Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Cynthia,

dat was ook mijn schema voordat ik naar 5 voedingsmomenten ging. Ik ben toen in een keer overgestapt naar 5 momenten met volledige fruit en groentehapjes. Dat ging gelijk goed. Dus zo bedoel ik:

7.30 papfles

11.30 groentepap tot max. 250 gram

15.30 melkfles

18.00 fruithap tot max. 200 gram

ergens in de avond papfles. Hangt af van hoe laat ze naarbed gaat. Vaak gaat ze rond 20 naar bed en geven we de fles rond 22 uur.

Het advies wat ik van het CB kreeg, was om de fruit en groentehappen aan te vullen met melk, als ze het niet volledig opaten. Zo hou je 1 eetmoment, maar krijgen ze wel genoeg binnen.

Ben benieuwd wat Laura de expert, ervan vindt.

Corine

• Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

He corine dat klinkt erg goed!!!

Vanaf woensdag proberen(morgen naar het KDV)..

heb je al eens geprobeerd om de laatste fles gewoon om 8 uur te geven, hier doen we dat gewoon(een keer geprobeerd en ja) en ze slapen ook door...

Zit jij al op de opvolgmelk??

Geplaatst

even een update ...laura je bent een schat!

Ze heeft vanmorgen zeg maar

8 uur 110cc

12 uur 180cc(jaja)

16 uur 170cc(ja we zijn blij...hahahah)

Nou als ze nou straks weer 170/180 drinkt ben ik helemaal blij...dan heeft ze 630cc binnen!

Geef ik haar om 11 uur nog 100cc en kijken of ze morgenvroeg meer drinkt...zo laat ik dan langzaam de laaste fles vallen...nu vult het nog even het tekort aan....zeker als we straks in warm turkije zitten!

Dikke :hug:

Geplaatst

Plien, ja ik ben met 6mnd pas begonnen vanwege de kans op een voedselovergevoeligheid (zit in de familie). Ik voer de bijvoeidng ook rustig en per product op. Leuk hè, om te zien dat ze steeds vaker in de gaten krijgen dat jouw mond ook werkt haha.

Het advies bij een niet-allergische baby is starten met bijvoeding vanaf 5mnd. Dan zijn ze er vaak ook aan toe en kunnen ze meer hebben wat betreft vertering etc.

De borstvoeding zal niet zo snel terug lopen; blijft kwestie van vraag en aanbod.

Corine, in mijn schema staan 4 flessen? Alleen bij 2 flessen per dag kán een fruit-groentehap aan vooraf gaan volgens het cb. Ik geef 4 flessen van 180-210 en fruit tussendoor.

Famke komt waarschijnlijk net iets te kort aan melk denk ik. Bijvoeding mag en kan nog geen fles overnemen. Ze moet inderdaad minimaal 600cc melkvoeding per dag binnen krijgen. De bijvoeidng kan haar energiebehoefte niet vervangen nog.

Broodkorst kan je aanbieden als jij ook eet bijvoorbeeld. Misschien is een soepstengel een beter idee? Je moet er namelijk wel bijblijven voor het geval er toch een te groot stukje in floept.

José, de pap is een toevoeging aan de fles, dus gewoon 150cc/5 schepjes etc aanhouden.

Daar kan je dus in opklimmende hoeveelheden 4-7 schepjes pap aan toevoegen. Begin rustig aan want Iris dreigde ook verstopt te raken. Die krijgt even geen pap meer.

Fruit kan je overdag proberen, een halve portie. Ik geef Iris dus ook geen pap omdat ze te snel vol zit en ook minder drinkt. Gewoon zo doorgaan dus; o ik lees nu je laatste bericht: GOED HÉ!!!

Roos, wat heb jij toch een makkelijk mannetje gebaard haha. Goed om te horen dat het aanslaat! Bedankt voor je vertrouwen en complimenten.

Cynthia, zoals Corine aangeeft, en mijn cb dus ook is voor jullie dan een mooi schema. Dan zit je op 4 eetmomenten per dag. Voledige groente- en fruithap en de fles erachteraan. Let dan wel op die minimale hoeveelheid van 600cc. Ik ben vorige week ook gewoon over gestapt op nr.2. Wilde overgang geleidelijk doen, maar 1 was op...lekker handige mama ben ik haha. Langzamer overgaan is aan te raden als kindjes gevoelig zijn voor diarree/obstipatie.

Dan doe je het volgende:

dag 1: alle flessen 1 schepje nr 2 en de rest schepjes huidige voeding

dag 2: alle flessen 2 schepjes nr2 en de rest schepjes huidige voeding etc.

Dan ben je bij 210cc binnen een week over op nr2.

Nou, spreekuur is weer voorbij vandaag haha.

Groetjes allemaal

Geplaatst

Haha Laura, je hebt er gewoon werk bijgekregen. Maar er leven dus erg veel vragen! Met vijf maanden pas bijvoeden.. tja, dan zal hij nog even geduld moeten houden.

Heb vandaag denk ik te agressief gekolfd, als dat kan, weer een hele pijnlijke borst .. ben er volgens mij heel vatbaar op.. balen.

Maarreuh.. bedankt!!!

Geplaatst

Plien, als je bij het kolven je borsten masseert (naar de tepel toe) dan heb je er waarschijnlijk minder last van. Waarschijnlijk heb je last van een verstopte melkklier, die dan hard aanvoelt en pijnlijk is. Met babyolie druk uitoefenen kan helpen.

Mijn eigen werk is momenteel niet erg motiverend door onrust binnen de organisatie, dus dit is leuke ontspanning.

Groetjes

Geplaatst

Laura,

met 6 maanden is fruit en groente toch geen bijvoeding meer, maar vast onderdeel van het eetpatroon, of vergis ik me nu? Zo moest ik het in ieder geval doen van het CB. Toch raar dat ze hier in Belgie 500 cc als minimale hoeveelheid aanhouden. Ze haalt nu trouwens wel de 600 cc. Zal wel een klein dipje geweest zijn denk ik.

Ik ben trouwens ook in 1 keer overgestapt naar opvolgmelk. Hier geen rare verschijnselen gezien gelukkig. Wel dikke ontlasting, maar ik begrijp dat dat van de pap kan zijn.

Cynthia,

gister hebben we de fles om 20.30 gegeven. Ze wilde niet slapen en ik had het gevoel dat het honger was. Dat klopte dus. Zo willen we het dus toch maar gaan proberen. Als ze niet enorm moe is, gewoon om 20 u een fles erin en dan lekker rozig naar bedje toe!

Liefs Corine

Geplaatst

He wat fijn Corine, hier accepteren ze de fles ook gewoonb om 20.00 uur wel lekker hoor, kan je weer eens een film kijken hahaha

Trouwens wij laten ze sabbelen op Liga (2de stap) dat wordt zacht en niet van die enorme stukken en lekker...doe wel een slab om waant het geeft een knoeiboel.

Ik heb de opvolgmelk gekocht de friso 1 was ook op dus vanaf morgen aan de nummer 2.

Ga 's morgens beginnen met een bordje pap, vult meer omdat we dan pas de fruit om 11.30 gaan geven(normaal 10.00 uur). heb er nu al zin in.

Volgens mij is frui en groente ook gewoon vervanging al je de juiste hoeveelheden gebruikt, daar is de opvolgmelk ook op afgestemt..op bijvoeding..

Laura, heel erg bedankt voor de tips!!

Geplaatst

Hey meiden,

Opvolgmelk is inderdaad afgestemp op de bijkomst van bijvoeding.

Als je dus die 500-600cc minimaal aanhoudt, moet het goed gaan met de groei etc.

soms schrijf ik niet helemaal duidelijk op wat ik bedoel, maar dat komt denk ik ook doordat we alles opschrijven en geen face-to-face contact hebben haha.

De overstap op opvolgmelk gaf hier ook geen problemen, dus succes morgen Cynth.

Groetjes

Geplaatst

Hallo Laura

Ik weet niet of je dit weet (maar zal best)

Kiki krijgt vandaag de laatste opvolgmelk en gaan we over naar halfvollemelk met bambix,nu zeiden ze op het cb dat ik er dan vitaminedruppels doorheen moest doen,maar nu ben ik muts die ik ben ,vergeten welke en hoeveel druppels ??????

Weet jij dat? anders bel ik wel even.

Manuela

Geplaatst

Poeh, daar moet ik mijn hersenen even voor kraken haha.

Bij Davitamon druppels heeft ze geloof ik 3 druppels per dag nodig.

Kan je rechtstreeks geven of inderdaad in iets vloeibaars, wat ze volledig opdrinkt.

Maar als je naar de apotheek gaat, kunnen zij je het precies vertellen.

Wat wordt ze al groot hè!

Groetjes

Geplaatst

Nu heb ik gister naar het CB gebeld, i.v.m. de voeding, aangezien ik pas half oktober een afspraak kon krijgen. Blijkt dat ze 5 voedingsmomenten teveel vinden op een dag. Ze gaven het advies om naar het volgend schema toe te werken:

's morgens grote melk/papfles 240 met 8 schepjes

rond 12 u groentepap tot max. 250 gram

rond 18 u fruitpap tot max. 3 stuks fruit

rond 20 u grote melk/papfles 240 ml met 8 schepjes.

Wat ik nu deed was in principe in orde, maar het was logisch dat Famke rond 20 u nu geen melk wilde, aangezien ze dan nog te vol zat van de fruitpap. De periodes tussen de maaltijden konden volgens het CB langer duren. Ik heb geen idee of Famke dit gaat doen, want als ik rond 22 u de fles geef, drinkt ze die 's avonds wel leeg, maar drinkt ze 's morgens toch echt geen 280 leeg volgens mij.

Ik ga op vakantie maar eens experimenteren. Oh ja, en ik mocht haar pas brood geven vanaf 8 maanden. Had ik haar van de week al een korstje gegeven, en lekker dat ze het vond! Ach, ik volg mijn eigen gevoel hier maar in hoor.

Hoe zitten die schema's in Nederland eigenlijk met 6 a 7 maanden?

Corine

Geplaatst

Corine, ik moet er zelf niet eens aan denken om 280 cc achter elkaar te drinken... Lijkt me voor zo'n kleintje toch ook wel erg veel in 1 keer. Heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord, maar er is zoveel verschil tussen de meningen van het cb in belgie en nederland...

Volg gewoon je gevoel hoor!!!!!!!

De flesvoedingen gaan hier de laatste dagen weer wat minder... Maar de hapjes fruit gaan prima en de groentehapjes gaan ook goed. Ze krijgt totaal wel zo'n 900 cc binnen in 24 uur. Gisteren totaal maar 400 cc flesvoeding en vandaag zal ze misschien net op 450 cc uitkomen... Hoeveel vocht mag je rekenen voor een potje fruit van 200 gram? Is dat dan ook 200 cc vocht? Hoe moet ik dat zien? Gisteren zei de kinderarts dat het minimum aan flesvoeding voor Marissa 350-400 cc per dag is, dat heeft ze nodig aan flesvoeding. Maar goed, ik wil natuurlijk wel dat ze verder genoeg vocht krijgt. Zit er genoeg vocht in de fruithapjes???

Geplaatst

Corine, 280cc is idd erg veel!!

Ik ben met 7 maanden brood gaan geven. (Tarwe)

En daarbij ook wat melk, eerst nog uit de fles, later uit een bekertje.

Misschien kun je dat erbij doen?

En rond 12 uur het groentehapje, vind ik weinig, daaar moet ze dan vrij lang mee doen..? Misschien kun je hier ook melk bij geven?

Ik weet dat er meer meiden uit ons topic, na de hapjes nog fles gaven.

Amanda

Geplaatst

Deze schema's vond ik op de andere site (eerlijk gepikt!!) :ohmy:

Onze beebs waren toen 6/7 maanden.

Deze is van Luca (Angela):

**tussen 8 en 9.00 uur fles 240 cc

**10-10.30 slapen tot 11.30 uur ongeveer.

**12-12.30 pap = 4 schepjes voeding en 3 rijstebloem 1 schepje groeipap en nog 120-130 fles na

OF boterham zonder korstjes tot nu toe met jam en nog 120-130 cc voeding na (soms beetje in beker,maar luca doet nu pfffff en blaast alles weg,hihi)

**14.00uur soms een slaapje soms niet

**14.30-15.00 uur fruithapje, heel potje of vers peer/banaan,liga erna 40-50 cc water

**16.30 uur eten ong totaal 200gram groente en aardappels soms beetje vlees eronder

18.00uur heel soms een slaapje

19.00-20.00 laatste fles 240cc

Deze van Kyan (Moniek)

8 uur fles 230 melk

8.30-10.45 slapen

11.00 fruithapje

11.45 fles 230 melk

12.30-15.00 slapen

16.00 fles 230 melk

16.45- 18.00 slapen

18.15 groentehapje

19.45 fles 230 melk

20.00 slapen

En Senne (dribbel)

6.30/7.00 fles 200 ml

9.30/10.00 fruithapje

11.30/12.00 fles 200 ml

15.00/15.30 fles 200 ml

17.30/18.00 groentehap

20.30/21.00 fles 200 ml

Misschien heb je er wat aan

Amanda

Geplaatst

Hoi allemaal,

Corine, in Belgie zijn ze wat minder met de voeding..

Hier al volgt vanaf vandaag(ik ga volgende week naar het cb)

8.00 fles 210 gem, probeer pap te geven morgen

11.00 fruit ongeveer 1 stuk pp

13.00 fls 210 gem

16.00 halve liga met diksap (of thee) ongeveer 120cc

17.30 groentehap 150/200 gram pp

20.00 fles 210 gem met 3lepeltjes nutrix

Tot nu toe ging het goed in ik vind het prima, misschien moet je je gevoel gewoon volgen hoor

Cynthia

Geplaatst

het is ook allemaal afhankelijk van het kind denk ik. Ik bedoelde trouwens de fruithap om 16 u, foutje in het typen. Anders lijkt het erg lang tussen 2 voedingen in. Ik wilde zelf al proberen om de groentehap met melk klaar te maken, i.p.v. het kookvocht. Wie weet is dat voor jou ook een tip Bianca?

Volgens mij zit er in vers fruit veel water hoor, bij mij is het altijd zo waterig dat ik er pletkoekjes doorheen doe. Anders glijdt het zo van de lepel af.

Het is inderdaad een idee om nog melk na de groentehap te geven. Ik ga deze vakantie eens experimenteren en laat over een goeie week wel weten hoe het allemaal gaat. :wav:

Bedankt voor jullie reacties!

Liefs Corine

Geplaatst

corine.

ik was wat te voorbarig hahaha het ging hier helemaal niet goed, ze hadden gisteravond honger..Lieve weigert gewoon de pap...

Ik moet as woensdag naar het cb dus een smet hun overleggen hoe en wat..

Liga en diksap gingen er goed in maar toch hadden ze echt trek vandaag..4 flessen van 210 gedronken...

Succes verder

Geplaatst

Len heeft nu weer iets..............

Hij wil mijn zelfgemaakte eten niet meer... wel potjes...

Zou het aan mijn kookkunst liggen haha?

Eerder at hij het wel, nu niks meer... het zal wel weer een fase zijn.

Ik vind het wel grappig..

Amanda

Geplaatst

hey amanda,

hadden gino en luca ook! ik werkte toen in een groentewinkel dus maakte echt al mijn groenten en fruithapjes zelf en van de een op de andere dag wilde ze niet meer haha

ben toen even gaan afwisselen. zelfgemaakt en potjes door elkaar.na verloop van tijd toen het eten uitgebreider werd zijn ze mijn kookkunsten weer gaan warderen. nu eten ze bijna alles......groetjes hanny

Geplaatst

Hoi Manuela,

Ik reageer wat laat dus wellicht heb je al antwoord. Maar als je kindje van de opvolgmelk afgaat moet je haar tot en met haar 3e jaar elke dag vitamine-D druppels geven. Op het flesje staat hoeveel. Ik geef onze zoon elke ochtend de druppels op een theelepeltje en hij eet het zo op. Zit een lekker smaakje aan.

Geplaatst

Hallo Vonnie

Bedankt voor je antwoord.

Welke merk geef jij ? die van vsm ?

Manuela

Vonnie,ik heb ze inmiddels gehaald.

Davitamon en dan 5 druppels per dag,ik geef ze in 1 keer is dat goed ?

En inderdaad ze eet de lepel er bijna bij op !!!!

En ze eet zowaar vaker brood,niet veel maar beter iets dan niets.

Groetjes Manuela

Geplaatst

hallo,

gisteren op het cb geweest en 6 voedingsmomenten zijn dus echt teveel hahaha

Nu mogen we 4 met tussendoor fruit..

's morgens fles 210 cc

tussendoor fruit

's middags pap(fles momenteel)

tussendoor geef k een ligaatje (fout.....)

's avonds warme eten 200 gram pp

en om 8 uur nog een flesje voor de nacht, deze mogen we gaan afbouwen

Faas is 74 cm lang en weegt 9 kilo echt groot!!!

Lieve is 68 cm en weegt 7,3 kilo precies goed op de middenlijn!(van dysmatuur tot goed gegroeid!!!!!)

Ik wkam gisteren op het KDV een andere tweeling tegen, ik zeg hoe oud zijn ze...7 maanden..ze waren er al 14(ze zijn allebei 7 kilo, maar vond ze wel alerter..) Echt raar om te zien als je 2 goed groeiende beebs hebt! gelukkig gaat het wel ged met die 2.

Liefs Cynthia

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden