Ga naar inhoud

schrijfgroepje: begin traject ECD

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi meiden,

Ook ik had me teruggetrokken van dit forum omdat ik de toon bij de discussie rond Dogus erg vervelend vond. Volgens mij zijn dit soort fora bij uitstek geschikt om ervaringen en meningen uit te wisselen zonder dat je elkaar persoonlijk aanvalt. Ik heb er tijdens dit traject veel aan gehad om de ervaringen van anderen te lezen. Het betekent niet dat je het eens moet zijn met wat je leest. Tijdens de Dogusdiscussie werd de toon wat mij betreft erg onaangenaam. Zodra mensen gaan roepen 'dat ze zelf wel beslissen wat ze doen' dan haak ik echt af. Het lijkt me duidelijk dat iedereen zelf kiest voor welke behandeling ze gaat, maar het stoorde me dat je niet bereid bent om kritisch naar je eigen keuzes te kijken.

Nu is er dus weer een discussie rond ecd in Nederland of in het buitenland. Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat het voor de meiden die in Nederland behandeld worden hier erg onzeker van worden. Natuurlijk heb ik hier ook een mening over :-).

Volgens mij is men in Nederland prima in staat om succesvolle ecd's uit te voeren. Waar ik vooral moeite mee heb bij Geertgen is dat zij niet bereid zijn om te komen met succespercentages. Waar ik bang voor ben is dat veel vrouwen eicellen krijgen van vrouwen die de 30 ruim gepasseerd zijn. Dat bekent vervolgens mij dat de kansen echt veel kleiner zijn. Het klinkt erg vriendelijk van ze dat ze iedereen helpen, maar ik vrees dat dat de kansen echt verkleind. Ik ben er zelf nooit geweest, maar ik zou de 'Geertgenmeiden' toch aanraden om er bij een gesprek op aan te dringen om open kaart te spelen. Zeker de meiden die de behandeling zelf betalen hebben hier mijns inziens recht op.

Het is zuur dat geld in dit traject een rol speelt. Ik snap ook dat voor een aantal van jullie 'het buitenland' eng klinkt, maar zoals Freggel al zei:"Het is echt minder eng dan je denkt". Als je mij twee jaar geleden verteld had dat ik alleen naar Barcelona zou gaan voor een terugplaatsing dan had ik je hard uitgelachen, maar vorig jaar deed ik het toch twee keer. Soms ben je stoerder dan je denkt!

Ik wens iedereen ontzettend veel succes! Ik leef op afstand nog steeds met jullie mee.

Liefs,

Djanne

• Reacties 5,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

wilde even een leuke link delen met jullie. Een ideaal voorleesboekje voor als je straks een wondertje in je armen hebt.http://www.mvscreations.nl/een-wereldwondertje/boekje-eiceldonatie.html. is een super leuk boekje.

Geplaatst

Als aanvulling op de ziekenhuis discussie: ik neem bij zulke bekendmaking van slagingspercentages ook mee dat bepaalde ziekenhuizen minder of geen mensen behandelen die bijv uitbehandeld hebben of die een bepaald medisch beeld hebben.

Het is net zoals met het vermeende hoge babysterfte percentage van NL: in NL worden bijvoorbeeld veel vaker zwangerschappen uitgedragen van kinderen waar tijdens de zwangerschap was mis mee blijkt. Die worden gedragen, gebaard, leven soms nog een paar uur en overlijden dan en worden meegeteld in de babysterfte, terwijl ze in het buitenland eerder worden geaborteerd en dan tellen ze niet mee.

Ook heeft NL de regel dat maar 1 emmy teruggeplaatst wordt ivm risico's op meerlingzwangerschappen. Ik weet niet hoe ze er zo bij gekomen zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat er een goed onderbouwde wetenschappelijke en medische redenering achter zit. In het buitenland plaatsen ze 2 of 3 terug, meer kans op zwangerschap maar ook op meerlingzwangerschappen.

Cijfers blijven zo relatief... en voorspellen uiteindelijk zo weinig in persoonlijke situaties. Ik denk dat iedereen moet doen wat zijn/haar hart en verstand ingeeft. Jullie doen allemaal al het mogelijke wat jullie maar kunnen bedenken of regelen, financieel bijvoorbeeld ook. Kanjers zijn jullie, allemaal!

