Ga naar inhoud

Onbegrepen, toch meer en betere bevruchtingen ICSI

Aanbevolen Berichten

• Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi meiden

Bij ons zijn ze bezig met een genetisch onderzoek ivm slecht zaad. Zou daar ook die fragmentatie mee aan het licht komen waar jullie het over hebben bij dat scasa onderzoek? Of stel ik nou een hele domme vraag?

Groetjes!

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoi meiden, bedankt voor alle reacties.

Ink, geen idee sorry. Iemand anders een idee?

Wij zijn inmiddels in Gent geweest. Bij Dr. Wim Decleer in het Jan Pafijn ziekenhuis. Nav zijn bevindingen: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GM131R1V9

Hierbij een kort verslagje wat hij in ons geval voorstelde:

1. Zaad op meerdere elementen testen (ging zo snel dat ik niet meer weet waarop, dat volgt dus later)

2. Bloed van ons beide testen op HLA typering. Dit om te bepalen of wij een geschikte kandidaat voor elkaar zouden zijn voor transplantatie van organen. De theorie is, als we te geschikt zijn, dan lijken we genetisch teveel op elkaar en dat kan miskramen veroorzaken (ook al zijn wij nooit zover gekomen dat we echt van MK-en 'mogen' spreken)

3. Mijn kijkoperatie is nooit gecombineerd met een hysteroscopie en Dr. Decleer vind het tijd om dit te doen in combi met een nieuwe laparascopie (in welk ziekenhuis maakt dan niet uit zei hij). De uitkomst van de vorige was: geen endo haarden maar wel een eenzijdige tubafactor (rechts niet doorgankelijk voor de vloeistof). Ze schoven dat eerder op testfalen dan dat het aan mijn eileider zou liggen, omdat 2 jaar daarvoor bij een HSG alles wel schoon was.

4. En dan hetgeen waarvoor we kwamen, de voedingssupplementen. Hij heeft met een zeer erkende andoroloog, inmiddels met pensioen en een fabrikant samen een balans gevonden waarmee in 3 maanden resultaten zijn behaald om van "slecht zaad" naar "normaal zaad" te komen. Ook bij de vrouw is de aanname dat de op hun afgestemde balans het genetisch materiaal van de eitjes verbeterd wordt. We hadden helaas geen tijd genoeg voor details. Maar voor ons geldt, je wordt er gezonder van en hoeft niet allemaal losse pillen te slikken en dus hebben we de potten opgehaald, niet in het ziekenhuis maar in zijn eigen kliniek in Aalter. We dachten 200 euro pp per maand, maar het is 60 voor de man en 65 voort de vrouw per maand (maar wel alleen als je het bij hem ophaalt dacht ik).

Zie voor de vrouw ook hier: http://www.deverdwaaldeooievaar.be/forum/viewtopic.php?t=3799&postdays=0&postorder=asc&start=705 (potten heten Omarin en Improve)

Voor algemeen, check hier: www.nutriphyt.be/indexnl.html en http://www.nutriphyt.be/Persconferentie2010%20NEW.html

Zelfs online te bestellen kan voor de man (vrouw niet): Linusit (ook van Nutriphyt) https://www.gezondheidaanhuis.nl/product/10707/Linusit-Nutriphyt-60-capsules (2 pd) en Qualisperm https://www.gezondheidaanhuis.nl/product/10064/Qualisperm-Nutriphyt-60-tabletten (maar die laatste ziet er anders uit en is hier veel duurder) 2-4 stuks pd.

Nu wil ik niemand laten geloven dat alles nu beter wordt, ik lees ook dat hun onderzoeksmethode (en daarmee hun onafhankelijkheid en dus de resultaten) in twijfel wordt getrokken, maar omdat de inhoud niet iets vaags is en in lijn is met wat ook o.a. Zita West en Dr. Scholtes uit DD zegt, maar dan in 2 pillen per persoon is gestopt... voelen wij ons er prettig bij. Het kost bij elkaar 'maar' iets meer dan mijn omega 3, foliumzuur, Etos zwanger worden en Vitamine B complex samen.

LET OP: Ik schrijf het hier, niet om mensen te overtuigen.. maar omdat ik er zoveel vragen over kreeg. Beslis zelf of je je er goed bij voelt!

Dr. Decleer verwacht overigens niet dat het bij mij succesvol is, als mijn eilleider echt verkleeft mocht zijn. Maar de eitjes en het zaad (en onszelf :-)) een boost geven, ter ondersteuning van ICSI... dat kan natuurlijk nooit kwaad!

Geplaatst

Dat lijkt mij een helder en duidelijke gesprek. Fijn dat er testen worden gedaan.

Wat betreft die pillen voor de man heb ik het ook met Jeroen over gehad en met onze arts dat het best wel een positief resultaat kan geven.

Ga eens in dat pillen verhaal duiken en bestellen.

Maar jullie hebben er wel een goed gevoel bij dat er nu echt iets wordt gedaan.

Geplaatst

He Sylvie, dat was zeker een fijn gesprek! Wel lang wachen, want er kwam een bevalling tussendoor... pfff.

Als er in dusseldorf nu ook naar het zaad en het immuun wordt gekeken... maken we echt serieuze stappen. Nu alleen nog bepalen of ik weer onder het mes wil en waar... gatsie... vind ik zo eng.

Ik heb foto's gemaakt van de pillen. Die qualisperm is online zo achterlijk duur! Kun je beter een dagje naar belgie en het daar halen.

Geplaatst

2 potten samen 60 euro voor de man (dus qualisperm en linusit samen), voor de vrouw 2 potten 65 euro. Je doet er 1 maand mee.

Jullie hebben dan de qualisperm, hoe duur dan in Belgie?

Oh volgens mij 60 euro schrijf je hierboven!

Geplaatst

Fertiliteitscentrum Aalter

Wim Decleer

Gynaecoloog - infertiliteitstherapie

Weststraat 16/18

9880 Aalter

Tel: 0032/9 325 92 20

Fax: 0032/9 325 92 29

e-mail: info@fertility-belgium.com

site: http://www.fertility-belgium.com

Ik zou ZEKER eerst ff checken of het ook zonder consult opgehaald kan worden! Pinnen met NL pas lukte niet, maar zit een pin om de hoek.

Laat even hier weten? Anders gaat iedereen wellicht tegelijk bellen over hetzelfde.

Geplaatst

Overigens kreeg hij, terwijl we er zaten, een bedank-belletje van een NL koppel die net bevallen was. Die hij ook heeft geholpen. Hij was daar heel blij mee, dat hij een beetje kon bijdragen aan het opkrikken van de Nederlandse populatie. :-)

Geplaatst

Hey Miki,

Lees net je verhaal en klinkt allemaal erg goed! Fijn dat jullie de stap hebben gemaakt en ook nog voor een third opinion in DD gaan.

Ben benieuwd of Dr. S. nog iets kan betekenen voor jullie.

Liefs

Geplaatst

zo...alles eens doorgespit!

Interessante info miki.

Ik begin me af te vragen of het voor ons niet gewoon verstandig is om, met ons medisch dossier, een consult aan te vragen bij deze arts zodat we van hem de info uit de eerste hand krijgen en dan ook die pillen op kunnen halen. ALs ik een consult aan zou vragen bij hem dan wil dat toch niet zeggen dat we ook perse een behandeling zouden moeten gaan doen bij hem? Zou hij de medicatie verkopen terwijl je geen behandeling laat doen bij hem?

Dat scasa onderzoek lijkt me ook wel wat maar ik zie gewoon op tegen de taalbarriere en de afstanden. Ik ben nogal van veiligheid en bekendheid en utrecht is zo bekend voor ons.

Ik neig er nu naar om te kijken of we aan die pillen kunnen komen en dan over drie maand nog een behandeling in utrecht. Mocht dit weer niet lukken dan zouden we alsnog de stap kunnen maken om naar dd te gaan.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Geplaatst

Miki ik heb trouwens bewondering voor de doortastendheid van je hierin! Je doet het maar wel...het onbekende induiken en second opinions aanvragen bij diverse ziekenhuizen over de grenzen heen. Ik doe het je zo niet na!

Geplaatst

Es ik heb ik het andere topic ook al gereageerd, dus mijn mening ken je ;-) Wil alleen even zeggen dat ze in DD volgens mij Nederlands spreken, geloof zelfs dat het een Nederlandse arts is! Dus wat dat betreft hoeft er geen barierre te zijn.

Gent hebben wij ook vaker over gedacht, maar de afstand hield me (letterlijk) tegen. En omdat we met onze eigen vitamine-mix de laatste keer al veel beter (goed maar weinig) zaad hadden, houden we het daar voorlopig nog maar even bij.

Geplaatst

He Es, wij doen ook geen behandeling bij hem. De pillen zijm eerder bedoeld om te voorkomen dat ivf/icsi nodig is, maar aanvullend kan ook. Wij blijven in vu, maar speuren naar extra onderzoek omdat bij ons onbegrepen is. Jullie hebben een zaadfactor, wellicht kunnen de pillen er (ietsie) aan bijdragen. Wat voor onderzoeken zijn er bij jou geweest?

Wij zijn op consult bij hem geweest in Jan Pafijn, 19 euro bij inschrijving moeten betalen (wellicht volgt er nog een rekening, niet 'durven' vragen).

Dusseldorf spreekt dr Scholtes en een assistent ook NL hoor! Enneh, die ruzie heel herkenbaar. Is vaak ook de frustratie van het mislukken op elkaar botvieren (verdriet uit zich vaak in woede) en de ongrijpbaarheid van het wat nu.

Klets er een later moment nog eens rustig over en kies waar je je samen lekker bij voelt. Dat is vaak voor iedereen net anders.

Knuffel

Geplaatst

Miki, naar aanleiding van jouw informatie mbt vitamines en de bijgevoegde links, kreeg ik ook het gevoel dat het mischien niet heel onverstandig is om in de toekonst daar eens een gesprek aan te vragen. Ik heb even wat gegoogled op die arts en ik lees alleen maar positieve berichten. Wij hebben al een second opinie in DD gehad (Inderdaad een Nederlandse arts), maar deze info mbt de belgische arts gaf mij ook een goed gevoel van vertrouwen waardoor ik mij dus nu ook afvraag of ik daar ook eens een gesprek zou moeten doen. De reistijd is nl een stuk korten als naar DD.

Kan je daar zo terecht en hebben zij wachtlijsten?

Geplaatst

Hoi Rubiootje,

Spannend jullie interesse hiervoor. Ik heb ook veel positiefs over hem gelezen, maar me niet verdiept in hun ivf/icsi afdeling. Ik ben naar deze arts geweest om zijn expertise als gyn en niet als ivf arts. Zijn advies had ook geen betrekking op behandelen nog, maar onderzoeken en de supplementen (deze laatste alleen omdat wij daarom vroegen, in principe is het bedoeld voor stellen voordat ze met behandelen beginnen).

Mocht je Gent qua reistijd prettiger vinden, dan zou je ook het bekende (hoofd?) ziekenhuis kunnen meenemen in je vergelijking. Zij komen altijd goed uit de verhalen die ik lees. De service, flexibelheid en opties zijn daar groot (flushing bij punctie, assistent hatching, aspirine etc.), maar volgens mij is dat in heel belgie zo. Enige is dat ik over dat ziekenhuis las dat ze qua cryo's niet zo'n hoog ontdooiingspercentage hebben. Maar weet niet of jullie cryo's hebben (gehad).

Over Dusseldorf lees ik ook veel goeds, wij gaan daar ook nog heen. Niet voor een behandeling per se, maar advies over (nog) meer specifiek onderzoek. De ene arts kijkt weer anders dan de ander. Mocht daar iets uitkomen, hopen we voor dat ene specifieke een behandelplan te krijgen en de ivf/icsi pogingen in het VU te blijven doen. Daar voelen we ons, qua die behandeling, heel prettig.

Dus, onze aanpak is: op meer plekken kennismaken, kennis halen en die kennis benutten op een plek die goedvoelt en zo dichtbij mogelijk is. Want tijdens een ivf/icsi poging is reistijd voor mij stresstijd en die kan ik dan juist niet gebruiken. Tenzij we op een punt komen dat we echt klaar zijn in NL (en het geld+geduld nog niet op is :-)).

Benieuwd wat bij jullie past, naar jullie overwegingen en keuzes. Is er ooit een oorzaak gevonden? Dat is zo frustrerend bij ons en ook echt de reden van dit gezoek nu.

Liefs, xxx

Geplaatst

Miki, dank je voor de uitgebreide info! Ik deel geheel je mening om overal eerst kennis te vergaren en te vergelijken, waar welke mogelijkheden zijn. Uiteindelijk wil ik idd mijn gevoel de doorslag geven en daar dan een behandeling te doen. Wij moeten de behandelingen zelf betalen, dus dan wil ik ook de best mogelijke kwaliteit voor mijn geld en kiezen voor een kliniek welke mijn kansen kan vergroten door aanvullende technieken en onderzoeken.

Ons probleem ligt in de zaadkwaliteit. Mijn man heeft ooit een hersteloperatie ondergaan, waardoor wij op icsi zijn aangewezen. In 2007 raakte ik na de allereerste behandeling direct zwanger van mijn zoontje. Nu hebben wij inmiddels drie mislukte pogingen achter de rug voor een broertje of zusje. (Ondanks dat ik mij realiseer al gezegend te zijn met een kindje, is de wens er zeker niet minder om. In tegendeel zelfs!)

Wel altijd redelijke tot goede emmy's laten terugplaatsen, maar helaas geen zwangerschap. Ons ziekenhuis in NL kon niet aangeven waardoor dit zo was. Zij doen echter ook geen aanvullende onderzoeken ofzo, waardoor er dus ook niet verder gekeken wordt.

Vanwege een operatie (megagrote cyste die operatief verwiujderd moest worden) in het verleden, heb ik maar 1 eierstok welke follikels en eitjes produceert, maar gezien dat feit, hadden wij toch altijd een redelijk aantal eitjes. (telkens zo'n 8 stuks). Helaas altijd wel heel weinig tot geen cryo's. Ons oude ziekenhuis deed alleen aan topemmys invriezen. Daarnaast hadden zij niet echt een heel goed ontdooibeleid waardoor er in totaal ooit maar 1 cryo goed was ontdooit.

Ik begin echter ook een dagje ouder te worden (ben 38 jaar) en begin mij steeds meer zorgen te maken over de kwaliteit van mijn eicellen. In NL had ik aan ons oude ziekenhuis gevraagd of ik tijdens de derde behandeling Menopur mocht gebruiken omdat ik al een dagje ouder was. (ik had nl gelezen dat dit een betere eicelkwaliteit kan geven bij oudere vrouwen). Ik kreeg als antwoord dat zij dat pas voorschrijven bij vrouwen boven de 40 jaar en ik dat dus niet kreeg. Uiteindelijk nu dus toch aangewezen tot een vierde behandeling.

Na veel goede verhalen te hebben gelezen over Dusseldorf, had ik daar een afspraak gemaakt. Inmiddels hebben wij daar een positief gesprek gehad. Ook zijn er aanvullende zaadonderzoeken geweest. (DNA fragmentatie)

Wij waren dus eigenlijk in de veronderstelling om daar te gaan starten. Echter, de laatste tijd hoor en lees ik bij toeval steeds meer over Belgie. Spreek ik bijvoorbeeld mijn buren en die spontaan beginnen te vertellen dat haar nichtje in NL was uitbehandeld en dat zij alsnog in belgie zwanger waren geraakt. Andere vrienden van ons komen van oorsprong uit Belgie en hadden ons ook al zitten vertellen dat Belgie heel goed was op dit gebied. Nu kwam ik via jouw verhaal en links ook weer op positieve verhalen. Aangezien ik niet echt in toeval geloof, heb ik het gevoel dat wij daar mischien dan ook maar eens een gesprek moeten doen voordat wij een defintieve beslissing gaan nemen. Desnoods om uiteindelijk ook goede supplementen

te kunnen krijgen, maar ben ook altijd benieuwd naar de visie van een andere arts.

In DD werd ons trouwens idd ook de eerder genoemde losse suplementen aangeraden. Daarnaast een behandeling in combinatie met evt imsi of picsi (afhankelijk van de zaadonderzoeken) en AH (vanwege de leeftijd) en als hormonen een combi van puregon met menopur. De arts zelf was wel wat warrig, maar kwam ook zeer kundig over.

Ook heb ik begrepen dat hun cryobeleid erg goed scoort. Zij vriezen alles in en hebben een hoog ontdooipercentage.

Zie aan je handtekening dat jullie ook al een tijd bezig zijn en het nodige al hebben meegemaakt. Ondanks dat bij ons de oorzaak bekend is, kan ik mij wel heel goed voorstellen dat het overklaarbare juist extra onzekerheid geeft. Zie ook dat jullie nog cryo's hebben. Ik ga gewoon heel hard voor jullie duimen dat deze gewoon aanslaan en gewoon 9 maanden blijven zitten en jullie uiteindelijk helemaal niet naar het buitenland hoeven te gaan!

Wanneer kunnen jullie in DD terecht?

Denk dat ik maar eens een mailtje gaat sturen naar de belgische arts. Duurde het lang voordat jullie bij hem terecht konden?

Liefs

Geplaatst

Miki, volgens mij had jij gisteren nog een reactie gegeven, maar die is verdwenen. Ik had nl ook weer een berichtje geplaatst en die is ook weg.

Jij had het in je berichtje over iets van flushing bij der punctie. Ik heb daar nooit van gehoord. Wat doet dat?

Geplaatst

Ik heb gebeld naar de Kliniek in Aalter. Helaas kun je de pillen niet bij hen kopen zonder eerst een consult te hebben. Ik heb een afspraak gemaakt bij Dr. Decleer voor 23 maart.

Dit duurt me te lang, ik wil dat Gerard nu al start met deze pillen dus ik ga ze voor de man via internet kopen, dan maar meer betalen.

Nu vraag ik me wel af miki of er echt niet een mogelijkheid is om deze pillen voor de vrouw elders te kunnen kopen? Wat is de inhoud van deze pillen zodat ik evt. los zou kunnen kijken wat ik zou kunnen gebruiken?

Geplaatst

Hoi Rubiootje,

flushing is vgs mij dat ze dat ze de follikels leeg 'spoelen' om ervoor te zorgen dat de eicellen er ook echt uit zijn.

De ziekenhuizen in Belgie zijn idd verder dan de Nl ziekenhuizen, waar ze een nogal conservatief beleid voeren (is het zonder enige twijfel bewezen, dan doen we het niet). In Belgie en Dld zijn technieken toegestaan die niet zonder twijfel met dubbelblind onderzoek bewezen zijn, maar wel líjken te leiden tot betere resultaten (zoals ah en hulp dmv vitaminen). Iets pragmatischer dus. Goed van jullie dat jullie echt een soort vergelijkend warenonderzoek doen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden