Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

Even een vraaje over de prikinstructie.

Hebben jullie tijdens de instructie zelf al moeten prikken?

Bij ons was de prikinstructie in zo'n 3 minuten voorbij (werd tussendoor door een verpleegkundige gegeven). Ik kreeg uitgelegd hoe de gonal-f pen werkt en werd verteld dat ik in m'n buik moet prikken. Heb wel een boekje over de gonal-f pen meegekregen met uitleg hoe die werkt. Dat is ook wel duidelijk.

Nu bedacht ik me later dat ik tzt ook pregnyl moet prikken, maar daar heb ik geen uitleg over gehad. Als ik op het bestelschema van m'n medicijnen kijk, dan zijn dat volgens mij verschillende ampullen die je dan moet mengen? Zet je die prik ook in je buik? Is dit aan jullie wel uitgelegd tijdens de prikinstructie? Of zit er een duidelijke handleiding bij de medicijnen hoe dat mengen werkt?

Posted

Ik heb mijzelf niet hoeven prikken tijdens de voorlichting.

Volgens mij krijg je straks een formulier mee waar duidelijk op staat hoe de pregnyl spuit werkt, of hij zit bij de spuit.

Anders ga je nog een keer naar de verpleegkundige tegen de tijd dat je de pregnyl moet zetten. Dan zit alles nog vers in je geheugen.

Stress om dit soort dingen moeten we zien te voorkomen daarom beter zeker weten dan twijfelen!

Guest sidney
Posted

Hoi Wens,

Hier was de prikinstructie ook binnen een paar minuten klaar. Gelukkig was mijn mannetje erbij die het nog enigszins helder kon volgen want pfff ik was het al meteen weer kwijt. Alles werd wel duidelijk uitgelegd hoor. Ik moet ook de pregnyl prik zetten maar weet ook nog niet hoe dat moet. Volgens de verpleegkundige krijg ik daar uitleg over zodra ik de prik moet zetten.

Al met al wel een goed gevoel over de uitleg hoor, ze waren supervriendelijk.

Ik ben trouwens na de uitleg op youtube gaan zoeken en voila..daar zijn genoeg filmpjes van dames die stap voor stap laten zien hoe dat prikken moet:hiding:;-)

Posted

Thanx meiden,

Jullie reacties stellen me gerust. (ik was al bangg dat ik de helft van de instructie gemist had..) Ik zal overigens eens op youtube naar zo'n filmpje kijken.

Wat voor ons een beetje lastig is, is dat we in Rotterdam IVF doen (en daar ook de uitleg hebben gehad), maar daar tot aan de punctie niet komen omdat we de echo's in het streekziekenhuis bij ons in de buurt laten doen.

Maar, als ik straks twijfel over de pregnyl, dan zal ik 't toch wel bij de echo's vragen, ik neem aan dat ze in dit ziekenhuis toch ook wel kunnen vertellen hoe 't werkt.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Posted

hoi Wens,

wij kregen bij de startecho (uitgangsecho) nog de menginstructie. Moest namelijk de decapeptyl met de puregon mengen en ze lieten me toen ook zien hoe dat ging met de pregnyl.

heb bij het startgesprek, dus toen we te horen kregen wanneer ik moest beginnen met spuiten, zelf een spuit mogen zetten. Ben sowieso al een held op sokken als het op naalden aankomt, maar wonder boven wonder ging het goed...'t is ook maar een klein naaldje dat je in je moet prikken...

bij het mengen van de deca en de puregon werd het al iets ingewikkelder....eerst dat bij dat doen, dan die naald erop en dan prikken...pfff...maar ook dat is goed gekomen met behulp van mijn vriend die dus trouw iedere ochtend mee op stond...

de pregnyl ging ook wel goed...had zoals ik al zei bij de startecho twee ampullen mogen breken en dat ging goed...natuurlijk ben je erg zenuwachtig als je het zelf thuis moet doen, maar het ging goed...

vraag het voor de zekerheid bij de echo's na in het ziekenhuis...zij zullen je daar beslist bij kunnen helpen...tegen ons zeiden ze ook altijd...als je vragen hebt, maakt niet uit wat, bel maar...onzekerheid kun je niet echt goed gebruiken tijdens dit traject, je voelt je al zo onzeker en als er dan ook nog zaken zijn die je niet meer goed weet of niet meer precies weet hoe het moet, dat brengt alleen maar extra stress met zich mee...

succes!!

x

Nicole

Posted

Mijn prikinstructie was een aanfluiting, dit was met de iui waar ik alleen Pregnyl moest spuiten. Dit deed mijn man altijd. Met de ivf was de eerste spuit echt moeilijk, daarna merk je dat het harstikke meevalt en wordt het routine.

Posted

Hoi Wens,

Maak je niet te druk over het prikken.

Je zult zien dat het allemaal heel erg gaat meevallen.

Ik had nauwelijks prikinstructie gehad en het is ook gelukt.

Eerst de deca, gonal, pregnyl goed verwarmen (even onder je shirt of zo stoppen)

Ontspannen gaan zitten en dan de buikplooi tussen duim en wijsvinger vasthouden en dan prikken. De vloeistof er rustig inspuiten, dan heb je het miste branderig gevoel.

De pregnyl vinden de meeste heel vervelend maar ik vind die het minst pijnlijk.

Het naaldje is nog veel scherper dan die van de gonal (gonal is scherper dan de deca) dus die glijdt er als het ware in als boter... Dan de vloeistof heel heel heel langzaam spuiten 123...en gepiept! De pregnyl zet je ook in de buikplooi.

Het mengen van de ampullen gaf hier wel een beetje stress.

Dat komt omdat ik bang was dat het flesje om zou vallen...

Ampul breken met een handdoek, vind ik fijner dan met de breker zelf (de stip op de ampul naar je toe richten) en dan je partner het ampul laten vasthouden zodat deze niet kan omvallen.

Tip: neem toch wel een kwartiertje de tijd voor het klaar maken en warmen, dan kun je relaxt je spuitje zetten.

Veel succes!!

Posted

Pas wel op de je je niet in de war laat brengen van alle verschillende verhalen. Ik denk namelijk dat iedereen hier ongeveer een ander prikschema heeft met andere hormonen op verschillende tijdstippen, wel of niet gemengd.

Ik las hier dat iemand deca met de puregon moest mengen, dat had ik bv ook niet.

Bij mij is de puregon in een zeg maar suiker-pen, en de deca zijn kant en klare spuiten geweest, dus 2 p dag.

Alles ging super goed, ik mocht ook bij de instructie mezelf prikken met een zoutoplossing om te kijken hoe de puregonpen werkte. Dat heeft me super geholpen om het thuis ook te doen. Want echt, het stelt niks voor.

De enige spuit waar ik een beetje moeite mee heb gehad was de pregnyl, aangezien het glas brak en dat echt rotzooi gaf en er toch precies op een vaste tijd geprikt moest worden. Dat was een akelige spuit, het mengen en het zetten. En dat hoor ik van veel meiden, pregnyl is vervelend.

Achteraf hoorde ik ook nog dat je de pregnyl als je wilt ook op het ziekenhuis of bij je huisarts mag laten zetten, aangezien je dan van die stress afbent zou ik daar voor gaan een evt volgende keer.

Veel succes!

Posted

Hallo Wens,

Ik heb ook prikinstructies gekregen voor de pregnyl...maar niet tegelijk met de instructies voor de prikpen.

Ik heb alleen nooit zelf de pregnyl durven zetten dus ik ging haalde het altijd op bij de apotheek en liet het zetten door de assistente van het ziekenhuis. Moest het op een laat tijdstip dan kon ik altijd naar de dokterspost hier in het ziekenhuis (ziekenhuis waar ik overigens niet behandeld werd) dan werd daar de spuit gezet. (wel belde ik van tevoren en nam ik de eerste keer een briefje mee van mijn gynaecoloog)

De spuit wilde ik gewoon in mijn bil...dat vond ik het prettigst. Als je hem zelf zet dan kan dat niet want dan kan je er niet goed bij.

Succes.

Lfs Niek

Posted

Ik heb wel moeten prikken tijdens de Ga zo heet dat in nijmegen. Daar werd alles uit gelegd en moesten we ons ook prikken. Wel eens waar zonder vloeistof maar wij mochten niet weg voordat we ons zelf geprikt hadden. Nu ben ik al weer 3 maanden verder na de instructies ik hoop ook dat ik het nog weet. Wij hebben ook een mooie schema gehad waar ook op staat wanneer alles moet. En ook een dvd van de gonal F pen.

Als ik twijfel dan vraag ik het aan mijn vriendin of schoonzus die hebben het alle twee ook moeten doen. Misschien ken jij ook iemand die je kan helpen en anders zijn de andere linkjes ook erg handig. Veel suc7 het gaat je vast en zeker lukken.

Toen ik in de apotheek alles ophaalde toen vroegen ze of ik nog uitleg wilde. Dus dat kan ook nog als je twijfelt.