Jump to content

Even voorstellen, bij mij ook 1e IVF

Inez

Recommended Posts

Hallo Dames,

Ik heb mij zojuist aangemeld bij dit forum en wil mij dan ook kort even voorstellen. Wij zijn 32 en 37 jaar en zijn inmiddels al twee en een half jaar bezig om zwanger te worden. Afgelopen jaar zijn we door de mmm gegaan en daaruit is gebleken dat mijn hormoonhuishouding niet helemaal in orde is (mijn FSH is voor mijn leeftijd aan de hoge kant). Het zaad van mijn man is van matig tot redelijke kwaliteit. Dat zou een reden kunnen zijn waarom het zwanger worden bij ons zo lang uitblijft, maar de artsen weten het niet zeker, omdat, procentueel gezien, de kansen nog redelijk waren op een natuurlijke zwangerschap. Maar toch blijft het steeds weg.

Wij zijn eind april van dit jaar begonnen met onze eerste IVF-poging. Afgelopen woensdag heeft de punctie plaatsgevonden met één eicel (dus er is maar één follikel bij mij aangeprikt) en gisteren hebben wij te horen gekregen dat ons eicelletje zich heeft gedeeld, zodat morgen de terugplaatsing in Zwolle kan plaatsvinden. Heel erg spannend allemaal dus. Meteen ook heel erg vreemd en gek; het idee dat je "kindje" in Zwolle in een petri-schaaltje ligt....

Over het algemeen heb ik het traject tot nu toe nog heel goed kunnen verdragen, zij het wel dat Pregnyl voor een opgeblazen en soms pijnlijke buik zorgt, wat ik af en toe wel hinderlijk vind. In eerste instantie zag ik vreselijk op tegen het zelf moeten injecteren, maar dat valt mij gelukkig heel erg mee. De punctie zelf is mij ook niet tegen gevallen, maar straks de terugplaatsing.... en vooral daarna.... die twee weken lijken mij erg zwaar. Ik ben benieuwd hoe jullie met deze wachtwegen omgaan of om zijn gegaan.

Wat ik ook graag zou willen weten is wat jullie direct na de terugplaatsing hebben gedaan. Zijn jullie gaan liggen of hebben jullie gewoon weer de dagelijkse dingen gedaan? Ik heb echt geen idee wat het beste is. Volgens de papieren kun je na de terugplaatsing gewoon weer alles doen wat je altijd al deed, maar wel je zo gedragen alsof je zwanger bent (dus geen alcohol/roken e.d. Wat weten jullie hiervan en wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoop van jullie te horen.

Liefs,

Inez

Hoi Inez,

welkom.

Fijn dat er een tp is.

Na de tp heb ik het altijd rustig aan gedaan. Luister naar je lichaam. Er wordt idd gezegd dat je de dagelijkse dingen kan hervatten maar je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Ik was gelukkig gestopt met roken en een borrel heb ik wel eens genomen in de wachtweken.

Veel succes.

hoi Inez,

Welkom op het forum, gezellig bij ons erbij !!

Spannend hoor, morgen de TP.

Bij mij waren er uiteindelijk 5 follikels, waarvan 1 goed bevrucht en gedeeld heeft. Er is er uiteindelijk ook maar 1 nodig he !!

Op de dag van de TP, ben ik lekker naar huis gegaan, en heb een paar uur geslapen, was gelukkig ook een paar dagen vrij zodat ik rustig aan kon doen. Ze zeggen wel dat je gewoon je dingen kan doen die je normaliter ook doet, maar ik d8 hoe rustiger hoe beter !! Ik weet niet of het ook wel zo is, maar voor mijn gevoel wel en heb daar naar gehandeld. Goed eten, vooral drinken en niet stressen. Wel af en toe ongersut geweest, pakt het wel/ niet, maar uiteindelijk kan je daar niks aan doen of beinvloeden.

Vraagje : de punctie was bij mij zeer tegen gevallen, kreeg ook alleen maar een vaginale verdoving, wat volgens mij ook niet meteen inwerkte/ hielp, bij jou ???

Nou ik duim voor je dat alles goed en fijn mag verlopen morgen !!!!

Hoi Inez,

Welkom hier op dit geweldige forum. Wat super dat het wel tot een tp komt met maar 1 eicel. En precies wat Cigdem zegt: 'Er is er maar 1 nodig.'

Ik zit nu ook in de wachtweken. Je kunt inderdaad het beste naar je lichaam luisteren. Ik heb het na de tp ook rustig aan gedaan, vooral niet zwaar getild en niet gebadderd. Dat werd me ook verteld in het ziekenhuis om daarmee op te passen de eerste 3-5 dagen.

Dus dat heb ik gedaan. Inmiddels doe ik alles weer :)

Heel veel succes en kom je morgen op het wachtbankje van mei zitten? Tot morgen dan!!

Groeten

@Silvie, dank je wel. ik denk ook dat ik het idd rustig aan ga doen en afleiding moet gaan zoeken want ik voel me heel onrustig. ik ben er zo mee bezig!

@cigdem27, allereerst van harte met je zwangerschap (aan je banner te zien)!!!

De punctie viel mij idd niet tegen. Ik kreeg een infuus in met pijnstilling waarvan je heel slaperig wordt. Het enige wat gevoelig is, is het aanprikken zelf, maar ik vond het niet pijnlijk ofzo. Ik had mij er veel meer van voorgesteld en ik was ook heel erg angstig voordat ik erin ging (ik ben beslist geen held als het om ziekenhuizen e.d. gaat...), maar vond het dus wel meevallen. Ik denk dat die pijnstilling een heleboel heeft gedaan. Heb jij geen infuus gehad? Alleen maar een plaatselijke verdoving? De pijnstilling schijnt per ziekenhuis verschillend te zijn.

Hallo Inez

welkom hier.

Fijn dat je je emmietje nu bij je draagt!

Ik heb het na de tp rustig aan gedaan, ik had vakantie (wilde geen stress van het werk!), lag lekker op de bank te lezen, af en toe de hittepit achter in mijn rug. Geen alcohol ed. Verder liep ik regelmatig met de hond maar tilde bv. geen wasmand , stofzuiger of boodschappen. Een warm bad kun je voorlopig ook beter vwermijden: omdat er nog geen vruchtwater is is het vruchtje gevoeliger voor grote temperatuurschommelingen. (dat geldt overigens voor de eerste 12-13 weken).

Heel veel succes met deze wachtweken!

groetjes

Babeth

Hoi inez,

Gelukkig dat het zeker voor je mee viel !! Bij mij is het zeker tegen gevallen, een drama, zon pijn !!

Moesten ook mijn rechterkant in drukken anders kwamen ze moeilijk bij mijn rechter eitjes. Heb geen infuus gehad, geen pijnstillen behalve vaginale injectie, maar zoals ik al zei " hielp zeker niet op dat moment''' ik ben een held op sokken als het om zkh en naalden gaat, dus des te erger het was voor me. Maar stel de volgende keer weer, waar ik niet vanuit ga, maar stel he alle opties open houden, dan wil en sta ik voor een infuus, want wil het nooit meer zo helder/ bij mee maken !!!

En jah zal er weer voor gaan liggen want we weten waar we het voor doen, he !!!

Ik was er ook zo mee bezig hoor, na de tp en alle wachtdagen, gaat gewoon automatisch, maar probeer vooral relax te zijn, dan is je baarmoeder dat ook, denk ik hi hi hi !!

@Sonja81: spannend hoor! Zie ik het goed, mag je over 4 dagen testen? Als het meezit, dan zit ik morgen ook op het wachtbankje van mei.

@Babeth: met tranen in mijn ogen las ik je blog... Wat een afschuwelijk en hartverscheurend verhaal... Ik hoop echt dat jullie alle steun krijgen die nodig is om met dit verlies om te kunnen gaan en wens jullie dan ook heel erg veel sterkte en ontzettend veel geluk bij een volgende poging.

Hoi inez,

Gelukkig dat het zeker voor je mee viel !! Bij mij is het zeker tegen gevallen, een drama, zon pijn !!

Moesten ook mijn rechterkant in drukken anders kwamen ze moeilijk bij mijn rechter eitjes. Heb geen infuus gehad, geen pijnstillen behalve vaginale injectie, maar zoals ik al zei " hielp zeker niet op dat moment''' ik ben een held op sokken als het om zkh en naalden gaat, dus des te erger het was voor me. Maar stel de volgende keer weer, waar ik niet vanuit ga, maar stel he alle opties open houden, dan wil en sta ik voor een infuus, want wil het nooit meer zo helder/ bij mee maken !!!

En jah zal er weer voor gaan liggen want we weten waar we het voor doen, he !!!

Ik was er ook zo mee bezig hoor, na de tp en alle wachtdagen, gaat gewoon automatisch, maar probeer vooral relax te zijn, dan is je baarmoeder dat ook, denk ik hi hi hi !!

Vreselijk, zeg. Ik zou het ook nooit zonder dat infuus hebben aangedurfd. Ik heb namelijk tijdens de mmm een fertiloscopie gehad (een nieuwere, minder belastende vorm van een kijkoperatie of je eileiders doorgankelijk zijn, maar dan vaginaal en niet via de buik of röntgen). De punctie is vergelijkbaar, maar minder belastend dan die kijkoperatie, dus ik wist wel een beetje wat mij te wachten stond. Eerst word je heel duizelig (zweverig) nadat ze de pijnstilling via het infuus hebben ingebracht, maar daarna word je heel rustig. Ik heb niet meegekeken en lekker mn ogen dichtgedaan... Ik hoef dat allemaal niet te zien, ik geloof het wel dat het spectaculair voor die artsen is. Ik zou in jouw geval idd ook hameren op meer pijnstilling van te voren. Daarna moet je wel twee uurtjes "nablijven" om bij te komen en mag je de eerste 24 uur niet autorijden (heb ik trouwens de volgende dag wel gedaan, hihi)

Hoi Inez,

Welkom (ben zelf ook niet nieuw op het forum!)

En spannend allemaal zeg.... zal voor je duimen.

Ik heb 3x tp gehad en heb wel rustig aan gedaan, maar ben daarna wel gewoon gaan werken. Wat de andere meiden ook zeggen; gewoon goed naar je lichaam luisteren.

De 20e start ik weer met hormonen spuiten, dus ik heb (hoop ik) nog een tp tegoed. Maar nu werk ik niet, dus ga daar ook heel erg gebruik van maken. Ik ga lekker rustig aan doen, alleen maar leuke dingen doen/kijken. Geen gezeur aan mijn hoofd, misschien dat dat nu een keer helpt.

De punctie vind ik trouwens echt geen pretje. In het VU krijg je een half pilletje valium, dat werkt bij mij gelukkig wel erg goed. Maar de punctie deed evengoed wel veel pijn. Ik heb ook al wat littekenweefsel (door de puncties e/d operaties mbt de endometriose) en dat maakt het nog iets gevoeliger.

Daar zie ik wel tegenop. Maar goed, het hoort erbij en ik heb er ook wel weer heel veel zin in.

Maarre, zo'n infuus klinkt wel weer ideaal hoor!!! Ga het toch hier eens vragen...

Succes verder en 'veel plezier' met je tp morgen!!

Hoi Inez

Welkom hier op het fijne forum!!

En super dat je morgen de tp hebt en dan op naar de spannende wachtweken!!

We lopen zelf ook in Zwolle

Van de punctie heb ik alleen de rechterkant gevoeld ik had namelijk 10 grote follikels en 9 kleintjes maar ze hebben ze wel allemaal aangeprikt,maar ik was wel lekker ver heen ik had een infuusje gekregen met dormicum en nog een coctail van pijnstilling dus heb bijna niks gevoeld gelukkig alleen nu nog een opgezette buik en wat kwaaltjes zoals zere boobies en wat krampjes maar dat kan uiteraard ook van de bolletjes komen maar nu nog een weekje wachten voordat we kunnen testen

Maar wat de andere dames ook al zeggen over na de tp,gewoon goed naar je lichaam luisteren en de eerste 3/4 dagen niet te zwaar tillen,bukken en geen gemeenschap althans dat is wat dr van kamp me vertelde maar ik denk dat je het morgen nog wel te horen krijgt na de tp

Maar erg veel succes morgen en zie je op het wachtbankje mei

Liefs Elvira

hoi inez

welkom op het forum

ik heb na de tp gewoon kalm aan gedaan

wel veel op de bank gelegen lui zijn en tv kijken of 1000 berichtjes op dit forum achter gelaten

ook gewoon lekker proberen te ontspannen

uitslapen winkelen en op visite gegaan

had een week vrij genomen van het werk omdat ik zwaar werk heb en na de tp eigenlijk best wel bang was om te veel te doen

het is niet bewezen dat dit helpt hoor maar het heeft mij in ieder geval wel geholpen

groetjes sandra