Jump to content

Ervaringen met IVF in natuurlijke cyclus gezocht

yolande2009

Recommended Posts

Ik heb een eierstok die waarschijnlijk niet bereikbaar is en de andere wel. Ze overleggen nu nog in het vu hoe of wat maar ik ben benieuwd of er dames zijn die IVF in eigen cyclus ( dus zonder hormonen) hebben gedaan en in welk ziekenhuis? Ik loop zelf in het vu. Ik hoop dat er dames zijn die me hun ervaringen kunnen laten weten! Ik hoor het eigenlijk nooit op dit forum dus ben benieuwd....

Alvast bedankt!!

liefs Yolande

Er bestaat IVM, waarbij geen hormonen worden gebruikt. De eicellen worden onrijp uit de eierstok(ken) gehaald, waarna ze in het lab rijpen. Vervolgens worden ze bevrucht en ontstaan er embryo's die teruggeplaatst kunnen worden.

Daarnaast bestaat er IVF in eigen cyclus, waarbij er ook geen hormonen worden toegediend, maar waarbij gebruik gemaakt wordt van de natuurlijke cyclus (Modified Natural Cycle/ MNC) en het eitje tijdens de punctie uit het follikel wordt gehaald dat die cyclus uit zichzelf tot rijping is gekomen. Er wordt dan wel een minimum aan hormonen gegeven om het moment van de punctie te kunnen controleren, zodat het eitje niet spontaan voor de punctie springt.

Dit laatste ben ik mee bezig, maar dan wordt het eitje steeds middels ICSI bevrucht i.p.v. via IVF.

Hoi Dough,

Ben blij met je reactie want ik bedoel inderdaad MNC.

Bij mij is de reden dat ze waarschijnlijk niet bij de andere eierstok kunnen komen en als ik ivf met hormonen zou doen dan is dat wellicht te gevaarlijk omdat ze de gerijpte eicellen dan niet kunnen weghalen dus dan zou de kans op complicaties groot zijn. Vandaar dat ik aan ivf zonder hormonen zat te denken maar ik vraag me af hoe dat werkt, want dan moet het eitje die maand dus precies in de goed bereikbare eierstok groeien of is het zo dat in beide eierstokken elke maand eicellen rijpen? Je merkt het al, weet er nog amper iets van af en zit boordevol met vragen....:lac:

Doen ze MNC in elk nederlandse ziekenhuis? Heb jij dezelfde reden als ik om MNC te doen?

Hee Yolande,

Geen probleem dat je dat pas later zag. Heb deze week 2 keer negatief getest, dus ben niet in opperbeste stemming, helaas.

Ik loop in Groningen in het UMCG, daar wordt IVF en ICSI standaard aangeboden in de eigen cyclus, omdat het risico van overstimulatie dan afwezig is. De resultaten na 6 keer eigen cyclus liggen even hoog als 1 reguliere IVF of ICSI behandeling (30% kans op zwangerschap).

In Groningen komen vrouwen met een normale vruchtbaarheid en onder de 35 jaar in aanmerking voor deze behandeling.

In andere ziekenhuizen wordt de behandeling volgens mij niet toegepast. Alleen in de INES studie.

In jouw geval kan ik me voorstellen dat het niet verstandig is om de eierstokken extra te stimuleren middel hormonen, vanwege die ene eierstok. Misschien dat er daarom een uitzondering voor je wordt gemaakt dat men eigen cyclus gaat doen.

Er rijpt elke cyclus normaal gesproken 1 follikel (waar een eitje in zit). Bij mij gaat dat netjes om en om links en rechts. Sommige vrouwen hebben een dominante zijde. Het is denk ik afwachten hoe dat bij jou zal gaan. Misschien moet je af en toe een cyclus overslaan omdat dan bij jouw goede kant geen follikel groeit die maand. Ik ben er wel erg benieuwd naar, ik zou zeggen, vraag het allemaal aan je behandelend arts!

Hoi Dough,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het enorm naar vind voor je dat je negatief getest hebt. Ik kan me zo goed indenken hoe vreselijk dat elke keer weer is. Heel veel sterkte en hopelijk heb je veel steun van je familie/vrienden. Dat helpt mij altijd wel.

Bedankt ook voor je uitleg over hoe het bij jou werkt met ivf in eigen cyclus. Stel dat het vu het niet wil doen, zou ik dus kunnen overwegen naar Groningen te gaan. Je doet er immers alles voor om die wens in vervulling te laten gaan. 9 juni hoor ik wat ze in het vu met me van plan zijn of in het ergste geval zouden ze ook nog kunnen zeggen dat het allemaal moeilijk wordt, ik ben erg nu alweer nerveus door....

Heel veel sterkte en ik zal je volgen!

Yolande

Dank je voor het meeleven, Yolande. Dat doet me goed.

We hebben gelukkig heel veel steun aan familie en vrienden. Ze willen alles wel voor ons doen om ons gelukkig te zien. Helaas zit dat er niet in en dat voelt voor hen heel machteloos. Het enige dat ze kunnen doen is 'er zijn'. Daar ben ik heel blij om.

Erg moeilijk vind ik wel dat mijn drie beste vriendinnen (stellen) op het moment zwanger zijn van hun eerste kindje. Ze gaan nog even intensief met ons om en zijn er altijd voor ons, maar het contrast van hun leven en het onze is zo pijnlijk groot. En tegelijkertijd leef ik enorm mee en verheug ik me op hun kindjes! Het is zo dubbel allemaal.

Kan me voorstellen dat je in een heel onzekere nare situatie zit: je weet nog niet of en hoe er behandeld gaat worden.

Houd er rekening mee dat in jouw geval overstappen naar Groningen misschien niet zomaar mogelijk is, omdat er medisch bij jou natuurlijk wel een 'probleem' is in de ene eierstok. Bij eigen cyclus in Groningen moet het bij de vrouw allemaal goed zitten.

Ik zit wel te denken of IVM niks voor je is. Dat ze, zonder te stimuleren, onrijpe eicellen (meerdere) uit de eierstok van je halen waar ze bij kunnen, waarna ze ze dus in het ziekenhuis laten rijpen. Weet even niet of het VU dat doet.

Maar goed, eerst maar es afwachten wat de 'wijzen' in t ziekenhuis zullen voorstellen. Ze weten het heel goed en daar kun je op vertrouwen, maar blijf zelf ook kritisch meedenken! Succes volgende week in elk geval!

Hoi Yolande,

Wij zijn ook bezig met IVF in eigen cyclus in het umcg. We hebben nu 6 behandelingen gehad waarvan 5 terugplaatsingen. Op zich een hele goede score maar er is nooit een blijven zitten. Ik geloof dat je al een goede score hebt als er 3 terugplaatsingen zijn van de 6 pogingen. Bij poging 5 maakte ik zelf geen eitje aan dus dat was erg jammer, het telt namelijk wel als een poging...

Ik heb vandaag mijn terugplaatsing van mijn 6de poging gehad dus het wordt weer spannend!!

Ik mag geen hyperstimulatie hebben omdat ik een hartafwijking heb en daarvoor mag ik niet teveel hormonen spuiten. Nu spuit ik alleen een hele kleine hoeveelheid om het allemaal wat makkelijker te maken. Op zich valt het ons allemaal wel mee ondanks je wel vaak heen moet voor de follikelmeting. Maar het is natuurlijk voor een goed doel!

Vandaag moest je toch heen voor een gesprek? Ben benieuwd hoe het gegaan is!

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

groetjes yvonne

Hallo meiden,

Lange tijd ben ik van het forum afgeweest omdat ons verhaal een einde kreeg na 3 keer IVF gedaan te hebben.

Iedere keer groeit het baarmoederslijmvlies, groeien de follikels...

Maar na de punctie blijken er geen eitjes te zijn!

Ons ziekenhuis wil nu een keer een poging in eigen cyclus bekijken, omdat ik wel een kindje heb van bijna 7, dus mijn lijf heeft ooit bewezen dat het kan!?!!!

1 Groot raadsel, geen ziekenhuis in nederland schijnt dit beeld te kennen...

een experiment dus om te kijken hoe en of t eitje eruit ziet zonder stimulatie!

Ik ben benieuwd als jullie inmiddels al zo'n poging gedaan hebben hoe dat gegaan is, kan namelijk nergens op het hele internet iemand vinden die hetzelfde heeft als ik.

De arts noemt het ook zeldzaam!!

Zucht het verlangen is zooooo groot, maar t lijkt er ernstig op dat deze droom nooit werkelijkheid wordt!.....

Jullie allemaal heel veel succes met waar je mee bezig bent!

Hallo Vonnie!

Jee, wat apart allemaal bij jou zeg!

Wij zijn dus ook met ivf in natuurlijke cyclus bezig (zie mijn vorige berichtje in dit topic). Zal in het kort even vertellen hoe het bij ons ongeveer gaat.

Op cyclusdag 12/13 gaan we voor de eerste follikelmeting. Als het blaasje 14 mm is mag ik beginnen met spuiten. Het is maar een klein beetje hoor. Alleen om het blaasje wat te stimuleren. Als het blaasje 18 is wordt de punctie gedaan en hiervoor moet ik nog Pregnyl spuiten. De punctie is bij alle keren nog goed gelukt. Na 2 dagen wordt de embryo terug geplaatst en dan mag ik nog 3 keer Pregnyl spuiten om het baarmoederslijmvlies zo goed mogelijk te houden.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het nog wel van je!

Het is allemaal een wat langer proces maar het is voor een goed doel. Wij hebben vandaag een terugplaatsing gehad van onze 6de eigen cycluspoging. En we blijven hopen en duimen!!

Heel veel succes en sterkte!

groetjes yvonne

Hoi Monthe,

Bedankt voor je ervaring in umcg. Hoop erg voor je dat het deze keer raak is!

Hou me op de hoogte, ben benieuwd.

Ik ben vandaag inderdaad weer in het vu geweest en we waren bloednerveus waarmee ze zouden komen. Maar het was hoopvol. Ze gaan me opereren en proberen die eierstok die aan baarmoeder vastzit los te maken en op de goede plek terug te leggen en ze gaan ook proberen die eileiders met vocht te verwijderen of anders af te klemmen! Garanties geeft hij niet maar wel goede hoop.... De wachtlijst voor deze operatie is 4-6maanden helaas maar ja dat kan er ook nog wel bij voor een goed doel. Dus voorlopig hoop ik nog dat het allemaal lukt en ik daarna de gewone ivf te doen, en anders zal ik zeker ivf in eigen cyclus gaan overwegen, mits de eileiders wel kunnen worden afgeklemd of verwijderd.

Yvonne, jij ook veel succes!!!