Geplaatst

Mooi gezegd djanne. Is wel waar wat je zegt.

alleen, ik kan me niet zo snel herinneren dat iemand ( of ik in dit geval) gezegd zou hebben ' dat ik zelf wel beslis wat ik doe". Ik heb wel gezegd dat ik zelf besloot over mijn terug te plaatsen emmy's. Want wij hebben deze keuze heel bewust gemaakt en die hoef ik gewoon niet te verantwoorden.

Wat mij ( en ik niet alleen) stoorde was dat over klinieken buiten Spanje wat denigrerend werd gedaan. Net alsof Spanje niet naar zijn portemonnee kijkt. Voor mij is het nu gewoon feit dat sinds doorzettertje en ik daar zwanger zijn geworden, de een na de ander naar Cyprus gaat. Kortom: niks mis met een kritische nood.

wat betreft geertgen, ben ik het idd met je eens. Zij weten exact hoe oud de donor was. En miss wat andere bijzonderheden. Tenslotte is het niet anoniem, dus leeftijd zal je minimaal wel mogen eisen denk ik.

Verder ben ik altijd open en eerlijk geweest en heb ik veel meiden hier ( vooral achter de schermen) altijd geholpen.

Dat ik me nu terug trek, nogmaals,heeft met mijn eigen onzekerheid en angst te maken. Verder niets.ik heb dat ook gewoon uitgelegd. Na bijna 10 jaar knokken en een mk heb ik daar de onzichtbare littekens van.

En ja, de sfeer is anders geworden hier, helaas. heb wel het gevoel dat ik nu minder open kan zijn, terwijl we hier allemaal voor 1 doel zitten. Een gezin.

:-(

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik kwam ook op het forum om steun te zoeken en heb dat ook gevonden.

Ben blij dat het er is.....

Ik snap alle ophef eigenlijk niet zo maar goed... Als iedereen zich maar terug gaat trekken dan blijft er niet zoveel over.

We zijn er toch voor elkaar en je mag toch je mening en advies geven.

Wij vrouwen zijn vaak geneigd alles persoonlijk aan te trekken....

Vindt het gewoon een beetje jammer op deze manier wat freggel zegt ben ik mee eens de sfeer is anders..

fijne zondag gewenst.

Geplaatst

Heel veel meiden/stellen kiezen niet voor het buitenland vanwege de anonieme donatie.

Ik vind het onwijs altruïstisch om voor die redenen voor NL te kiezen.

Ik ken stellen die kiezen voor NL niet voor het geld, en max 2 embryo's om de risico's zo klein mogelijk te houden. Als beide partners van stellen full-time werken is het bedrag van Dogus meestal, ik zeg meestal, wel te realiseren.

Als je wens zo groot is alsof je geamputeerd bent, niet compleet bent en dit je enige optie is snap ik dat je alle mogelijkheden aangrijpt om toch een kind te krijgen.

Ik persoonlijk vind het goed dat Nederland het belang van het kind voorop stelt.

Grote voordeel buitenland is dat ze met jongere donoren werken waardoor grotere kans op zwangerschap.

Al weet ik niet of een jongere van 20 die geld nodig heeft de consequenties echt over ziet.

Stel dat degene waarvoor ik gedoneerd heb niet zwanger wordt. Dan zou ik het totaal begrijpelijk/logisch vinden als zij naar het buitenland gaan. Ik zou het geweldig vinden als ze een kind krijgen. Gewoon hun kind waar ze ook naar toe gaan. Maar dat vind ik en dat doet er totaal niet toe :). Dit ter verduidelijking dat ik beide keuzes totaal logisch vind.

Zo moet iedereen zijn eigen keuze maken. Nl wordt in deze discussie zo negatief belicht. Ik vind de redenen van NL ook heel veel voor te zeggen.

Roos: Feliciteer je vriendin en partner. Zij zijn ouders geworden. Ook al heeft het kind Down, het is hun kind.

Ook al zullen ze verdriet hebben zij zullen ook trots zijn op hun kind. Het voelt als een aanval als iemand iets negatiefs/kritisch zegt over je kind. Begin met feliciteren en hoe mooi hij/zij is. Wil zij haar hart luchten zal zij dit zelf zeggen. Dit is mijn ervaring.

Maar gekozen voor Down, nee. Moet je een kind weg laten halen wat gelukkig kan worden omdat het een extra belasting op je gezin drukt? Dit moet iedereen voor zich weten. Maar down overkomt je en dan kan je in de zwangerschap een keuze maken om te laten aborteren.

Ik heb alle 3 mijn kinderen niet laten testen, wel 20 weken echo. Gelukkig zijn ze alle 3 gezond. Waren ze dit niet dan was dit niet onze keuze maar neer leggen bij een feit. En gelukkig zijn/worden met wat je wel hebt.

Ik ben bewust vroeg voor kinderen gegaan, ondanks studies. Om zo de kansen op kinderen en gezonde kinderen te vergroten. Dat is wat ik kon doen voor de rest is het afwachten en geluk hebben.

Geplaatst

We hebben de knoop doorgehakt, we gaan voor eiceldonatie via Dogus in Cyprus.

Ontzettend spannend, maar ik ben ook wel opgelucht dat we een keuze hebben gemaakt. Dinsdag ga ik contact opnemen met het Dogus en verder uitzoeken wat we nog meer moeten regelen. We hopen in september die kant op te kunnen, dan hebben we toch al vakantie aangevraagd.

@ Djanne, Gefeliciteerd met je dochter! Wat goed dat je zelfs in je eentje naar Barcelona bent gegaan! Ik kom er ook langzaam achter dat ik stoerder ben dan ik dacht, maar ben er nog niet heel erg van overtuigd.

@ Sannemiek, bedankt voor de link, die ga ik opslaan.

Groetjes Winny

Geplaatst

He winny,Wat fijn dat jullie een keuze hebben gemaakt ! Fijn gevoel is dat het!Nu maar hopen dat jullie wens nu ook uitkomt en dat je zwanger gaat worden ! Nu gaat het voor jullie ook beginnen.Heel veel succes alvast met de voorbereidingen !Fijne zondag Liefs bootje

We hebben de knoop doorgehakt, we gaan voor eiceldonatie via Dogus in Cyprus.Ontzettend spannend, maar ik ben ook wel opgelucht dat we een keuze hebben gemaakt. Dinsdag ga ik contact opnemen met het Dogus en verder uitzoeken wat we nog meer moeten regelen. We hopen in september die kant op te kunnen, dan hebben we toch al vakantie aangevraagd.@ Djanne, Gefeliciteerd met je dochter! Wat goed dat je zelfs in je eentje naar Barcelona bent gegaan! Ik kom er ook langzaam achter dat ik stoerder ben dan ik dacht, maar ben er nog niet heel erg van overtuigd.@ Sannemiek, bedankt voor de link, die ga ik opslaan.Groetjes Winny
Geplaatst

Sorry ik zie ook geen enters verschijnen ! Typ dit op mijn telefoon vandaar...Sas hoe gaat het met je?Liefs bootje

He winny,Wat fijn dat jullie een keuze hebben gemaakt ! Fijn gevoel is dat het!Nu maar hopen dat jullie wens nu ook uitkomt en dat je zwanger gaat worden ! Nu gaat het voor jullie ook beginnen.Heel veel succes alvast met de voorbereidingen !Fijne zondag Liefs bootje
Geplaatst

Hoi meiden,

Pfff wat een berichten zijn er getypt. Er zitten heel veel emoties in. Lastige is altijd dat bij geschreven tekst je nooit weet hoe een ander het interpreteert. Ik heb de hele discussie over klinieken in het buitenland, "Spanje versus Cyprus", "NL tegen buitenland" nooit zo ervaren. Een ieder moet voor zichzelf een keus maken waarin allerlei overwegingen meespelen, ook financiele. Belangrijk is dat je zorgt dat je dé info krijgt die je wilt en nodig hebt om tot een keus te komen. Hebben wij ook gedaan en Cyprus was de keus. Uiteindelijk is het Spanje geworden maar niet omdat dat beter zou zijn dan Cyprus maar had puur te maken met het zaadjes vervoerprobleem.....

