Jump to content

Recommended Posts

Posted

Meiden,

Ik ga mijn laatste hulptroepen inschakelen en dat zijn jullie ;)

De laatste dagen ben ik druk in de weer met: waar gaan we onze volgende poging doen?

Ik kom er maar niet uit....

Ergens wil ik het één dezer dagen weten, omdat ik dan misschien nog van zorgverzekering kan switchen. 19 januari hebben wij een gesprek in het ziekenhuis en er is een heeeeeeeellllleeee kleine kans aanwezig dat ik misschien wel weer 3 vergoede pogingen ga krijgen.

Ik ga er niet vanuit dat de gyn. mee gaat werken, maar stel...... Je moet alles uitsluiten!

Maar goed, wij willen kiezen tussen het VU en DD. Ieder ziekenhuis heeft zijn voor,- en nadelen, maar ja, wat geeft de doorslag?

DD----->

+ = zelf weten hoeveel er terug geplaatst worden, vriezen alle overige embryo's in, behandeling op maat, fijne arts, verder wat technieken betreft.

- = de afstand, brengt natuurlijk ook de nodige stress met zich mee als je per dag zeker 6,5 uur in de auto zit, de kosten en het gedoe met evt. de verzekering.

VU----->

+ = fijne kliniek met betrokkenheid van het personeel, alles onder 1 dak, uurtje rijden, stuk goedkoper, hoge slagings%.

- = bij de punctie word je niet plaatselijk verdoofd, aangezien mijn leeftijd wordt er 1 teruggeplaatst, streng cryobeleid, standaard protocol.

Aan de andere kant is het natuurlijk een keer gelukt om zwanger te raken, dit is helaas misgegaan. Het geeft ook geen garantie voor onze toekomst dat het wederom zal lukken, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.

Mijn vraag is aan jullie:

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen hadden gestaan en de keuze mochten maken?

VAndaar dit topic, want ik heb inmiddels vierkante ogen van het gesurf op internet om maar iets wijzer te worden.

Gelukkig zijn er al een paar meiden die me inmiddels tips en advies hebben gegeven en dat vind ik heel fijn..... Maar zou het fijn vinden als jullie met me mee willen denken, misschien helpt dat om me over de streep te trekken.

Ondanks dat we natuurlijk zelf de eindregie in handen hebben, toch bedankt!!

Lfs

Posted

Hoi Sowiebo, als ik zo je lijstje van plussen en minnen lees, springt er voor mij uit dat in DD de patient (raar woord, maar je snapt wat ik bedoel) meer centraal staat dan in het VU.

Ik ken het VU alleen van tp's maar ik heb wel het idee dat ze strikt vasthouden aan protocollen en (hun eigen) regels en minder met je meedenken.

Succes met je afweging!

Posted

Hoi hoi, alles op een rijtje. Netjes! Ik -als nerd- zet het dan vaak in Excel, geeft wellicht meer overzicht en dan kan ik mijn man ook beter 'meekrijgen' met denken (haha).

Aanvullend op onze mails... ;-) Ik weet dat ze in het VU, als je eerder altijd wel 2 terug geplaatst hebt gehad, bereid zijn af te wijken van hun protocol. Ik zou ze eens bellen met die vraag!

Mijn behandeling heb ik toch wel een beetje op maat gekregen in het VU, kort protocol omdat we daar om vroegen. Menopur ipv Gonal, omdat we daar vertrouwen in hebben en nog in de koelkast hadden liggen.

Verder valt het echt (echt) mee qua punctie, ik heb er 2 in het AMC gehad en 2 in het VU. In het AMC was ik meer "stoned" van de drugs, kwamen niet alle eitjes uit de grote follikels mee en was ik meer ziek erna (bloeden ook). In het VU ging het sneller, kwamen er meer eitjes uit (alle grote en ook de kleintjes) en herstelde ik veel beter (geen bloedingen).

