Jump to content

Pregnyl of ovulatietest?

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Afgelopen dinsdag hebben mijn partner en ik onze 6e en laatste iui gehad. Weer erg spannend nu dus.. Mijn vraag aan jullie is de volgende: gebruiken jullie ook ovulatietesten om de eisprong, en daarmee het tijdstip van de iui te plannen? Of maken jullie gebruik van follikelmetingen en pregnyl? In het maasstad ziekenhuis zeggen ze dat het net zo betrouwbaar is, maar ik twijfel hier erg aan. Ik gebruik dus ovulatietesten, maar mag van hun maar 1x per dag testen, en dan 's ochtends. Soms denk ik, wat ALS ik nu die avond van tevoren een postieve ovulatietest had gehad, dan ben ik toch eigenlijk te laat met de iui??

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes droompje

Posted

He Droompje, wat spannend meid. Dat dit hem maar mag worden!

Ik heb zelf 6x iui met metingen en pregnyl gehad. Vond dat ook 'prettig', want anders zou ik zeker ook bang zijn dat het zo belangrijke momentum gemist wordt. Was ik toch alsnog soms hoor. ;-) Net als bij ivf/icsi: "springen ze niet stiekem toch?" ;-)

Maar ik dacht dat je eigenlijk dat je wel 2x per dag moest meten op moment dat het dichterbij komt, anders zou je bij een korte lh-piek hem net kunnen missen. Wel eens gelezen in een bijsluiter of anders een forum. Zal later nog even kijken of ik dat vinden kan. Ik doe het in mijn eigen cyclus vaak wel en dan is hij (heel) soms in de avond dikker en in de ochtend toch weer lichter. Dus vandaar dat ik altijd maar extra test (heet niet voor niets zo ;-)).

Maar enfin, elk lichaam is wel anders. Net als het protocol van elke ziekenhuis...

Succes hoor, xxx

Posted

Hoi Testr,

Heb de pagina gelezen en inderdaad de meningen zijn verdeeld. Ik denk dat het probleem in het ziekenhuis is, dat als je 's avonds een positieve ovulatietest zou hebben, je dan niet meer kan bellen om een afspraak te maken voor de volgende dag. Dan moet je dus de volgende dag bellen, en vertellen dat je die dag ervoor een positieve test hebt gehad, maar dan kunnen ze je niet meer inplannen voor dezelfde dag. Heb het nl al eens een keer gehad dat ik 's middags om 15.00 belde dat ik een positieve test had, en voor de volgende dag hadden ze geen plaats meer zeiden ze. Dus de iui ging toen niet door, balen natuurlijk....

Maar heb eind januari een (eind) gesprek met de arts en zal het aan hem voorleggen. Hoop eerlijk gezegd dat we nog verder mogen met iui, terwijl ik aan de andere kant er weinig kans meer in zie. IVF is zo heftig he..

Liefs Droompje

Posted

Benieuwd wat je arts zegt! Denk ook dat het een planningsding is.

Met ivf ook een ding, maar dan kunnen ze het beter reguleren omdat je vaak op de pil gezet wordt eerst.

Ivf is heftig, maar wij hebben, ondanks dat dit ook nog niet gelukt is, wel spijt dat we hier niet eerder mee begonnen zijn. iui kost ook veel tijd, hormonen en emoties. En met ivf doe je wel veel meer kennis op, of er veel follikels groeien (bij iui bij mij wel, zelfs 1x 5 stuks toen afgeblazen) maar bij ivf niet (tussen 6-9 stuks). Of er ook echt eitjes uitkomen, of die wel bevruchten en zo ja hoeveel, met welke kwaliteit e.d. We weten nu dat het mogelijk aan mijn eitjes kan liggen, hoe verdrietig ook... enige duidelijkheid geeft ook rust. We denken ergens dat onze enige kans is dat we een keer geluk moeten hebben dat er een topembryo ontstaat. En omdat er bij ivf/icsi met meer eitjes wordt gewerkt, en we die bevruchting ook kunnen zien, hebben we hier meer concrete houvast aan ofzo.

Enfin, lang verhaal... ik weet natuurlijk niet wat bij jullie de oorzaak is (of die uberhaupt gevonden is al).

Ieder geval, veeeel succes!

Posted

Al mijn iui pogingen zijn gedaan met fm metingen en Pregnyl.

Bij de laatste mocht ik kiezen, en nu ook weer met ovu testen of Pregnyl maar ik ben voorstander van de Pregnyl.

Moet er niet aan denken dat je je eisprong mist.

Er zijn overigens genoeg succes verhalen met alleen ovu testen dus het is ook heel persoonlijk en net wat je gewend bent.

Posted

Bij ons ligt ''het probleem'' waarschijnlijk aan mijn vriend. De kwaliteit wisselt enorm per keer, maar is nooit echt super (na wassing de laatste x 7 miljoen zaadcellen over, waarvan 20% goed beweeglijk). Maar de eerste 3 pogingen was het zaad wel wat beter (ongeveer 40 miljoen, waarvan 50% goed beweeglijk). Geen superzaad, maar volgens de arts zou het met iui wel moeten lukken.. Ik vind iui op zich niet belastend. Ik gebruik geen hormonen, alleen dus die ovulatietest en de dag erna naar het ziekenhuis. Redelijk te doen dus. Alleen emotioneel is het natuurlijk wel iedere keer slopend als je weer ongesteld wordt.. Maar ik denk dat dit niet opweegt tegen de hormonen, punctie ed wat je met ivf hebt. Moeilijk hoor, ik wacht het gesprek met de arts eerst wel af.

Maar jee jullie zijn ook lang bezig zeg, wat heftig. Jij ook heel veel succes met jullie volgende stap!

Posted

Droompje ik ben 2 x zw geweest van een iui.

Eerste poging met maar 1 miljoen goede zaadcellen en de tweede met 4 miljoen goede zaadcellen dus er toch een redelijk kans aanwezig vooral met 40milj, ook al is de helft maar beweegelijk.

Posted

Hoi Silvie, ja je hebt er uiteindelijk maar 1tje nodig he. Maar hoe beter het zaad hoe meer kans natuurlijk. Ik heb zelf het idee dat, wat ik in het begin al schreef, het ook een timing-probleem kan zijn bij ons, omdat ik dus de ovulatietesten gebruik. Maar dat kan je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen..

Posted

Nee, helaas kunnen ze niet met een camera naar binnen.

Alle puzzelstukjes moeten op zijn plek vallen, wij hebben 2x veel geluk gehad want de kansen zijn toch minimaal.

Jammer want er is aanzienlijk meer zaad aanwezig dan bij mijn man.

Veel succes verder.

Posted

Inderdaad, alle puzzelstukjes moeten op z'n plek vallen. Het zou ook fijn zijn als je een paar dagen na de iui zou kunnen zien (mbv bloedtest ofzo) OF er een bevruchting heeft plaatsgevonden. Want wie weet vindt er WEL een bevruchting plaats, maar nestelt het zich niet in.

Jij ook heel veel succes met de volgende poging!

Posted

Hey droompje....

Allereerst hoop ik van harte dat de 6e iui-poging aanslaat.

Hoe dan ook, ik vind persoonlijk iui een moment van timing en dat ging bij ons vaak mis. Sowieso hadden we nooit aan iui moeten beginnen, maar ik wilde het zelf. Wat Testr ook zegt, heb ik achteraf ook spijt dat we niet eerder met icsi gestart zijn.

Mijn iui's gingen altijd icm Pregnyl en follikelmeting, verder geen hormonen. Bij ons was het probleem dat mijn follikel 17 mm was en dan mocht ik Pregnyl zetten en dan 36 uur later had ik de inseminatie. Ik had er toen geen goed gevoel bij en dat klopte ook.... Op een gegeven moment kwam ik iedere dag voor een FM, want ik wilde dat ze me heel erg in de gaten hielden, want ik had het gevoel dat mijn ei eerder sprong. Maar dat kon niet volgens de gyn, dat moet hij minimaal 20 mm zijn. Dus dat geloofde je toen als leek in het vak.

Dus iedere dag een fm en ik dacht nu kan het niet meer misgaan... maar dus wel.... als mijn follikel 16 mm was en er een afspraak gemaakt werd voor de volgende dag.... bleek hij alweer gesprongen en was het dus weer te laat. Ondanks ik er toen al 4 fm's op had zitten.

Dus als je het mij vraagt, heb ik meer vertrouwen in de ovulatietesten, heb er geen ervaring mee. Maar voor mij zou het uitkomst bieden, omdat ik dan had geweten wanneer de ovulatie zou zijn.

Meid, ik wens je heel veel succes, vooral met het wachten!!!

Posted

Sowiebo dan kan er alsnog een inseminatie plaatsvinden??? De eicel doet er toch een aantal dagen over om naar de baarmoeder te reizen. Als hij dan gesprongen is en je insemineerd die dag dan ben je toch nog niet te laat????? Ik ben helemaal een leek hoor, wij zijn gelijk aan het eindstadium begonnen....

Posted

Witje, wat ik begrepen heb is dat je eicel maar een aantal uur na het springen ''leeft''. Als hij bv na 6 uur niet bevrucht is, dan sterft hij.

Sowiebo, zo zie je maar dat ieder lichaam anders in elkaar zit he. Ik snap het als je zegt dat je meer vertrouwen zou hebben in de ovulatietesten. Ik lees dat je naar Dusseldorf gaat, heel veel succes hoor!

Posted

Een gesprongen eitje blijft slechts 12 uur in leven. Dus als ie is los gekomen heb je serieus weinig speling meer...

Sowiebo dan kan er alsnog een inseminatie plaatsvinden??? De eicel doet er toch een aantal dagen over om naar de baarmoeder te reizen. Als hij dan gesprongen is en je insemineerd die dag dan ben je toch nog niet te laat????? Ik ben helemaal een leek hoor, wij zijn gelijk aan het eindstadium begonnen....
Posted

Heb het er nog even bijgezocht (interessant ook over de seizoenen, maar of dit echt zo is???):

"Het moment van ovulatie is seizoen gebonden: in de lente treedt de ovulatie 's nachts of 's morgens op, in de herfst en de winter laat in de middag of 's avonds.

Wanneer de eicel loskomt, wordt ze gewoonlijk binnen enkele minuten opgevangen door de franjes van de eileider. Ritmische samentrekkingen van de baarmoeder en de eileiders zorgen voor een golfbeweging van vocht waarop de eicel de eileider verder binnendrijft. Het transport van de eicel vanuit de eierstok naar het middelste bredere deel van de eileider (ampulla) gebeurt in minder dan zeven uur. Nadien blijft de eicel ongeveer 72 uur in de ampulla. Maar ze is slechts gedurende 24 uur na de eisprong bevruchtbaar. De bevruchting moet zich bijgevolg ten laatste op die plaats voltrekken.

Na 72 uur begint het transport van de eicel, bevrucht of niet, naar de baarmoeder."

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1930

In ieder geval toch nog 24 na eisprong! Dus ik denk dat dit de speling enigszins verantwoord van de ziekenhuizen? Niet tav het aantal mm en wanneer wij springt, want dat is inderdaad een ander verhaal.

Posted

Haha..ja, we zouden het eigenlijk eens uit moeten proberen :)

Maar dat betekent dus... dat je 24 uur per dag vruchtbaar bent? Maar het feit dat je geïnsemineerd wordt, kost ook weer tijd... Ik bedoel de zaadjes hebben ook even tijd nodig om de uiteindelijke eicel te bereiken. Tuurlijk worden ze hoog in de baarmoeder gebracht en dus een handje geholpen... maar dan zijn ze er nog niet.

Blijft een raadsel, gelukkig hoef ik me daar niet meer druk over te maken. Maar het is zeker handig dat je de moeite even genomen hebt om het op te zoeken.

En iedereen is niet iedereen, dus bij de 1 zal het zo zijn en bij de ander zo..... Lekker duidelijk, maar jullie begrijpen me vast wel ;)

Heb je DD al gebeld? Dat betekent dat je dus wel op vakantie gaat? ( hoezo ff ...off-topic)

lfs

Posted

Hoi,

Hier ook een ervaren IUIer ;) 10 keer IUI met FM en pregnyl. Ik vond het prettig zo omdat je precies weet hoe groot je ei is, hoe veel en wanneer hij springt! Desondanks helaas geen succes gehad, dus nu begonnen met IVF-ICSI. Ik hoop dat jij snel zwanger raakt dmv IUI, je hoort echt wel succesverhalen, helaas behoorde ik daar niet toe. Ik heb veel IUIs gehad, lang moeten wachten, veel tijd inderdaad, maar ik heb er geen spijt van, ik heb regelmatig gelezen dat er toch nog vrouwen zwanger raakten bij de 9e of 10e IUI. Gezien mijn leeftijd is het nu echt wel beter om op IVF over te stappen. Voor mij was het vertrouwen in de IUI nu ook wel erg klein geworden..

Succes!