Laten we elkaar op dit forum steunen, juist omdat een ieder weet en zich kan inleven in de situatie van de ander.

@ Winny, het buitenland is niet eng. Ook ik heb het 2x alleen gedaan( bedoel zonder mijn lief maar met mijn moeder) en echt het is niet eng. Heel veel succes in je traject en ik hoop dat Cyprus jullie een klein wondertje brengt.

@ Sannemieke, voor jou ook weer hele spannende tijden. Op naar een mooie TP van een eskimo!

@ Corina, meid ik denk aan jou en duim voor een goede test!

@ Bootje, ik hoop dat er de komende weken heel veel zon komt, als dat je helpt in het wat positiever gaan voelen. Je vroeg hoe het met mij gaat. Het gaat goed, een beginnend buikje en een Uk die ik nu voel bewegen.

@Djanne, hoe is het met jou een je kleine meid? Nog steeds volop aan het genieten?

@ Freggel, ik hoop dat jouw onzekerheid wat minder gaat worden als je verder in de zwangerschap komt...alhoewel het als ik naar mij zelf kijk, dat nooit helemaal weg gaat:-)

Geplaatst

Beste allemaal,

Wanneer iemand voor een bepaald type behandeling kiest,

of voor een bepaalde kliniek, is dat (volgens mij) na het zo goed

mogelijk afwegen van de voors en tegens.

De uiteindelijke keus is dan datgene wat rationeel

het beste lijkt, maar ook waar je jezelf (en partner) goed bij voelt.

Je goed voelen over je keuze is erg belangrijk.

Het wordt iedere keer weer een behoorlijk zwaar

emotioneel gebeuren, en je onzeker voelen in een bepaalde kliniek,

zal je niet helpen.

De keus zal ook voor iedereen anders zijn.

We hebben allemaal een voortraject en ervaring

met dokters. Wat voor de 1 wel een prettige arts is,

kan voor een ander persoon heel anders liggen.

Of een behandeling duur is of niet, is ook voor iedereen anders.

Laten we proberen elkaar te helpen met goede informatie,

en elkaar te steunen als iemand het even zwaar heeft, en met

elkaar een feestje op het forum maken als er goede berichten zijn.

Maar laat iedereen vrij in haar/zijn keuzes, en veroordeel niet.

En nu weer positief aan babies denken!!!! ;-)

Ciao

Speranza

Geplaatst

Mee eens, hopelijk bij deze de hele discussie gesloten. Ik was er al lang klaar mee, maar kon het ( hormonen?) momenteel niet laten te reageren. Lontje is sowieso korter nu.

thx sas. Ik hoop het ook. Nog 8 dagen en dan de echo.....

speranza, spannend hè! Nu snel weer nieuws vanuit jullie.

Rest vd meiden, knuf.

Geplaatst

Hallo lieve meiden

Ik ben het er helemaal mee eens einde discussie en wat mij betreft op de oude voet weer verder en weer elkaar steunen door lief en leed en dat iedereen weer zijn gevoel en menig kan uiten.

@ Freggel: Op naar een mooie echo de 15de xxx

@ en voor iedereen een hele dikke knuffel en toitoi met alles.

Hier ga ik er eigenlijk vanuit dat het weer mislukt is donderdagmiddag ( tuuuuuurlijk veels te vroeg :) ) een omowitte test en vanmorgen vroeg ook idem een omowitte test.

Ik ga dinsdagochtend nog 1 testje aan wagen maar die zal ook wel omowit zijn dus daarna GG bellen en een telefonisch consult met dr W. aanvragen om mijn gevoel te uiten en te vragen of er mogelijkheden zijn om de kans evt te verhogen.

Van het weekend met mijn mannnetje erover kunnen praten en we zijn eruit gekomen dat we eerst proberen bij GG evt de kansen te verhogen en als poging4 niet geslaagd is om dan verder te kijken zodat hij ook meer tijd heeft om over dingen na te denken over hoe hij dan verder wil.

Meiden fijne avond en laten we de positive vibe hier weer terug brengen zodat als iedereen weer wil weer mee kan schrijven.

xxx

Geplaatst

bij deze wil ik wimmir heel veel sterkte toewensen bij het verlies van haar lieve vader. gecondoleerd meid. en denk nu maarveerst even aan je zelf en familie. dikke :hugs2:

Geplaatst

Corina, hè gatverdamme.....blijft de test negatief? Meid wat ontzettend balen weer dit.

Had het zo voor je gehoopt. Ga je meteen weer door voor de andere cryo's?

Knuff,..

Geplaatst

Goedenmorgen lieve meidenen.

Ik heb voor de vorm vanmorgen nog een testje gedaan maar ook deze was omowit dus ook deze poging is dus weer mislukt :

Straks Geertgen bellen om dit door te geven en een telefonische afspraak maken met dr. W om te bespreken hoe nu verder.. Ik ben benieuwd ik hoop dat we er iets mee berijken maar heb mijn twijfels ik hou jullie op de hoogte.

fijne dag iedereen.

sorry voor ego bericht de volgende keer zal ik weer op iedereen reageren heb er ff geen puf voor..

Geplaatst

Zie net je berichtje Corina. Wat ontzettend balen voor jullie. Ik ben overigens zwanger geworden van een vier- of vijfcelligembryo, dus het is niet zo dat je alleen zwanger wordt van een verder ontwikkeld embryo. Hoop dat je een goed gesprek zult hebben en gelukkig heb je nog cryo's. Eerst maar weer bijkomen van deze teleurstelling.

Annemiek, toevallig had ik net dat kinderboek over ecd die dag besteld. Het zal nog even duren voordat we het nodig hebben maar we willen het zo jong mogelijk vertellen. Dat blijkt voor kinderen het beste te werken. Niet vertellen is voor ons geen optie: het lijkt me vreselijk om met zo'n geheim te moeten leven. Daarbij komt ook nog dat de kans relatief groot is dat een kind er door alle DNA-technieken toch achter komt. Dat lijkt me voor een kind afschuwelijk om er per ongeluk achter te komen. Zo ver zijn we nog lang niet. Eerst maar even genieten van het baby zijn.

Voor iedereen de komende tijd veel succes!

Djanne

Geplaatst

Ik heb een tijd terug een bericht gestuurd naar de kliniek Dogus in Cyprus via het blokje op hun site waar je in kan typen. Ik heb echter geen reactie ontvangen heeft iemand voor mij een emailadres? Welke ik kan gebruiken zodat ik wel snel reactie krijg?

Geplaatst

@ Corina, jee meid, zit je berichtj met tranen in mijn ogen te lezen, wat een domper weer. Ik denk aan je meid

@Djanne, toevallig dat je net het boekje besteld had. Wij willen onze kleine ook ( mocht heel de ECD lukkken) zo vroeg mogelijk vertellen dat het via ECD is geboren, met de technology van tegenwoordig weet je namelijk nooit waar het kind later tegen aan loopt en wij zouden het ook niet leuk vinden als ons kind er via via achterkomt.

@An, ik kan je helaas niet verder helpen, anders had ik het graag gedaan.

Verder nog een vraag. Ik ben sinds afgelopen zondag weer begonnen met de U.trogestan bollen. Echter nu heb ik sinds gisterenavond ineens last van een jeukerig en branderig gevoel daar beneden. Ik heb zelf even naar de huisarts gebeld om te vragen of het schimmelinfectie kon zijn en ik heb daar nu dus ook een tablet voor gekregen.. Echter bij de apotheek zeiden ze dat het ook overgevoeligheid kan zijn van de bollen omdat het niet fijn is die daaronder in te brengen en dit een bijwerking kan zijn. Dit kan zo maar ineens opkomen volgens de apotheker. Ik heb dus nu zo'n tablet voor schimmelinfectie en een tube met zalf gekregen om te smeren en de jeuk te verzachten.

Zijn er hier meer meiden die na een aantal keer die bollen gebruikt te hebben ineens zo overgevoelig reageren??

De medicatie kan gelukkig geen kwaad voor mijn BMS die ik heb opgebouwd, dus de TP kan als ons ijsbeertje goed ontdooid donderdag gewoon doorgaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden