Ga naar inhoud

bureaucratie in de NL zorg... (AMC)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Na ruim 3 maanden wachten op onze intake bij het AMc, na door te zijn gestuurd door het VU ivm een TESE-behandeling voor vriendlief heeft deze geresulteerd in een complete des-illusie...

We zijn ruim 3 uur bezig geweest in het AMC. Zoals verwacht ging het om een algemene intake, waarbij ze dus alle info over de onderzoeken die al in het VU zijn gedaan en die ze in hun dossier hebben opzij geschoven hebben en ons dus werkelijk onderaan de ladder opnieuw laten beginnen. Gevolg: alle onderzoeken weer opnieuw doen.

De arts gaf direct aan dat de wachtlijsten dramatisch zijn in het amc momenteel en dat we er rekening mee moeten houden dat de tese pas zomer 2011 zal plaats vinden. Als het al mag natuurlijk... En als het dan lukt komt daar nog een icsi wachtlijst van ruim 6 maanden bovenop. Met andere woorden: we staan dus vanaf nu 1.5 jaar minimaal stil.

Ondertussen gaan de onderzoeken wel door. we hebben allebei al 10 buisjes bloed moeten geven, mn vriend moet nog 2 keer extra bloed geven, 2 keer semen opwekken, echo, chromosomenonderzoek, dna-onderzoek... Zucht.

De afspraak bij dr meissner mochten we nog niet maken, krijgen we een brief over, want er is een wachtlijst om een afspraak met hem te kunnen maken (!!!), pas als we meissner gezien hebben, kunnen we naar mochtar.

Ben zo boos over alle bureaucratie!!! Hoe kan het toch zo zijn dat mensen zoals wij (en daar bedoel ik ons allemaal mee) die allemaal al door zoveel ellende moeten, ook nog eens te maken krijgen met giga-wachtlijsten???

Zucht!

Geplaatst

Hoi Fren

ik begrijp je frustratie volkomen!!! kan er uiteraard ook geen verklaring voor geven maar het feit dat er zulke wachtlijsten zijn zal mede te maken hebben met het feit dat bv. de Tese nog maar in 2 ziekenhuizen in NL uitgevoerd wordt.....

Je zou eventueel eens contact op kunnen nemen met Dusseldorf...voor zover ik weet is daar voor de icsi geen wachtlijst en hoeft de Tese daar zeker geen jaar te duren.

Wellicht werken zij ook met de onderzoeksgegevens die jullie al hebben.

De kosten zijn voor zover ik weet ook niet heel veel meer vergeleken met het Nederlandse tarief dus met je eigen bijdrage is het dan misschien te overzien.

Heel veell succes in ieder geval!!

groetjes

Babeth

Geplaatst

Oh Fren, ik kan me je frustratie zo goed voorstellen... Zeker omdat je al een keer zo dichtbij bent geweest. Is er een reden dat julie perse in het AMC willen/moeten zijn? Ik zou toch eens rondkijken evt. inderdaad in het buitenland of het niet sneller kan want hier word je toch gestoord van!!

Sterkte!

Caroline

Gast Sannie66
Geplaatst

O Fren, het is alsof de 'duvel' ermee speelt! Ik heb het al eens eerder ergens geschreven: de Nederlandse 'achterstand' op IVF/ICSI gebied is enorm en totaal niet vooruitstrevend in vergelijking met bijv. Belgie of Duitsland.

Ik snap dat je er verschrikkelijk tegenop ziet, mocht je zolang moeten rijden naar bijv. DD of Gent, maar meis, ANDERHALF jaar is wel héél erg lang om jullie wens op een laag pitje te zetten. Ik zou toch eens bellen met 1 van de 2 ziekenhuizen en wat info opvragen m.b.t. plaatsing en wachttijd... heb je wat te vergelijken en wellicht dat dit opweegt tegen het er tegenop zien van het gereis... (FM's kun je toch in je 'eigen' zh laten uitvoeren?)..

:3some: en liefs,

San

Geplaatst

Ik weet niet hoe lang het wachten is in Nijmegen momenteel, maar opzich is dat "maar" 1,5u rijden voor jullie (net zoals voor ons en wij vonden het prima te doen). Wij hebben 4 maanden op TESE moeten wachten ongeveer en na 2 maanden hadden wij al door kunnen gaan voor de eerste ICSI.

Dat was ongeveer een jaartje geleden.

Heel veel succes!

Geplaatst

Ik ben helemaal niet thuis in Tese, maar ik vind 1,5 jaar wel heel absurt lang.

Hopelijk vinden jullie nog een ziekenhuis bij wie het sneller kan.

Heel veel succes in ieder geval.

Geplaatst

1,5 jaar is inderdaad lang wachten. In Nijmegen is de wachtlijst voor tese na intake e.d. 3 a 4 maanden. Na een succesvolle tese is de wachtlijst voor icsi ongeveer 2 maanden. Wij zijn in december 2009 voor intake in Nijmegen geweest en gaan nu bijna starten met icsi.

Misschien toch eens handig om daar te informeren.

Veel sterkte iig!!

Groetjes Lianne

Geplaatst

wow, 1,5 jaar!! das wel erg lang zeg. Ik zou zekers nog eens contact opnemen met andere z'huizen. (binnen- of buitenland). Het gaat toch zeker om jullie grootste wens.

Wij hoeven gelukkig niet aan de tese. Maar in Elsendorp hebben we vandaag de intake(3-4 weken geleden voor gebeld) gehad en mogen volgende week al beginnen aan ivf/icsi. (terugplaatsing in genk-belgie). Ben er superblij mee.

Geplaatst

Een jaar wachten op TESE??????? Mijn vriend kon in UZ Gent al binnen een week terecht!!!!!!!!!!! Eigenlijk al na 3 dagen maar dat was voor ons te snel wat regelen betreft.

Dit is via urologie daar gegaan.

Absurde wachtlijst zeg en dan zeggen ze dat door de marktwerking in de zorg de wachtlijsten weggewerkt zijn laat me niet lachen....

Geplaatst

Meiden, ik heb de discussie verplaatst naar 'ervaringen met ziekenhuis' rubriek... daar past het beter thuis volgens mij.

groetjes,

Mariek

Geplaatst

Ik loop zelf in DD.

Niet vanwege TESE, maar ik ken via een ander forum (http://www.zwangerschapspagina.nl) wel andere meiden die ivm TESE naar DD zijn gegaan. Je zou aan hen wat dingen kunnen vragen.

Ik wil je niet de put in praten, maar er zijn mensen bij wie wel zaad worden gevonden, maar ook mensen bij wie er geen zaad word gevonden.

Stel je voor dat je anderhalf jaar wacht en dan nog steeds met lege handen, lege rietjes zit...

Loutjelou, een forumlid van zwangerschapspagina heeft via DD een TESE laten doen en laatst weer iemand, maar die naam ben ik ff kwijt. Je zou in het Dusseldorftopic daar wat vragen kunnen stellen over hoe lang het duurt en wat het kost.

Ik meen dat haar vriend binnen twee maanden aan de beurt was. Bij hun is helaas geen zaad gevonden en zij zijn nu met Donor-IUI bezig... Maar mocht ze IVF hebben gemoeten: in DD is daar geen wachtlijst en ze zijn vele malen verder en beter dan dat ze in NL met IVF en ICSI zijn.

Heel veel succes gewenst!!

Geplaatst

dank meiden, voor de meelevende en opbeurende woorden.

Heb vanmorgen met Nijmegen gebeld en daar is de wachtlijst voor tese slechts 2-3 maanden!! Dat biedt dus perspectief.

Vraag me alleen af hoe ik dat dus nu zou moeten oplossen, bij het amc zijn natuurlijk allerlei dingen in gang gezet gisteren. Eerst maar eens een intake in nijmegen? Of moet ik amc direct stopzetten met het risico dat we straks met lege handen staan?

Iemand ervaring met overstappen?

Geplaatst
Ik loop zelf in DD.

Niet vanwege TESE, maar ik ken via een ander forum (www.zwangerschapspagina.nl) wel andere meiden die ivm TESE naar DD zijn gegaan. Je zou aan hen wat dingen kunnen vragen.

Ik wil je niet de put in praten, maar er zijn mensen bij wie wel zaad worden gevonden, maar ook mensen bij wie er geen zaad word gevonden.

Stel je voor dat je anderhalf jaar wacht en dan nog steeds met lege handen, lege rietjes zit...

Loutjelou, een forumlid van zwangerschapspagina heeft via DD een TESE laten doen en laatst weer iemand, maar die naam ben ik ff kwijt. Je zou in het Dusseldorftopic daar wat vragen kunnen stellen over hoe lang het duurt en wat het kost.

Ik meen dat haar vriend binnen twee maanden aan de beurt was. Bij hun is helaas geen zaad gevonden en zij zijn nu met Donor-IUI bezig... Maar mocht ze IVF hebben gemoeten: in DD is daar geen wachtlijst en ze zijn vele malen verder en beter dan dat ze in NL met IVF en ICSI zijn.

Heel veel succes gewenst!!

Hallo dames

toen wij onze intake in Brussel hadden werd ons medegedeeld dat de kans 50% was dat ze zaad zouden vinden ...ben het ermee eens dat als er dan niets is je behoorlijk extra uit het veld geslagen bent.

In ons geval pakte het totaal anders uit maar ik persoonlijk zou er enorm veel moeite mee hebben als je eindelijk weet waar je aan toe bent je nogmaals 1,5 jaar met wachten op een mogelijke positieve test.

groetjes

Babeth

Geplaatst
dank meiden, voor de meelevende en opbeurende woorden.

Heb vanmorgen met Nijmegen gebeld en daar is de wachtlijst voor tese slechts 2-3 maanden!! Dat biedt dus perspectief.

Vraag me alleen af hoe ik dat dus nu zou moeten oplossen, bij het amc zijn natuurlijk allerlei dingen in gang gezet gisteren. Eerst maar eens een intake in nijmegen? Of moet ik amc direct stopzetten met het risico dat we straks met lege handen staan?

Iemand ervaring met overstappen?

Ik heb ervaring met overstappen naar DD.

Mijn vorige ZH was totaal not amused dat ik wilde overstappen en wilde toen het mij ff flink moeilijk maken (lastig doen met copie dossier en toen ik nog 1 keer kwam omdat ik vreselijke krampen had ben ik in mn oude ZH zowat seksueel mishandeld door de verpleegkundige hoe ze in mn vagina liep te rauzen met de echostaaf...

Tsja, ZH'en kunnen zich ook op hun teentjes getrapt voelen. Maar mijn tip: doe wat voor jou goed voelt. Niet wat het ZH vind wat wijsheid is!! Tis jouw lijf, jouw wens en jouw recht om te bepalen hoe jij het wilt hebben!!

Het is zaak dat als je wilt overstappen dat je een copie van je dossies krijgt. Ze zijn dit verplicht om te geven, dus gewoon om vragen!!

Heeft Nijmegen ook een wahctlijst voor ICSI? En doen ze in Nijmegen alle onderzoeken weer opnieuw?

Ik zou zeker niet zomaar overstappen zonder eerst alles te weten. Neem anders ook eens contact op met dokter Scholtes van het Kinderwunschcentrum Dusseldorf http://www.ivf-duesseldorf.de/index.php?lang=nl

Zij zijn verder dan de ZH'en in NL. En zij hebben geen wachtlijsten, kunnen meer technieken toepassen, gooien niet zomaar embryo;s weg (wat in NL wel gebeurt) en er ondooid meer dan 90 procent van de ingevroren emmy's!! In tegenstelling tot de kleine 60 procent in NL.

Geplaatst

Hoi Fren

Wat een goed bericht!

wellicht nog even contact opnemen met Nijmegen en vragen wat de wachttijd is voor icsi, dan tevens voorleggen hoe eventueel te handelen met hetgeen reeds in gang is gezet in het AMC, kan me voorstellen dat jij niet de eerste bent die wil overstappen naar Nijmegen. Kan goed dat zij een oplossing voor je hebben.

Kan ook goed zijn dat ze in Nijmegen werken met de gegevens uit het VU, dan kun je amc afmelden.

je kan het AMC vooralsnog gewoon door laten lopen..komt echt wel vaker voor dat stellen de behandeling uitstellen om wat voor reden dan ook.

heel veel succces!

Babeth

Geplaatst

Nijmegen gaf al aan dat als je wacht voor de tese dat ze dan alle benodigde onderzoeken (bloed, echo etc) voor de icsi doen en dat je, als er een positieve tese is direct door kunt met icsi. Klinkt als mijn oude vertrouwde VU dus!

Ga ze van de week in alle rust nog eens bellen om alles door te spreken.

DD is natuurlijk ook een optie, maar de kosten liggen wel een stuk hoger (zker voor eigen rekening) en wij hebben geen enorme spaarrekening die dat kan betalen, helaas...

Goede tip trouwens Babeth om te vragen of nijmegen kan dealen met het amc.

Geplaatst

Hoi Fren, Nijmegen lijkt me voor julllie een goeie optie! Het lijkt me sterk dat het AMC pissig is, hallo... ze willen je ANDERHALF jaar laten wachten? Logisch toch dat je verder gaat kijken...

Sterkte en hou ons op de hoogte!

Caroline

Geplaatst

Hey Fren,

Goed om te lezen dat jullie in Nijmegen wel binnen aanzienlijke tijd terecht kunnen. Wat een belachelijk lang wachttijd bij het AMC zeg! Onmenselijk gewoon...

Hopelijk zit verder jullie niks tegen en kunnen jullie snel van start gaan met de TESE!

Liefs!

Geplaatst

@ all: heb net gebeld met nijmegen en hoorde dat de wachtlijst daar inderdaad een stuk korter is voor tese en GEEN wl voor icsi. Ga ons daar ook gewoon inschrijven voor een intake en dan zien we wel waar we voor kiezen. Maar 1,5 jaar wachten, dat is gewoon echt niet te doen. Nu eerst maar weer het dossier opvragen bij het vu en dan zien we wel weer verder.

Voelt stiekem een beetje dat we het amc een hak zetten met hun k** wachtlijsten, hihi

Gast Sannie66
Geplaatst

Onzin Fren! Zoals hier eerder geschreven in je topic: het is jou/jullie lijf en jullie wens. Doen waar jullie het beste bij voelen. Hoop dat jullie snel die intake hebben!

:3some:

Geplaatst

Goed zo Fren! Zoals ik al eerder schreef: als ze een beetje menselijk zijn, begrijpen ze dat je geen anderhalf jaar wil wachten. Maar helaas ben je toch meestal maar een dossiernummer. Nijmegen is een leuke stad, lekker combineren met een weekendje weg!

Goed dat je weer actie onderneemt! En in juli je nieuwe baan, spannend!!

Succes, Caroline

Geplaatst

yep, gisteren een feestje op het werk gehad (jaarlijkse haringparty) en toen is ook bekend gemaakt dat ik uitgever ga worden. Erg leuke reacties allemaal.

@sannie, bedoelde juist dat het goed voelt om het amc een hak te zetten, niet dat zij daar iets van merken, maar toch :icon_geek:

Tis wel tekenend hoor: vanmorgen zo vriendelijk te woord gestaan door het radboud, vervolgens ook weer net zo vriendelijk door het VU toen ik om een nieuwe kopie van het dossier vroeg. Waarom kan het amc nou niet dezelfde mate van behulpzaamheid tonen?

Geplaatst

Wat belachelijk zeg, een wachtlijst van 1 1/2 jaar! Het moet niet gekker worden zeg. Ik werk zelf ook in het ziekenhuis en helaas merken wij zelf ook dat het de laatste tijd heel erg wordt met de wachtlijsten. Maar ja bezuinigingen he wordt er dan gezegd. We moeten met hetzelfde personeel meer "productie" draaien. Afschuwelijk want we hebben het wel over mensen.

Ik hoop dat je snel terecht kunt in Nijmegen en ip moet het geen probleem zijn om over te gaan. Ik hoop dat het helemaal goed komt!

xxx

Geplaatst

Hi Fren,

wat een drama-wachtlijst zeg, in het AMC. Goed dat je verder bent gaan kijken. Hopelijk gaat het allemaal vlot & lukken in Nijmegen. Ik blijf je volgen!

Groetjes,

Sterremaud.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden