Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vonnie, yoghurt is in principe niet aangeraden aan babies onder 1 jaar ivm meer zout en eiwitten. Maar een beetje per dag zou vast geen kwaad kunnen. Vroeger deden ze immers niet anders. Gewone yoghurt is inderdaad iets beter ivm caloriën (suikers) en zoetigheid. De theorie zegt dat ze dan sneller zoetigheid willen.

Heb je gewone yoghurt al eens geprobeerd? Ze kennen immers nog geen zoete varianten, dus zure producten kunnen ze goed aan wennen waarschijnlijk?

De stukjes erin zijn zacht, maar evt kan je deze met je vork kleiner maken of door de zeef halen?

Succes!

Groetjes

• Reacties 412
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

inderdaad wennen net zo snel aan zuur als zoet

kennen het namelijk beide nog niet....

klinkt heeel raar maar we geven onze kinderen vaak wat we zelf lusten

als je zelf wel gewoon yoghurt lust zonder iets erin geef je het ook aan je kinderen .....denk.denk

en de oplossing voor stukjes.........staafmixer

groetjes

Geplaatst

hoi laura, dank voor je advies.

haha met t zweet in je handen naar t cb...:laughing1:

ik zie dat jij 200 gr fruit gaat geven, dat kan dus ook? moet ik ns aan t kdv vragen of ie dat mag (moeten we zeker bijbetalen haha) want dat eet ie makkelijk op.

Tja, over die pap. wij hebben al verschillende soorten gehad en allemaal gaan ze erin als...pap.

Heb ik dus geen tips over. Jammer dat iris verstopt van de nutrix, want die lijkt me het 'makkelijkst' voor ze. in die andere zitten ook nog andere granen ofzo?

doe jij het in de fles of met een lepeltje, misschien dat dat nog uitmaakt?

ik heb trouwens begrepen dat t eigenlijk binnenkort met een lepeltje moet, maar s avonds of s morgens is dat zo'n gedoe...erg he, luie ouders...

groentehapjes gaan hier ook heel wisselend. de ene keer gruwt ie ergens van de andere keer gaat t goed erin en gisteren heeft ie het gewoon weer uitgespuugd...

we blijven proberen!

Succes bij t cb,

Lis

Geplaatst

He hallo,

Lis, voor de fruitsap gebruik de kleine flesjes diksap peer/perzik(nutricia?), ongeveer 130 cc drinken ze dan wel verspreid hoor, als hij bijna leeg is rommelen ze wat aan.

Voor faas gebruik 1/4 nutrix 3/4 de bambix groeiontbijt. die verstopte ook van de nutrix nl, ik geef het sinds een week wel vanaf een lepel...hoort er geloof ik bij..............

Lieve poept weer teveel dus die heeft het andersom...

Tja ze eten hier echt alles, niet altijd van harte maar de honger is toch groter dan het niet lusten.....

Geplaatst

Laura, bedankt nog voor je reactie! De meiden smullen inmiddels van de volle (vruchten)yoghurt.... en ja er zit suiker in (oeps?!?!)....

Maar ik zit zelf al te grillen van yoghurt zonder suiker en heb het dus ook nooit in huis. En het is echt maar een klein beetje wat ze krijgen hoor, om de tijd te vullen tot de groentehap zeg maar.

Geplaatst

Laura, ik lees nu pas je vraagje over de pap. Hier wordt de groeipap (vanaf 6 maanden) gegeten c.q. gedronken. Kim eet het met een lepeltje, Roos vertikt dat en wil het uit de fles. Dat laatste gaat maar net met een drie-standen speen, er blijft veel pap achter wat ze er niet uit krijgt. A.s. weekeinde maar weer eens met de lepel proberen. Helaas hebben ze niet meer de smulpap(poeder) van Bambix (appel/peer). Die gaf ik onze zoon vroeger altijd er doorheen. Smaakt wat zoeter (sorry, ik ben een smulkees, maar gelukkig is zoonlief een van de dunste) en hij vrat de leper er bijna bij op.

Geplaatst

Vonnie, ik heb wel wat gelezen voor fruitpap van welk merk weet ik niet mee.

Hier over de grens in Duitsland hebben ze wel meer keus in pap...

Cynthia

Geplaatst

ik gebruik de nutrix en die hebben ze ook met vanillesmaak, dus die heb ik gehaald, vond ze redelijk.

Gistermiddag een paar kruimels witbrood gegeven want ze keek de sla van mijn bord haha, zo zielig vond ik dat. Het brood wazs geweldig, zo met die tong en die lipjes alles naar binnenwerken.

Ik doe trouwens nu door elke fles melk nutrix, oeps???!!! Anders red ze het niet op 4 flessen per dag hoor.Want dat kleine beetje fruit en soms groente is niet te vergelijken mtee wat jullie kids naar binnen werken...Zou dat kwaad kunnen, nee toch??

Geplaatst

hoi meiden,

ik heb sinds vrijdag een fles in de ban gedaan... maar ik had het idee dat t niet helemaal goed ging, dat ebbe nog wel meer honger had...

DUs toch maar t cb gebeld en die zeggen toch maar met brood te beginnen, zo wordt ie dan:

7:00 pap

10:00 fruit met liga (100-200 gr, wat ie wil)

13:00 pap met boterham (zozo!)

15:00 vruchtensapje/liga

18:00 groente (100-200) + toetje

21:30 fles (dat zal dan wel niet nog een keer pap worden, maar misschien kan ik die met die van 13:00 omdraaien)

jaja, toch maar een boterham dus. ik heb al wat gegeven toen ik zelf at en dat vond ie heeeeeerlijk.

En slapen doet ie niet meer zo erg om 10:00 de laatste tijd. alleen af en toe nog, dan schuiven we maar wat...

ik weet alleen niet wat ze op t kdv gaan zeggen, die zullen t fruit en de fles van 13:00 wel om willen draaien denk ik, maar dat lijkt me niet handig omdat er zo'n lange tijd tussen zit tot 18:00...

ik ga t vandaag proberen, alhoewel hij nu slaapt dus die boterham wordt iets later.

hoe geef je dat? gewoon heel kleine stukjes met een beetje boter? ik ben benieuwd, vind t eigenlijk ook wel leuk!

Lis

Geplaatst

ik doe ook anderhalf melkschepje pap 's ochtends en 's avonds door de fles. Geen echte papfles/ bordje pap dus. Ook doe ik wat rijstemeel met fruitsmaak door het fruit om het wat minder waterig te maken, zodat het beter met de lepel te eten is. Zou dit verkeerd zijn? Toch maar 1 papfles geven of een bordje met pap? Vind het met de fles wel fijner, met een lepeltje is zo'n geknoei. Zal het eens bij het CB navragen.

Ik geef nu om 17 u ook een boterhammetje, anders redt ze het vaak niet tot de laatste fles. Dat gaat erin als koek. Met smeerkaas en dan in hele kleine stukjes. Smullen doet ze.

Dus is het schema als volgt:

7.30 papfles 280 ml

11.30 groentehap tot 250 gram met 60 ml fruitsap

15.00 fruithap rond 3 stuks fruit

17.00 boterhammetje met wat thee

19.00 papfles 280 ml

Cynthia, mogen ze wel zoveel fruitsap? Hier mag ik maar maximaal 60 ml per dag geven. Je moet wel opletten dat ze dan niet te slappe ontlasting krijgen heb ik begrepen. Ik geef Famke nu vaak ook wat thee, omdat ze zo graag met me meedrinkt en dan nog het liefst uit mijn glas natuurlijk! Lekker al die kwijl erin....

Corine

Geplaatst

wat grappig dat famke uit jou glas drinkt!

ik moet echt een kinderbeker voor ebbe gaan kopen, drinken uit een beker kan ie nog niet, hij hapt erin...hongerlapje.

met een lepeltje raden ze volgens mij wel aan. maar ik vind dat moeilijk smorgens als ik zelf n og sta te tollen... t is misschien om meer aan vast voedsel te wennen, maar dat doet ie met fruit en groente toch ook al?

ebbe slaapt nog steeds!!

Lis

Geplaatst

Ik heb nog een vraag....doe ik het goed?

8 uur fles 110cc meer drinkt ze echt niet!10 uur fruit -----nu een heel potje of 1 stuk fruit vers (vind ze heerlijk fruit)

half 1 fles 130cc meer drinkt ze niet ook al laat ik de fruit weg.

4 uur eten groente met aardappel (of half potje 6 maanden) smullen maar, ze lust wel een heel potje.

en om 4 uur 150 water + 5 schepjes gaat bijna op.

8 uur 180 water + 6 schepjes gaat op.

En als we naar bed gaan krijgt ze pap ongeveer 150 drinkt ze dan.....anders komt ze de nacht niet door.

Ze blijft een slechte drinker wat kunstmelk betreft......van de week gaf ik haar smulpapje en dat vond ze me toch lekker.....toen ging in 1 keer 200cc erin.....alleen savonds na de bruine bonen en een fles spuugde ze alles uit....ik denk dat dat van het smulpapje is gekomen...was wel 5 uur later...of kan dat dan niet meer?

Soms word ik wel gek van mijzelf hoor...dat onzekere gedoe!

Geplaatst

Ach José, wie doet het goed en wat weten wij ervan.... Volg je gevoel..

Hier krijgen ze pap van een lepel Corine..de fles werd echt afgeraden,....

Ik doe 's avonds een schepje door de laatste fles, 's middag 200 cc melk met pap totdat hij dik is, nutrix in combi met bambix..

Ik ga maar eens minder diksap geven, ik doe het wel heel erg verdund, bijna water..

Na de vakantie ga ik ook met brood stoeien..

Cynthia

ps lis, mooi schema!!!!!!

Geplaatst

Marissa is dus vanaf zaterdag volledig van de fles af, dat ging helemaal niet meer. Ze krijgt nu iets te weinig opvolgmelk, maar we geven haar gewoon vitamine D druppels.

6.45 uur Pap, 150-200 cc en nog wat yoghurt na (ze is dan flauw van de pap, maar eet nog wel wat yoghurt... tja, het is en blijft een heel bijzonder kindje hoor. haha)

10.00 uur Fruithap 75-100 cc

12.00 uur Broodje zonder korst met smeerkaas en toetje 100-150 cc

14.30 uur Fruithap hoeveelheid heel wisselend, de ene keer 50 cc, de andere keer 100 cc

17.30 uur Groentehap 200 gram met een toetje na van ongeveer 75 cc

Verder drinkt ze alleen ijsthee uit een glas (!), tuitbeker of flesje wil helemaal niet, en een plastic bekertje ook niet. Onze eigenwijze dame wil alleen dus uit een glas drinken, nou ja, maakt me niet uit hoor, als ze maar wat drinkt! Totaal krijgt ze zo'n 100-150 cc over de gehele dag nog extra aan ijsthee en water.

Ze krijgt zo wel genoeg voeding en vocht binnen. Het broodje gaat 'smiddags geweldig goed! Echt fantastisch om te zien! Lekker smullen en kliederen met het brood, maar spelenderwijs eet ze toch zo'n beetje al een hele boterham zonder korstjes!

Geplaatst

Dames,

Voor diegene die nu al zou willen beginnen met drinken uit een bekertje ... ik las zoiets. Als je het wilt proberen zonder tuitbeker maar uit een gewone beker, begin dan met wat yoghurt of vla (als ze dat al mogen hebben). Dat is wat dikker en laten ze niet zo vlug uit hun mondje lopen. Drinken uit een beker vergt een hele andere techniek dan drinken uit een speen en zo hebben wij het indertijd onze zoon geleerd. Die was met 1 jaar al helemaal van de fles af en tuitbeker heeft tie nooit gebruikt.

Succes!!

Geplaatst

Klopt inderdaad, je kunt het beste beginnen wat een wat dikkere voeding, bijvoorbeeld yoghurt in een beker.

Marissa greep een paar weken geleden ineens naar het glas waaruit haar opa aan het drinken was, opa probeerde haar een slokje te geven, en ja zonder knoeien dronk ze een aantal slokjes uit het glas. Wij daarna thuis geprobeerd met een plastic bekertje en wat fruitsap, maar dat wou ze niet drinken, ze sloeg de beker uit mijn handen... Daarna wat yoghurt in een plastic beker gedaan, maar ook dat sloeg ze meteen weg. Daarna weer wat ijsthee in een glas gedaan en dat slurpte ze meteen naar binnen. Moet wel zeggen dat Marissa al vanaf dag 1 geen flessenkind is geweest he... In overleg met de wijkverpleegkundige mag ze nu gewoon ijsthee en water drinken uit een glas. Ik dacht dat ze nog geen ijsthee mocht hebben, maar de wijkverpleegkundige zei meteen: Als ze dat wel wil, geef haar dat maar gerust. We willen nu ook nog eens wat fruitsap proberen uit een glas, misschien wil ze dat wel ipv ijsthee.

Ik was altijd anti-suiker bij die kleintjes, maar denk er nu wel anders over... Ben allang blij als Marissa iets wil drinken, want het is en blijft gewoon een moeilijke eter en drinker. Alles wat ze lust en mag hebben, krijgt ze gewoon van ons. Haar gewicht is wat onder de gemiddelde lijn, en blijft nu eindelijk wat stabiel. De afgelopen maand is ze 325 gram gegroeid, ze weegt nu 7225 gram, dus er mag best wel wat extra bij. Suiker is natuurlijk niet goed voor een kind, en we proberen haar wel gewoon gezonde dingen te geven, maar als ze ijsthee lekker vind, krijgt ze dat gewoon. Wat kan een mens dan toch van gedachten veranderen als je zelf een kleintje hebt he?... Haha... Soms moet je kiezen tussen twee kwaden...

Geplaatst

pap van een lepel en drinken uit een beker is echt heel goed voor de spraakontwikkeling.

Ik heb Len meteen vanaf dat hij brood mocht, ook uit een gewoon bekertje laten drinken.

Idd yoghurt ofzo, en het bekertje niet vol, steeds maar een half bekertje, dan knoeien ze niet zo snel.

En oefenen in bad, dan maakt knoeien niet uit.

Amanda

Geplaatst

oja Bianca, ik zei bijvoorbeeld altijd, een speen, daar begin ik nooit aan.....

maar je veranderd idd van gedachte..

Geplaatst

wat een goed idee....in bad beginnen met een bekertje........................tip van de dag!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geplaatst

yeah... nu heb ik toch ook een prijs gewonnen? De-ik-wordt-nooitgebanned-prijs, doel ik op hahahahaha ;)

Geplaatst

Inderdaad in bad oefenen met het drinken uit een bekertje, zo zijn we bij Marissa er wel mee begonnen. Beetje water in het bekertje, mamma een slokje, pappa een slokje en toen werd Marissa ook nieuwsgierig en nam ook een slokje... Had dat nooit verwacht, maar ze hapte direct weer naar de beker en hup, nog een slokje. En toen een dag later dus bij opa op schoot drinken uit een glas.

Ik spoel haar haartjes in bad altijd met water uit een plastic bekertje, en zo had ik dus een bekertje bij de hand. In bad wil ze wel drinken uit dat plastic bekertje, maar beneden in de kamer wil ze er niet uit drinken, dan alleen uit een glas...

Geplaatst

en bedankt hé joos... ;)

Len vind het ook heel leuk om uit het glas van pappa, mamma of opa/oma te drinken.

Toen hij ziek was en niks wou, dronk hij wle water uit mijn glas.. ja, je moet creatief zijn.............

Aman

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden