Jump to content

Onbegrepen, toch meer en betere bevruchtingen ICSI

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

Zocht eigenlijk het topic "icsi na onsuccesvol ivf" ofzoiets, maar dat heb ik niet gevonden. Daarom nu even een aparte topic:

Wie heeft ook ervaring met meer en betere bevruchtingen bij ICSI dan bij IVF?

Er is bij ons geen oorzaak gevonden. Nu zijn we na 6x iui en 3x ivf overgestapt op ICSI. Tot dan toe hadden we geen cryo's en steeds maximaal 2 emmies van B en C kwaliteit uit +/- 5-8 eitjes (soms ook nog wat meer emmies, maar zeker geen goede).

Voordat we aan ICSI begonnen, dacht men aan een eicelfactor... gezien de kwaliteit van de emmies en het aantal eitjes. Nu met ICSI zijn 5 van de 6 eitjes bevrucht en doordat de eitjes 6000 keer (geloof ik) vergroot werden, kon men ook zien dat alle eitjes toch echt wel goed en rijp waren. Op het oog dan.

Deze keer zitten er 3 'betere' Btjes bij, zelfs 2 cryo's waarvan 1 een A-tje is geworden. Die ligt nog op ons te wachten.

Een eicelfactor is niet aangetoond, lijkt hiermee ook van tafel. Uiteraard is 1x ICSI ook maar een steekproef en een momentopname. Maar wij grijpen in dit proces toch elk stapje kennis aan. Daarom zouden we nu kunnen denken aan een zaadfactor, vindt ook de arts. Alleen dat ziet er op het oog ook goed uit, veel en bewegelijk.

Wie heeft ook ervaring met goed lijkend zaad dat wellicht toch niet helemaal top is? Kan je ons een specifieke onderzoek dan wel aanpak adviseren? We gaan al naar dr. Scholtes in Dusseldorf 11 februari en 25 januari naar Dr. Decleer* in het Jan Pafijn te Gent gezien hun ervaringen/successen met hoge dosissen vitaminen.

Mijn man en ik hebben beide overigens wel een auto immuun "ziekte". Mogelijk dat dr. Scholtes van Dusseldorf daarop ook kan meedenken, heb wel vaker gelezen dat hij ook het immuun kalm probeert te leggen. In Nederland niemand kunnen vinden daarvoor.

Benieuwd naar jullie reacties, alvast veel dank voor het meedenken!

Liefs, -M

* http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GM131R1V9&postcode=9000

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Goed lijkend zaad is niet altijd top, dat hebben wij ook gemerkt. Niet alles wat beweegt is prima en andersom. Door middel van scasa onderzoek krijg je meer duidelijkheid. Het zou handig zijn als je nu al met de vitaminen kon beginnen, het eerste wat je in DD krijgt is in een lijst met vitaminen en het resultaat zou over 6 weken merkbaar zijn. Ik kan je de lijst geven als je wilt of wach je liever op dr Scholtes.

Posted

Hoi Mala,

Jullie hebben hier dus ook ervaring mee?

Ja die lijst zou ik heel erg graag van je ontvangen al! We zitten er over een maand, dan zouden we al 4 weken ermee op weg kunnen zijn. Dus ja!

Tnxxxx

Posted

stuur een pb, dan stuur ik de lijst voor je op. Bij het intakegesprek kan je hem dan doorgeven dat je de lijst van iemand hebt gekregen die onder behandeling bij hem is, dan hoef je geen 6 weken te wachten. hooguit 2 weken voor het scasa onderzoek, dit wordt in kopenhagen gedaan.

Posted

Hey M ;)

Hoop dat je hier gauw antwoord krijgt en dat er meerdere meiden zijn die in zo'n zelfde situatie zitten als jij.

Ik kan je daar niet mee helpen, bij ons ligt het echt aan het zaad....daardoor hebben we ook betere emmy's, maar heeft dus een andere reden.

Mala, wij hebben volgende week de intake en zou heel graag in februari willen starten. Die vitaminen, wordt dat aangeraden aan iedereen die in DD zit?

Zoals je kunt lezen, ligt bij ons het probleem ( tot zover) bij mijn man....

Dus als het zin heeft, dan maak je mij ook heel blij met de lijst van vitaminen ;)

Ik hoor het wel!!

Lfs

Posted

Miki zoals je weet is er bij ons wel degelijk een duidelijke zaadfactor, maar vitamines hebben idd geholpen om dat te verbeteren. Bedenk ook dat ze nooit in het zaad of de eitjes kunnen kijken. Dna schade kan je niet zien, maar er wel zijn. Maar ook dat is met vitamines vaak te verbeteren, anti oxidanten enzo. Wel opvallend dat ze dat in DD voorschrijven, in het EMC werd er voorzichtig alleen foliumzuur en zink aangeraden. Ook een interessant artikel over Gent, komt erg overeen met wat Zita West in haar boek zegt: lifestyle en vitamines. Hoop dat het voor jullie snel tot een goed resultaat gaat leiden!!!!!!

Posted

Wij hadden bij de laatste poging een combi gedaan IVF en icsi. Uiteindelijk gaf IVF betere resultaten bij ons. De cryo was dan weer van de icsi poging.

Posted

ben ook benieuwd naar de lijst... hebben wij nooit gekregen van dr. S. hij heeft het nooit over voedingssupplementen gehad.

Posted

Inderdaad, boeiende (en maar weer bevestigende) bevindingen Henne, in dat ziekenhuis in Gent!

Dit is wat Mala me stuurde (Mala, geen probleem dat ik het hier plaats toch?):

-------------------------------------------------

hallo,

Ben er weer. onderstaande link voor scasa

http://spzlab.com/index.php?PHPSESSID=5fb16eaf3b065b2823de34a7e3701e63&lang=nl&id=35&L=2

of op ivf dusseldorf site, vervolgens klik je op diagnostiek bij de man, dan scasa, dan zie je een link, hierop klikken.

lijst met vitaminen:

- vitamine b6, b12

- vit d3 400mg

- vit e 250mg

- omega 3 vetzuren 1000 mg

(dit alles voor de man en de vrouw)

Onderstaande niet voor de vrouw

- zink 25-40mg alleen voor de man

- vitamine c (250-500mg) alleen voor de man

Ik heb op de omega3 na alles bij de apotheek gehaald, belangrijk is het aantal mg.

gr,

mala

-------------------------------------------------

De vitamine zijn hier wel vaker ter sprake gweest dacht ik, nu ik ze zie.

Posted

Ja o.a. dit rijtje slikt mijn man ook.

Als ik het zo snel lees kijkt die Scasa methode dus idd ook naar dna. Zou interessant voor ons kunnen zijn als de cryo's niks worden...

Posted

Heb er geen probleem mee dat de lijst geplaatst is, waarom zouden we elkaar niet kunnen helpen als het kan. We zijn allemaal met hetzelfde bezig.

Kreeg van de apotheek gister mee dat dames die bezig zijn met de behandeling niet teveel vitamine a mogen krijgen. bij bepaalde multi vitamine zit er aardig in vandaar

Posted

hoi Meiden,

ik heb van Dr Scholtes niets gehoord over vitamines. Fijn dat de lijst er is. Heeft het nog zin om te gaan slikken nu we gestart zijn met de 1ste IVF poging?

Posted

wij hadden idd ook dezelfde lijst gekregen van dr S. Bij ons ligt ook het probleem in de zaadkwaliteit. Middels de scsa test kan de DNA fragmentatie onderzocht worden. Bij een bepaald aantal percentage DNA beschadiging is de kans op een zwangerschap zo'n 1 %. Wij hebben het onderzoek (300 euro) in DD laten verrichten om zeker te weten dat een vierde icsi behandeling nog wel zin heeft. Gelukkig bleek mijn mannetje relatief weinig DNA schade te hebben. Ik zal even kijken of ik nog ergens wat info kan vinden over deze test.

Posted

Mala, wist het niet van de vitamine A. dank je voor de tip.

Ik heb ook nog wat info gevonden betreffende de scsa test. (je kan anders ook eens googlen op dfi index). het onderstaande is gekopieerd van een ander forum en heeft ons toen doen besluiten om een scsa test te laten doen:

Blijkbaar hebben mannen in de 20 een DFI van 5% en in de 30 zo'n 10-15%. Na het 40ste levensjaar neemt de DFI heel erg toe.

Fragmentatie kan komen door medicatie (prednison, anti-depressiva), spataderen, roken, chemicaliën, enz.

En dan natuurlijk het ouder worden.

Ook vrije radicalen hebben invloed op het DNA van de zaadcel.

Anti-oxidanten zouden dit kunnen tegengaan.

Nu is het zo dat de eerste dagen van een embryo ontwikkeling vooral vanuit de eicel terecht komt. Pas op dag 4 gaat het DNA van de zaadcel een belangrijke rol spelen.

Met een DFI van boven de 30% is er weinig kans op een goede embryo ontwikkeling.

Men ziet in onderzoeken dat zaad met een DFI boven de 30% wel een even hoog bevruchtingspercentage heeft als goed zaad, maar dat vanaf dag 4 de embryo's afvallen.

Uiteindelijk lijkt er een zwangerschapskans van

En als er al een zwangerschap is, dan gaat dit meestal mis voordat er hartactiviteit waargenomen kan worden.

Kortom, met zo'n hoog DFI zijn de kansen zeer klein.

Nu heb ik gelezen dat juist mannen met een hoog DFI baadt kunnen hebben bij een dagelijkse zaadlozing.

Er is een onderzoek geweest dat een groep mannen met een DFI van >30% op dag 0 een week later na dagelijks een zaadlozing te hebben gehad 10% lager in DFI zaten.

Helaas was dit niet bij alle mannen, maar bij iets van 85% van de mannen.

Verder is er een onderzoek geweest dat mannen met het DFI gemeten in de zaadlozing en via zaad verkregen middels TESE op dezelfde dag een DFI hadden van 30% in het ejaculaat tov 10% via de TESE.Beide onderzoeken klinken mij best logisch, gezien het zaad in beide gevallen minder beschadiging kan oplopen.

Bovenstaand dus gekopieerde info. Wij hadden zelf een uitslag van 6,9% fragmentatie. Dat werd als goed bestempeld.

Het sperma wordt in kopenhagen onderzocht en na circa 2 tot 3 weken ontvang je de uitslag. Zowel telefonisch (via Irma uit DD) als schriftelijk.

Iedereen heel veel succes!

Posted

Weet je wat mij opvalt, ligt het aan mij of wordt er in DD wel erg vaak aangestuurd op slecht zaad met als gevolg dat er allerlei dure onderzoeken en IMSI, PICSI enz. enz. worden gedaan. Het is tenslotte toch een commerciele kliniek. Ik weet niet of het zo is, maar valt me op...

Posted

volgens mij is het niet aansturen op slecht zaad?? de meeste die ik ken en het zijn ongeveer 15-20 paren die daar bezig zijn, het ligt inderdaad aan de kwaliteit van het zaad. Wat ik ook heb opgemerkt is dat paren die al een 2e icsi hebben gehad naar dd gaan. en van deze mensen slaagt er alsnog 80%.

Posted

bij ons ook slecht zaad en mijn leeftijd,maar DD heeft ons geen extra onderzoeken geadviseerd, Mogelijk omdat wij nog geen eerdere behandelingen hebben gehad?

Posted

hier dus ook slecht zaad. Dat was tijdens de allereerste onderzoeken in NL al geconstateerd. (mijn man heeft nl een hersteloperatie gehad). Na drie mislukte icsi behandelingen in NL, waarbij er iedere keer relatief goede emmy's werden teruggeplaatst. Echter (na de geboorte van ons mooie manneke), is er geen zwangerschap meer ontstaan. Op internet vond ik de info betreffende DNA fragmentatie, waarop ik contact met DD heb opgenomen om deze test te laten uit voeren.

Vooralsnog zijn ons nog geen aanvullende behandelingen voorgelegd. Er is wel besproken wel opties er eventueel zouden zijn. In DD wilden zij eerst de uitslag van de test afwachten. Daarna kon men pas iets zeggen over eventuele aanvullende behandelingen zoals picsi of imsi. Wij hebben in februari weer een gesprek en horen dan meer hierover.

Posted
volgens mij is het niet aansturen op slecht zaad?? de meeste die ik ken en het zijn ongeveer 15-20 paren die daar bezig zijn, het ligt inderdaad aan de kwaliteit van het zaad. Wat ik ook heb opgemerkt is dat paren die al een 2e icsi hebben gehad naar dd gaan. en van deze mensen slaagt er alsnog 80%.

maar hoe weet je dat het inderdaad alleen maar aan het zaad ligt, kan ook een combi eicel/zaadcelkwaliteit zijn. Wij hebben trouwens ook een behandeling in DD gedaan. Is hun slagingspercentage 80%???

Posted

Wij hebben dus nog geen echte ervaring met een behandeling in DD. Na drie mislukte icsi behandelingen voor een brusje in NL besloten wij over te willen stappen naar een ander ziekenhuis. Aangezien wij twijfelden tussen toch een Nederlands ziekenhuis of DD, hadden wij zowel in DD als in een Nederlands ziekenhuis hier in de buurt een gesprek aangevraagd. Dit op basis van ons medisch dossier. In het nederlandse ziekenhuis hadden wij eerlijk aangegeven ook een gesprek te gaan voeren in duitsland. De arts vertelde ons toen dat zij zich dat best kon voorstellen en dat zij inmiddels wel vaker had gehoord dat stellen welke in NL waren uitbehandeld toch nog zwanger raakten in het buitenland. Ondanks dat de aanvullende behandelingen in NL niet wetenschappeliojk bewezen zijn, vond zij dit toch een opmerkelijk gegeven.

Zelf denk ik dat het gewoon heel belangrijk is dat je vertrouwen hebt in het ziekenuis alwaar je loopt.

Posted

Hoi, wilde ook even reageren.

De lijst vitamines die op pg 1 staat hebben wij ook meegekregen van dr S. Bij ons was het een combi van oude eitjes (ik ben net 41) en slecht zaad. Zaadkwaliteit is giga gestegen na het gebruik van l-carnitine: ook zo'n antioxidant die beschadigingen aan zaad kan tegengaan. Ben zelf nog heel benieuwd naar de uitslag van de zaadkwaliteit bij de laatste icsi in DD.

Ons werden geen verdere onderzoeken aangeraden, behalve picsi of imsi bij de keuze van de zaadcel. Dit hebben we af laten hangen van de kwaliteit op dat moment. Imsi is een stuk duurder dan picsi, en ze konden gelukkig picsi toepassen. Er wordt dus niet automatisch de duurste behandeling gekozen. Ook werd het volledig aan ons overgelaten of we wel of geen a.h. wilden toepassen.

WIj hebben eerder niet te maken gehad met een miskraam, maar ik kan me voorstellen dat als je in principe goede eitjes en goed zaad en een goed aantal bevruchtingen hebt, maar het gaat toch steeds mis, dat dan verder onderzoek wel goed kan zijn. Maar idd: ik zou wel altijd mijn vinger goed aan de pols houden (zo ook bv met de verplichte (!) narcose bij punctie) voor je klakkeloos akkoord geeft op alle onderzoeken.

Oja, nog even terug on topic: Het kan idd zijn dat je met icsi meer en betere kwaliteit emmy's krijgt. Het zou bv kunnen zijn dat de 'schil' rond de eicel wat moeilijker doordringbaar is, waardoor je minder bevruchtingen krijgt. Ook kan de selectie van de zaadcellen ermee te maken hebben. EN nog een miljoen andere factoren... Tja, we denken wel veel te weten over ons lichaam, maar het zit vaak nog veel ingewikkelder in elkaar dan we denken