Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi Manuela,

Ik heb op dit moment ook de druppels van Davitamon en 5 druppels in 1x is prima. Ik heb ook die van het Kruidvat gebruikt, dan moet je er geloof ik ongeveer 7 druppels geven. Zijn goedkoper maar ze hebben ze niet altijd.

• Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Cynthia,

Daar heb ik dus nog nooit van gehoord zeg, te veel eetmomenten op een dag. Is dat nieuw? Wij gaven onze zoon (nu dus ruim 3,5 jaar) volgens mij gewoon drie maaltijden en 's ochtends en 's middags een tussendoortje = 5 "eetmomenten"....ach, ik blijf gewoon mijn gevoel volgen.

Onze meiden zijn inmiddels ruim 7 maanden en krijgen vier flessen en een groente- en een fruithap. Daarvan eten ze ongeveer 100 gram per persoon per keer. Zodra ze daar meer van gaan eten ga ik wel proberen om een fles te minderen. Ook wil ik binnenkort gaan proberen om 's ochtends een bordje pap te geven in plaats van een fles. Wellicht dat dat ook helpt om een fles te laten vallen. Maar op het CB hebben ze hier dus nimmer over gerept!

Wat zit er toch een verschil in de adviezen van de CB's, maar goed, daar waren wij mama's al lang achter...

Geplaatst

Cynthia........ LEN IS 75,5 cm en 9370gram!! En hij en Faas schelen 5 maanden, hahaha wat een flinke? Len is wel iets onder het gemiddelde, maar Faas zit er toch boven of niet?

Manuela, geef jij geen opvolgmelk meer?

Ik ben ook begonnen met vit. D, omdat Len te weinig melk drinkt.

Amanda

Geplaatst

Hallo Amanda

Nee,Kiki krijgt nu 3x per dag melk met bambix ,210 melk en dan 6 schepjes bambix erin.

Op het cb zeide ze dat,ik vroeg maar er is toch ook Friso 3 ?? jaaaa zei ze maar dat is alleen maar geldklopperij !! je kunt gewone melk gebruiken.Dus nu doen we dat dan en het gaat goed,wel met die druppels erbij !

verder eet ze altijd met de pot mee,en gek dat ze op soep is !! o o o de lepel eet ze erbij op.

Morgens geef ik haar dus een fles

dan om 10 uur ongeveer, vers fruit,banaan,sinasappel, kiwi of wat ik in huis heb en dan probeer ik haar dan zo tegen half 12 een boterham te geven wat steeds beter gaat en dan om 1 uur weer een fles.

Dan gaat ze naar bed,meestal slaapt ze dan een uur of anderhalf en dan krijgt ze drinken met een koekje en om 5 uur warm eten,even een wandeling maken of even thuis met haar spelen en dan om 7 uur weer de fles en dan gaat ze slapen tot de andere morgen 7 uur.

Manuela

Geplaatst

Doe je de bambix in de fles? Eet Kiki de pap niet met een lepel?

Fijn dat het brood beter gaat!!

Is 3x pap niet veel? Ik dacht dat dat een dikmakertje was?

Ik denk dat ik vanaf een jaar ook gewone melk ga geven hoor. Misschien dat Len dat beter drinkt, en anders yoghurtdrink en chocomel.

Amanda

Geplaatst

poe ja daar was ik ook al bang voor, bij ons vonden ze dat ook veel. maar wij krijgen het niet anders gepuzzeld met het kdv. binnenkort moet het echt anders omdat er een fles af moet...

ik zal binnenkort ns bellen met t cb en laat dan ook horen wat ze zeiden vonnie.

wat zeggen ze bij jou?

op t kdv zeiden ze dat 7 eet momenten zou mogen (zeker ouderwets...)

lis

Geplaatst

leuk dat ze soep zo lekker vind! Welke soepen geef je? Ik heb Len nog nooit soep gegeven.. gewoon met een lepeltje?

Ga ik ok eens proberen!

Amanda

Geplaatst

Hallo Amanda

Alles gewoon proberen !! echt ze lusten meer dan je denkt.Weet je wat Kiki lekker vind ? als we bloemkool eten dan maak ik er ook komkommer in zuur erbij ,nou en lekker dat ze dat vind ! ik maak het nu natuurlijk iets minder zuur maar het gaat erin als koek.En de soep gewoon met een lepel,doe wel een goede grote slab om !

De bambix gaat gewoon in de fles en inderdaad 3x,het gaat tot de laatste druppel op ! Ik geef het wel met houdbaremelk en niet met dagverse,houdbaremelk kun je makkelijk meer inslaan en sta je in het weekend niet zonder melk.Maar ik lust het absoluut niet :sick: ik ga er echt van over mijn nek.

Groetjes Manuela

Geplaatst

Lis,

Bij ons CB hebben ze het nog nooit over het aantal eetmomenten op een dag gehad, ook niet toentertijd bij onze oudste. Ze hebben het uberhaupt nu bijna nooit over het eten, misschien komt dat omdat wij "ervaren" ouders zijn?!?!?

Ik weet het niet, maar ik blijf vinden dat je goed naar je kind moet kijken. Als tie trek heeft, moet je dan gaan zeggen: "je mag maar 4 keer per dag eten dus nu even niet".....

Ik probeer nu in ieder geval te werken naar 600 ml Nutrilon en 200 gram fruit en 200 gram groente. En als ze tussendoor nog een koekje willen of wat diksap dan kunnen ze dat gewoon krijgen hoor! Voorlopig is het niet zover, onze meiden hebben geen haast. Ze drinken nu nog tussen de 700 en 800 ml. Nutrilon en 100 gram groente en 100 gram fruit.

Maar ze zijn tevreden en daar gaat het om!!

Geplaatst

Vonnie, ben het helemaal met je eens. Len had in de eerste weken reuze honger, ik heb gewoon meer gegeven op een bepaald moment, dat arm kind hoeft geen honger te lijden vind ik.

Nu drinkt hij te weinig, maar ik kan het er echt niet instoppen..

Als je er zelf een goed gevoel bij hebt moet je het gewoon doen zoals jij wil. Tuurlijk hou je je aan hun richtlijnen, maar mamma's weten het toch het beste :pottytrain1:

Geplaatst

Amanda, met jou kan ik praten...!!:jump_rope:

Geplaatst

ach ja, ik vind het ook zo wat. maar het jammere is dat ik eigenlijk niet goed heb kunnen bekijken of het anders ook ging lukken... ik merk wel dat ebbe het wel fijn vindt, zo 'vaak'' eten, maar ik vind het soms lastig hem aan zn slaap te laten toekomen of andere dingen te plannen. maar dat gaat straks vanzelf weer anders (hij moet ten slotte straks met een fles minder doen toch?) vonnie weet jij nog hoe je dat deed? ik kan me voorstellen dat ebbe straks wat meer fruit gaat eten (200 gr?) en dat dit dan een fles gaat vervangen? bv:

7:00 fles 200 ml

11:00 fruit 200 gr

14:30 fles 200 ml

18:00 groente/aard/vlees 200 gr (dat wordt nog wat...misschien ietsje minder...)

21:00 fles pap 200 ml.

is het reeel om een kindje 3 en half uur op fruit te laten teren of kan dat niet? hij kan namelijk niet veel eerder dan om 18:15 eten krijgen ivm werktijden...

dan moet ik dus ook bij het kdv gaan vragen of ze genoeg fruithap willen geven. ik vraag me toch af hoe andere mensen dat doen. ik heb t namelijk een keer gevraagd en toen zei dat meisje dat de hoeveelheid gewoon een appel (bijvoorbeeld) was. nou da's echt geen 200 gr, dus volgens mij krijgt hij nu al thuis meer. maar fruit kan ebbe niet genoeg krijgen, vindt ie heerlijk, gelukkig. zullen de meesten wel hebben he.

de andere kindjes zijn zeker nog geen 7 maanden behalve die van jou he vonnie?

groet, lis

Geplaatst

ik denk dat ik met 7 maanden ook ongeveer zo'n schema had Lis.

alleen is Len later wakker:

9.00u pap 200-220cc

12.00u brood (of in jouw geval een fles)

15.00 fruit 200 gr.

17.00u warm eten + toetje

19.00u een fles

20.00 naar bed

De laatste fles heeft hij niet meer sinds 9 maanden.

Amanda

Geplaatst

wat raar dat er in NL al zo'n verschil zit tussen de CB's. Je zou verwachten dat ze hetzelfde schema aanhouden.

Hier vonden ze 5 eetmomenten te veel en ik ben dus in de vakantie gaan veranderen van schema. Dat ging dus in een dag en het bevalt haar veel beter. Hubbie vind dat ik me aan de regels van een CB moet houden en dat is dus de Belgische geworden. Is wel fijner ook, aangezien ik hier regelmatig naartoe moet.

Het schema is als volgt:

7.30 240ml water, 8 schepjes friso 2 met 1 schepje pap

11.00 a 11.30 groente/aardappel/vleeshap tot max 250 gram met 60 ml fruitsap

15.30 fruithapje met max. 3 stuks fruit (en dat gaat er allemaal in hoor) dat ik meng met pletkoekjes van Betterfood om het steviger te maken

19.00 a 19.30 240 ml water met 8 schepjes friso 2 met 1 schepje pap

hierna lekker naar bed.

Ze drinkt de flessen van 280 ml helemaal leeg! Ik merk tussendoor niet dat ze honger heeft, dus volgens mij is het nu OK!

Tussendoor geef ik af en toe een broodkorstje of een liga (ook al mogen ze hier pas brood vanaf 8 maanden, maar dat is natuurlijk als maaltijd). Heerlijk vindt ze dat.

Corine

Geplaatst

Hoi Lis,

Onze meiden zijn nog niet echt aan brood toe maar ik denk dat zodra je brood en pap aan je schema gaat toevoegen Ebbe wel een fles kan gaan laten vallen. Ik weet nog niet precies hoe wij het gaan doen, ook wij moeten rekening houden met onze werktijden. Het zal wel ongeveer dit worden:

07.00 uur 200 ml. pap

09.30 uur fruithap/liga/diksap of iets dergelijks

slapen

12.00 uur brood met bekertje melk

16.00 uur 200 ml. melk

18.00 uur groente hap

20.00 uur 200 ml. pap en slapen!

En dan zal het op een gegeven moment de bedoeling zijn dat ze de fles van 16.00 uur of die van 20.00 uur laten staan. Ach, de tijd zal het leren... Voorlopig zijn onze meiden nog niet zo vlug. Ik zal van de week eens beginnen met groeipap 's ochtends, dan zullen ze ook wel wat later aan de fruithap kunnen.

Geplaatst

Sjemig, moeilijk hoor...

T is toch allemaal een beetje anders.

Corine, strak schema ook hoor. Ik kan me voorstellend dat wij ook zoiets kunnen doen, alleen voorlopig met nog wel een laatste fles om een uur of 10.

Kijken wat t cb ervan zegt.

Ik denk dat 200 gr fruit wel erg veel is, heb jij die 3 stuks dieje geeft wel ns gewogen? alhoewel ik denk dat ebbe dat ook wel opeet...

vonnie, eignelijk lijkt t schema dan ook wel weer op die vanjou, maar dan zijn de tijden smorgens anders en geen brood. daar wil ik nog even mee wachten tot 8 maanden. t is al zo veel met fruit en groente ineens.

ik denk datik dan vraag of ze smiddags bij t kdv iets van liga ofzo tussendoor geven met wat sap, dan is het wel uit te houden lijkt me.

Dank allemaal, ik ga t ook nog wel met laura en of cb overleggen. Misschien begin ik vrijdag, omdat ik vanaf morgen eerst moet werken.

Groet, lis

Geplaatst

Hoi Laura,

Dank je.. ik dacht juist dat ik door dat masseren (wellicht te hard?) die pijnlijke plekken gekregen heb.. Ben nu nog wat voorzichtiger geworden.

Plien

Geplaatst

Met Marissa gaat het lekker zo zonder de sonde! We hebben een nieuw schemaatje. Wil graag eens weten wat jullie mening is...

06.45 uur 150-200 cc pap

09.30 uur 100 cc fruithapje

12.00 uur broodje (meestal eet ze zo'n driekwart op) met een toetje (75 cc) en nog een flesje, maar daar drinkt ze zo'n 50 cc van op.

15.00 uur 100 cc fruithapje

17.00 uur 200 cc groentehap

21.30 uur 200 cc flesvoeding

Als ze ergens te weinig van heeft gehad, krijgt ze het aangevuld met flesvoeding. Zal dit een goed schema zijn? In 1 keer 200 cc fruit wil ze niet, daarom geef ik dat in twee keer. Meer flesvoeding krijgen we er ook echt niet in...

Zal ze genoeg vocht binnen krijgen?

Tussendoor wil ze geen sap oid uit een bekertje drinken. Heel af en toe een slokje water (of ijsthee) uit een glas, maar daar drinkt ze dan maar een paar slokjes van.

Groetjes Bianca

Geplaatst

Hoi Bianca,

Op zich lijkt jouw schema heel erg op het "nieuwe toekomstige schema" van Roos en Kim. Ben vanochtend bij het CB geweest en wij moeten het zo gaan doen:

700 uur pap van 200 ml melk en groeipap

1000 uur fruithap

1200 uur brood met bekertje opvolgmelk 100 ml.

1500 uur bakje volle yoghurt

1700 uur groentehap

1900 uur fles van 200 ml. melk en ev. Nutrix (maar dat motten ze nie...)

Eigenlijk krijgen ze dan bijna net zoveel vocht als Marissa dus ik denk dat je je daar niet zo'n zorgen over hoeft te maken. Ook in de groente- en fruithap zit vocht. Alleen hoeft Marissa in jouw schema geen yoghurt of iets dergelijks te eten. Ik had er ook nog nooit van gehoord, bij onze oudste 3 jaar geleden hoefde dat niet. Maar we gaan maar wat proberen en zien wel of het lukt. De meiden zitten nu nog op vier flessen dus we gaan eerst maar eens beginnen om 's ochtends pap te geven en dan de fles van 1100 uur te laten vallen.

Succes met je nieuwe schema en fijn te horen dat het zo goed met Marissa gaat!

Geplaatst

Hier ben ik weer met een schemaatje..

Omdat de 6 eetmomenten teveel waren...heb ik wat veranderd en dat gaat goed..

8.00 uur fles 210 cc (7 schepjes)

10.30 fruit( 1,5 stuk de man, is tussendoortje)

12.30 pap 210 ovolgmelk met half nutrix'/bambix (voor lieve nutrix want die poept teveel ahah)ik doe er zoveel in totdat het wat dikkig is

16.00 fruitsap soms met rijstwafel/broodkordt/liga vaak in de wagen houden zelf flesje vast!!

18.00 groente hap met vlees of kip..200 gram minimaal pp

20.00 fles 210 cc

ze spugen nu niet meer (die fles van 16.00 uur was echt teveel blijkbaar) en nu echt veel met de lepel, wel soms huilen hoor dat het niet snel genoeg gaat!

Cynthia

Geplaatst

oh wat leuk jullie hebebn al de groenhapjes en brood!!

ik wil ook zo graag maar moet nog ff wachten...

boehoe,....

groetjes rosalie

Geplaatst

roos, nog effe wachten hoor...

Flesje is ook leuk hoor, ga ik nu al missen met die 2 flessen nog maar!

Cynthia

Geplaatst

Ik plaats m'n korte vraagje hier maar. Onze meiden mogen 's middags een bakje "volle yoghurt". Nu vind ik yoghurt met niks zelf niet te pruimen dus heb ik de meiden vanmiddag voor het eerst volle vruchtenyoghurt gegeven. De stukjes heb ik er trouwens zelf uitgesnoept, dat durf ik ze nog niet te geven. Denken jullie dat dat kwaad kan, vruchtenyoghurt. Er zit namelijk wel suiker in. Dat ze dan het risico lopen "te dik" te worden neem ik met een korreltje zout, onze oudste is nog steeds een van de lichtste.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Geplaatst

Hoi Vonnie,

ik vind het ook een beetje raar, yoghurt... ik weet niet zo goed wat er echt fout aan kan zijn (laura....!!!!) maar zelf zou ik een beter gevoel hebben bij gewone yoghurt en er evt een beetje zelfgemaakte appelmoes of diksap door te doen. dan heb je ook geen gedoe met stukjes die er nog in zitten en weet je wat ze binnen krijgen. Heb je het geprobeerd trouwens? gewoon yoghurt...ik ben wel benieuwd...

Cynthia, dat met zo'n tussendoortje is voor ons waarschijnlijk ook handig.

Laura, Ebbe is nu iets meer dan 7 maanden en hij krijgt nog dit:

7:30 fles 200

11:30 fles 200

13:30 fruithapje 100 gr

16:00 fles 200

18:00 groente/aard/vlees (2 keer per week) 100 gr

21:30 fles pap 240

Beetje veel of niet? Ik merk dat ie met de fles het laatste stukje zit te geinen, en dan blijkbaar al genoeg heeft...

Ik wil eigenlijk nog niet echt met brood beginnen (maar met 8 maanden)

Dus had ik een schema bedacht, maar ik merk dat dat niet echt gaat, s middags heeft hij toch behoefte aan iets...hij slaapt ineens ook minder. Dus denk ik dat ik net zoiets als cynthia moet doen. Nb ik moet ook rekening houden met de tijden van de creche: 11/15-16: flestijden, 13-13:30 fruittijden... poepoe...

7:30 fles pap 200-240

11:30 fles 200

13:30 fruit 100 gr

15-16 tussendoortje liga of rijstwafel met sapje (hoeveel?)

18:00 groente etc (moet ie dan nu ongeveer een heel potje gaan eten als die middagfles weg is?)

21:00 fles 200-240.

Krijgt ie dan genoeg melk en andere dingen? Kan ik de flessen evt met 7 schepjes doen als hij hongerig hiervan wordt?

Dank je laura...!

Lis

Geplaatst

Hey allemaal,

Goh, bijna 3 weken weg en jullie kindjes eten een hoop zeg! Wel goed hoor.

Ik ben zelf een beetje achter met bijvoeding. Iris gruwelt van groentehappen, of het nou vers of uit een potje is; kokken geblazen.

Met fruit ertussendoor wil ze het wel.

Ons schema is in de vakantie helemaal uit het verband gerukt; ik was bang dat ze te weinig vocht zouden krijgen, dus flessen aangeboden bij ieder huiltje etc.

Ons schema nu:

8uur 200-240 opvolgmelk (Thomas meer dan Iris)

10uur 100gram fruit per kind (meestal vers)

13uur 200-240 opvolgmelk

16uur 200-240 opvolgmelk

19.30uur 200-240 opvolgmelk

Schema vanaf deze week denk ik:

8uur fles met opbouwend pap (gaat nu niet zo goed, lusten het niet????)

10uur 200gr fruit per kind

13uur zie ontbijt

17uur warme hap (100-200gram proberen)

20uur fles

Lis, je schema ziet er prima uit hoor (de laatste). Minimaal 600cc melk en de rest naar wens is het advies. Eventueel kan je de laatste fles verminderen als ie daar geen trek meer in heeft.

Als hij vervolgens goed doorslaapt kan je hem evt afbouwen. Geef dan nog 100cc als toetje als dat nog past, en anders wel later nog aanbieden.

Morgen ga ik zelf naar het cb; hopelijk krijg ik niet op mijn kop doordat ik achter loop met de hoeveelheden bijvoeding.....foei dietist haha.

Even een vraag aan jullie....

Het lijkt alsof mijn kindjes geen pap lusten? Drinken dan minder terwijl er wel voldoende door de speen komt. Welke pap gebruiken jullie?

Van Nutrix raakt Iris verstopt, dus nu Bambix geprobeerd. Na weigeren en spelen met de fles, gaat een fles zonder pap er meteen in...

Op vakantie hebben ze liga gehad; Iris vond het heerlijk, Thomas likt eraan en smeerde hem over zijn blote buik haha

Vandaag rijstewafels gekocht; kijken hoe dat gaat.

Groetjes Laura

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden