Ga naar inhoud

Wie start er ook met icsi ivm slecht sperma

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo Allemaal,

Ik wil toch even wat in de groep gooien. Mijn man en ik zijn aangewezen op icsi omdat het sperma erg slecht is. Laatst nog eens een semenonderzoek door de ha laten doen en die kwam met de leuke mededeling dat de kans heeeeeel klein is dat het gaat lukken.

Hoe kun je zelf die testen lezen? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en zijn er meer mensen die om deze reden icsi gaan doen of hebben gedaan? Wat weten jullie over de mogelijkheden en kansen?

Groetjes, MOnique

Geplaatst

Hoi Monique

Wij zijn ook op icsi aangewezen ivm het slechte zaad. Hij heeft vorig jaar zelfs een paar keer niks gehad. Maa zo'n test zelf lezen ik zou het niet weten ik ga van mijn gyn uit. We hebben nu 2 verschillende gyn gehad dus het zal wel kloppen.

Maar ookal is de kans klein er is een kans. Wij zijn nu met de derde poging bezig. Maar met mij zijn er heel veel vrouwen hier die in het zelfde schuitje zitten.

Heel veel succes.

Geplaatst

Sterkte Monique! Geen leuk nieuws, maar elke kans -hoe klein ook- is er 1... Daar houden we ons hier allemaal aan vast!

Zijn er ook andere redenen, buiten slecht zaad, om ICSI te doen dan?

Het interpreteren van de testen, qua zaad geen ervaring mee. Is bij ons "top", dus waarschijnlijk ligt het bij mij.

Misschien een lichtpuntje voor jullie: als ze weten waaraan het ligt en er toch embryo's onstaan tijdens de behandeling, is er goede hoop dat het lukt hoor! Dat zie ik in mijn omgeving ook veel. Pas als er geen verklaring wordt gevonden, kan het probleem soms ook lastig omzeild worden.

Geplaatst

hallo monique,

Wij hadden hetzelfde probleem als jullie; echt mega slecht zaad.

Zo slecht dat zelfs porties vooraf al zijn ingevroren, mocht op het moment supreme het kwaliteit zo slecht zijn dat ze nog snel wat konden ontdooien.

We zijn toch in 1x zwanger geraakt omdat het kwaliteit van het zaad op dat moment beter was dan alle vorige keren dat het onderzocht is. (beter zaad: lees: nog te slecht om spontaan zwanger te raken of gewone ivf te doen)

Mijn vriend had nogal slechte leefgewoonten.

Ik denk dat bij mijn vriend het volgende geholpen heeft het iets te verbeteren: 3 maanden van te voren: gestopt met roken (helaas op dag punctie weer begonnen), minder koffie gaan drinken (dronk de hele dag door), minder alcohol.

Ik heb hem meer kruidenthee laten drinken vooral brandnetelthee want dat voert afvalstoffen af.

en gezonder eten.

Weet natuurlijk niet of het echt geholpen heeft maar wel frappant dat zaad regelmatig is onderzocht en steeds heel erg slecht was en de dag van punctie niet meer zo slecht.

Heel veel sterkte en denk eraan; blijf positief; ze hebben maar 1 goed zaadje nodig!!!

Geplaatst

Hey Monique,

Ook wij zijn aangewezen op ICSI vanwege (onder andere) slecht zaad. Wij kregen telkens de hoeveelheid te horen (telkens tussen 100.000 en 300.00). Mijn man is toen gestopt met roken, gezonder gaan leven, vitamientjes, ruimere onderbroeken, niet in bad en om de 3 dagen ongeveer 'verversen' (dus zaadlozing). Bij de punctie bleek de zaadkwaliteit verbeterd te zijn naar 1,2 miljoen en inmiddels ben ik 5 weken zwanger!

Heel veel succes!!

Geplaatst

Wat naar zo'n uitslag te krijgen en er dan ook nog weinig uitleg bij te krijgen. Hebben ze bij je man ook al verder onderzoek gedaan om er achter te komen of ze een oorzaak kunnen vinden?

Wij hebben inmiddels 1 ICSI gehad, ook vanwege heel slechte zaadkwaliteit (wisselend van 100.000 tot de laatste keer zelfs 3.2miljoen, maar 0% goed bewegend en max 2% goede vorm). Twee keer zwanger geweest, maar helaas beide keren een miskraam gehad. Over 2 weken begin ik met spuiten voor de 2e poging.

Er worden 2 verschillende richtlijnen aangehouden; de één geeft aan dat "normaal zaad" tenminste 20 miljoen per ml is, 2-5 ml per zaadlozing. Daarvan is dan 50% goed of redelijk goed bewegend (A+B motiliteit - of tenminste 25% A) en 30% normale morfologie (vorm). Bij de andere richtlijn is dat 7mlj., 18% motiliteit en 4% morfologie. De meeste ziekenhuizen werken volgens mij met die eerste richtlijn.

