Jump to content

Taboe: Roken

Icsi2009

Recommended Posts

Hallo lieve dames,

Ik weet dat het een taboe is om te roken als je zwanger wilt worden en al helemaal als je zoals wij een vruchtbaarheidsbehandeling volgt.

Toch zou ik graag van andere horen hoe jullie hier mee omgaan. Ik ben (ja heel triest) verslaafd aan sigaretten. Ik heb al hondert pogingen ondernomen en het is nooit gelukt om er helemaal van af te komen. Ik heb tijdens mijn eerste behandeling tot de punctie gerookt en daarna niet meer tot dochtertje lief geboren werd.

De vorige poging ook weer tot de punctie. Nu ben ik al gestopt en ik eet me echt werkelijk helemaal schil. Maar goed het ivf centrum zei tegen mij dat ik drie sigaretten mocht roken ivm stress. Nou dat moet je niet zeggen natuurlijk tegen een junk!! Ik voel me er heel rot over en schuldig een soort visisuele cirkel zeg maar.

Aan de andere kant: hoeveel vrouwen roken, drinken wel niet en raken zwanger?

Hoeveel drugsverslaafden worden zwanger??

ik weet het niet. Ik stop wel natuurlijk en als ik zwanger wordt en 9 maanden niet rook dan mag ik toch hopen dat het klaar is 4-ever.

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moeilijk he, ICSI! In mijn vorige relatie werd ik twee keer op de normale manier zwanger, in die tijd rookte ik behoorlijk. Ik heb twee flinke, gezonde kids gebaard.

Inmiddels rook ik al 8 jaar niet meer... maar een nieuw kindje is er nog niet gekomen!

Het is echter wel uit onderzoeken gebleken dat de doorbloeding "over-all" minder wordt door roken, dus niet bevordelijk voor innesteling embryo en doorbloeding placenta.

Ik moet je zeggen, dat ik, als pittige ex-roker, het heerlijk vindt om helemaal van de sigaretten af te zijn!!

X Nine

ps: 3 sigaretten is niet veel... maar de kans is groot dat je toch meer rookt, dan dat je helemaal zou stoppen...

:BangHead: Hier nog een schuldige...

Ik verminder enorm tijdens de prik behandelingen. (na het misgaan van poging 1 was de sigaret weer heel kort mn beste vriend :( ) Dan rook ik er max 3 per dag.

Een dag voor de tp rookte ik nog amper, maar toen enorm psygisch echt afscheid genomen van mn 'vrienden' En nu ben ik echt blij dat ik niet meer rook! Dat het huis fris ruikt, en je kleding!

Het is dus echt bewezen (voor mij) dat het puur het omdraaien is van de knop in je hoofd. Ik heb altijd gezegd dat als er een baby'tje in mn buik zou zitten dat ik dan nooit meer een sigaret aan zou raken... Tot nu toe gaat het me prima af.

Niet rokers hebben een 4 x vergrote kansen op een zwangerschap tijdens dit traject!!

Dit zei de gyn tijdens het intake gesprek. Dit alleen doet mij overtuigen zeker niet meer te roken!

Zet m op meid! volhouden!!

groetjes

Dit is inderdaad zo moeilijk. Ik ben voor 2 jaar geleden gestopt met hulp van de huisarts ik moest een aantal maanden antidepressiva slikken en dat was het eerste wat echt hielp om mij van het roken af te krijgen.

Ik heb dit ook heel bewust gedaan net voor we de mmm in stapten omdat ik van mijzelf wist dat als ik het toen niet zou doen ik er daarna niet meer vanaf zou komen door alle stress van de mmm.

Ik kan er ook zo slecht tegen dat er inderdaad mensen zijn wie aan de drugs zijn of zoiets die gewoon zwanger worden het is allemaal zo oneerlijk.

Ik hoop voor je dat je het vol kan houden om te stoppen, maar als het je heel erg veel stress opleverd lijkt het mij ook weer niet verstandig. Maar uit ervaring weet ik dat van 3 het er meer worden.

Succes.

Groetjes Mariska

Hi Icsi,

Ik heb vroeger gerookt en ben er nu gelukkig alweer 7 jaar vanaf. Ik kan dus niet praten vanuit het roken maar wel vanuit het drinken. Ik was het gewoon om iedere dag lekker ca. 2 wijntjes te drinken. Ik het weekend waren het er zo een stuk of wat meer. Een echt gezellige drinker, zeg maar. Tijdens de behandelingen ben ik helemaal gestopt met drinken. En tussen de behandelingen door alleen af en toe een wijntje tijdens verjaardagen ed.

Het AMC adviseerde tijdens de voorlichttingsavond niet te drinken. Als je je echt niet kan inhouden dan niet meer dan 1 consumptie per avond (voor man en vrouw). Mijn man heeft zich hier niet aangehouden maar hij heeft wel iedere keer topzaad geleverd en bij hem ligt het probleem niet zeg maar.

De reden waarom ik wel gestopt ben is eigenlijk heel simpel. Ik wilde NOOIT in de positie komen dat als ik ongewild kinderloos zou blijven er een stem in mijn hoofd zou blijven zeggen.....Wat als het nu aan dat wijntje ligt.. wat als ik dat nu niet gedaan had.... etc. Ik wilde in de spiegel kunnen kijken en weten dat ik er echt alles aan gedaan heb en zelfs dat stapje meer (rustiger programma, gezond eten, leven etc)

Voor mij gaf dat een goed en positief gevoel. Ook ik kan mij steentje bijdragen aan een positief resultaat. (en of dat echt zo is/was... Tja... wie zal het zeggen)

Het is aan jou om te kijken wat voor jou werkt. Als niet roken dusdanig veel stress geeft... tja... dan is het wellicht anders. Aan de andere als je straks zwanger bent 'moet' je toch al stoppen dus dan is het niet voor niets geweest.

Succes met je afweging!

Keesje

Hoi Icsi,

Vorig jaar, toen ik weer opnieuw startte met ivf ben ik resoluut gestopt met roken. Eigenlijk zonder problemen.

M'n wil om gezond zwanger te worden is groter dan de wil iedere keer een sigaretje op te steken.

Ook stop ik met alcohol drinken zodra ik de eerste spuit zet.

Zo kan ik mezelf niks verwijten als het (weer) misgaat.

Hopelijk gaat het jou ook lukken Icsi. Na een tijdje voel je je er echt lekkerder bij.

Groetjes,

Martha.

hier nog zo'n verslaafde gestopte roker

ben met mijn 13e begonnen te roken

ben voor de 1e icsi 7 maand van het roken af geweest tot een paar weken voor de behandeling ik weer ben begonnen

kon de stress niet aan en dacht dat het door die sigaret beter zou gaan wat dus echt niet waar is

heb toen nicotine pleisters geprobeerd maar werd daardoor erg onrustig en kreeg ook een drukkend gevoel op de borst, bijwerkingen

ben toen gestopt met de pleisters

heb dus tijdens poging 1 en poging 2 gerookt, wel met een enorme schuldgevoel en voor ik het ziekenhuis in liep deed ik parfum op en kauwgom in mijn mond

alsof dat hielp

ben nu net begonnen met de deca voor icsi poging 3

ben nu ook weer 3 maand van het roken af

heb me de laatste dag te pleuris gerookt bijna 2 pakjes haha

heb nog steeds alle dagen zin in roken, niet de hele dag maar met vlagen

wel als ik bij mensen op visite ben geweest waar gerookt word vind ik dat ik na de tijd erg stink na rook en ben ik trots op me zelf dat ik niet gerookt heb

ik weet niet of ik het echt geloof dat ik nu meer kans op zwangerschap heb maar wil alles proberen dus ook niet roken

zou me zelf het niet kunnen vergeven als ik door zou roken en alle pogingen mislukken

veel succes met stoppen weet dus zelf dat het niet gemakkelijk is

groetjes sandra

Ik heb mijn eerste poging gerookt en had toen meer eitjes en er waren meer bevruchte eitjes. Mijn tweede poging ben ik wel gestopt 7 eitjes waarvan 1 bevrucht maar deze is wonder boven wonder wel blijven plakken. Ik vind het goed dat er soms zo een pijnlijk onderwerp aan word gesneden en dat iedereen er gewoon op reageert. Want je hoeft niet afgebrand te worden omdat je rookt. Ik lees zo vaak dat vrouwen gewoon alcohol blijven drinken en daar wordt niet zo over gevallen terwijl dat ook niet goed is. Iedereen weet dat roken niet goed is zwanger of niet maar er vanaf komen helemaal tijdens zo een stress volle tijd is verdomd moeilijk. Ik wens je in ieder geval veel succes.

ook ik ben gestopt met roken voor mijn behandeling.

en heb negen maanden zin in een sigaret gehad. toen las ik ook nog een stuk in december in de krant dat stress nog slechter is dan 5 sigaretten per dag. dus dat de overweging om te stoppen tijdens zwangerschap helemaal niet zo een goed idee is en dat het misschien wel beter zou zijn als je tijdens de zwangerschap het op 5 sigaretten per dag houdt. het is goed om voor de behandeling al te stoppen ruim voor de punctie omdat stress tijdens het inestelen helemaal niet goed is.

toen ik na de bevalling weer ben opgenomen in het ziekenhuis voor de onsteking aan mijn baarmoeder was me moeder bij mij in het ziekenhuis en ik had het niet meer ik ben toen ook weer begonnen met roken. ik rook al 8.5 jaar niet meer in huis ik sta altijd buiten. in die 8.5 jaar ben ik 3 jaar en een keer 9 maanden gestopt geweest maar een beetje stress en ik pak die sigaret weer.

bij de zwangerschap van mijn dochter moet ik toegeven heb ik gerookt bij mijn twee zoons ben ik gestopt. mijn dochter is een heel gezond kind ze is nooit ziek en heeft ook nooit iets. mijn oudste zoontje daarintegen bij hem heb ik niet gerookt en hij is asmatiche geweest in het eerste jaar van zijn leven hij is autistiche hij is heel vatbaar en snel ziek. mijn jongste zoontje is nu twee maanden oud en ik heb niet gerookt en is nu twee maanden oud. maar hij is al twee keer goed verkouden geweest en ook hij piept een beetje met ademhalen. dus hij is ook erg vatbaar.

conclusie.

dochter(nadjeschka)-gerookt-spontane zwangerschap- nooit ziek-bij geboorte 51 cm 7 pond dus ze was ook nog een grote baby voor een meisje boven gemiddelde

zoon(noah)-niet gerookt-IUI-altijd verkouden en vatbaar)bij geboorte 51 cm en 7 pond voor een jonge aan de kleine kant en onder germiddelde

zoon(Yari) niet gerookt-IVF-ook erg vatbaar-bij geboorte 48 cm en 6 pond dus ook klein voor een jongen en onder het gemiddelde.

dus bij het kind waar ik bij gerookt heb is niks mee aan de hand en was ik vier maanden na stoppen van de pil zwanger en bij de twee dat ik gestopt ben raakte ik niet zwanger en had ik IUI en IVF nodig en ze mankeren vanalles.

het is een lang verhaal geworden. doe wat je zelf de beste beslissing vind.

liefs

Hoi dames,

Hier nog een ex roker, ben tussen de eerste en tweede tp gestopr met pleisters, nu moet ik wel zeggen iedere dag heb ik er nog zin in, maar dan denk ik aan de kinderwens en gaat het gevoel gelijk weer weg.

Nu heb ik redelijk wat mensen in mijn omgeving die volop gerookt hebben tijdens de zwangerschap, en allemaal gezonde niet te vroeg geboren kinderen hebben gekregen, en zelfs per direct zwanger zijn, best frusterent af en toe.

Maar ja ik geeft de hoop nog niet op , we gaan er weer voor.

ik heb niet gerookt en ook nooit gedaan.

maar ik vind het wel om heel eerlijk te zijn verschrikkelijk om te zien als zwangere vrouwen met een dikke buik gewoon een sigaret opsteken!! bij ons in het dorp liep vorig zomer een vrouw met een klein kind, net 1 met een dikke buik achter de wandelwagen te roken.. en ook niet 1, nee wel meerder keren per uur!! verschrikkelijk vind ik het. ok je bent verslaafd maar is je verlangen naar een kind dan niet veel groter??

En helemaal als je niet in de positie zit om via de natuurlijke weg zwanger te worden,zou ik persoonlijk er alles voor opgeven. Ik heb de mensen om me heen, die rookten altijd gevraagd niet bij mij in de buurt te doen, en als ze bij mij in de zomer lekker bij de bbQ en vuurkorf zaten werd er dan ook niet gerookt. Ik wilde gewoon een gezond kind, en ik kon mezelf niks verwijten! maar hoe dan ook, het is je eigen keus maar persoonlijk vind ik het dus niet kunnen.

iedereen sterkte met het niet meer opsteken van een sigaret!

liefs

Desiree

Ook hier een verstokte ex-roker. Toen ik 5 jaar geleden de 1e spuit moest zetten en de arts mij vertelde dat mijn kans op een zwangerschap via IVF ECHT met 25% verminderde door te blijven roken was ik om. Ik was zo iemand waarvan iedereen zei: Zij? Gestopt met roken? Dan eet ik mijn hoed op!" Ik heb nooit meer 1 sigaret aangeraakt en al vloog ik de eerste 3 weken tegen het plafond, ik zou mezelf nooit vergeven als ik mijn, toch al kleine, kans door mijn eigen gebruik zou verpesten.

Natuurlijk kent iedereen wel een verhaal van die en die die 90 jaar werd en zich de blubber rookte en 6 gezonde kinderen kreeg. Maar we hebben toch al een kleinere kans dus........mijn keuze was makkelijk gemaakt.

En het is trouwens 1 van de beste dingen die ik tot nu heb gedaan. Echt een verlossing!

Hier ook een ex-roker...

Ik kan 1 advies geven, begin op tijd met stoppen als je wilt stoppen.

Tijdens poging 1 is het mij ook niet gelukt om te stoppen, ik minderde wel, en elke keer legde ik de lat verder...als de punctie is geweest, stop ik...als ik een terugplaatsing krijg stop ik...Het is nooit helemaal gelukt dus.

Inmiddels ben ik nu een maand gestopt, ruim voor poging 2 en ik ben er zo blij mee!

Ook ik kwam echt wel aan en heb daarom besloten om ook meteen erbij te gaan lijnen.

Veel mensen vinden het niet verstandig om 2 moeilijke dingen te doen, maar als het goed..heb je iets om trots op te zijn.

De belangerijkste reden voor mij is dat ik wil kunnen zeggen dat ik er alles aan gedaan heb.

Succes met het maken van een keuze!

Liefs Heather

Ook hier een exroker!

Ik was al enorm geminderd met roken, maar niet geheel gestopt.

Op een gegeven moment stond ik voor het ziekenhuis, na een controle, een sigaret op te steken. Ik keek naar mezelf en bedacht hoe belachelijk het eruit zag; voor het zh, bezig met ivf te roken!!!

Heb toen mijn laatste sigaret gerookt daar op die parkeerplaats van het ziekenhuis...dat was tijdens mijn eerste ivf, bijna een jaar geleden.

Ook ik hoorde hoeveel procent kans op mislukken er zou zijn met roken, naast mijn verminderde vruchtbaarheid, ben ik blij dat ik em voorgoed heb uitgedrukt. Stel je voor; ben je eindelijk zwanger, blijft ie niet plakken....ik kon het niet.

Maar het is wel moeilijk!! En zwaar! En dat schuldgevoel is ook afschuwelijk van iedere peuk die je rookt...

Succes! Erg mooi onderwerp. Top dat je em aanslingert...

Bedankt voor de reacties!! Ik herken veel in de berichten. Vandaag gaat de tweede spuit puragon er in en ik ga de drie sigaretten per dag niet meer doen. Terwijl ik het schrijf bekruipt me toch weer die angst...... maar het is inderdaad belachelijk om door te gaan. Betreffende de kilo's....is lijnen een optie als je bezig bent met ivf. Ik dacht dat de afvalstoffen ook weer slecht waren hmm wat een gedoe hihi

Hier ook een echte ex-roker, 1-2 pakjes per dag vanaf 13 jaar. Meer dan 20 jaar stevig gerookt. Toen we besloten de mmm in te gaan zijn wij beiden in 1x gestopt. Inmiddels 1,5 jaar geleden en we zijn er heel erg blij om. KNOP OM! Heel veel succes!

Hoi ICSI..

Ik heb bij alle pogingen gerookt en gestopt na de TP...

De 1e is mislukt, de 2e een miskraam en de 3e hebben we onze zoon uit gekregen.

Ik heb altijd gezegd dat ik nooit meer zou beginnen, maar zeg nooit nooit.

Afgelopen Januari (ik ben gestopt op 21 januari 2009) zat ik er helemaal doorheen, vreselijk moe, chagrijnig en toen ben ik weer begonnen en rook nu nog steeds.....

Je moet doen wat je zelf denkt wat goed is.... als je kunt stoppen, lekker stoppen en als je het vol kan houden om de 3 sigaretten te roken moet je dat ook doen.

Jij bent de enigste die weet wat goed voor je is en wat je goed lijkt....wij kunnen adviezen geven, maar jij bent degene die hier over moet beslissen.

Je vooral niet schuldig voelen naar andere mensen toe, jouw keuze....

Heel veel sterkte en succes!!

xxx

Goed topic!

Ook ik ben een ex-roker maar zal voor mijn gevoel wel altijd ergens een roker blijven. Dat wil zegen dat ik denk dat ik er altijd gevoelig voor zal blijven en bij ellende misschien weer terugval in mijn oude verslaving.

Voor we de mmm ingingen en ik dacht dat we 'gewoon' zwanger konden raken ben ik gestopt (3 jaar) omdat ik dacht dat het beter was te stoppen vor ik eenmaal zwanger was. De stress en agressie van een stoppoging leken me niet goed voor een evt. kind in mijn buik... Helaas nooit zwanger geworden en manlief rookte wel door, dus na 3 jaar toch weer begonnen.

Ik had van vrienden al wel gehoord dat stellen werden wegestuurd bij het ziekenhuis voor IVF als ze rookten, dus ik heb eigenlijk nooit contact met ziekenhuis durven opnemen voor ik echt gestopt was. Vorig jaar heb ik dus pas contact opgenomen met het ziekenhuis toen ik 3 maanden gestopt was. Nu dus een jaar ervan af.

Maar ik snap wel heel goed dat juist de stress het verlangen naar een sigaret groter maakt. Ik heb dat vooral meegemaakt met het overlijden van mijn moeder.

Zij kreeg begin 2006 te horen dat ze longkanker had en nog maar 3 maanden te leven (lang gerookt, maar al wel jaren gestopt). Mijn vaderr, broer, echtgenoot en ikzelf rookten allemaal nog. Je zou verwachten dat iedereen met dat nieuws onmiddelijk zou stoppen, maar zo werkt het dus niet. Ik heb nog nooit zoveel gerookt als in die 3 maanden uit pure stress en verdriet. Echt heel bizar, terwijl ma aan de zuurstofapparatuur lag, stonden wij met zijn allen nog door te paffen.

Pas veel later ben je in staat om iets aan die verslaving te doen, als de ergste stress weg is, op het moment zelf lukt dat soms gewoon niet. Je bent dan vooral bezig met overleven en op de been blijven. Dat is voor mensen die zelf nooit gerookt hebben wat dat betreft toch moeilijk/ onmogelijk te begrijpen. Het is en blijft nl. een verslaving en niet iedereen komt daar even makkelijk van af. Dat heeft niets te maken met argumenten, want iedereen weet zelf ook best dat het niet goed voor je is.

Dus ICSI en anderen, ik wens je veel succes en sterkte bij het afkicken, het is moeilijk maar zeker ook de moeite waard!

hier nog een ex-roker. Ik ben ook direct gestopt toen ze in het zh zeiden dat het de vruchtbaarheid met heel veel procent verminderd. En ik vind dat je gewoon alles moet uitsluiten wat de boel kan belemmeren. Als je echt afhankelijk bent, valt het niet mee om te stoppen. En ik denk ook dat als je echt goed verslaafd bent, je voor altijd afhankelijk zult blijven d.w.z. raak dus nooit meer een sigaret aan want je bent de l*l. Ik ben dus vh één op het andere moment gestopt en heb nooit meer gerookt. De cold-turkey methode. Ik zeg nooit nooit maar ik ben niet van plan er ooit nog eentje op te steken. En geloof me.. soms heb ik nog steeds trek. Mijn vriend daarentegen lukt het tot nu toe niet om te stoppen. Hij krijgt echt lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Nu heb ik zoiets van dat is een kwestie van volhouden, dat gaat vanzelf weg maar hij trekt het niet en wordt ook nog eens bloednerveus. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het feit dat hij ADHD heeft en daar geen medicatie voor slikt. Wij hebben geregeld woorden over zijn doorroken, hij is dan wel al een heel stuk geminderd maar als je het niet in de gaten houdt, wordt het langzaam aan weer meer en meer...

Ja het blijft echt moeilijk als je eenmaal stevig gerookt hebt. Ik heb al zo ontzettend veel pogingen achter de rug maar ik raak na drie weken in paniek echt heel bizar. Terwijl tijdens mijn zwangerschap het prima ging. Al was ik onbewust wel aan het aftellen. Na de bevalling zat ik dan ook zo weer aan de peuk. Ik kan die knop niet vinden. Ben nu paar dagen gestopt en ik vindt het heel moeilijk. maar goed ik zet door iedere dag is er één

Icsi...ik heb bewondering voor je!!!!!!!!!!!!

Hartstikke knap!

Zou de paniek afnemen als je jezelf toestaat weer te roken als je wederom bent bevallen en dat dit stoppen tijdelijk is?

(en dan zie je dan wel weer verder :)))

Bewondering????? nou dat kan ik nou echt bij mezelf niet vinden hahahahaha

maar bedankt dat geeft de burger weer moed. Hoe is het met je? vijf weken en twee dagen alweer!! superrrrrrrrrrrrrrrr wanneer heb je de echo?

groei groei baby van kyra!!!!

Heeeey burger!

Hoe is het met de goede moed?

Kun je 'em nog vasthouden?

Elke dag is er eentje!!

Ik heb 24 mrt mijn eerste echo..spannend dus. Weer opnieuw een spannende tijd, dat had ik niet zo gedacht.

Ga me zo klaar maken voor een studiedag vol frisse tegenzin, ik wil thuis zijn en op de bank hangen de hele dag..

@ iCSI, Ook hier iemand die het verschrikkelijk lastig vind het stoppen met roken.

Ik was een paar maanden geleden gestopt met nicotinekauwgum als ondersteuning. DIt ging redelijk goed, maar inderdaad stress.De dooddoener. Ik ben toen ook weer begonnen, maar minder dan voorheen. Ik pafte er altijd makkelijk een pakje doorheen en rookte overal. Nu merk ik dat dat niet meer het geval is. Gister weer een poging, maar merk inderdaad de stress van de behandeling ook erg. Wel is het mijn doel gestopt te zijn binnen nu en een week, maar ik heb ook met mezelf afgesproken het rustig te doen. Dus als ik na het eten en op het werk 1 sigaret wil doe ik het.

En wat anderen al noemen, het schuldgevoel speelt bij mij ook parten, en ik merk dat dit alweer op het "genot"van de peuk tegenwerkt!! En eigenlijk is dat al positief.

Ik wens je heel veel succes en als je even wil spuien over dit onderwerp, mag je met mij meedoen hahhaha...

:support: