Jump to content

Cyste op 1 van mijn eierstokken.

corina

Recommended Posts

Hoi,

Zoals je kan lezen in mijn dagboek ( Corina's dagboek eerst ivf dmv eiceldonatie) hebben ze bij mij een cyste ondekt op 1 van mijn eierstokken.

Nou is mijn vraag zijn er op deze forum meiden die dit ook hebben mee gemaakt?? En wat hebben ze er toen aangedaan??

Liefs Corina.

Ik heb je verhaal nog niet gelezen maar ik heb op dit moment ook een cyste op mijn eierstok. Van 4x5cm ongeveer.

Ik heb een depot lucrin voor 1 maand gekregen. Aangezien ik nog steeds afscheiding blijf houden 1 week eerder naar het ziekenhuis voor controle.

Ik ben een endometriose patient en ik heb op dit moment heel veel cystes. Voor de ivf zitten er 3 in de weg (waaronder die op de eierstok). Deze moeten eerst slinken of verdwijnen, gebeurt dit niet dan zullen ze operatief verwijderd moeten worden.

Hi Corina,

Er zijn 3 soorten cysten die op je eierstok voor kunnen komen;

Ten eerste de met vocht gevulde cystes die het meest voorkomen, waarbij als het ware het eiblaasje niet springt maar steeds verder groeit waardoor je een vochtbaas krijgt. Hier wordt meestal niets aan gedaan, ze knappen en gaan vanzelf weg, tenzij de gyn bang is dat hij door zijn gewicht de eierstok om zijn as kan laten kantelen, dan worden ze wel eens verwijderd.

De cystes die Vanessa en ik hebben zijn endometriose cystes, welke gevuld zijn met (oud) bloed en eigenlijk alleen bij endometriose voorkomen. deze worden wel eens operatief verwijderd maar ook wel met hormoonbehandeling behandeld (een tijdelijke kunstmatige overgang)

En dan zijn er nog dermoid cystes, welke gevuld zijn met materiaal uit het lichaam (kunnen haren, stukjes bot en weet ik niet wat inzitten), en die worden vlgs mij ook operatief verwijderd maar daar weet ik verder niet zoveel van.

Als je niet bekend bent met endometriose is de kans groot dat het inderdaad het eerste is, maar hoe ze daar mee om zullen gaan met het oog op een terugplaatsing kan ik je niet voorspellen. Wanneer moet je weer terugkomen?

Succes ermee!

Liefs Pien

Hoi Corina,

Ik had bij mijn tweede poging ook een cyste. Ik had toen geen uitgangsecho gehad, dus hij werd pas omtdekt bij de eerste FM op dag 10. Ik mocht toen doorgaan, omdat de gyn. voorspelde dat ie vanzelf weer weg zou gaan en het heel veel voorkomt (zonder dat vrouwen het weten). Ik had dus de eerste versie uit het verhaal van Pien. Het ligt er ook aan hoe groot ie is geloof ik. Ik moet wel zeggen dat ik minder follikels links had dan rechts, best een groot verschil dus ik denk dat die cyste toch in de weg heeft gezeten, maar goed, alles kon doorgaan. Ik moest na de punctie wel 3 dagen antibiotica want ze wist niet zeker of ie per ongeluk was aangeprikt.

Lijkt me dus dat eerst duidelijk moet zijn wat voor cyste het is maar als het de eerste soort is: maak je geen zorgen, komt weer goed!

Succes! Caroline

Hoi hoi,

Ten eerste bedankt voor jullie reactie.

Ik ben geen endometriosepatient dus zoals ik van jullie lees is dus de kans groot dat deze vanzelf weggaat. ( hopen en duimen dat dat ook echt gebeurt.)

Afwachten dus maar, omdat ik geen eigen cycles heb i.v.m TS ( mijn eierstokken/eileiders zijn niet ontwikkeld) zit ik nu aan de provera ( voor onttrekkingbloeding ) en estradiol als ik volgende week mijn onttrekkingbloeding krijg moet ik Geertgen bellen voor een afspraak voor een echo om te kijken of evt de cyste minder of weg is.

Dus afwachten maar.

Liefs Corina.

hoi corina,

ik wil je niet bang maken hoor maar zal mijn verhaal ook vertellen.

Op de dag van de uitgangsecho zagen ze een cyste bij mij van 6 cm in mijn eierstok. Ze dachten dat het een met vocht gevulde cyste was dus konden we wel beginnen met stimuleren. Afgelopen weken had ik veel buikpijn.

En vorige week vrijdag ben ik met spoed geopereerd aan een cyste van 9 bij 8 en was mijn eierstok samen met cyste 3 keer om zijn as gedraaid.

Een geluk bij een ongeluk, want we hadden geen tp omdat er geen zaad was, maar zo kan het ook...ik heb een verleden met dermoid cystes, maar ze verzekerden ons dat dat het niet was...we horen 11 juni wat het wel was.

Ik hoop voor jou natuurlijk dat wel een met vocht gevulde cyste is.

Veel succes met je behandeling verder.

groetjes sophie

ik heb een met vocht gevulde cyste gehad, meerdere keren trouwens

deze waren alle keren kleiner dan 2cm dus geen gevaar voor de behandeling

na de punctie heb ik ook altijd standaard cystes, deze verdwijnen bij mij vanzelf

Hoi Corina,

Ik heb dit ook gehad. Tijdens de uitgangsecho zagen ze een cyste zitten van rond de 5 cm. Bij mij hebben ze deze weggeprikt voordat ik begon met stimuleren. De artsen waren er anders bang voor dat er te weinig ruimte was voor de eitjes om te groeien. Deze punctie kun je vergelijken met een eicelpunctie. Alleen zijn ze sneller klaar en kreeg ik geen pijnstilling, maar dat maakte bij mij toen niet uit.

Succes en laat je nog even weten hoe het bij is opgelost?

Groetjes,

Appel

Ik heb ook een cyste gehad. Eerst moest ik de pil slikken in de hoop dat dit de cyste zou doen verdwijnen. Maar niet. Ik heb een kijkoperatie gehad en de cyste is verwijderd. Het is allemaal goed gegaan en is me achteraf meegevallen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat dinsdag, succes in ieder geval!

Ik mag mij maandag weer melden in het zh. Ben benieuwd wat ze in het team overlegd hebben. Anders maar weer een maand lucrin, alleen zitten we dan wel heel erg dicht tegen de vakantie aan geloof ik.

Hallo,

Nou ik ben vandaag bij Geertgen geweest zonder mijn man wat wel ff vreemd was maar goed het kon gewoon niet ff anders!!!

Ik moest er om 14.20uur zijn was 14.55uur aan de beurt en liep pas om 16.50 uur naar buiten pfff wat een zit was dat maar goed geef niet niets aan te doen.

Nou Dr.Wissman heb gekeken en helaas de cyste zit er nog en is zelfs groter geworden "slik". Maar ik hoef mij geen zorgen te maken want het ziet en glad en rustig uit dus volgens hem is het gewoon goedaardig.

Nu is er afgesproken dat ik gewoon verder ga met de medicijnschema en ik wordt donderdagavond door Dr. Wissmann gebeld hoe we nu verder gaan, hij zou het gaan bespreken met andere en waarschijnlijk wordt het naar een gyneacoloog in mijn eigen z-h om hem evt weg te laten halen maar goed dat horen we donderdagavond maar weer ik ben benieuwd.

Nou tot zover mijn update.

Liefs Corina.

Hoi Corina,

Dat is zeker een lange zit geweest. Jammer dat je nog niet precies weet waar je aan toe bent. Maar gelukkig mag je wel gewoon door met het medicijnschema.

Succes.

Groetjes,

Appel

Nou ik zit op dit moment behoorlijk in de lappenmand.

Ik was natuurlijk vorige week naar dr.Wissmann geweest en toen bleek dat de cyste gegroeit was hoeveel en hoe groot hij toen was wist ik niet.

Maar sinds afgelopen donderdagavond heb ik verschrikkelijke buikpijn ben toen vrijdag 2x naar de huisarts geweest en die heeft me toen doorgestuurt naar het z-h omdat er geen blaasontsteking is en hij verwacht dat het van die cyste kwam.

Ik naar het z-h en daar gingen ze ook vanuit dat het van de cyste afkomstig is hij had een doorsnee van 8cm ik werd naar huis gestuurt met 3xdgs ibprufen 400mg.

Zondag hield ik het niet meer want de tijd tussen de tabletten redde ik gewoon niet dus wij z-h gebeld en moch ik langs komen.

Daar zagen ze dat hij een doorsnee had van 9cm dus ik zei hij is gegroeid maar volgens de arts was dat niet zo kwam gewoon door de manier hoe hij lag, oke dan geloven we dat maar.

Ik kreeg het advies om zn extra paracetamol in te nemen en als het niet ging mog ik terug komen + zei ging doorgeven dat het niet te lang moest duren eer dat de operatie is.

Ben ik vandaag gebeld door het opnamebureau en een afspraak gemaakt bij de anesthesist en daar kan ik vrijdag terecht, en dan maar wachten wanneer ik kan, heb wel gevraagd of het niet al te lang hoeft te duren want zo kon het echt niet, ze zou overleggen met de gyneacoloog een vrijdag en dan hoor ik misschien wel iets meer.

Afwachten dan maar weer ik hoop dat ik evt volgende week al mag, maar goed ik kan geen ijzer met handen breken.

Groetjes Corina.

• 2 weeks later...

Ha Corina,

Jee zeg, wat een onzekerheid en lang wachten!

Ik had vorige week donderdag mijn 1e echo na start Deca en toen dachten ze een cyste te zien op mijn linker eierstok, dus mocht ik nog niet met Fostimon (stimulatie) beginnen.

Donderdag jl. 2e echo en bleek de cyste er nog te zitten en gegroeid te zijn, (wat ik al dacht omdat ik links onderin buikpijn had sinds een paar dagen).

De volgende ochtend kreeg ik meteen een punctie om de cyste te verwijderen, zodat ik 's avonds toch met Fostimon kon beginnen.

Gelukkig is het voor jou ook bijna zover, nog even volhouden!

Succes en laat even weten hoe het is gegaan.

Hoi meiden,

Hier ben ik weer ik ben nog wel niet veel maar goed genoeg om jullie ff te laten weten hoe het nu met mij is.

Wij moesten i.p.v 11.30 uur melden ons om 10.30uur melden terwijl de operatie gepland stond om 13.00uur dus zat niets anders op dan wachten wachten en zenuwachtiger te worden.

Maar goed het liep niet uit dus ik werd netjes om 12.30uur naar boven gebracht voor de operatie.

Toen ik weer een beetje bij kennis was was het rond 15.00uur maar eer dat ik naar de zaal werdt gebracht was het tegen 17.00uur maar goed ik viel toch regelmatig in slaap.

Toen kwam de gyn langs en die vertelde dat het toch wel lastig is geweest omdat de cyste gedraaid was + ontstoken maar mij eierstok heeft hij laten zitten, en dat ik voor de zekerheid 1 nachtje moest blijven.

Nou dat was achteraf geen overbodige luxe want wat was ik 'savonds beroerd zeg heb tot 2x toe flink moeten spugen.

Maar gelukkig ging het gisterochtend beterder en mocht ik gelukkig naar huis.

Nu is het thuis rustig aan doen heb het gevoel bont en blauw te zijn in mijn buik en ze hebben 4kl. sneetjes gemaakt waarbij 1 bij mij navel en die doet verschrikkelijk zeer gelukkig de andere 3 niet die zitten tehoogte van mijn bikinilijn.

Zo nu zijn jullie weer een klein beetje hoogte.

Liefs Corina,

Hoi Corina,

Sterkte. Gelukkig is alles naar omstandigheden goed verlopen. Nu rustig aan doen. Lekker binnen op bed blijven, want buiten is het broeierig warm.

Sterkte meid en hopelijk kunnen jullie snel weer verder met jullie kinderwens.

Groetjes,

Appel

Hoi Corina,

Dat je lang van te voren aanwezig moet zijn en na de ingreep nog lang moet wachten is gewoon nodig, ze nemen de tijd en het zekere voor het onzekere.

Goed ook dat je nog even een nachtje moest blijven, niet leuk, maar wel beter.

Balen dat het ontstoken was, gelukkig nog wel je eierstok.

Nu goed rustig aan doen en duim voor je dat je je snel weer wat prettiger voelt, zodat je kan starten.

Sterkte!!

• 2 weeks later...

Hoi Meiden,

Ik zit al iets langers als 2 weken te wachten op mijn menstruatie daarna kan ik weer beginnen met ivf.Zaterdag een echo gehad omdat het maar niet doorzet maar de buikpijn is wel verschrikkelijk en daarbleek dat ik een cyste had van 4 cm.Deze moet weg zijn voor we weer verder mogen.Nu zie ik het allemaal niet zo rooskleurig want ben nu al een jaar bezig voor ivf 2 maar steeds moet ik de pogingen staken.Nu vertelde ze mij dat ze dacht dat de cyste niet vol zat met vocht maar waarschijnlijk met bloed.Dit was normaal en moest me er geen zorgen om maken zei de fertiliteits verpleegkundige.Maar als ik jullie verhalen nu lees begin ik hem wel een beetje te knijpen.2.5 jaar geleden heb ik namelijk ook een kijk operatie gehad en zijn er allemaal verklevingen weg gebrand.

Zijn er vrouwen op het forum bij wie de cyste gevuld met bloed vanzelf weg is gegaan en hoelang duurt het meestal voordat hij vanzelf wel gaat? Is dat meestal met je eerste menstruatie of kan dat wel langer duren?

Groetjes Bianca