Bij minder dan 1 miljoen goede zaadjes gaan ze uit van ICSI, de kans op spontaan zwanger worden is dan inderdaad heel heel heel klein.

De gemiddelde kans op slagen is per ICSI-behandeling zo'n 25%, maar is erg afhankelijk van allerlei andere factoren (leeftijd, kwaliteit van eitjes, enz). Hier kan je de slagingspercentages van de verschillende centra van de afgelopen jaren vinden: http://www.nvog-documenten.nl/index.php?pagina=/richtlijn/pagina.php&fSelectTG_103=119&fSelectedSub=103&fSelectedParent=119

Heel heel veel succes, hopelijk is er maar 1 poging nodig!

Geplaatst

Hoi Monique

Ook hier op ICSI aangewezen omdat het zaad erg slecht is. We hebben die bevestiging in twee ziekenhuizen gehad. Gisteren was er minder dan een half miljoen zaadcellen gevonden. Dat zegt weer genoeg.

Sterkte

Monique

Geplaatst

Hoi Allemaal,

Wij zijn ook aangewezen op ICSI ivm slechte zaadkwaliteit. Mijn man is ook niet meer in bad gegaan (aleen nog maar douchen) losser ondergoed aandoen, matiger met alcohol, niet meer roken en gezonder leven. Dit heeft een tijdje betere kwaliteit zaad opgeleverd, we hebben toen nog IUI gedaan, maar uiteindelijk heeft de betere zaadkwalteit niet aangehouden en "zwakte af." Zo slecht zelfs dat we icsi mogen doen, ipv IVF.

Ik ben nu 2 weken bezig met spuiten. Dit is onze 1e poging. Het is nieuw en spannend allemaal! :sign4:

Iedereen hier heel veel succes!

@Louke, ik zie dat jij uit Maastricht komt, ben je ook behandeld in het Azm? Hoe was/is je ervaring daar??

Gr KiKi

Geplaatst

@Moontjenb

Hier ook geen leuk nieuws ook slecht zaad heel slecht zelfs...

Wij waren ook begonnen met de behandeling maar moesten stoppen

omdat de eicellen niet meer ondooit mogen worden.. heel vreemd allemaal

Wij gaan nu door voor tese.

Even een vraag aan de andere meiden.....

Wij zij gestopt met de deca en de purogon om de boven staande rede.

Nu moest ik heel rustig aan doen omdat ik 14 reipe eitjes had en we mogen geen gemeenschap hebben.

Nu dacht ik dat mijn menstruatie nog wel even weg zou blijven, maar nu heb ik vanmorgen een soort van bloed verloren maar nu niet meer...

Wat zou dit geweest zijn want ik heb dit nog nooit eerder gehad.

Heeft hier iemand ervaring mee?

:positive energie:

Geplaatst

jaja, ook wij zijn bezig met ICSI vm slechte kwaliteit zaad. Heel weinig zaadcellen, en bijna niet bewegend.

Ben nu bezig met Decapaptyl te spuiten (dit is onze 1e ICSI poging).

Ben erg benieuwd, in ziekenhuis zeiden ze dat ze pas na de 1e keer kunnen zien hoe het echt met het zaad is gesteld, omdat ze dan zien of het tot bevruchten in staat is.

Ook heeft mijn man alvast zaad moeten inleveren, voor als het op de dag van de punctie idd zo slecht is, dan hebben ze nog iets achter de hand.

Ik ben trouwens ook in het AZM, zag dat Kiki en Louke hier ook zijn?

Jullie al ervaring hier of niet?

Groetjes Debbie

Geplaatst

Hoi Debbieke!

Ik ben nog zo groen als gras..... weet nog niet veel, behalve dan hoe ons traject er ongeveer uit gaat zien deze poging. Vind ze wel heel aardig in het AZM. Nemen de tijd voor je!

Mijn man heeft ook al zaad moeten inleveren, maar er is niks vertelt over dat ze het dan achter de hand houden voor de dag van de punctie. Het was voor controle of we in aanmerking komen voor IVF of ISCI. ICSI dus!!!

Wanneer begin jij met de puregon?? Wij hebben volgende week de eerste FM. Ben benieuwd! Heel veel succes!

Lieks KiKi

Geplaatst

@ kiki en Debbieke,

Ja ik heb de behandeling in het azm gehad. Als ik goed gerekend heb dan is Kiki begonnen met de puregon en Debbieke begonnen met de decapeptyl.

Succes !!!

Ik heb hele goede ervaringen met de behandeling , maar tja ik ben ook in 1x zwanger geraakt dus dat geluk heb ik gehad. (loop wel al sinds 2000 in het azm met chronische ziekte waarmee ik niet zwanger mocht raken dus een beetje geluk op een cadootje mocht wel, heb al genoeg meegemaakt)

Het azm houdt een heel strak protocol erop na en als je daar in valt dan gaat alles heel goed. Ik vond het ivf-team heel prettig, aardig, goede begeleiding. Je kon altijd bellen met vragen. Ik heb het als heel prettig ervaren. Ik vind dat ze ook heel eerlijk zijn over je kansen en je geen bergen met goud beloven. Ook bij mij zeiden ze dat ze bij de 1x moesten kijken of bevruchting wel mogelijk zou zijn etc.

Ik loop nu voor de controles weer op de "normale" poli gynaecologie en daar is het een stuk minder persoonlijk dus dat viel me wel een beetje koud op mijn dak dat je daar weer een nummer bent.

Indien jullie nog specifieke vragen hebben dan kun je me altijd een pb sturen zodat ik ze ook lees.

Andere dames, heel veel succes !!! Positief blijven denken. (ik dacht zo positief dat men om mij heen zei dat als ik niet zwanger zou raken dat het een enorme teleurstelling zou zijn en dat ik wel wat meer onzekerheid mocht uitstralen. Nou ik ben ervan overtuigd dat bij negatief nieuws de klap sowieso groot is en ik geloof in " gedachten zijn krachten " dus postitief denken bij alle gebeurtenissen in je leven !!

Geplaatst

@ Louke,

Dat zal ik doen als ik meer vragen heb...

ik vind het toch wel weer hoop geven als ik jouw bericht lees. Ik ben dan ook echt heel positief! We hebben de laatste jaren al genoeg teleurstellingen gehad, dus nu is het echt tijd voor positieviteit.

Je hebt gelijk!! En proficiat met je zwangerschap!!! Geniet er maar goed van!

En ik ben idd afgelopen woesdag met puregon begonnen! de 14e 1e FM!!! Ben benieuwd!

Liefs KiKi

Geplaatst

Hoi Monique,

Wij zijn ook bezig met ICSI ivm slecht zaad, maar daarbij komt ook nog eens dat ik PCOS heb. Dubbelop dus!

Wij hebben 3 jaar geleden voor het eerst ICSI gedaan en dit was gelukkig meteen succesvol. We hebben een prachtige, gezonde dochter van 2. Het kan dus zeker goed gaan met slecht zaad!

Nu willen we graag nog een kindje, dus zijn we weer gestart. Ik zet deze week mijn 1e spuit!

Mijn man heeft slechts 300.000 zaadjes. Dit was 3 jaar geleden ook zo. Toen werd er 1 embryo teruggeplaatst (onze dochter) en 7 ingevroren. Hiervan zijn er tweemaal 2 teruggeplaatst, maar helaas zonder positief resultaat.

Ik wil jullie allemaal heel veel succes!

Geplaatst

Wij beginnen ook met icsi ivm slecht zaad. 0,9 miljoen dus een rand geval.

ook denkt de gyn dat ik pco heb omdat ik erg lange cyclussen heb dus gaan ze extra veel echo's maken.

maandag beginnen wij met prikken! spannend!

xxx sky

Geplaatst

Hallo Monique

let niet teveel op de reactie van de h.a. die weten er vaak maar weinig van, niet voor niets dat er fert. artsen zijn.

Wij kregen ook een sooretegelijk boodschap! Helaas bleek in het zkh. na diverse onderzoeken dat wij alleen verder konden met een tese behandeling (zaad operatief uit de teelbal laten halen, tevens laatste mogelijkheid om zaad te verkrijgen).

Bij mij man is geen oorzaak gevonden, hormonaal is alles goed, een stilgelegde spatader in zijn bal bracht ook niets, hij rookt al 2 jaar niet meer, vermijd warme baden etc. Volgens de uroloog is er niets wat hij aan zijn levensstijl kan anpassen om het te verbeteren.

Maar goed, uiteindelijk naar Brussel gegaan ivm. de Tese behandeling en wat bleek, zij vonden wel bruikbaar zaad, er is zelfs zaad ingevroren.

Beide Icsi-behandelingen zijn met vers zaad gedaan, van de tweede werden we zwanger, notabene van en een-eïge tweeling, echter, onze droom spatte ineens uiteen toen onverwachts mijn vliezen braken en de weeën niet te houden waren.

Maar meis, wat ik je wil meegeven, voor ons zag het er tot 24-12-2008 zeer beroerd uit en inmiddels zijn we zwanger geweest, we zijn enorm verdrietig om het verlies van onze kanjertjes maar tevens hb ik hele mooie weken gekend!!!!

houd moed en hoop en veel succes!

groet

Babeth

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden