Jump to content

Maar... Hoe werkt het nou precies?

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal!

Ik ben net nieuw op het forum, en hoewel ik al veel gelezen heb, kom ik er toch nog niet helemaal uit.

Volgende week zitten mijn man en ik in het ziekenhuis in Gent, omdat we daarheen doorverwezen zijn voor ICSI met TESE. Na een jaar in het ziekenhuis bij ons in de stad te hebben gelopen is er daar eigenlijk niet heel veel gebeurd. Bij mij is er PCOS geconstateerd en ik ben inmiddels ruim 10 kilo afgevallen. Mijn cyclus heeft zich redelijk hersteld, maar echt regelmatig is het niet. Bij mijn vriend is geprobeerd om de zaadproductie omhoog te krijgen met hormonen, maar dat is niet gelukt. Hij heeft heel weinig levende zaadcellen, maar wat er dan wel van leeft is gelukkig wel goed. We hebben daar dan ook al cryo's van. Toch wilden ze in ons ziekenhuis een TESE operatie gaan doen. Dat mag in nederland maar in 2 ziekenhuizen (de operatie dan niet, maar de verdere procedure dan weer wel) en wij hebben besloten om naar Gent te gaan.

Tsja en dan...

Ik heb nog veel vragen over hoe het nou allemaal gaat lopen. De antwoorden kan ik zeker in het ziekenhuis krijgen, maar jullie weten de vragen ook wel te beantwoorden dacht ik zo.

Hoe loopt nou precies zo'n procedure van een ICSI?

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik eerst flink met hormonen spuiten in de weer moet, zodat er genoeg eitjes worden aangemaakt. Op het moment dat die (bijna?) klaar zijn voor een eisprong worden die met een punctie weggehaald, en dan moeten ze worden bevrucht.

In ons geval zal ergens op dat moment ook mijn man geopereerd moeten worden zodat er vers zaad is. Dan komen er als het goed gaat een aantal embryo's voort uit de procedure. Dan word er 1 teruggeplaatst. Werkt dat dan gewoon in mijn cyclus?

En als een poging dan misgaat, hoe gaat het dan verder? Als wij dan nog embryo's in de vriezer hebben liggen, dan kunnen we daar toch gebruik van maken? En hoe gaat het dan verder met mijn cyclus? Met die PCO kan het zomaar een week schelen met hoe mijn cyclus loopt. Moet ik er dan weer bij gaan spuiten? Of is het dan gewoon afwachten, veel echo's maken, en op het juiste moment naar het ziekenhuis sprinten?

Het is allemaal nogal nieuw voor me, en ik wil toch eigenlijk wel een beetje voorbereid naar het ziekenhuis zodat ik daar betere vragen kan stellen...

Dus... Klopt het een beetje wat ik nou opschrijf?

Posted

Hei liedje, veel vragen , ik kan ze niet allemaal beantwoorden want ik heb geen ervaring met de procedure in gent en met tese en Pcos. Wel met icsi. Ik zal even wat snel opschrijven maar gedetailleerde informatie is goed te vinden op internet.

'normaal' met isci kan je een lang of kort protocol volgen. Bij het lange protocol leggen ze eerst je cyclus plat met hormonen en met het korte ga je uit van je eigen cyclus. Ik denk dat je met PCOS aangewzen bent op het lange maar dat weet ik niet echt zeker. Het klopt dat je met hormoonspuiten in de weer moet. Je zet als ze goed gegroeid zijn een spuit en anderhalve dag later is de punctie. Daarna worden ze bevrucht. met ivf laten ze de zaadcellen zelf zwemmen en met ISCI helpen ze bij de bevruchting. Nadat er bevruchtingen tot stand zijn gekomen worden er 1 (of 2) bevruchte eicellen teruggeplaatst. Meestal 2-3 dagen na de punctie. Mocht je nog topkwaliteit bevruchte eicellen over hebben worden die ingevroren. Mindere kwaliteit wordt vaak niet ingevroren omdat die het ontdooien niet overleven.

Als een poging misgaat na de punctie ben je 1 vergoedde poging kwijt. voor de punctie nog niet. Mocht het eitje zich helaas niet innestelen en ben je niet zwanger dan kan je aan de slag met de ingevroren emmies als je die hebt. Je moet dan meetsal je cyclus in de gaten houden met ovulatietesten. Vaak ondersteun je de cryo (bevroren bevruchte eicel) poging met hormonen. Maar ik heb dat nog nooit gedaan en kan daar weinig over zeggen hoe het precies gaat.

Welkom in ieder geval op dit forum. Je kan hier veel vragen kwijt maar vooral ook gevoelens delen heb ik gemerkt. Dat is fijn want de hele procedure en al die spannende momenten en het afwachten kunnen zwaar zijn.

Succes!!!

Posted

Welkom Liedje! Wat Ursela schrijft, klopt helemaal! Ik wil er alleen aan toevoegen dat, hoewel je fysiek niets merkt tussen IVF en ICSI want het vschil zit 'm in de bewerking, ICSI een iets hoger risico heeft op afwijkingen bij het kindje. De zaadselectie is niet 'natuurlijk', deze wordt door de laborant gedaan, en er wordt maar 1 spermacel gebruikt. Bovendien wordt deze cel met een naald in de embryo gebracht waardoor de embryo kan beschadigen. Ook weet men niet wat de invloed is van de opwerkvloeistof die binnengebracht wordt tijdens het 'inspuiten'.

Voor ons was ICSI de enige optie dus we hebben deze risicos geaccepteerd. Toch vond ik het wel nuttig om ervan op de hoogte te zijn alvorens de behandeling in te gaan...

Ik wens je heel veel succes!!!

Posted
Welkom Liedje! Wat Ursela schrijft, klopt helemaal! Ik wil er alleen aan toevoegen dat, hoewel je fysiek niets merkt tussen IVF en ICSI want het vschil zit 'm in de bewerking, ICSI een iets hoger risico heeft op afwijkingen bij het kindje. De zaadselectie is niet 'natuurlijk', deze wordt door de laborant gedaan, en er wordt maar 1 spermacel gebruikt. Bovendien wordt deze cel met een naald in de embryo gebracht waardoor de embryo kan beschadigen. Ook weet men niet wat de invloed is van de opwerkvloeistof die binnengebracht wordt tijdens het 'inspuiten'.

Voor ons was ICSI de enige optie dus we hebben deze risicos geaccepteerd. Toch vond ik het wel nuttig om ervan op de hoogte te zijn alvorens de behandeling in te gaan...

Ik wens je heel veel succes!!!

Hoi Meertje,

Je schrijft wel dat het meer risico geeft, maar onlangs is aangetoont dat ISCI geen noemenswaardig meer risico geeft op een kindje met afwijkingen. Dus daar zou ik me vooral niet druk om maken. Als dit risico namelijk te hoog zou zijn, werd deze behandeling niet uitgevoerd.

Posted

Hallo Liedje,

TESE is in Nederland nog in de onderzoekfase, vandaar dat daar niet zoveel over te vinden is. Op het forum bij behandeling Mese/Tesa http://www.ivfmoeders.nl/forumdisplay.php?139-Mese-Tesa is hier meer over te vinden. Misschien dat je beter daar je vraag kan stellen.

Wat ik raar vind is dat de TESE bij je man willen doen terwijl er wel zaad is. TESE is meestal als er helemaal geen zaad in het ejeculaat zit, dus ook geen slecht of niet levende. Ik vind je verhaal heel onduidelijk. Als ik jullie was zou ik jullie goed voor laten lichten.

Groetjes, Maureen

Posted
Hoi Meertje,

Je schrijft wel dat het meer risico geeft, maar onlangs is aangetoont dat ISCI geen noemenswaardig meer risico geeft op een kindje met afwijkingen. Dus daar zou ik me vooral niet druk om maken. Als dit risico namelijk te hoog zou zijn, werd deze behandeling niet uitgevoerd.

Gelukkig, dat scheelt! Bij mij is het alweer een half jaartje terug en dat toont maar weer aan dat de ontwikkelingen snel gaan ;)

Posted
Hallo Liedje,

Wat ik raar vind is dat de TESE bij je man willen doen terwijl er wel zaad is. TESE is meestal als er helemaal geen zaad in het ejeculaat zit, dus ook geen slecht of niet levende. Ik vind je verhaal heel onduidelijk. Als ik jullie was zou ik jullie goed voor laten lichten.

Groetjes, Maureen

Dank voor jullie reacties!

Maureen, wat jij zegt, dat vind ik inderdaad ook wel raar. Dat hij wel iets heeft, en dat ze dan toch TESE willen doen. Dat moeten we echt nog even navragen.

Maar goed, we hebben inmiddels onze dossiers binnen, en daar staat dan toch wel zwart op wit in dat wat hij wel heeft, toch ook niet zo goed is als wij dachten. Ongeveer de helft is B kwaliteit, een kwart C en een kwart D. Dus misschien dat dat dan de aanleiding voor TESE zou kunnen zijn.

Donderdag zitten we in Gent, dus dan gaan we het zeker vragen!

Voor wat betreft de risico's, daar heb ik wel over gelezen, maar ik heb ook al ergens gelezen/gehoord dat het met die afwijkingen heel erg meevalt en dat ze geen aanwijzingen hebben dat het er meer zijn dan bij een gewone IVF. Maar dat zullen ze ons vast nog wel precies uit gaan leggen...

Het topic over tese had ik trouwens al gezien, maar die is zoooooo lang dat ik er nog niet doorheen ben gekomen!

Posted

Hoi Liedje,

Ik kan me voorstellen dat je vol met vragen zit.

Meestal is het met TESE zo, dat dat niet tegelijk met de ICSI behandeling plaatsvindt. Die operatie wordt vaak eerder gedaan, het verkregen zaad wordt vervolgens onderzocht en dan in rietjes ingevroren.

Als jij dan de behandeling ondergaat, wordt er één of meerdere rietjes zaad ontdooid om te gebruiken voor de bevruchting middels ICSI.

Bij mijn man was er in elk kwakje maar een handjevol levende zaadjes te vinden. Maar die paar zaadjes waren dan wel van goede kwaliteit. Misschien, omdat er geen A-kwaliteit zaad te vinden is in het sperma van je man, dat men daarom TESE overweegt. Soms is de kwaliteit in de bal beter dan na het ejaculeren. Dus dat zou de reden kunnen zijn. Ons ziekenhuis deed er alles aan om een TESE te voorkomen (is namelijk niet zonder risico). Ik zou me goed laten voorlichten over TESE en de reden ervoor en het verwachte resultaat en desnoods ergens in een ander ziekenhuis een second opinion laten doen. Mijn man stond niet achter TESE, maar het bleek bij ons niet nodig te zijn. Wij waren anders overgestapt op donorzaad.