Ik twijfel vanwege de reistijd en de nodige stress/belasting ook hoor nog, tussen VU en DD. En ook omdat ik narcose (bij de punctie) best heftig en eng vind. Kan me ook gewoon niet voorstellen dat dit goed is voor een je lijf en hopelijk een snel daana nestelende emmie. Dus dat vind ik zelf weer een nadeel van DD.

Overigens is mijn ervaring dat het goed is een ziekenhuis/arts meerdere pogingen te geven, mocht het niet in 1x lukken. Ze kennen je lijf dan en kunnen daarna mogelijk wat specifieker handelen. Dus denk ook even na over de lange termijn. Zou je meerdere keren DD trekken?

Succes met je keuze dame, lastig hoor. Hou ons op de hoogte?

xxx

Posted

Hey Miki,

Bedankt voor wederom al je antwoorden :)

Had nog niet nagedacht over de lange termijn, maar wij weten ook nog niet of wij hierna nog een poging willen. Dus ook weer iets om over na te denken......

Nog een vraagje aan jou.... ik heb me via internet aangemeld bij het VU, wil nl. een intakegesprek. Nu kreeg ik vandaag een dikke vragenlijst die we in moeten vullen, retourneren en dan afwachten op de brief met de uitnodiging voor een gesprek.

Hoe ben jij eigenlijk te werk gegaan? Op dezelfde manier en ging het bij jou ook zo? En zo ja, hoe lang duurde het toen voordat je mocht komen voor een intakegesprek.

Ik ga er even vandoor, de laatste kerstinkopen doen :)

Lfs

Posted

hoi sowiebo,

ik ben een enorme 'fan' van het VU. We zijn daar vorig jaar erg fijn geholpen, alles ging op ons tempo en wij voelden ook echt dat er naar ons geluisterd werd. Fijne artsen ook. En wat ik heel goed vond is dat wanneer ik ook belde; iedereen die ik sprak wist direct van de hoed aan de rand wbt mijn status. Ik viel niet in de standaard protocollen, en het was geen enkel probleem om xe behandeling daarop aan te passen.

Wij moesten ook die vragenlijst invullen, volgens mij waren we daarna vrij snel aan de beurt. Eerst zit je in het hoofdgebouw bij voortplantingsgeneeskunde - daar gaat het niet heel snel, maar het IVF centrum is een apart gebouw waar je dus ook geen dikke buiken tegenkomt!! Ik vind het echt een heel fijne kliniek, ok punctie niet onder narcose, maar dat is wel beter voor je. Narcose heeft best wel een aanslag op je lichaam namelijk.

Bovendien; vlak niet uit wat de reistijd voor extra aanslag is op je tijd, maar vooral ook op je gemoedsrust.

Succes met de keuze.

Posted

Dank je Fren,

Ja, die reistijd hè, dat moeten we ook zeker niet onderschatten....

Maar het klinkt me zeker goed in de oren, wat een verschil met hoe het nu elke keer is gegaan bij ons... Dat is ook de reden dat we willen overstappen.

Voor mij hoeft de punctie echt niet onder narcose hoor.... al mijn puncties vond ik nl. erg meevallen ( AMC), maar dat kwam mede doordat mijn vaginawand werd verdoofd en ik vind jammer dat DAT nou juist niet gebeurt in het VU.

Lijkt me nl. erg pijnlijk die grote, holle naald dwars door je doos ( om het maar even zo te zeggen :$)

Als het verdoofd is, vangt het toch de eerste grote klap op... de eierstokken zijn niet plaatselijk te verdoven, maar dat is even tanden op elkaar... en viel me dus reuze mee!!!

Maar begrijp ik nu goed dat je eerst in het hoofdgebouw zit en als je daadwerkelijk start, overstapt naar de kliniek zelf?

Lfs

Posted

ja, wij hebben de eerste 2 afspraken in het hoofdgebouw gehad, maar dat was voor ons ook de eerste stap in de medische molen. Waarschijnlijk sla jij die over, want je weet al dat je icsi moet doen, toch? Dan heb je denk ik direct de afspraken in het ivf-centrum.

Nog een puntje voor het VU: mijn vriend heeft nu in 3 ziekenhuizen een zaadmonster op moeten wekken en hij zegt dat geen ziekenhuis kan tippen aan de kamers van het VU. Amc vond hij goor en Nijmegen te lawaaiig :-) Zeg het maar even zodat je alles mee kunt wegen!

Ik heb een punctie gehad, het inbrengen van de naald voel je niet, is maar 1 klein prikje, maar dat is verdooft, want je krijgt ene prik in je bil en een tabletje om wat suffig te worden. je voelt het aanprikken van de eierstokken en dat doet inderdaad pijn.

Posted

Hoi dames

ik heb totaal geen ervaringen met het Vu, alleen met DD.

Het reizen kan inderdaad een dilemma zijn, voor ons is het in totaal 3 uur, maar je zou kunnen overwegen om de tussentijdse fm´s lokaal te doen. De kosten zijn inderdaad hoger maar je moet ook kijken denk ik van welke technieken je eventueel gebruik zou willen maken, bijvoorbeeld assisted hatching, Picsi of Imsi.

Verder zou je bv. van de punctie t.m. de tp een goedkoop huisje in de buurt kunnen huren of een hotelletje.

De narcose, ik vond het ideaal, klinkt wat zwaar maar is meer een soort roesje. Ik heb ooit een galblaasoperatie gehad, toen heb ik echt maanden lang last gehad van de narcose. Nu was ik enkel op de dag van de punctie wat vermoeider. Ik geloof overigens echt niet dat het nadelig is voor de innesteling,anders zouden ze het echt niet doen.

Wat de kosten betreft die je niet vergoed krijgt, deze kun je opvoeren bij je belastingaangifte, ik vermeld het er maar bij omdat er veel mensen zijn die dat niet weten.

Het zou mooi zijn als je gyn. jullie helpt mbt. nieuwe pogingen.

Mijn advies aan jullie: ga in beide ziekenhuizen praten, ik zou altijd pas beslissen als je tenminste een gesprek hebt gehad in de onbekende kliniek of ziekenhuis.

veel succes meid

groetjes

Babeth

Posted

Fren, dat is zeker een overweging waard... aan de mannen moet ook gedacht worden ;)

Babeth, dat is zeker een optie... het liefst gedurende de hele periode, maar dat gaat mijn werk never goedkeuren.

Wat ik me nog wel afvraag is, als je de intake hebt gehad, duurt het dan nog lang voordat je mag gaan starten met de behandeling?

Want in mijn hoofd hoop ik ergens in februari wel weer te gaan starten, maar volgens mij wordt dat lastig of niet Vu-gangers?

Lfs

Posted

In DD mag je vaak direct na de intake starten mits er nog vanalles onderzocht moet worden, dat was bij ons niet het geval .

nav. het berichtjje van Fren nog even gevraagd wat hij van de ruimte in DD vond, hij vond het gewoon netjes en rustig.

Wat goed dat jullie daar aan denken, moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt mee bezighield....

Posted

volgens mij heeft het vu geen wachtlijsten; toen we eenmaal het groene licht hadden mochten we gelijk starten. Wij hebben toen zelf besloten 2 maanden te wachten tot we prive wat rustiger tijd hadden. Zou gewoon bellen!

Posted

Hier nog een VU-fan!

* het is inderdaad waar dat ze aanvankelijk met vaste regels en protocollen komen aanlopen, maar als je duidelijk aangeeft wat je zelf wil is onze ervaring dat ze best bereid zijn af te wijken. Wij zijn bijvoorbeeld op ons verzoek eerder overgestapt van ovulatie-inductie naar IUI, en ook weer eerder door naar IVF, en omdat mijn man dat zaad-opwekken niet zo leuk vond (understatement) mocht hij het altijd thuis doen, en toen ook dat steeds minder makkelijk ging hebben ze een reserve-voorraad van hem ingevroren zodat er altijd 'iets' was als het opeens niet zou lukken, terwijl ze dat normaal nooit doen.

* wij zijn ook via de fertiliteitskliniek in het hoofdgebouw binnengekomen, maar dat was vooral voor de eerste gesprekken en onderzoeken, die zul jij vast niet nodig hebben. De IVF kliniek is echt heel fijn, iedereen kent je, je bent snel aan de beurt en inderdaad nergens zwangere buiken te zien! Ze hebben ook hun eigen bloedprikfaciliteit; in het hoofdgebouw zit je zo 45 minuten te wachten op de prikpoli, maar in de IVF kliniek mag je zo meelopen en sta je binnen 5 minuten weer buiten.

* we hebben nooit ergens op hoeven wachten: toen we op een dinsdag besloten hadden dat ik eerst een laparoscopie zou krijgen en dan met IVF mocht beginnen, kon ik zaterdag al terecht voor die laparoscopie! En omdat ik geen eigen cyclus heb hoefde ik nooit op een menstruatie te wachten: precies een maand na de laparoscopie (standaard-herstelperiode) mocht ik langskomen voor de startecho, en precies een maand na mijn mislukte eerste IVF mocht ik komen voor poging twee. Nooit een wachtlijst oid.

* de puncties vond ik ook erg meevallen, ze doen het zo snel (10-20 minuten) dat de pijn best is uit te houden. Toen ik een keer alleen was gekomen kwamen ze me zelfs thee en speculaas brengen toen ik lag bij te komen (wie gaat er nu alleen naar een punctie... mijn man zat nog thuis zijn ding te doen, vandaar).

* het allerbelangrijkste: de VU is heel goed, en ze doen er vooral alles aan om het aantal (risicovolle!) tweelingzwangerschappen te beperken. DD is misschien wat verder met sommige technieken, maar het feit dat je al zwanger bent geweest, en zelfs van een tweeling, geeft aan dat je niet een enorm probleemgeval bent die heel bijzondere technieken nodig heeft.

* de reistijd lijkt me een heel belangrijke factor. Als je bepaalde onderdelen van het proces (bv controleecho's) niet in DD laat doen heb je weer het probleem dat er twee verschillende klinieken naar je zitten te kijken die mogelijk langs elkaar heen werken, en als je wel voor alles naar DD gaat moet je echt heel vaak op en neer. Dan gaat het je leven wel enorm beheersen, niet alleen emotioneel maar ook qua tijd.

Succes met je keuze, het is inderdaad lastig. Ik hoop dat je volgende poging slaagt, waar je hem ook laat uitvoeren!

Groetjes,

Barbara

Posted

dat was ik vergeten, dat bloedprikken is inderdaad erg 'fijn'. Ik heb in het hoofdgebouw wel eens 1,5 uur zitten wachten. Im mag niet starten met de pil vanwege een trombose geschiedenis en moet dus voorafgaand aan de deca om de dag bloed komen prikken om mn cyclus in kaart te brengen. Dan was ik werkelijk in 5 minuten binnen en weer buiten.

Zucht... als ik dit zo hoor mis ik het VU nog meer...

Posted

Barbara, ook jij bedankt voor je uitgebreide verhaal.... We hebben hier zeker iets aan :)

Wij vragen ons nu inderdaad ook af, of IMSI, PICSI of AH ook meerwaarde heeft voor ons. Het is nu fout gegaan met de tweeling en mijn man heeft zeer slecht sperma ( iui en ivf was eigenlijk helemaal geen optie, maar laat ik dat maar achterwege). En wij zijn zo bang dat als er niets uit de onderzoeken komt, het misschien toch aan z'n sperma heeft gelegen. Heb begrepen dat ze in DD meerdere dingen onderzoeken uit het zaadmonster.

Of wordt een kindje dan juist eerder 'afgestoten' door je lichaam? Misschien weten jullie dat?

Ik heb nog even de tijd.... Inmiddels wel de vragenlijst ingevuld van het VU en bijna opgestuurd... hierna krijg ik dan een uitnodiging.

En hebben jullie het VU jouw dossier laten opvragen? Of heb je het zelf gedaan?

Maar ik begrijp dat jullie het telefonisch hebben geregeld?

Ben trouwens blij dat ik dit topic geopend heb, heb veel aan jullie ervaringen, tnx daarvoor!!

Lfs

Posted

Wij hebben in nijmegen ons dossier van het amc op laten vragen. Daar waren ze heel pragmatisch; nijmegen deed een verzoek en ik moets het zelf ook vragen. Wij hadden het uiteindelijk eerder. Als het zh het voor je doet moet je daarvoor overigens wel toestemming geven.

Nog een ander punt; als je zegt dat het sperma erg slecht is, is het dan niet slimmer om tóch naar DD te gaan? VU doet geen tese nl en DD wel. Dat is uiteindelijk de reden dat wij bij het VU wegmoesten... Het zou vervelend zijn als je uiteindelijk wéér moet switchen, wij zijn nl inmiddels al aan ons 3e ziekenhuis, met alle vertraging van dien!

Posted

Hoi Sowiebo

Ik snap je vragen erg goed, ook mijn man zijn zaad is erg slecht, in NL. konden ze niets voor ons betekenen, de enige mogelijkheid was misschien Tese.

Dat is de reden waarom wij uitgeweken zijn, en inderdaad een slechte of misvormde zaadcel kan leiden tot een embryootje dat zich niet kan innestelen of goed ontwikkelen.

Wil natuurljk niet zeggen dat het daarom bij jullie met de kindjes mis is gegaan. Bij ons weten we inmiddels dat de kinderen kerngezond waren, de vroeggeboorte was door speling van de natuur in gang gezet. Maar nadat de eerste poging na de geboorte niet gelukt was en de cryo tp eindigde in een vroege mk. kreeg ik steeds meer het gevoel dat het zaad daar een grote rol in speelde, daarom een gesprek in DD aangegaan ivm. de Imsi methode.

Ik wil nog graag informeren wat betreft het laten maken van echo´s in een lokaal ziekenhuis, toen wij in Brussel liepen deed ik alle tussentijdse echo´s met bijbehorende bloedafnames lokaal, dit is altijd perfect verlopen, het enige wat het zkh. hoeft te doen is kijken hoeveel er links en rechts zitten, hoe groot ze zijn en hoe dik het bms is. Je geeft het zelf aan DD door en je krijgt een terugkoppeling hoe lang of hoeveel je door moet spuiten of wanneer de punctie is.

Veel succes!

Posted

Als het je laatste x is zou ik voor DD gaan. Ze zijn daar toch verder en doen vaak andere dingen en bekijken je op een andere manier dan in Nederland. Ik ben zelf naar Belgie uitgeweken, en ik heb hier een andere behandeling dan in Nederland. Ze hebben meer onderzoek gedaan (had al lang in Nederland gedaan moeten worden, maar ze houden zich te veel vast aan protocollen :-( ), korte protocol qua behandeling, andere medicijnen, geen wachtlijst en het gevoel dat ze er voor gaan, ipv hun schouders op te halen.

Tuurlijk, het is logistiek gezien best zwaar, maar je kunt vaak de echo's en bloed onderzoek in een Nederlands/je eigen zh laten doen.

Succes!

Posted

Hoi Nika,

Bedankt voor je meedenken. Heb er ook over nagedacht om hier de echo's e.d. te laten doen, het punt is alleen dat het dan nog eens bovenop die 2300 euro komt die voor icsi gerekend wordt. Heb me hier al in verdiept, maar het schijnt dat ziekenhuizen het wegschrijven onder de dbc-code van 'stimulatiefase'.

Dan wordt het wel een hele dure grap, en tuurlijk heb je alles ervoor over, maar je moet het geld er wel voor hebben.

Ik neig nu een beetje naar het vu, door alle positieve reacties, maar ja... ik wil geen spijt krijgen van mijn beslissing.

Babeth en Fren, mijn man heeft geen tese nodig, het is nog wel goed genoeg voor icsi na opwerken.

Posted

Ik stem ook voor VU! Of mochten we niet stemmen? ;-)

Benieuwd naar jullie beslissing. Voor ons is Dusseldorf een optie om in de hoed te houden, voor als het nog 1x niet bij het VU lukt (verse poging). Dan hebben ze daar 3 kansen met ons gehad (AMC dan 2).

Posted

Babeth79, het invriezen van sperma doen ze echt niet heel snel in het VU. Mijn man heeft ook problemen met ejaculeren en kwam vanuit blaricum. Daar hebben ze bij de 1e behandeling geregeld dat er wat sperma ingevroren werdt in het VU. De gyneacoloog van het VU zei tegen ons, dat dit echt uitzonderlijk is, want het VU doet dat niet voor die reden. Dus heb je mazzel gehad denk ik zo.

Verder heb ik alleen maar ervaring met Tergooi en het VU. Wat ik wel fijn vind is dat je bij het IVF centrum in het VU geen zwangere dames tegenkomt.

Verder kan ik jullie niet helpen.

Succes met je keuze

Groetjes

Rubster

Posted

Ik heb zojuist Dr. Scholtes een mail gestuurd met een verkorte casus van ons.

Hopelijk krijg ik hierop antwoord en dat zal onze keuze wellicht iets makkelijker maken.

Ik heb begrepen dat er een kerststop is in DD, weet iemand t/m wanneer?

En reageert Dr. Scholtes altijd op je mail?

Tussenstand:

Vu 45 % - DD 55%

Misschien is het handiger deze vraag te stellen in het DD-topic, ik wacht het nog wel even af!

Posted
Hoi Nika,

Bedankt voor je meedenken. Heb er ook over nagedacht om hier de echo's e.d. te laten doen, het punt is alleen dat het dan nog eens bovenop die 2300 euro komt die voor icsi gerekend wordt. Heb me hier al in verdiept, maar het schijnt dat ziekenhuizen het wegschrijven onder de dbc-code van 'stimulatiefase'.

Dan wordt het wel een hele dure grap, en tuurlijk heb je alles ervoor over, maar je moet het geld er wel voor hebben.

Het is inderdaad duurder. Wij zijn ook een stuk duurder uit in Belgie, behalve dan de medicijnen, die zijn daar goedkoper. De echo's in Nld hebben we nog geen rekening van gehad.

Wij hebben de mazzel gehad dat mijn schoonouders een bijdrage hebben gedaan, en verder hopen we bij de belastingen wel het een en ander te kunnen opgeven.

Het Vu is een goed zh hoor, maar ik was het zelf helemaal zat in Nld. Ze hebben jarenlang met ons lopen aanklooien, en alles ging volgens de vaste regeltjes. Achteraf gezien is dat bij ons dus helemaal niet handig (understatement) geweest. Omdat we het nu zelf moeten betalen wilden we zh die wilde knallen en die niet ging zitten suffen, dus vandaar de overstap gemaakt naar het buitenland.

Succes verder, en hoop dat je snel wat hoort uit DD.

Posted

Sowiebo

ik had ook eerst ons verhaal per email aan dr.S voorgelegd, daarop kwam binnen 2 dagen een reactie. Ze zijn inderdaad gesloten momenteel, ik meen tot 3 januari maar weet het niet helemaal zeker.

Kan me voorstellen als ie net weer begonnen is dat de reactietijd wat langer zal zijn, zal veel in te halen hebben.

succes met jullie beslissing en met de behandeling!!

Posted

Dank je Babeth, ik wacht het af!

Alleen al fijn dat je je vragen ed gewoon per mail kunt voorleggen :)

Lees aan je handtekening dat je een mooie 1e echo gehad hebt, geweldig meid! Het zal ook wel dubbel zijn, maar het feit dat er wederom een mooi kindje in je buik groeit is natuurlijk fijn. Maar dat neemt niet het gemis van je jongens weg. Ook al bijna weer een jaar geleden.

Ben je de dagen evengoed een beetje doorgekomen?

Op naar een 2e mooie echo!!

Lfs