Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi Allemaal,

Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Marianne en heb een dochter van 3 jaar, ontstaan uit een icsi-behandeling. Dit jaar zijn wij voor een brusje gegaan en hebben vervolgens een ICSI-behandeling in maart, juli en december gehad. Helaas zonder resultaat. Er zijn ieder keer een paar eitjes die het voortouw nemen en alles ""opslurpen". Dus volgens het zh een slecht opbrengst. Nu moet ik binnenkort op gesprek komen en ik heb de dame aan de telefoon gevraagd wat mijn status is geworden na de nabespreking. Deze blijkt dus niet positief te zijn. M.a.w. ik zal zeer wrs te horen krijgen, dat wij uitbehandeld zijn. Maar weet iemand misschien of wij hier zelf ook nog wat over te zeggen hebben. Het zal toch niet zo zijn, dat een arts kan zeggen, we stoppen ermee en dat wij ons erbij moeten neerleggen. Tenslotte zou dit de 4e behandeling worden en die moet zelf betaald moet worden. Maar er wordt in het zh ook al zo snel gezegd: U heeft al een gezonde dochter. Ja, wat? Al zou ik 20 kinderen hebben. Dit is toch geen argument. Is er een mogelijkheid om toch op een volgende behandeling aan te dringen. Ik weet heus wel, dat er een keer een keuze gemaakt moet worden over doorgaan of stoppen (ben ik in ieder geval nuchter genoeg voor), maar dan graag wel MIJN beslissing. En dat gevoel heb ik op dit moment niet. Wil het in ieder geval nog een keertje proberen. Zijn er meer meiden die in deze situatie zitten.

Groetjes,

Marianne

Posted

ik denk weet niet zeker

dat je recht hebt om door tegaan omdat je zelf betaald, klant is koning zolang er geen gevaar is voor de gezondheid

maar omdat sommige ziekenhuizen de score hoog willen houden zullen ze sneller zeggen uitbehandeld zodat het gemiddelde niet omlaag word gehaald

wel als er zo weinig kans meer is op slagen moet je misschien wel nadenken wat je aan het doen bent

bedoel dit niet negatief hoor hoop dat er nog een kans is voor julie en dan met positief resultaat

als het ziekenhuis waar jullie nu onder behandeling zijn niet wil mee werken zou ik een ander ziekenhuis proberen en evt contact opnemen met rechtshulp

veel succes liefs sandra

Posted

Hoi Marianne,

Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar ik vind wel dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Wat betreft gezondheidszorg in het algemeen en zeker ook voor IVF/ICSI/IUI behandelingen geldt natuurlijk dat je altijd voor een second opinion kunt gaan. Het gaat immers om je eigen toekomst. Ik zou altijd een ander ziekenhuis naar jullie resultaten laten kijken en om hun mening vragen. Dan kun je altijd nog een beslissing maken.

Sterkte ermee!

Posted

Ik sluit me bij ivfsh aan. Er zijn veel ziekenhuizen die puur gaan voor de resultaten en vandaaruit sneller zullen zeggen dat je uitbehandeld bent. Er zijn echter ook echt ziekenhuizen die een wat menselijker aanpak hebben!

Heel veel sterkte, moest niet mogen dat je op deze manier voor jezelf op moet komen!

groetjes Esther

p.s. welkom hier!

Posted

Hallo Marianne,

Ik heb geen idee of er sprake is van een juridische grondslag is waarop je verdere behandeling kan afdwingen, maar de vraag die ik me zou stellen is of ik, zelfs als was dat wel zo, behandeld zou WILLEN worden door artsen die er toch geen geloof in hebben???

Ik kreeg ook te horen in het ziekenhuis dat we uitbehandeld (vermoedelijk vroegtijdige overgang) waren, en ik had geeneens 1 IVF/ICSI gehad. Ik kon me daar niet bij neerleggen en wij hebben een second opinion aangevraagd in UZ Gent. Hier behandelen ze ons wel.

Het klopt dat men in Nederland eerder stopt met behandelen omdat men subsidies krijgt voor hoge slagingspercentages. Wanneer ze met jou niet kunnen 'scoren' ben je dus eerder uitbehandeld. Misschien zeg ik het wat kort door de bocht maar volgens mij is het wel zo.

In het buitenland (belgie/duitsland) zijn ze verder op het gebied van infertitiliteitsbehandelingen en hebben ze meer methoden. Ook schijnt het zo te zijn dat ziekenhuizen in Belgie betaald worden per handeling ipv resultaat, waardoor zij natuurlijk erbij gebaat zijn langer door te gaan met behandelen.

Mijn ervaringen in Gent zijn tot dusver erg positief. Waanzinnig zorgvuldig en erg betrokken artsen. Ik heb ook hele goeie en positieve verhalen gehoord over Dusseldorf.

Ik wens je veel sterkte, succes en wijsheid om je keuze te maken

Guest Sannie66
Posted

Marianne, mag ik vragen welk zh dit is? Mijn voorzichtige inschatting: het EMC misschien?

Posted

Sterkte met en veel kracht toegewenst voor de situatie waar je nu in zit, Marianne!

Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Wij 'hebben' ook al een gezin, maar ook nog een kinderwens. Anderen zouden niet moeten oordelen over onze kinderwens en over of een X aantal kids 'genoeg' voor ons is.

Bovendien zou ik ook, samen met man, zelf willen beslissen over wel/niet doorgaan.

Nogmaals veel sterkte!

Posted

Ik krijg hier ook een EMC deja vu bij.... :laugh:

Het getal drie is puur een verzekeringskwestie en geen limiet of iets dat je perse moet doen. Een arts kan alleen aangeven of het medisch verantwoord en / of reeel is om nog een poging te wagen. Het is aan jullie om te beslissen óf je dat dan ook daadwerkelijk doet. Mocht het advies negatief zijn, dan kun je daarover in discussie. Als ze goede medische argumenten hebben is het wat anders, maar puur op basis van die verzekeringsregel... Stel dat het weer terug wordt gedraaid naar één vergoedde poging.... dan zijn veel stellen heel snel uitbehandeld!

Posted

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ja, inderdaad de behandelingen lopen in het EMC. Waar ik over het algemeen wel tevreden ben met de artsen die mij behandeld hebben, helaas zijn de gesprekken steeds uitgevoerd door iemand die ik nog nooit gezien had. Kreeg dus ook het idee, dat deze er zijn om het "slechte" nieuws te vertellen. Want blablabla, alles was zo slecht. Kwaliteit, opbrengst, enz.

Na de eerste ICSI behandeling, kreeg al te horen, dat ik door mocht gaan, omdat bewezen was, dat ik zwanger kon worden van weinig eitjes. Ons probleem ligt voornamelijk bij het feit, dat mijn man teveel antistoffen heeft en te weinig snelle zwemmers (± 6 milj. goede zaadcellen). Bij deze behandeling waren er 2 goede eitjes en allebei bevrucht, geen cryo. Helaas hanteren ze in het EMC de regel, dat bij de eerste en tweede behandeling er maar 1 wordt teruggeplaatst. Tijdens het gesprek werd ik gewezen op het feit, dat ik toch niet meer zo jong was als bij de behandeling van mijn dochter. Ja, dat snapt zelf een ezel nog wel. De tijd blijft nu immers niet stilstaan. Bij de 2e ICSI 6 eitjes en alle zes bevrucht. Helaas heeft deze ook niet mogen plakken en geen cryo's. Maakte tijdens de TP nog een grapje van: joh, schiet ze allemaal maar terug. Bij de 3e ICSI waren er 3 goede eitjes, waarvan er uiteindelijk 2 geschikt waren voor bevruchting en waarvan er 1 uiteindelijk echt bevrucht is. Maar deze is ook niet blijven zitten.

Toen ik tijdens de laatste behandeling. tegen de arts zei: Ik hoop, dat deze keer de kwaliteit beter is, zei zij tegen mij, maar de vorige keren was de kwaliteit niet slecht.

Ik ga mij in ieder geval goed voorbereiden op het gesprek voor volgende week donderdag. En mannie en ik hebben het er al over gehad om event. over te stappen op een ander ZH. Maar laten we eerst het gesprek maar eens afwachten. Ben in ieder geval niet van plan om me onder te laten sneeuwen, want dat hebben we de laatste tijd al genoeg gehad.

Groetjes,

Marianne

Posted

Wat raar zeg, ik heb in het EMC achtereenvolgen 3, 10 en 6 follikels gehad, waaruit telkens maar één embryo kwam. Wij mochten er alle keren- als ze er waren geweest- wél twee terugplaatsen. En we zouden daar ook een 4e poging mogen doen.

Mijn ervaring met het EMC is dat als je zelf erg goed weet wat je wilt ze meestal daar wel in meegaan. Dat kan ook een nadeel zijn hoor, we kregen ook het gevoel van 'beslis maar zelf' terwijl wij natuurlijk niet de deskundigen zijn. Het voelde op het laatst alsof we een beetje in de steek werden gelaten. Verder vind ik ze heel aardig enzo hoor, daar is niks op aan te merken.

Zelf zijn we nu overgestapt naar Voorburg. Hier moeten we wel helemaal overnieuw beginnen. Maar daar zie ik ook het nut wel van in dus da's minder erg.

Succes met je gesprek. B.t.w. wij hebben bij het maken van de afspraak aangegeven welke arts we wilden, misschien kun je dus iemand anders vragen dan degene die je normaal hebt?

Henne

Posted

Nu ik een miskraam bij 9 weken heb gehad, vraag ik me af (wellicht tevergeefs) of ik nu weer nieuwe pogingen vergoed kan krijgen... er is immers wel een hartslag geconstateerd.

Weten jullie dat misschien?

Groetjes, Nine

Posted
Nu ik een miskraam bij 9 weken heb gehad, vraag ik me af (wellicht tevergeefs) of ik nu weer nieuwe pogingen vergoed kan krijgen... er is immers wel een hartslag geconstateerd.

Groetjes, Nine

Nine, volgens mij hangt dat af van je verzekeringsmaatschappij. Ik zit bijvoorbeeld bij CZ en zij zien (als ik het goed onthouden heb) een "voldragen" zwangerschap pas als reden om de 3 pogingen opnieuw te laten ingaan. Ik weet dat er ook verzekeringsmaatschappijen zijn die uitgaan van bijvoorbeeld 12 weken en misschien zijn er ook wel maatschappijen die uitgaan van "een zwangerschap" ongeacht het verloop ervan. Ik denk dat je dus het beste even kan bellen met je verzekering.

Eigenlijk achterlijk als je er over nadenkt dat er zoveel verschil is tussen de maatschappijen, maar goed, dat hadden we volgens mij al eerder vastgesteld :mad:.

Posted

Ik heb begrepen dat alle verzekeringsmaatschappijen nu gezamelijk een stadaard hebben afgesproken over wanneer een poging een poging is en wanneer je weer recht hebt op een nieuwe poging. Ik kan het nu zo snel niet vinden maar volgens mij kun je op Freya wel iets vinden daarover en anders hebben zij wel een telefoonnummer waar je alle vragen over de verzekering kunt stellen. Ik heb wel vernomen dat een 4e poging nog steeds aftrekbaar is van de belasting.

Groetjes

Posted

Groetjes, Nine

Nine,

Dit is wat mijn verzekeraar Stad Holland Verzekeringen in de voorwaarden heeft staan.

Groetjes,

Sidney

"Wat wordt verstaan onder een gerealiseerde zwangerschap?

Ook was onduidelijk wanneer er gesproken kon worden van een gerealiseerde zwangerschap. Bij IVF is dit nu gesteld op een levend embryo van tenminste 10 weken zwangerschapsduur na de follikelpunctie. Bij het plaatsen van ingevroren embryo’s gelden deze 10 weken vanaf het moment van plaatsing.

Als de drie pogingen niet hebben geleid tot een zwangerschap van minimaal 10 weken gerekend vanaf het moment van follikelpunctie, is er geen recht meer op vergoeding van een vierde of volgende poging. Een nieuwe poging na een gerealiseerde zwangerschap – spontaan of na IVF – geldt dus als een eerste poging."