Jump to content

pgd (Pre-implantatie Genetische Diagnostiek)

leeuwke

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben niet bekend met pgd, ik vind het jammer voor je dat je hier op deze forum er niets over kan vinden.

Mag ik misschien vragen wat pdg is??

Groetjes Corina.

Ik corrigeer mijzelf, hier heb ik al meer over gelezen.

De reden dat je er hier misschien weinig over leest is omdat het natuurlijk nog niet zo bekend is. Of het moet voor jou op toepassing zijn.

Het is ook niet direct een vruchtbaarheidsbehandeling maar een aanvulling op.

PGD=pre implantatie diagnostiek

Ben drager van slecht gen...van mijn embykes worden 2 cellen genomen en deze worden onderzocht op dat bepaalde gen. Enkel de goeie (als die er dan al zijn) worden teruggeplaatst...dus ivf behandeling met toch wel extra stimulatie...

icsi is ook niet direct een vruchtbaarheidbehandeling..maar aanvulling op...als je het zo stelt...(pgd wordt ook gedaan met icsi)..en ik ben er toch al jaren mee bezig...pgs is nieuwer..(ben wel van belgië..mss dat dat in nederland nieuwer is..ik weet niet)

ik heb nu mijn 5 de verse poging achter de rug (5 pu)..van de 5 pogingen had ik 2 goeie embykes...dus 2 tp...nl de 4de en de 5de...nu vr moet ik voor bn...maar voel al dat het niks geworden is...daarmee dat ik wat op zoek was...omdat ik niet goed meer weet of ik nog verder doe of niet....had graag even lotgenoten gevonden daarrond...

Lijkt me inderdaad een moeilijke beslissing, ik kan je hier helaas niet bij helpen.

Maar er zitten genoeg mensen op dit forum, ik hoop dat je meer reacties krijgt van mensen. Het is een vrije dag in Nederland dus erg rustig vandaag op het forum.

Ik wens je veel succes met het maken van een beslissing.

Groet Sylvie

Hoi Leeuwke,

Toch is er al best wel wat geschreven op deze site over PGD. Je kunt alleen via de zoekmachine er niets over terugvinden als je PGD intypt (heb ik net ontdekt). Wellicht een tip, zoek op mijn naam, dan vindt je wat items over PGD. Ik heb net vandaag gelukkig een terugplaatsing gehad na ICSI met PGD (ivm chromosoomafwijking bij mijn vriend doen wij PGD). Dit is onze 2e PGD behandeling.

Mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, dan hoor ik het wel.

Groetjes Huanne

ook ik ben er via via mee bekend

en volgens mij wordt het maar in 1 of 2 verschillende ziekenhuizen gedaan in nl waaronder maastricht dus zo heel bekend is het hier niet

succes met zoeken naar info

en ik lees graag mee met je bevindingen

In Nederland kan je een PGD behandeling doen in de volgende ziekenhuizen: Groningen, Utrecht en Maastricht. De daadwerkelijke PGD-test (van een cel of twee cellen van de ontstane embryo's) wordt uitgevoerd in Maastricht. Je hoeft hiervoor als patient niet af te reizen naar Maastricht (mocht je icsi poging bijv verrichten in Utrecht). De cellen worden per koerier gebracht naar Maastricht (vanuit Groningen of Utrecht).

De voluit geschreven naam voor PGD is overigens. Pre-implantatie Genetische Diagnostiek.

Groetjes Huanne

Hallo ik ben kimberly.

Na dat ik vandaag een gesprek heb gehad in het ziekenhuis over pgd en ik nu erg twijfel,ben ik terecht gekomen op dit forum!

Het is een heel zwaar traject met ivf icsi en pgd.

Ik wil graag jullie verhalen lezen,want ik twijfel of ik het wel aan kan.

Ik lees hier boven dat de cellen per koerier naar maastricht worden gebracht,dat is bij mij niet het geval werd mij verteld,en moet er dus wel naar toe.

liefs kimberly

Hoi Kimberly,

Mag ik vragen in welk ziekenhuis je een gesprek hebt gehad?

Het is inderdaad een zwaar traject, maar de keus bij een vruchtwaterpunctie met een negatieve uitslag om een zwangerschap af te breken in verband met de afwijking en/of ziekte is mijns inziens een veel zwaarder traject. Je bent dan al bijhoorlijk ver in de zwangerschap. Dat lijkt mij nog zwaarder.

