aspirines. Ik zit in een beetje in de laatste fase van proberen en haal alles uit de kast, snap je? Ik wens je heel veel succes, bij je volgede poging!! Laat je wens waarheid worden. Ik duim voor je!

Nine en Miki: ze zijn soms hoogst irritant maar wat zijn ze toch LEUK!! :cat::cat::cat::cat::cat:

Veel liefs.

Posted
Ik wacht af en ik zal je op dit topic informeren.

Witje, ik slik nu (op eigen initiatief) ook al aspirines.

Ik ben benieuwd! Wanneer wij wat gehoord hebben laat ik je het ook weten.

@Witje en Josephine

Wat voor aspirines slik je?

Posted

Chablis ik slik geen aspirines, Mijn bloed vertoonde geen stollingsproblemen dus is dat niet nodig, dat wordt alleen aangeraden als er stollingsproblemen zijn. Het is en blijft een bloedverdunnend medicijn.

Als er al aspirines geadviseerd worden dan zijn het de kinderaspirines.

• 2 weeks later...
Posted

Inmiddels ben ik (alweer) van het wachtbankje afgevallen. Ik heb nog steeds geen reactie van Dr. Scholtes uit Dusseldorf, jj wel Chablis?

Intussen heb ik met onze eigen arts contact gehad over Ass. Hatch. Zij adviseerde Genk (Belgie). Zij werken met hen samen. Dus daar heb ik naar toe gebeld en als alles goed gaat, mogen we gebruik maken van hun lab voor Ass. Hatch. Dus dan zal de punctie in mijn eigen ziekenhuis plaatsvinden en dan gaan vervolgens de eitjes en het zaad naar Genk om daar verder behandeld te worden. De TP zal dan ook in Genk plaatsvinden. Op zich is dat maar 50 minuutjes van ons vandaan.

Enige zorg die ik heb is dat zij ons misschien weigeren met onze vriend-donor en vers zaad. (meestal willen ze gebruik maken van ingevroren zaad dat gegarandeerd soa-vrij is).

Wie heeft er ervaring met Genk?

Groetjes, Josephine

Posted

Josephine bedoel je geen Gent met een "t" en geen "k" op het eind. Ik ben er onder behandeling en wij zijn er erg over te spreken. Beetje oude gebouwen en zo en ze zijn aan het verbouwen daar. Maar als het gewenste resultaat bereikt wordt dan is het goed.

Tip: neem wel wat te lezen mee. Als het druk is dan kan het soms best behoorlijk uitlopen qua tijd.

Wij moeten wel elk jaar bloed laten prikken tegen HIV en Hepatitus. Dus hopelijk is dat het enige wat ze van de donor verwachten????

Succes!!!!!

:tree:

Posted
Inmiddels ben ik (alweer) van het wachtbankje afgevallen. Ik heb nog steeds geen reactie van Dr. Scholtes uit Dusseldorf, jj wel Chablis?

Intussen heb ik met onze eigen arts contact gehad over Ass. Hatch. Zij adviseerde Genk (Belgie). Zij werken met hen samen. Dus daar heb ik naar toe gebeld en als alles goed gaat, mogen we gebruik maken van hun lab voor Ass. Hatch. Dus dan zal de punctie in mijn eigen ziekenhuis plaatsvinden en dan gaan vervolgens de eitjes en het zaad naar Genk om daar verder behandeld te worden. De TP zal dan ook in Genk plaatsvinden. Op zich is dat maar 50 minuutjes van ons vandaan.

Enige zorg die ik heb is dat zij ons misschien weigeren met onze vriend-donor en vers zaad. (meestal willen ze gebruik maken van ingevroren zaad dat gegarandeerd soa-vrij is).

Wie heeft er ervaring met Genk?

Groetjes, Josephine

Oh ja, wij hebben al antwoord gekregen. Ik zal mijn vriend wel even vragen dat hier te plaatsen. Helemaal vergeten door bepaalde omstandigheden.

Ingevroren zaad wat gegarandeerd soa-vrij is? Ik mag aannemen dat de persoon van wie het zaad is daarop gecontroleerd is?

Posted

josephine ik heb eens gegoogleld en in Genk is ook een ivf kliniek dus wat is schreef over Gent is daar niet van op toepassing.

Groetjes!!!!

Volgens mij is ingevroren zaad altijd getest, anders mag het niet eens ingevroren worden toch??

Posted

Ha! '

Witje, ik bedoel echt Genk (ligt bij Hasselt in de buurt).

Goh, Chablis, ik ben benieuwd wat ze jou hebben laten weten dan. Ik heb niks meer gehoord. Gek hoor!

Wat SOA's en dergelijke betreft: omdat wij een vriend als donor hebben gelden er eigenlijk (ik vind enigszins discriminerende) andere richtlijnen. Ze willen dan dat het zaad ingevroren is. Dus eerst zaad inleveren, bloed prikken, zaad invriezen, zes maanden afwachten, na zes maanden weer bloed prikken en als dat dan SOA vrij is, het ingevroren zaad gebruiken. (zes maanden voor incubatietijd). Wij hebben daar flink over gesteigerd omdat we ons daardoor wat benadeeld voelden. Ingevroren zaad is van mindere kwaliteit dan vers zaad. Wie garandeert dat het zaad van andere mannen wel gegarandeerd SOA vrij is? Je kan toch bij niemand in de 'slaapkamer' kijken?

Enfin: het ziekenhuis wat ons nu behandeld zijn van hun strakke protocol afgestapt en gebruikt (gelukkig) vers zaad.

Weet iemand hoe dat zit met verzekering, dat Ass. Hatch. in het buitenland?

Liefs Josephine.

Posted

Zie de korte antwoorden van de kliniek in Dusseldorf.

Assisted Hatching wordt niet via de verzekering vergoed, omdat dit in NL niet toegestaan is.

1) is assisted hatching ook mogelijk bij een cryo ? Ja

2) Indien wij ervoor kiezen onze 3e ICSI-poging in Düsseldorf uit te laten voeren, is het dan mogelijk om bv. echo's en bloedonderzoeken in NL te doen en de punctie en terugplaatsing in Düsseldorf ?

Dat is mogelijk, wel moet de behandelaar in NL daarmee accoord gaan.

3) is er een maximaal aantal aan embryo's wat teruggeplaatst mag/kan worden ? 3

4) wat zijn de kosten die wij als patiënt moeten maken ? ICSI kost hiet €2300, excl. medikamenten em anesthesie bij de punktie.

5) wat wordt door Nederlandse zorgverzekeraars in de regel vergoed en wat niet ? Hangt voor een groot deel van uw verzekeraar af, wettelijk mag u in het buitenland u laten behandelen.

6) hoe zal de aanmelding bij u gaan verlopen en hebben wij via ons eigen ziekenhuis een verwijsbrief nodig ? Aanmelding via mijn assistente Mevr Hoestland 00492119019718

7) mochten er na de terugplaatsing in december nog cryo's over zijn, zouden deze dan in Düsseldorf kunnen worden teruggeplaatst ? Zo ja, hoe verloopt dit proces ? Dit is mogelijk, loopt via onze bioloog.

Posted

Thanks Chablis! Wat gaan jullie nu doen?

Als het gaat zoals ik zou willen dan doen wij tot aan de punctie in ons 'eigen' ziekenhuis en de bevruchting/ass.hatc en de tp in Genk.

Ben benieuwd hoe de zorgverzekeraar dit in rekening gaat brengen?

Liefs!

Posted

Vanochtend 'mijn' ziekenhuis op mijn voicemail. Ze hadden contact gehad met Genk en te horen gekregen dat zij bij ons geen Assisted Hatching doen vanwege 'donor in een lesbische relatie.' Dat mag bij hen dus niet, waren de woorden van onze arts.

Wat een discriminatie en dat anno 2009! Ik ben boos maar ook tegelijkertijd niet in staat om er energie in te stoppen.

Dus geen Assisted Hatching voor ons.