Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Wij gaan in februari voor het eerst naar Brussel.

We hebben hiervoor gekozen, omdat 2 van de IVF pogingen helaas niet gelukt zijn.

Het ziekenhuis in nederland, wilde geen nieuwe poging meer doen, vandaar dat we zijn rond gaan kijken, voor een 2nd opinion.

En angezien we nog een poging vergoed krijgen van de zorgverzekering, willen we toch door.

Nu is mijn vraag : Wie heeft ervaring met het ziekenhuis in Brussel ( Jette )

Groet Beuvie

Posted

Mijn vriendin is ook na de tweede poging naar brussel gegaan. En is een en al lof. Ze is 6 jan bevallen van een pracht dochter. Als onze derde keer niet lukt gaan we er ook heen. Veel succes

Posted

Hier ook een Brussel ganger! Ook wij hebben goede ervaringen en zoals je in mijn onderschrift kunt zien de 1e poging raak!

Ik vind het verschil met NL vooral dat ze alles heel goed uitzoeken voor ze daadwerkelijk beginnen. Wij werden echt binnestebuiten gekeerd,

en alles is onderzocht wat een evt. zwangerschap in de weg zou kunnen staan. Pas als dit allemaal goed is gaan ze verder.

In NL wordt dit vaak pas gedaan als het al een paar keer mislukt is en dat vind ik jammer...

Houd er wel rekening mee dat niet alles vergoed wordt als je naar Brussel gaat. Je krijgt een gedeelte vergoed naar NL maatstaven, maar in Brussel

is alles een stuk duurder! Wij hadden het er wel voor over.

Weet verder niet wat je wilt weten, dus vraag maar raak!

Groetjes Miekske

Posted

Bedankt voor jullie snelle reacties

@Babeth ; We hebben de 15e een gesprek met een professor en daarna een consult van 2 uur met verpleegkundige. Hoe ziet dat er uit ? Heb de vragenlijsten al ingevuld, en daaruit krijg ik al een sterk gevoel, dat ze echt naar onze situatie gaan kijken, waarom de eerste 2 pogingen niet zijn gelukt. Heb je alles in brussel gedaan ? Wij wonen bijna 3 uur rijden ervanaf, dus denk er sterk aan, om een behandeling te doen, met de controles bij ons in de buurt, voor zover dat mogelijk is.

@Raba : Dank je wel !

@Miekske ; Wauw super resultaat dus. En wij zijn inderdaad op zoek, naar de reden van het mislukken. Er werd in het ziekenhuis, waar we de 2 pogingen hebben gedaan, het advies gegeven, om niet nog een poging te gaan doen, omdat ik niet goed reageer op de stimulatie hormonen ( Gonal F ) Op de vraag van ons, of we niet met andere hormonen mochten proberen, werd direct gezegd : Dat is allemaal toch hetzelfde.

Wij willen weten, waarom ik niet goed reageer, en wat we eraan kunnen doen, of wat evt. mogelijkheden zijn.

En we zijn ervan op de hoogte, dat het duurder is, en dus zelf ook moeten betalen, maar dat hebben we er met liefde voor over !

Zijn jullie nog onder controle in Brussel ? Of ben je al over naar je eigen verloskundige ?

Kus Beuvie

Posted

Hallo Beuvie

Bij het gesprek met de arts zal jullie hstorie besproken worden en zal hij/zij aankaarten wat hun advies is, welk protocol, welke medicatie. Afhankelijk van julie historie zal er mogelijk nog aanvullend bloedonderzoek gedaan worden. Tijdens het gesprek met de verpleegkundigen zal uitgelegd worden hoe zij daar werken en hoe het gaat met spuiten, de opvolging door de afdeling "monitoring" etcetera.

Het is echt allemaal heel helder en het fijne is dat je de verpleegkunige / couselour ook altijd kunt bellen met vragen.

Vor ons was Brussel 1,5 uur enkele reis, de tussentijdse bloedafnames en echo´s deden wij lokaal. Bij het ene ziekenhuis moet je zelf de gegevens van de metingen en bloeduitslagen doorfaxen of mailen aan Brussel en bij het andere zkh wordt het geheel verzoerg. Houd er rekening mee dat je lokale ziekenhuis er kosten voor in rekening kan brengen.

Als je via Brussel zwanger wordt dan hoef je in principe niet meer terug maar kun je onder "toezicht" bij je lokale zkh en/of verloskundige.

Heel erg veel succes meid!

liefs

Babeth

Posted

Hoi Beuvie,

Wij moesten ook ongeveer 1,5 uur rijden naar Brussel, maar we hebben de tussentijdse bloedafnames en echo's tijdens de behandeling in een ziekenhuis

dichter bij huis kunnen doen. Zij gaven dan de uitslag per fax door aan Brussel, en de monitoring uit Brussel belde mij dan s'middags/ s'avonds wat

de verdere te volgen stappen waren. Op deze manier zijn we in totaal maar 4x in Brussel geweest. Twee keer voor een gesprek met de arts, geneticus en counseling, een keer voor de punctie, en een keer voor de terugplaatsing. Valt dus reuze mee, zij houden dus 'op afstand' de regie tijdens de behandeling. Ging prima!

Even een tip die ik ook van Babeth heb gehad: Als je een ziekenhuis in jouw buurt zoekt om de tussentijdse bloedafnames en echo's te doen, vraag dan goed na of hun lab bepaalde hormoonwaarden per dag bepaald, zodat je dezelfde dag nog de uitslagen hebt. Sommige ziekenhuizen bepalen soms een bepaald hormoon bijv. maar een keer per week, en dat is niet handig als je in een behandeling zit. Het gaat om de volgende hormoonwaarden: Oestradiol (E2), FSH, LH en Progesteron.

Ik ben toen ik zwanger was nog een aantal keer in het ziekenhuis in de buurt geweest voor bloedafname (HCG bepaling) en echo's, en ook dit gaven zij dan weer door

aan Brussel. Zo hebben ze de zwangerschap toch kunnen volgen. Nu sinds kort hoeft dat allemaal niet meer, en mag ik naar een eigen gyn. of VK.

Naar welke arts/ professor ga je? Ik ben heel benieuwd wat ze te zeggen hebben!

Heel veel succes en als je nog vragen hebt horen we het wel!

Liefs Miekske

Posted

Hey dames,

Bedankt voor de vele informatie.

We hebben veel zin om naar Brussel te gaan.

We hebben een afspraak bij Dr deVroey ( of zoiets ? ) Ondertussen zit ik te wachten op onze gegevens van het ziekenhuis waar we 2 behandelingen gedaan hebben. Alle info meenemen, die van ons bekend zijn.

Zijn jullie ook in een Hotelletje in de buurt geweest ? Of na de punctie en terugplaatsing weer in de auto gestapt om naar huis te gaan ?

We moeten zelf namelijk erg vroeg in de auto, en zit er over te denken om van te voren de nacht in een hotel door te brengen. Alhoewel manlief daar nog niet zo voor is. Hij slaapt liever in zijn eigen bed, en gaat vroeg op, om naar Brussel te gaan.

Daar moeten we nog maar eens over vechten, haha !!

Kus Beuvie

Posted

Hoi Beuvie

wij zijn steeds vanuit huis vertrokken, buiten de spits om deden wij het echt in 1,5 uur, enkele reis.

als je de punctie hebt moet je je ongeveer een uur van te voren aanmelden, na de punctie moet je nog 2 uur blijven liggen dus kun je goed bijkomen.

wellicht anders een overnachting laten afhangen van de punctietijd.

de arts deVroey heb ik wel van gehoord, onze arts was dr. Tournaye, die houdt zich vooral bezig met de mannelijke problemen

heel veel succes!!!

• 3 weeks later...
Posted

Hallo Dames,

Nou hier beginnen de zenuwen een beetje te komen.

We hebben dinsdag een geprek in Brussel. En ben heel benieuwd wat ze daar gaan zeggen. Eerst met Dr devroey een gesprek, en daarna met een verpleegkundige.

We hebben een hotel geboekt in Brussel, dus we kunnen maandag op onze gemak daar naar toe rijden.

Gelukkig ook bericht van de zorgverzekering, de evt behandeling word vergoed in het buitenland.

Dus Brussel, Here we Come !!!

Groet Beuvie

Posted

Beuvie,

wat een goed bericht! ik zou voor de zekerheid de vragen die je eventueel hebt opschrijven, voor het geval je overweldigd wordt als je er bent.

het gesprek met de verpleegkundige zal je ook vast als prettig ervaren, ze zal haarfijn uitleggen hoe alles bij hun werkt mbt. instructies e.d.

heel veel succes!

Posted

Hoi

Hier ook een fantastisch resultaat... na 5 IVF/ICSI's elders met in totaal 9 terugplaatsingen, in Brussel in 1x zwanger!Terwijl ik er eigenlijk heen ging omdat wij eiceldonatie van mijn zus van plan waren maar dat bleek niet nodig. Ze schijnen een heel goed labo te hebben. De medicijnen zijn overal het zelfde en de gyneacologen zullen ook best overal goed zijn, maar ICSI dat draait uiteindelijk toch ook om de vaardigheden van de laborante die de eicel moet injecteren. Ach misschien hebben we gewoon geluk gehad, maar Brussel...... heeft een hele grote speciale plek in mijn hart!!

Overigens..... mijn eerste indruk toen ik daar aan kwam was dat het er wel een beetje verouderd uitzag allemaal en ik was heel teleurgesteld over de lange wachttijden. Had in juli het eerste gesprek en kon pas in december starten. (was misschien toeval / momentopname maar hou er toch vast rekening mee dan kan het niet tegenvallen). Ik reed in elk geval met dikke tranen van teleurstelling terug naar huis. Toch was het het wachten waard!

Ik wil je wel de tip geven: ga vooral ongelooflijk vroeg van huis want op als je 's ochtends een afspraak hebt... je staat van Breda tot Brussel in de file en de eerste keer hadden we slaande ruzie van de spanning of we te laat zouden komen. De weg via Bergen op Zoom Antwerpen is al een stukje beter dan via A16 Breda Antwerpen, maar het blijft een lastig routje 's ochtends. Oh ja en je moet alles van te voren betalen dus neem je pinpas mee en je paspoort. Nou met alles bedoel ik steeds datgene waar je voor komt. In jouw geval dus alleen het consult, niet de hele behandeling he! haha.

Heel veel succes!

Gr

Noor

• 2 weeks later...
Posted

Hallo dames,

Nou we hebben een goed gesprek in Brussel gehad.

Ze willen nog even een paar onderzoeken laten doen ( in nederland ) en als dar geen gekke dingen uit komen, dan willen zij nog wel een poging doen !!

Yeah, ben er nu al blij mee.

Nu heb ikmorgen al een afspraak bij een ziekenhuis in de buurt, voor gesprek, en om te vragen of zij ook de onderzoeken en het volgen van de IVF wilen doen.

Dus dat gaat allemaal heel vlot.

@ Noor : Inderdaad komt het ziekenhuis een beetje verouderd over, maar ach...als de resultaten maar goed zijn, doen we het er voor.

We hebben de nacht ervoor in een hotel geslapen, en dat is heel goed bevallen. Anders moesten we ontzettend vroeg in de auto stappen. En nu konden we eerst nog even lekker ontbijten, en ook op tijd in de auto gestapt. Ben blij toe, want het was nog wel even zoeken daar.

Maar goed, alles goed gekomen.

Dus wij gaan morgen eerst even op gesprek in Hoogeveen, en dan moeten we 29 Maart weer terug komen voor de uitslagen te bespreken.

Dan 3 afspraken op 1 dag gepland gekregen, das wel erg prettig, want dan kan alles in 1 keer afgehandeld worden.....

Wordt vervolgd

Kus Beuvie.

Posted

Fijn dat het goed ging!

Ik zelf heb grote problemen om een ziekenhuis te vinden dat de echo's wil doen. De meeste ziekenhuizen hebben zelf een ferti poli en vinden het maar niets dat ze gepasseerd worden. Echt ontzettend balen is dat, want soms moet ik alleen naar Brussel om het baarmoederslijmvlies te meten terwijl ze bij wijze van spreken een assistent dat hier nog zou kunnen doen, maar nee hoor, geen enkele medewerking.

Ik hoop dat ze jou in het ziekenhuis in de buurt wel willen helpen, dat zou perfect zijn!

Nogmaals...... ik heb heel veel vertrouwen in Brussel, je bent er wel een beetje een nummer want het is echt een babyfabriek maar dat maakt mij niets uit. Je word er uiterst vriendelijk en correct behandeld alleen bijna nooit door eenzelfde persoon. Maar als ik wil socializen ga ik wel naar de kroeg toch.. Heel veel succes meid!

gr

Noor

Posted

Hallo Ladiez,

Even weer een kleine update.

Heb een ziekenhuis gevonden die mee wil werken, in Hoogeveen. Daar ben ik al opgesprek geweest, en zo liefff.

Bij elk ander ziekenhuis die we ( helaas ) al bezocht hadden, was het telkens een gepraat om alles voor elkaar te krijgen. Dan begin je wel eens aan jezelf te twijfelen, of je wel goed bezig bent.

Maar vorige week dinsdag trof ik een heel meelevende Gyn, die direct na mijn verhaal alle papieren erbij haalde om te regelen.

Heb al bloedonderzoek laten doen, en nu moet ik nog een scopie van de baarmoeder laten maken.

daar kan ik 11 maart al voor gesprek heen, en dan de 14e de behandeling.

Dus dan is alles gedaan, voordat we de 29e weer naar Brussel mogen.

Ben echt zoooo blij, dat het ook op deze manier kan !

Dus nog even een maandje afwachten,en dan hoop ik dat er tegen die tijd meer duidelijkheid is, zodat we dan ook kunnen starten met onze 3e IVF behandeling.

Hoe is het met jullie ??

Kus Beuvie

Posted

Hee wat goed dat je een ziekenhuis hebt gevonden dat mee wil werken.

Helaas ben ik een week na terugplaatsing van onze enige cryo ongesteld geworden. Ik ga meteen weer beginnen en krijg dus helaas weer met het gebedel om echo's te maken bij allerlei ziekenhuizen in de buurt. Dat voelt toch zo armoedig, je bent altijd afhankelijk van de goedheid van degene die de telefoon opneemt. Meestal word ik het bos in gestuurd. Uiteindelijk zal het me wel weer een flink aantal ritjes Brussel kosten, maar ja. Ik wil daar in elk geval niet weg!

Vandaag bloed geprikt, als alles goed is hopelijk vandaag weer starten met decapeptyl. Dan mag je tussen 15.00 en 17.00 uur bellen (of je word gebeld wat je zelf wilt) voor verdere afspraken.

Nou ik zal je wel volgen hoor. Heel veel succes in elk geval.

Groetjes

Noor

• 3 weeks later...
Posted

Hallo dames,

Vandaag heb ik de Sclopie gehad, en alles was goed !!

wauw ben zo blij.

Nu volgende wek dinsdag naar Brussel, om daar ook deze uitslagen en die van het bloedonderzoek te bespreken.

Als dan alles goed is, dan gaan we voor poging nummer 3 !!

Noor hoe is het met jou ?

Weer druk aan de hormonen ?

Groet Beuvie

Posted

Heee goed nieuws zeg Beuvie!

De wachtlijsten zijn momenteel niet zo lang werd mij verteld, dus misschien mag je wel snel beginnen!! Spannend!

Ja weer druk aan de Menopur... woensdag de 1e follikelmeting. Ben benieuwd. Ben toch weer een jaartje ouder; even kijken of de boel nog goed werkt hahi

Groetjes en tot volgende week dinsdag dan he! Succes.

Noor

• 2 weeks later...
Posted

'Hallo !

Vorige week naar Brussel geweest, en een heel positief gesprek gehad. We mogen starten met onze 3e poging !! En kan eigelijk direct al.

Toen contact opgenomen met het ziekenhuis in Hoogeveen, om te zien of het ook bij hen in het schema paste.

Blijkt dat ze daar helemaal niet de follow-up van IVF/ICSI doen !!

En dat, terwijl ik dat heel duidelijk heb aangegeven in het eerste gesprek.

Dus nu op zoek naar een ander ziekenhuis, bah bah bah.

Wie weet welk ziekenhuis de echo's en bloedafnames icm Brussel doet ?

Ik ga morgen maar eens een rondje ziekenhuizen bellen, om daar te vragen

Kus Beuvie

Posted

Beuvie

wat een rotsituatie zeg, er zal inderdaad niets anders op zitten om rond te gaan bellen, doen ze het overigens ook niet als je de echo´s en bloedafnames zelf gaat bekostigen?

Ik weet dat het MMC te Veldhoven niet moeilijk doet maar ja voor jou een eind uti de buurt (bij Eindhoven)

in ieder geval zou ik er wel serieus rekening mee hoduen dat ze het niet voor niets doen....soms betaal je per meting/bloedafname of opent met een DBC code waarmee je een jaar lang alles kan laten uitvoeren, je krijgt dan een rekening van het zkh. of anders weer een doorbelasting via je zorgverzekeraar.

iig veel succes!

Posted

Hoi beuvie,

Hier t zelfde probleem, ziekenhuizen id buurt die zelf een ferti afdeling hebben willen mij niet helpen.Ze willen dan alles zelf doen. Inderdaad rondbellen en een goed verhaal hebben en hopen dat er een ziekenhuis is die het wil doen. Ik doe zelf de bloedafnames bij een huisartsenlaboratorium, die maakten geen enkel probleem. Alleen het opleveren van de waardes dezelfde dag is nog wel eens lastig. Ik schrijf nu zelf "cito" op het belgische formulier dan gaat t meestal goed. Het moet altijd om 14 uur in brussel zijn en het kost me altijd bloed zweet en tranen en heel veel jagen om dat voor elkaar te krijgen. Bloed moet vaak, ben voor deze poging zelfs 6x geweest, echo's maar 2x als alles volgens plan gaat. dus mocht het je niet lukken dan moet je 2x naar brussel. Hoe ik het uiteindelijk voor elkaar heb gekregen is via mijn huisarts. Als hij een verwijskaart s hrijft, z al geen ziekenhuis je mogen weigeren.

Sommige hsl's hebben ook echo apparatuur trouwens. Ik heb ook nog wel eens half gelogen, dat ik in brussel loop vanwege eiceldonatie, dat kan in nl niet van een oudere donor, dan snappen ze wel dat je niet bij hun eigen ferti kan lopen. Het was ook zo dat ik daarvoor naar brussel ging, alleen werd ik daar toch nog van mijn eigen eicel zwanger.

Succes!

noor

• 2 weeks later...
Posted

Hallo Noor,

Nou het heeft even geduurd, maar toch eindelijk een ziekenhuis gevonden, in Hardenberg.

Is ook nog redelijk in de buurt. Hebben de 28e daar een gesprek, om alles heel duidelijk te krijgen, en door te geven. Wil niet dat me dit nog een keer gebeurd.

Aan de telefoon waren ze de 2 keren die ik belde, wel positief, om mee te werken, dus we zullen zien !

Heb jij je medicatie ook in Brussel besteld dan ? Of via je eigen HA ?

Hoe is het nu met jou ?

Kus Beuvie

Posted

Hoi, sorry ik zie het nu pas.

Fijn van Hardenberg zeg! Hoe ging het?

Nee ze mailden mij het recept en ik mailde het door aan de apotheek.

Gaat altijd prima.

Hou je ons op de hoogte?!

Ps ik ben weer zwanger geworden daar hoor! Nog pril, maar toch!