Ga naar inhoud

Wie is er nog meer bezig met adoptie?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Per 1 januari 2012 worden de verplichte voorbereidingsbijeenkomsten voor mensen die een kind willen adopteren opgesplitst. De totale kosten van de verplichte voorbereiding gaan omhoog.

De kosten voor de zes verplichte voorlichtingsbijeenkomsten bedragen tot en met 31 december 2011 €900. Meldt u zich aan op of na 1 januari 2012, dan betaalt u allereerst €210. Dit bedrag omvat inschrijfkosten en een eerste verplichte informatiebijeenkomst. Hierin krijgt u informatie over de adoptieprocedure en de huidige adoptiepraktijk. U kunt vragen stellen over uw persoonlijke situatie en adoptiemogelijkheden. Daarna kunt u beslissen of u de adoptieprocedure voort wilt zetten. U betaalt dan €1.385 voor de volgende vijf verplichte voorlichtingsbijeenkomsten.

De nieuwe prijs is dus fors hoger. De prijs van de voorlichting was sinds 2004 niet meer verhoogd, terwijl de kosten wel blijven stijgen. Tot nu toe legde het ministerie van Veilgheid en Justitie elk jaar het verschil bij tussen de werkelijke kosten en de eigen bijdrage van de aspirant-adoptieouders. In het kader van de bezuinigingen heeft de overheid besloten dit verschil niet langer te compenseren.

Voordeel van de nieuwe inrichting is wel dat u voor een relatief laag bedrag informatie kunt krijgen over de procedure en uw mogelijkheden. U kunt daarna opnieuw beslissen of u voor adoptie kiest voordat u het hogere bedrag voor de voorlichting betaalt.

Wij geven u deze informatie in overweging mee.

• Reacties 874
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Lees ik het nu goed dat dit bedrag omhoog gaat als je je pas na 31 december aanmeldt voor de cursus? Wij hebben ons in augustus aangemeld maar voor ons geldt dit dus niet?

Geplaatst

Hai EDR, nee het is echt voor wanneer je je daarna aanmeld dus jullie zullen er geen last van hebben, het is wel bizar, het is op €200,- na gewoon verdubbeld! Ben blij dat het er voor ons op zit!

Geplaatst

HOi Belladonna en Zomerzotheid,

wat een thuiskomen, klinkt raar, maar fijn, (al wel of niet voor jullie) om een bekende naam te zien. We komen net terug van de kliniek en te horen gekregen dat het ons naar alle waarschijnlijkheid niet gaat lukken eigen kindjes te krijgen. Mijn eigen eitje groeit niet, deelt niet door bij ivf, en twee hele korte zwangerschappen, waarbij de deling waarschijnlijk ook direct stopt, kortom, nog een kans icsi en als het daar ook niet doordeelt dan weten we het zeker. Nu komt adoptie toch erg dichtbij, en het maakt dat ik opgelucht ben, maar ook ontzettend verdrietig. En nu. Maartje dank je wel voor jouw verhaal. Ik weet niet waar te beginnen. Bij welke stichting. Heb bij wereldkinderen gekeken en een paar anderen en zie alleen maar gesloten wachtlijsten, omdat we toch wel graag een jong kindje en het liefst gezond willen. Teveel geeist, ik weet het niet. IK ga nog maar eens lezen, maar het is zoveel...

lieve en verwarde groet, ymkeh

Geplaatst

Vorige week op gebeld naar de adoptievoorzieningen dat we zwanger zijn. Maar helaas is dat nu niet meer het geval. En heb ik vandaag weer gebeld om dat te vertellen. Gelukkig was er nog plek in de groep waar we oorspronkelijke ingedeeld waren. Het begint al volgende week maandag in Utrecht. Nog iemand daar ook aanwezig?

Geplaatst

Oh nee Raba, wat verdrietig, wat een teleurstelling! Eindelijk zo ver en dan alsnog... Ik wens je heel veel sterkte.

Fijn dat je nog wel terecht kan bij de oorspronkelijke groep. Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden en wie de voorlichters zijn (ik was ook in Utrecht).

En lastig al die afwegingen en keuzes, dat zal tijdens de cursus ook moeilijk zijn, dat beide mogelijkheden zo aanwezig zijn. Ik hoop dat je het positief kunt gaan ervaren, dat je het in kansen kunt gaan zien. Waarmee het verdriet en de teleurstelling niet weg zijn natuurlijk.

groetjes, Maartje

Geplaatst

Hallo Allemaal, ik ben nieuw. Zit een beetje in hetzelfde pakket als jullie allemaal: MMM en adoptie. Gesprekken Raad starten binnenkort. Maartje, jij hebt de gesprekken met de Raad al gehad? Hoe was je eerste gesprek? Hebben ze enorm doorgevraagd over je eigen kinderwens e.d.? En moest je nog extra toestemming geven voor inzage in medische dossier?

Raba, ik herken je verhaal, wat een ontzettend vervelend moment meis. Heeeeeeeeel veel sterkte ermee!

Liefs, Evi8

Geplaatst

Hoi Evi,

Nee, ik moet de gesprekken nog gaan krijgen, heb pas net de cursus gehad. Waarschijnlijk begin 2012. Dus ik ben net zo benieuwd als jij naar de ervaringen!

Staan de gesprekken/het eerste gesprek voor jou al gepland? Zo ja, hoe lang duurde het tot je een uitnodiging kreeg na het afronden van de cursus? Wij kregen afgelopen donderdag de spullen voor de gezondheidsverklaring.

groetjes, Maartje

Geplaatst

Hoe lang het duurt voordat je de raadsgesprekken hebt, verschilt per regio.

Bij ons zat er 5 maanden tussen het afronden van de VIA en het eerste raadsgesprek.

Maar dit is alweer 2 jaar geleden. Volgens mij gaat het nu wel sneller?

Groetjes

Geplaatst

Eerste VIA bijeenkomst gehad. Fijn om andere hun verhaal te kennen. Iedereen met een ander verhaal. Ben erg benieuwd naar de 2 de

• 1 maand later...
  • 2 weken later...
Geplaatst

Zooo gisteren lag de officiele Beginseltoestemming al in de bus!!!! Een week na het inlezen van het rapport dus al!!!

We hadden te horen gekregen dat we op 2 weken moesten rekenen, dus weer een weekje minder wachten dus.

Nu gaan wachten tot we de intake bij Meiling gaan krijgen. We gaan voor China. Waarschijnlijk moeten we 8-10 weken op de eerste intake wachten......

Geplaatst

Nu ie echt binnen is; nogmaals GEFELICITEERD met de beginseltoestemming! Gaat snel he, wij ontvingen de BT destijds ook al binnen een week na het lezen van het rapport. En over 8 tot 10 weken al de intake is ook best snel, vind ik.

Geplaatst

Gefeliciteerd Wannabemom, wat een goed bericht! Weer een stapje verder, ik beeld mij zo in dat deze stap nog net wat specialer is dan de voorgaande... walk on!

groetjes, Maartje

Geplaatst

Ja ik vind deze stap ook best wel wat hoor!! Wij wilden natuurlijk al heel lang adopteren, maar nu MOGEN we het ook!!!

De kans dat we afgewezen zouden worden was ook wel heel klein, maar toch... Nu kunnen we weer verder gaan met dromen en wachten op de volgende stappen!

Geplaatst

Meiden ik lees hier al even mee maar nog nooit gepost.

Leuk om jullie verhalen te lezen...ik hoop ons voorland.

Man en ik hebben zes icsi's gedaan en besloten om te stoppen. We hebben tussen icsi drie en vier een jaar gehad waarin we hadden besloten om te gaan stoppen. We hadden ons toen ook al ingeschreven voor de cursus maar kort voordat we deze zouden gaan doen toch besloten om nog een paar behandelingen te gaan doen. Zonder resultaat dus.

Ik ben erg benieuwd naar de cursus, we zijn er nog niet helemaal uit hoe en wat hoor wb adoptie. Ik vind het allemaal lastig. M.n. wb special need...welke handicaps en ook wel de leeftijd! Wie zijn wij om een zo gezond mogelijk klein kindje te willen adopteren terwijl je weet dat de wat oudere kindjes met grotere handicaps minder kansen hebben?

Ik heb zoveel vragen in mijn hoofd!

Eerst de cursus straks maar gaan doen en hopen dat er vragen beantwoord gaan worden!

Ik lees graag jullie verhalen mee. Succes allemaal, in welke fase van dit traject jullie ook zitten!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden