Ga naar inhoud

Vraag: wie is er toch met roken zwanger geraakt?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Met roken? Je bedoelt vrouwen die roken en toch zwanger raken? Of mannen? Roken verkleint de kansen om zwanger te raken aanzienlijk, zowel op de natuurlijke manier als via IVF/ICSI en zowel voor mannen als vrouwen. Maar goed, je moet zoveel doen en laten als het niet op de natuurlijke manier lukt, dan is stoppen met roken een kleine moeite toch?

Verder zijn er ongetwijfeld genoeg rokende vrouwen zwanger geraakt, net zoals mensen dwars door de pil heen zwanger raken, of mensen met een ander soort verslaving. Neemt niet weg dat het de kansen behoorlijk verkleint, evenveel als tien jaar leeftijd, las ik ergens.

Geplaatst

Genoeg vrouwen zullen zwanger worden terwijl ze roken. Ik ben voor onze eerste iui gestopt. Mijn man rookt nog steeds en het probleem ligt bij zijn zaad. Hij is een tijdje gestopt met gevolg dat zijn zaad helmaal slecht werd. 0,0/0,2 om precies te zijn. Bij onze laatste ivf rookte hij veel en had nog nooit zoveel goede zaadcellen, 4 miljoen.

Geen pijl op te trekken.

Geplaatst

ok dat is wat ik wou weten . wij roken allebei en het probleem ligt bij mij man vandaar dat we icsi hebben. en wij vinden allebei zo moeilijk om te stoppen. ook al rook ik paar sig per dag weet niet of het veel is . en ik ben nou bezig om het verminderen.

Geplaatst

Misschien kun je via je huisarts proberen te stoppen hij/zij heeft vaak wel een idee hoe je dat het beste kan doen als het zelf niet lukt.

Het zou ook jammer zijn dat wanneer het niet lukt met de behandelingen dat je jezelf achteraf op de kop gaat geven was ik maar gestopt.

Tenminste dit had ik wel en ik ben dan ook ver voor de behandelingen gestopt. En het probleem ligt ook niet bij mij maar bij ons is het ook nog niet gelukt ondanks dat ik gestopt ben.

Er zijn altijd mensen die zwanger raken terwijl ze roken maar iemand wie gewoon zwanger kan raken heeft elke maand een kans en dat hebben wij helaas niet bij ons kost het meer tijd en vooral meer geld.

Mijn vriend rookt overigens ook gewoon door terwijl als hij niet veel zaad heeft maar ik krijg het nog niet zover dat hij stopt jammer genoeg. Ik ben wel heel blij dat ik gestopt ben.

Heel veel succes.

Geplaatst

Hallo Meiske,

ik heb denk ik niet een heel positieve reactie voor je... Een goede vriendin is zwanger geworden na een KID traject. (met een donor dus)

Bij de eerste gesprekken in het ziekenhuis werd haar duidelijk gemaakt dat overgwocht en roken niet bevordelijk zijn voor het tot stand laten komen van een zwangerschap.

Ze is niet afgevallen en bleef roken en is wel bij de 5e poging zwanger geworden. Dat was dus geweldig!

Maar toen ze eenmaal zwanger was, bleef ze roken. Volgens de mensen om haar heen niet echt verstandig en de verloskundige was hier ook niet echt blij mee. Maar alle signalen waren goed, de baby bleef lekker op gewocht en er werd gezegd: Stoppen met roken geeft zoveel stress dat is ook niet goed voor je baby, dus dan is het wellicht beter zo....

Dus niet! De baby heeft het rond de bevalling zo slecht gehad (en mijn vriendin ook) dat het wel heel spannend werd of ze beiden goed het ziekenhuis uit zouden komen.

Wat ik je dus mee wil geven is dat je natuurlijk zwanger kan worden als je rookt, maar wat als je zwanger bent? En wat als de baby er is?

Ik ben echt geen anti roook persoon (ook al kom ik denk ik nu wel zo over) maar ben zo geschrokken wat roken rons een zwangerschap en bevalling kan doen dat ik deze reactie niet voor mij kon houden.

Succes met het maken van een keuze rond roken en natuurlijk wens ik je toe dat je snel zwanger bent!!!!

gr Zomer

Geplaatst

nu ben ik wat wijzer geworden. ik slik nou al 3 dagen femodeen de pil. we gaan voor de 2de icsi poging en jullie hebben gelijk het beste is wel gelijk om te stoppen . heb nog paar sig over en als het klaar is dan koop ik geen nieuwe meer. klaar. en dan hopen dat daarna alles goed gaat. dank jullie wel voor de reactie s.

Geplaatst

Ik ben gestopt met roken toen ik gestopt ben met de pil en dat was een dag na me trouwen in november 2006 wij wilden voor een klein wondertje gaan. Niet wetende dat het uiteraard zo lang ging duren, Maar ben er gelukkig helemaal vanaf gekomen omdat ik van mening ben je draagt een ander leven bij je en vind dat je dan sterk moet zijn om proberen te stoppen (sorry is mijn mening) zeker als je ook nog eens via deze weg een kindje (mag) krijgen.

Mijn man rookt overigens nog wel, waar ik het ook niet mee eens was maar goed ik kan niemand dwingen dus heb ik dat ook niet bij hem gedaan hij heeft het wel een paar keer geprobeerd maar het lukte hem niet helaas. Het komt overigens door mij dat we niet zwanger werden bij mijn man was alles in orde. Maar ze drongen er in het ziekenhuis ook altijd op aan dat me man ook beter kon stoppen.

Hoe moeilijk het ook is probeer gewoon te stoppen, kijk wat voor doel je hebt!! dat is toch veel belangrijker dan een stokje waar je alleen maar heel ziek van kan worden.

Wil absoluut niet overkomen als een haatdragende anti sigaretten mens maar kan nooit begrijpen dat mensen gewoon door roken.

heel veel succes.

gr

patricia

Gast estrhalita
Geplaatst

Sommige ziekenhuizen stellen de eis dat je moet stoppen met roken anders mag je geen IVF/ICSI doen heb ik wel eens gelezen. En eigenlijk vind ik dat zo gek nog niet. Je bent al zover in de mm om zwanger te worden dat je toch alle kansen wil benutten om zwanger te worden. Ik zelf rookte als een ketter, maar ben 4 maanden voor mijn 1ste IUI gestopt met roken. Nu 4 jaar later rook ik nog steeds niet. Het is voor jezelf en voor je omgeving veel beter. Er wordt hier in huis ook NOOIT gerookt. Vind het gewoon niet goed voor de kinderen.

Geplaatst

Pffff, beetje lastige vraag.

Niet omdat er geen vrouwen zwanger zijn geraakt terwijl ze allebei rookten, maar zelf was het absoluut niet iets waar ik over na heb gedacht.

Ik ben gewoon gestopt met roken toen we wilden beginnen aan kinderen. Je weet dat het beter is voor het zwanger worden en voor het zwanger zijn.

En nu ik na 7 jaar zwanger ben geraakt en weet hoeveel verdriet, moeite en kracht het gekost heeft, ben ik blij dat ik weet dat we er zelf alles aan gedaan hebben. We hebben gezond geleefd, geen alcohol, gezond eten, enz. Ik wilde niet achteraf, als het uiteindelijk toch echt niet zou lukken, kunnen zeggen; had ik maar....

Zeker als je in de mmm zit en je dus niet zo makkelijk zwanger zal raken, dan doe je er toch alles aan wat je kan. Lijkt mij hoor.

Ik snap dat als er vrouwen er achter komen dat ze zwanger zijn en ze het moeilijk vinden om te stoppen, dat de stress ook niet goed is. Maar als je van tevoren weet wat er allemaal gaat komen.....

Ik vind het vreselijk om te zien als er vrouwen zwanger zijn en gewoon aan het roken zijn. Ik snap het echt niet. Ook als je eenmaal zwanger bent wil je toch dat je kindje gezond kan groeien in je buik en gezond geboren wordt??

Ik weet niet of je zit te wachten op persoonlijke meningen hoor, want dat was natuurlijk jouw vraag helemaal niet. Sorry anders!!

Geplaatst

Wil absoluut niet overkomen als een haatdragende anti sigaretten mens maar kan nooit begrijpen dat mensen gewoon door roken.

Hier kan ik me bij aansluiten! Roken vergroot de kans op miskramen, vroeggeboortes en aangeboren afwijkingen!

Ook bij de opmerking van Estrhalita sluit ik me aan.

En natuurlijk kan je zwanger worden terwijl je rookt, natuurlijk kan je een gezond kind op de wereld zetten, maar denk er over na!

Geplaatst

Ik heb 19 jaar heel flink gerookt. ik ben zelf een kind van rokende ouders dat ga je dan al snel als excuus gebruiken van ik functioneer ook terwijl mijn moeder ook gerookt heeft tijdens de zwangerschap. Is gewoon verslavingspraat natuurlijk.

ik heb 2 miskramen gehad , de reden weet ik natuurlijk niet maar voor deze laatste poging ben ik toch maar gestopt met roken echt last minute op de dag van de tp , de eerste 14 dagen waren een regelrechte hel, na een aantal dagen niet toch 1 sig gaan roken daar werd ik dan vervolgens zo dizzy van dat de laatste stap heel erg gemakkelijk werd. maar nu ..heb er geen probleem mee wel gelijk ook gestopt met koffie drinken s'ochtends vooral dat was toch o.a. een van de triggers.

We doen zoveel moeite om zwanger te raken dan kan dit er toch ook nog wel bij ongeacht bij wie het probleem zit.

Ik wens je succes met stoppen! Je weet waar je t voor doet.

Geplaatst

Hoi Meiske11

super als je het op kunt brengen om te stoppen, ik rook niet maar mijn man heeft wel gerookt, toen we nog niet in de medische molen zaten ging hij minder roken zeg maar een half pakje per dag maar toen bleek dat het zaad enorm slecht was is hij helemaal gestopt. Ik moet zeggen ik was ( en ben) echt enorm trots op hem.

veel succes!

Babeth

Geplaatst

Tijdens onze 13 IUI behandelingen rookten wij allebei. Wel pogingen gedaan om te stoppen, maar dit lukte steeds niet..mede door de spanningen.

Tijdens het prikken van hormonen voor onze eerste IVF ook gerookt al wist ik dat het beter was te stoppen...ik vond het erg moeilijk.

Wel rookte ik een stuk minder.

Op de dag (om precies te zijn op de heenweg naar het ziekenhuis) van de terugplaatsing hebben wij onze laatste sigaret gerookt en heb daarna nooit meer een sigaret aangeraakt.

Na 2 weken een test gedaan en zwanger. Nu zal dat vast niet komen doordat ik gestopt was met roken want dat was wel heel kort voor de terugplaatsing...maar het is echt beter om niet te roken. Vooral voor de vrouw. Ik heb gelezen dat rokende vrouwen 50 % minder vruchtbaar zijn.

Maar als ik om me heen kijk zijn er ook zat vrouwen die heel veel roken en het ene kind na het andere kind krijgen.

Maar het is echt beter om te stoppen, vraag anders je huisarts om raad!

Of probeer te minderene (als dat je lukt)

Het is ook beter om allebei te stoppen..dus je vriend en jij. Dat maakt het ook zeker een stuk gemakkelijker.

Heeeeel veel succes.

Ik ben blij dat ik er al 9 maanden vanaf ben en er gelukkig ook niet meer naar snak.

Achteraf zal je blij zijn.

Lfs Colle

Geplaatst

Ik hoop echt dat je de kracht vindt om te stoppen met roken. Het is zoveel beter en bij ons is toch ook wel echt gezegd dat het voor de man en vrouw beter is om te stoppen met roken om de kansen te verhogen.

Ik ben gestopt een maand voordat ik met de pil stopte en mijn vriend is tijdelijk gestopt voor onze icsi poging en bij hem lag het probleem en zijn zaad was dus aanzienlijk verbeterd bij deze poging ten opzichte van alle testen daarvoor.

Bij de vrouw heeft men tegen ons gezegd dat een rookster 50% minder kans heeft op innesteling.

En natuurlijk zijn er mensen om je heen die zwanger raken als ze roken, alcohol gebruiken, overgewicht hebben, slecht leven etc etc,

maar in deze medische molen die al zwaar genoeg is zou ik proberen echt te stoppen met roken ! Succes !!!!

Geplaatst

Hier nog even een reactie op je vraagje...

Wij rookte allebei, en zeker met verslaving is het enorm moeilijk met de stress van de behandelingen om dan echt definitief te stoppen. Dus ik rookte tijdens het prikken van de hormonen 3 sigaretten per dag. Pas op de ochtend na het telefoontje voor de terugplaatsing heb ik heel psygisch mn laatste sigaret gerookt. Gek genoeg had ik in de wachtweken helemaal geen moeite ermee! Het is heel raar maar nu ben ik 24 weken zwanger en heb ik soms enorme trek in een sigaret. Mn vriend rookt nog wel af en toe op zijn werk of als ik niet bij hem in de buurt ben. Ik heb mezelf ooit gezworen dat als het zo mocht zijn dat we zwanger werden dat ik er ook alles, maar ook alles aan zou doen om voor ons kindje zo gezond mogelijk te leven. Ik heb geen 1 sigaret meer aangeraakt, drink zo min mogelijk cola, gewone thee en let natuurlijk op vlees producten en schoon groente en fruit. Hier moet je echt alles voor over hebben, en je wil jezelf nooit afvragen dat mocht het niet lukken of (afkloppen!!) mis gaan, dat je jezelf hierin iets kwalijk kan nemen.

Gyn zei in het erasmus dat je 4 x meer kans heb op zwangerschap als je niet rookt, en als je door blijft roken tijdens je (prille) zwangerschap 4 x zoveel meer kans heb op een miskraam. Dankzij die info was het voor mij genoeg!

Ik hoop het heel erg dat ik gestopt kan blijven, maar soms denk ik straks op gezellige momenten een sigaretje lijkt me leuk. Niet meer je gezondheid en je geld verzieken door zoiets smerigs!

Het blijft een verslaving!

Veel succes!! Ook jij kan het!

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoi,

Moeilijk hè. Ik heb het er ook zo moeilijk mee gehad. 3 x IVF en niet zwanger (ook niet roken). Bij de eerste en tevens laatste cryopoging heb ik wel gerookt (wel vreselijk geminderd). Had er helemaal geen hoop meer op dat het zou gaan lukken. Wat denk je: zwanger. Heb sinds de kleine er is geprobeerd om niet meer te roken, maar dat lukt niet. Nog niet. Na de zomer stop ik. Definitief. We roken niet in het bijzijn van de kleine, dus niet in huis. Aangezien ik geen zin heb om van de winter buiten te staan en ik voor haar het goede voorbeeld wil geven stop ik.

Meisje, ik heb het niet goed gedaan en nu met mijn gerook doe ik het ook niet goed (voor mezelf en dus uiteindelijk ook niet voor die kleine) maar je moet toch stoppen. Dan maar beter nu dan straks.

Als diegenen van mening zijn dat je moet stoppen voor je aan ivf begint dan kan ik zeggen dat ik dat het daar niet mee eens ben. Hoe zit dat dan met meiden met vreselijk overgewicht of meiden die alcohol gebruiken tijdens de pogingen en de zwangerschap. Zo ken ik er nog wel een paar. Maar ja, ik ben dan ook een roker zonder overgewicht en die van de alcohol kan afblijven......

Geplaatst

Ja Otjes, ook daarbij denk ik dat als je er wat aan kan doen, je het moet laten. Dus.... geen alcohol tijdens de wachtweken en zwangerschap en afvallen als dat nodig is.

Ik ben zelf ook 18 kilo afgevallen 1,5 jaar geleden omdat ik wist dat dit overgewicht een negatief effect kan hebben.

Kortom,. als je toch al hormonen spuit, ziekenhuizen in en uit gaat voor onderzoeken en behandelingen, je emoties de pan uit reizen... kortom je er al zo veel voor over hebt, dan kunnen dit soort zaken er ook wel bij!

gr Zomer

Geplaatst

Of juist niet... het is al zo moeilijk en als je dan ook nog je slechte gewoontes moet laten... veel mensen roken uit gewoonte of uit stress... hetzelfde geldt voor eten.

Caroline

Geplaatst

Het valt allemaal niet mee. Of je nu rookt, drinkt of eet. Het is net als caroline zegt een slechte gewoonte en die zijn heel moeilijk af te leren.

Heel veel succes!!!!!

Geplaatst

Hier nog een positief verhaal...nou ja, wat je er zelf van maakt hahah

Ik heb tijdens de 3 ICSI's gewoon gerookt en mijn man ook..telkens gestopt na de tp en tijdens de wachtweken ook netjes blijven stoppen.

Na de 1e 2 mislukte pogingen weer gaan roken en bij de 3e was het raak en ben ik tot een half jaar na mijn bevalling gestopt, daarna toch weer begonnen.

Mijn man is door blijven roken en rookt nu ook nog steeds.

Als je wilt stoppen, misschien kun je bij de HA info en advies krijgen? En als je door wilt blijven roken is dat ook prima. Niemand zal je erom veroordelen, het is jouw lichaam, jouw keuze. Jij bepaalt wat ermee gebeurd, niet iemand anders!

Ik wil je veel sterkte wensen en volg je hart........

Geplaatst

Hoi,

Bij ons is de het ook niet zo goed gesteld met mijn hubby 's zaad.

We rookten beiden. Sinds een tijdje nu beiden samen gestopt.

Bij hem werd namelijk de eerste paar x tijdens het roken niets gevonden.. de x dat ze hadden getest toen hij 3 weken was gestopt met roken, vonden ze weer wel wat.. dus vandaar dat hij nu gestopt is en aan de multi is.

Het is nu weer eens afwachten...

Geplaatst

Het is moeilijk he om te stoppen. Ook hier heb ik het moeilijk gehad maar ik kan je zeggen dat ik er volledig mee gestopt bent en nu gewoon niet meer durf. Zelfs niet na mijn miskraam en zelfs nu niet nadat we echt door onze 3de poging heen zijn. Dat sterkt me.. en nu weet ik dat ik er echt vanaf kan blijven.

Ik heb tijdens IVF 1 en 2 minimaal gerookt. Af en toe tot aan de punctie en daarna niet meer. Wanneer het weer mislukt was wist ik niet hoe snel ik een peuk op moest steken.. gewoon om het af te reageren denk ik.

De derde IVF ben ik helemaal rookvrij ingegaan en voila... zwanger... maar helaas miskraam met 5 weken.

Succes, je kan het!!!!!!

Liefs,

Yvon

Geplaatst

Von

Wat erg van je miskraam meid! Wel heel knap dat je gestopt bent met roken. Als je ondanks de teleurstelling toch niet naar een sigaret grijpt ben je er volgens mij echt wel vanaf hoor.

Wij zijn nu ruim 2,5 jaar gestopt en vind het de beste keuze die ik gemaakt heb in mijn leven. Alles wordt beter. Ik heb nog gerookt tijdens de iui behandelingen en tijdens de 1e ivf was ik net gestopt. De 2e ivf dus zwanger en de laatste ivf toch ook even zwanger. Ik geloof echt dat dit komt door het stoppen met roken en onze gezonde levensstijl.

Sterkte meid met het verwerken van je miskraam.

Liefs Debbie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden