Jump to content

Overstappen ziekenhuis na drie pogingen

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik heb wat hulp nodig bij de keuzes die wij moeten maken bij de volgende poging.

We hebben nu drie pogingen achter de rug 2 x ivf en 1 icsi. 2e ivf geen bevruchting en 2 keer terugplaatsing zonder resultaat.

Alle puncties zijn gedaan in het maastad icm emc.

Nu gaan we de volgende poging zelf betalen en ik heb begrepen dat pogingen in bijv medisch centrum kinderwens in leiderdorp een stuk goedkoper zijn dan het ziekenhuis. Wie heeft ervaring met pogingen zelf betalen en kan me daarbij helpen?

Ook zou ik graag willen weten of andere ziekenhuizen/klinieken dezelfde strenge eisen heeft mbt tot invriezen embryo's want wij hebben tot nu toe niets in laten vriezen en dat maakt de kans tot succes toch ook wel heel klein.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met wat meer info

Bedankt alvast!

Posted

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

Wij hebben precies hetzelfde dat we ook op zoek zijn naar een ander ziekenhuis na 3 pogingen.

In elk geval succes ik hoop dat je snel een ander zh vind.

Posted

Hoi Neo,

Wij hebben poging 1 t/m 4 bij MCK in Leiderdorp gedaan en jammer genoeg niet zwanger geraakt. Wel vond ik het daar heel gemoedelijk, vriendelijke artsen en verpleegkundigen. Wij waren voor poging 4, 1550 euro kwijt excl. medicatie. Van de 4 pogingen hebben we 3x cryo's gehad, jammer genoeg de laatste keer maar 1 cryo. De kosten voor een cryobehandeling zijn daar wel duur, echo's ongeveer 460 euro en tp ongeveer 400 euro (labkosten en tp).

Wij gaan nu naar Dusseldorf maar dat heeft niets te maken met het gegeven dat we het daar niet prettig zouden vinden. Eigenlijk hetzelfde als jullie nu hebben, toch iets anders proberen.

Heel veel suc6 gewenst!

Groetjes Nathalie

Posted

Bedankt voor jullie reacties!

Vind het moeilijk hoor dit soort beslissingen. Doe je er wel goed aan enz. Alles spookt door mn hoofd.

En dan ook nog de reistijden als je overstapt, ik ben er nu binnen een kwartier. Dat is toch ook wel fijn.

Ik zou wel graag willen weten welk ziekenhuis de meeste embryo's invriest. Iemand een idee hoe ik aan die informatie kom?

Posted

Qua kosten zou het niet uit moeten maken in welk ziekenhuis je bent. Het is voor zover ik weet een wettelijk vastgesteld bedrag van ca 1550 euro. Een cryo tp kost rond de 500 euro. Beiden zonder medicijnen.

Wij zijn zelf na de 3e poging overgestapt van het EMC naar Voorburg en vinden dit in veel opzichten een verademing. We hebben lang getwijfeld. De 3e poging zelfs nog in R'dam gedaan terwijl we in Vb al in gesprek waren. Ook omdat we het zo eng vonden en lastig en we waren nu net gewend aan R'dam en je moest weer helemaal opnieuw beginnen etc. etc. Maar uiteindelijk is het de beste beslissing geweest in het hele traject om over te stappen. En dan heb ik het nog niet eens over de betere resultaten. Het EMC is op zich een prima ziekenhuis, maar wij vinden Voorburg fijner (en beter ;-))

Neo, in DD vriezen ze volgens mij alles in. Maar of dat fijn is, is ook de vraag. De kans dat ze goed ontdooien is dan ook minder groot. Uit cijfers van de NVOG heb ik een keer opgemaakt dat ze in Leiden ook veel cryopogingen doen. Het verhaal gaat idd dat ze er in het EMC heel streng in zijn, maar wat is streng? Volgens mij wordt in Ndl nergens iets ingevroren dat niet top is. Alleen heeft het ene team/lab misschien meer top resultaten dan het andere? In het EMC hadden wij telkens amper één embryo omdat er geen rijpe eitjes werden gevonden. Nu hebben we zes (!) cryo's. Ik bedoel maar.... dat heeft niks met invriezen of streng beleid te maken, maar met het protocol van stimuleren.

Het kan zeker geen kwaad om ergens anders te informeren en een second opinion aan te vragen. Niemand kan je cryo's garanderen, maar als je na drie pogingen geen resultaat hebt kan het wel goed zijn het eens op een andere manier te doen. In het AMC (zijn we ook wezen praten) werd ons verteld dat ze mensen zélf wel eens naar een ander ziekenhuis verwijzen als ze het idee hebben dat ze niet verder komen met een stel. Gewoon omdat een ander team, een iets andere manier van werken en een ander lab dan soms wél resultaat geven.

Succes!

Posted

oh, ik had net een heel verhaal getikt, ben ik nou kwijt.

Kun je iets meer vertellen over het traject dat je al hebt gehad? medicatie, kort/lang protocol, resultaten, leeftijd.. want vgs mij hangt je keuze daar wel mee samen

Posted

Sluit mij bij Henne aan mbt de kosten. Deze is wettelijk bepaald en voor ieder ziekenhuis hetzelfde. Het bedrag is dit jaar verhoogd naar ongeveer 1880 euro exclusief hormonen. (icsi). Wij hebben onze vier behandelingen ook in MCK gehad. van 1 behandeling zwanger geraakt en ons zoontje geboren, die andere drie behandelingen voor een brusje helaas negatief. De artsen zijn idd erg aardig en er hangt totaal geen ziekenhuissfeer. ik voelde mij daar echt patient ipv een nummer. Het nadeel vond ik echter ook dat zij best vasthouden aan een vast prorocol. Na twee mislukte behandelingen stelde ik voor om een keer andere hormonen te gaan gebruiken en eventueel aanvullend onderzoek te doen en daar gingen zij bijvoorbeeld niet mee accoord omdat zij die hormonen (menopur) pas gebruiken boven de 40 jaar. Gezien het feit dat ik al eens een doorgaande zwangerschap had gehad vonden zij veder onderzoek niet nodig.

MCK werkt veelal met het korte protocol. Dat houdt in dat je gemiddeld zo'n 2 weken hormonen gebruikt en dan de punctie hebt. Dit scheelt dan weer in de kosten. Is verder natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je moet spuiten etc.

Verder wel een goede herinnering aan MCK.

Wij gaan echter voor onze komende behandeling ook naar een ander ziekenhuis. Wij hebben een gesprek (second opinie) gehad in Voorburg en daar werd direct aanvullend bloedonderzoek gedaan. Al met al een positieve ervaring. Echter gezien alle goede verhalen en de aanvullende technieken in het buitenland, ga ik nu ook twijfelen om naar Dusselsdorf te gaan. Heb er veel positieve verhalen over gelezen. Maar het blijft toch verwarrend en moeilijk, vind ik. Een juiste keuze voor een zelfbetalende behandeling. Het is duur zat en dan wil je eigenlijk ook het beste. Zo heb ik afgelopen week zelfs info opgevraagd voor Turkije. kan gewoon geen keuze maken en laat mij gek maken door alle positieve verhalen over het buitenland. Wij hebben in ieder geval wel besloten dat als wij besluiten deze behandeling in NL te gaan doen, deze in Voorburg te gaan doen.

Heel veel succes met je keuze!

Posted

Oja, mbt de cryo's. In MCK waren ze ook best streng met invriezen, maar volgens mij is dat bijna overal zo. Mbt het ontdooien hadden wij bij MCK wat minder geluk. Van alle 7 cryo's (uit 4 behandelingen), had er maar eentje het ontdooien overleefd.

Ik had ergens op internet gelezen dat in dusseldorf alles wordt ingevroren met een succesvol ontdooipercentage van circa 70 of 80%. Worden dan wel al iets van de 2 of 3 dag ingevroren als ik het goed begrepen heb.

Posted

Dat van die menopur hoor je echt zo vaak! In het Erasmus wilden ze er ook niet aan, in Vb wel en kijk wat het doet! Zo zonde dat ze in andere ziekenhuizen zo star zijn.

Posted

Wij lopen ook bij MCK nadat we zijn overgestapt van het SFG/EMC.

Mochten wij na 3 pogingen doorgaan gaan wij ook ergens anders neuzen, andere en frisse kijk op dingen is nooit weg ongeacht wij het prima vinden bij MCK.

Posted

wij kijken iddd wel positief terug op onze behandelingen in MCK, maar gewoon eens een frisse kijk en mogelijk andere aanpak was dus voor ons ook de reden om over te stappen.

Posted

Fijn om wat ervaringen te lezen, het is dus niet onverstandig om eens en keer ergens anders te praten om weer een frisse kijk tegen de dingen te krijgen.

Yola ik heb het korte spuitschema met 150 gonal en de deca erbij. Pregnyl 2 dagen voor de punctie en utrogestan ter ondersteuning. De laatste keer is de gonal verhoogd naar 187 omdat ik een aantal kleine follikels had die niet mee kwamen.

De eerste punctie had ik 7 bruikbare eitjes, drie bevruchtingen waarvan 2 zijn gaan doordelen. 1 teruggeplaatst en die laatse was niet goed genoeg om in te vriezen. 2e punctie 8 bruikbare eitjes maar zaad was heel slecht en dus geen bevruchting. Derde keer ICSI. 4 bruikbare eitjes (had meer follikels maar die waren meer dan 30 mm dus die deden dan zowiezo niet mee) 1! bevruchting. Gelukkig wel doorgedeeld maar dus niet blijven zitten.

Ik ben trouwens 34 en mn vriend heeft een hersteloperatie van zn sterilisatie gehad die wel gelukt is maar best veel wisselende uitslagen. Soms 20 miljoen maar dan wel weinig beweeglijkheid.

Ik vind de uiteindelijke resultaten zo mager, is dat normaal? Als ik iedere keer zo weinig overhoudt zijn de kansen nog kleiner dan ze al waren.

Nog een vraag trouwens. Voorburg is dat een ziekenhuis of kliniek net zoals MCK? Ik wil niet te ver reizen (wonen vlakbij Rotterdam) dus Voorburg en Leiderdorp zijn misschien nog wel te doen.

Posted

Hoi Neo, Leiderdorp is voor ons prima te doen, het is precies 40km en als je probeert rond de middag te plannen dan staat er bijna nooit file.

Wij zaten langer in het zkh te wachten dan dat we nu in de auto zitten. Wij kijken ook altijd voordat we in de auto stappen wat de situatie is op de weg.

Posted

Neo wij wonen vlak bij Nieuwerkerk. Het Erasmus is in praktijk even ver als Voorburg. Nu ik van baan gewisseld ben is Vb wel iets onhandiger, hiervoor werkte ik in Zoetermeer dus dat was om de hoek. Maar uiteindelijk is het in het Erasmus rampzalig parkeren en in Vb willen ze er zo mogelijk rekening mee houden dat je na de file rijdt.... Leiderdorp is denk ik ook nog best te doen als je om de files heen kunt.

Wat betreftje verhaal, slechte bevruchtingen kunnen door het zaad komen. En daar is meestal weinig aan te doen. Wel valt het me ook op dat je de ene keer met kleine follikels zit die niet meedoen en de andere keer met te grote follikels die afvallen. Toch zonde! Ik zou in een second opinion zeker vragen hoe ze daar mee om willen gaan. Wij hebben ook een gesprek gehad in het AMC maar die wilden hetzelfde protocol aanhouden als we al drie keer gehad hadden. Dus dat was voor ons geen optie. Als je drie keer met hetzelfde recept een cake bakt en hij is drie keer niet te vreten, dan is het toch logisch dat je een ander recept probeert of het op z'n minst aanpast? Je kunt dan wel stug volhouden dat ie na 1,5 uur gaar moet zijn maar als dat telkens niet zo is, dan moet ie gewoon langer in de overn. Toch? ;-) Dus in mijn optiek een andere bakker zoeken haha.

Wat ik verder nog mee wil geven: laat je niet afschrikken of ontmoedigen als je opnieuw de molen in moet. Het kost tijd die je eigenlijk niet wilt verliezen en opnieuw bloedprikken en temperaturen e.d. is heel irritant. Maar uiteindelijk kan het ook veel opleveren naast een frisse blik, al is het alleen maar dat het nieuwe(re) uitslagen zijn waardoor je behandeling afgestemd kan worden op nu en niet op twee jaar gelezen.

Posted

Sylvie dan is leiderdorp ook goed te doen voor ons want ik zie dat je in Schiedam woont en daar wonen wij dichtbij.

Henne op zoek naar een andere bakker, klinkt goed ;) jij loopt in Voorburg toch? Dat is dan een kliniek als ik het goed begrijp (ik heb net op de site gekeken maar vind het een beetje onduidelijk) waar wordt de terugplaatsing gedaan dan? Hebben ze een eigen ivf lab?

Ik kijk inderdaad een beetje tegen nieuwe ziekenhuizen/onderzoeken op. De puncties ed zijn echt probleemloos verlopen in het maasstad daarom is het toch moeilijk om over te stappen of verder te kijken maar ga het toch doen. Nu nog "even" kiezen...

Posted

Ik hoor de laatste tijd steeds meer goede verhalen van Geertgen in Elsendorp. Maar volgens mij is dat niet echt in jullie richting...

Ik zelf loop in de Radboud in Nijmegen. Ik heb helaas zelf 1x ivf gehad mislukt, 2x icsi en van de laatste was ik zwanger en dat eindigde in een miskraam.

Nu hebben we overwogen om over te stappen maar helaas gebruiken ze geen puregon in Elsendorp. En aangezien ik heel goed gespaard heb en nog alle medicatie heb hebben we er voor gekozen om toch in Nijmegen de 4de behandeling te laten doen.

Ik weet dat de prijzen van Elsendorp op hun site staan! En een behandeling inclusief medicatie 2500euro kost en zonder medicatie 1500euro.

Posted

Neo, ik loop ook " nieuw" in Voorburg en ben helemaal tevreden! Sluit me aan bij Henne's mening & ervaringen... Zeker de moeite waard om eens een gesprek aan te gaan.

Posted

Neo Voorburg is wel gewoon een ziekenhuis, geen aparte kliniek. Wel een aparte afdeling met een klein team en een eigen lab. Ik heb de eerste drie pogingen gonal gespoten met zeer mager resultaat. In Voorburg na overleg overgestapt op menopur. Niet dat dit nu voor iedereen de oplossing is, maar ze kijken daar gewoon heel erg persoonlijk en dat heeft ons wel succes gebracht. Het is trouwens een heel klein ziekenhuis, de mevrouw bij het bloedprikken kent me ook al ;-)

Posted

Haha, Henne, dat is wel een mooie vergelijking zeg...

Jolanda, waarom wil je per se doorgaan met puregon? vgs mij is gonal-f exact t zelfde, alleen een andere naam. Gonal f gebruiken ze bij geertgen.

Neo, ik kan me voorstellen dat het bij jou zou kunnen helpen om eicelkwaliteit en zaadcelkwaliteit te helpen opkrikken met vitaminen. In Nl doen ze daar niet aan, maar in DD schrijven ze e.e.a. voor (kijk maar even in de topic dusseldorf, beetje zoeken, of bij de 40 plus dames was geloof ik ook een topic hierover aangemaakt). Ff een beetje rondkijken hier en iedereen wil je wel helpen denk ik. Of een intake in DD aanvragen, dan krijg je een recept mee ;-) en je hoeft niet per se daar verder te gaan.

Ook in Belgie is hier veel ervaring mee. Nadeel daar vind ik dat het onderzoek is gedaan ism de fabrikant van het vitaminenmengsel, dus tja...

Verder gebruiken ze in dd andere methoden om het zaad te selecteren dat voor de icsi wordt gebruikt. Dat zou voor jou misschien ook een pre kunnen zijn vanwege het zaad.

Ergens heb ik gehoord over het 'schoonlaseren' van de baarmoeder, waarna er wel ingenesteld werd. Was in Belgie. Maar dat is eigenlijk pas iets om na te gaan als je meer tp's van goede emmys hebt gehad die allemaal niet bleven zitten.

Als ik Henne zo hoor, klinkt voorburg ook heel goed: dat ze daar zo persoonlijk naar je kijken is echt heel zeldzaam!

Heel veel succes met de keuze

Posted

Meiden bedankt voor jullie informatie weer. Ik word steeds wijzer :) Ik heb vandaag een evaluatiegesprek aangevraag in het maasstad. Even kijken hoe dat verloopt. En nog even verder zoeken naar wat goed bij ons past kwa ziekenhuis. Ik neig nu toch wel naar Voorburg na alle positieve reacties. Moet me ook nog even verdiepen in de menopur enz (wist niet dat daar echt verschillen in kunnen zitten) want dat klinkt toch ook wel heel goed.

Weet iemand hoe het met de wachttijden zit in Voorburg?

Yola ik ga me ook zeker verdiepen in de vitamines! Toevallig heb ik gisteren er al wat over gelezen.

Posted

Neo wij hadden wel redelijk wat wachttijd tot de eerste afspraak en toen moesten we opnieuw een cyclusanalyse doen en zaadonderzoek etc. Toen dat allemaal eenmaal geweest was konden we meteen beginnen. Overigens, ik ben zelf erg enthousiast over Voorburg maar ken ook wel negatieve verhalen hoor. Ze zijn niet heilig ;-)

Posted

Yola, ik heb namelijk nog 14 ampulen puregon en anders moeten we de gonal f zelf betalen. Dus vind het zonde en te veel geld om het te laten liggen. Dus vandaar dat we die puregon eerst opmaken. Mocht het niet lukken kunnen we nog altijd overstappen!!! Maar daar gaan we niet vanuit!!

Het schijnt idd hetzelfde te zijn!

• 2 weeks later...
Posted

Interessant om alle reacties te lezen. Ik ben pas weer terug in Nederland en wat er nu wel en niet vergoed wordt is nog een klein beetje onduidelijk. ALs het goed is is het wettelijk tarief ruim €1800 en dan worden ook nog extra medicijnen vergoed voor de eerste 3 pogingen, correct?

Terugkomend op het onderwerp, partner en ik zijn aan't kijken naar de mogelijkheden in Istanbul via Human First. Misschien ook een idee voor iedereen die al 3 pogingen heeft gehad of die negatieve ervaringen heeft gehad in Nederland. Heel veel succes!