Wij zijn onder behandeling van het Academisch ziekenhuis in Utrecht. De gehele behandeling hebben wij hier. Wij zijn ooit wel voor één gesprek en bloedafname naar Maastricht moeten reizen, maar was dus eenmalig. Maastricht voert namelijk de selectie uit of er een PGD-test bestaat voor de aandoening of ziekte.

Het zware aan PGD is dat je niet weet hoeveel embryo's niet-aangedaan zijn en geschikt zijn voor terugplaatsing. Het gaat er uiteindelijk om dat er een terugplaatsing plaatsvindt. Die extra dag wachten nadat je te horen hebt gekregen hoeveel embryo's gebiopteerd zijn is zenuwslopend.

Sterkte bij het maken van de afwegingen.

Groetjes Huanne

Hallo Kimberly

wij zijn zelf niet op pgd aangewezen maar ik denk ook wel dat je je door de extra stap van "PGD" niet moet laten afschrikken.Het is alleen een extra spannend moment om af te moeten wachten of je embryos er wel of niet mee aangedaan zijn.

Jij moet ze zellicht zelf wegbrengen, misschien wat lastig of onhandig (en wie weet kun je de koerier nog bespreekbaar maken) maar niet om je te ontmoedigen, er zijn echt moelijkere momenten, ik ben heto ok eens met wat Huanne zegt.

Alles is nieuw voor je maar als je er in zit dan zul je merken dat je van stap naar stap leeft..

de echo´s + stimulatie, de punctie, hoeveel goede eicellen? hoeveel bevruchtingen? hoeveel blijven er over na de pgd? wanneer de tp.....dan de bekende lange wachtweken....en dan als je zwanger blijkt dan leef je weer in onzekerheid naar de eerste echo toe, vervolgens het eerste trimester.... etc.

Het komt misschien niet zo over maar echt, je groeit er langzaam in tijdens het traject, nu komt wellicht alles een beetje op je af.

Ik kan je zeggen , ons is een zeer groot drama overkomen maar echt, ondanks ons intense verdriet kan ik nu zeggen dat ik de zwangerschap van Lars en Nick als een verrijking zie, zelfs met de meest slechte afloop die we ons totaal niet voorgesteld hadden.

Heel veel succes en ook met jullie besluit mbt. doorzetten of niet

lieve groet

Babeth

ik doe pgd in België....uz gent

Het is wel zo dat er meer naar overstimulatie wordt gewerkt om extra veel eicellen te krijgen en zo de kans te verhogen op een goed embyke....die overstimulatie is wel een extra belasting....ook wordt er (in België) na de tp extra hormonen toegediend...nl utrogestan opsteken en pregnyl bijspuiten om de 3 dagen...ook dat maakt het toch iets moeilijker (vind ik)....de tp wordt bij pgd op dag 6 gedaan...wat iets later is dan bij ivf....en bij mij is het telkens afwachten hoeveel er zijn aangetast door mijn stomme gen....heb 5 pu gehad en nog maar 2 tp....en dat weegt ook zwaar door...de ontgoocheling..de hoop...en de confrontatie met het falen van mijn eigen lichaam....

maar idd...als je vruchtwaterpunctie moet doen en dan een beslissing moet nemen....

mijn dochtertje is doodgeboren na 5 1/2 maand zwangerschap....mijn prof heeft het sterk afgeraden om nog natuurlijk zwanger te raken (ook telkens mk)....dus is dit nog mijn enige kans...maar ik weet niet of ik dit nog verder aankan...

Hallo Leeuwke

wat erg m te lezen dat jullie ook al een kindje verloren zijn! ik neem het direct van je aan dat al deze teleurstellingen enorm zwaar gaan wegen in het beslissen om wel of niet door te gaan!

Ik hoop voor je dat deze tp toch tot een succes geleid heeft en dat je alsnog reacties mag ontvangen van lotgenoten.

In ieder geval wens ik je heel veel sterkte met het wachen!!

lieve groet

Babeth

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik zal een beetje uitleggen waar het allemaal om gaat.

Ik ben in het umcg geweest in groningen.

De reden waarom ik na denk over pgd is ws anders als bij jullie,komt nog niet zo heel vaak voor.

Het gaat namelijk om het brca-1 gen,Omdat ik draagster ben van dit gen heb ik kans op borst en eierstok kanker.60 tot 80% ik heb mij preventief laten opereren aan de borsten,mijn eierstokken moeten ook maar ik heb de tijd om mijn kinderwens te voltooien.

Maar goed waar het om gaat is dat zowel een meisje als jongen dit kapotte gen dus ook kan krijgen 50% wel 50% niet.voor een dochter houd dit dus in dat ze op later leeftijd ziek KAN worden en een jongen kan het weer doorgeven aan zijn eventuele kinderen of ook borstkanker ontwikkelen.

Ik dacht dus als ik pgd gaan doen,dan stop dit kapotte gen en gaat het niet veder en bij een dochter de kans op bk erg verminder,dus net als bij iedereen.

Ik kan ook mijn kop in het zand steken en kijken wat de toekomst gaat brengen,maar ik ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen en mij schuldig ga voelen tegen over het kindje.

Ik ben dus aan het nadenken wat ik nu ga doen.

Ik vind het een moeilijke keuze en hoop hier wat tips steun of wat meningen te krijgen.

liefs kimberly

Hoi allemaal,

Ook ik sta aan het begin van een ICSI -PGD behandeling. Mijn vriend heeft namelijk de ziekte FAP (Familiaire Adenomateuze Polyposis)

Hij is hiervoor op 16 jarige leeftijd geopereerd (dikke darm verwijderd vanwege honderden poliepen) en door deze operatie heeft hij geen zaadlozing meer.

Toen wij 10 jaar geleden verkering kregen wisten we al dat we nooit via de natuurlijke manier kinderen zouden kunnen krijgen. En als het dan toch in een schaaltje komt te liggen, dan ook gelijk PGD omdat de ziekte voor 50% overerfelijk is.

We zijn dus zeg maar naar dit traject toegegroeid en ben ik niet zo overdonderd door het hele gebeuren.

Nu we eenmaal toe zijn aan kinderen wordt het wel lastiger ivm de keuzes waar we voor komen te staan. En dan vooral waar we ons het beste kunnen laten behandelen.

Bij ons wordt het dus nog wat lastiger omdat mijn vriend dus helemaal geen zaadlozing heeft. Hij zal dus eerst weer geopereerd moeten worden om de zaadjes rechtstreeks uit de ballen te halen. En dit doen ze ook maar op enkele plaatsen..... En waar ze deze operatie doen, doen ze weer niet aan PGD.....

We zijn dus genoodzaakt om naar België uit te wijken. (Brussel) En eigenlijk heb ik hier ook wel een goed gevoel bij, want ze zijn in België veel verder met dit soort dingen, en zit alle zorg die wij nodig gaan hebben onder èèn dak.

Nou een heel verhaal, maar er zijn dus wel lotgenoten ondanks dat er weinig over te vinden is!

Wij wachten nu op de eerste afspraak in Brussel w.s. in augustus. We zijn in januari begonnen met de mmm pas in augustus zijn we waar we gaan beginnen....

In dit traject moet je dus veel geduld hebben maar dat geld voor iedereen hier!

Liefs Miekske

ik heb intussen mijn uitslag gekregen...zoals ik aanvoelde...negatief...maar is toch, ondanks het aanvoelen, een echte smak in mijn gezicht....

Vandaag was ik aan het werk, en mocht bellen om 14u, dus gedaan....me daarna kranig gehouden om mijn werk goed te kunnen uitvoeren....nu thuis voel ik echt alle emoties op me neer storten....waarom het nu weer niks moest zijn, waarom ik weer zo stom was erin te geloven, ....en veel verdriet en traantjes...

volgende stap....wat deze zal zijn weet ik nog niet...verder doen of stoppen....wat het ook zal worden...zal niet makkelijk zijn...

ben ook aan het denken over sterelisatie...op ivf/pgd heeft dit geen invloed....en natuurlijk zwanger worden mag gewoonweg niet...dan neem ik toch al de dagelijkse schrik dat ik toch natuurlijk zwanger zou zijn weg....

Dit worden dus echt dubweekjes....

leeuwke

Jeetje Leeuwke....

heel veel sterkte met dit slechte bericht!!!!! misschien brengt een sterilisatie een bepaalde rust voor je maar het lijkt me erg heftig hoor.

Voor nu veel sterkte en kracht om een goed besluit te nemen!

groetjes

Babeth